• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę: jest przetarg na opracowanie projektu

Maciej Naskręt
4 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Przystanek Rakoczego. Tu pasażerowie Kolei Metropolitalnej będą mogli przesiąść się do tramwaju i podróżować w kierunku Moreny i Siedlec. Przystanek Rakoczego. Tu pasażerowie Kolei Metropolitalnej będą mogli przesiąść się do tramwaju i podróżować w kierunku Moreny i Siedlec.

Miejska spółka GIK ogłosiła przetarg na opracowanie projektu budowy tramwaju na Morenę. Dokumentacja ma być gotowa w połowie 2012 r.



Przebieg linii tramwajowej na Morenę. Przebieg linii tramwajowej na Morenę.
W czwartek miejska spółka GIK ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy linii tramwajowej na Morenę i w kierunku przyszłej stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Rakoczego. Zadanie będzie realizowane w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IIIb.

Przedsięwzięcie dokładnie zakłada budowę dwutorowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą (przystankami) od pętli na Siedlcach poprzez ulice: Nowolipie, Rakoczego, Bulońska, do nowo wybudowanej pętli przy ul. Myśliwskiej. Ponadto zaplanowano realizację ok. 1,5-kilometrowej i dwutorowej linii tramwajowej od skrzyżowania ulic: Rakoczego, Bulońska zobacz na mapie Gdańskado projektowanej stacji Kolei Metropolitalnej.

Czy oczekujesz na budowę tramwaju na Morenę?

W planach jest też przebudowa pętli "Siedlce" na węzeł integracyjny uwzględniający ruch tramwajowy, autobusowy, pieszy i rowerowy. Tramwaje jednak tu nie będą miały możliwości zawracania z powrotem w kierunku Moreny.

Projektanci uspokajają. - Nie będzie takiej potrzeby. Po pierwsze ruch będzie obsługiwany przez tabor dwukierunkowy - nie będzie trzeba odwracać taboru. Po drugie, pasażerowie będą zmierzać przede wszystkim do centrum, a nie do pętli. Ponadto przestrzeń jest tam niewielka, trudno wcisnąć dodatkowe tory do zawracania - wyjaśnia Jan Kosiedowski, prezes spółki Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowało koncepcję budowy linii.

Inwestycja obejmuje też rozbudowę węzła integracyjnego przy przystanku Kolei Metropolitalnej - "Rakoczego". Nowa linia tramwajowa wraz z przystankiem będzie przylegać do linii kolejowej po jej północnej stronie.

Mieszkańcy Matemblewa i osiedla Nowiec mogą mieć utrudniony dostęp do linii tramwajowej - przeszkodą będzie dla nich ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Czy projektanci mają na to jakieś panaceum? - Na dotychczasowych wizualizacjach dostępnych w internecie tego nie widać, ale planowana jest budowa kładki dla pieszych nad ulicą, która utoruje drogę do stacji - wyjaśnia Jan Kosiedowski.

Koncepcja budowy zakłada też realizację integracyjnej pętli tramwajowej w rejonie skrzyżowania ulic: Bulońskiej i Myśliwskiej uwzględniającego ruch tramwajowy, autobusowy, pieszy i rowerowy.

Inwestycja będzie realizowana w trzech etapach. Pierwszy zakłada budowę linii na odcinku od pętli na Siedlcach do przystanku Warneńska. Następnie budowlańcy wydłużą linię w stronę stacji Kolei Metropolitalnej. Ostatni etap zakłada realizację torowiska w kierunku ul. Myśliwskiej i tam zakończenie jego pętlą.

Kiedy miałaby ruszyć budowa? Wszystko uzależnione jest od pieniędzy. Wieloletni Plan Inwestycyjny Miasta Gdańska zakłada, że środki na linie tramwajowe w kierunku Moreny znajdą się w 2014 r. Niemniej po ostatnich oszczędnościach wygenerowanych w przetargach i większemu dofinansowaniu z UE, o którym pisaliśmy w połowie lutego, budowa mogłaby ruszyć wcześniej.



Niewielki odcinek nowej linii tramwajowej będzie gotowy już jesienią.

Aktualnie w miejscu przybudowywanego skrzyżowania ulic: Łostowickiej, Kartuskiej i Nowolipie zobacz na mapie Gdańska, na wbudowanie oczekuje torowisko. Niewielki, bo 170-metrowy, odcinek linii tramwajowej w kierunku Moreny ma być gotowy już jesienią tego roku. Inwestor, czyli Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska postanowiła już teraz ułożyć tory na splocie dróg, by uniknąć w przyszłości ponownego rozkopywania terenu i ulic w celu wykonania linii tramwajowej.

Miejsca

Opinie (166) 9 zablokowanych

  • JEDNO PYTANIE! (4)

    Kto wpadł na tak fantastyczny pomysł trasy?
    Taka trasa nie spowoduje zmniejszenia korków bo biegnie bez sensu i łączy urząd miejski z moreną podobnie jak trasa na Chełm z pętlą która już wkrótce bedzie zbędna no ale pieniądze już wywalono.
    Trzeba być idiotą aby jechać na Morenę tramwajem z Oliwy przez centrum !
    Do tego najbardziej uczęszczany kierunek to Chełm - Morena -Wrzeszcz no ale są pieniadze do wydania to znajdzie sie też urzędas do ich zmarnowania.

    • 8 11

    • skumają się za dwa lata jak już będzie za późno

      • 0 3

    • to jak inaczej puscic tramwaje?

      • 3 0

    • A jak dotąd mogłeś jechać z centrum na Morenę??
      I rzeczywiście trzeba być idiotą aby jechać na Morenę tramwajem z Oliwy przez centrum !tylko że to akurat chyba tylko Twój pomysł!

      • 6 0

    • Jak już będzie ten tramwaj

      to pojedź sobie z Moreny na Długą, usiądź nad Motławą, wypij browara albo jakieś winko to może ochłoniesz.

      • 2 0

  • TRAMWAJ NA OSOWĘ (1)

    KIEDY??

    • 3 7

    • Będzie PKM

      • 0 1

  • Zapomniano o Drodze Czerwonej

    Jak mówią "urzędasy": przyjdzie nam poczekać nawet 50 lat. A przez Wrzeszcz już nie można przejechać. Chwała ignorantom z "Budujmy Drogi"

    • 4 7

  • Lubię to!

    Mam tylko pytanie - czy to oznacza, że linia będzie czynna już po wybudowaniu przystanku Warneńska (I etap) i jaki będzie tam tymczasowy wariant zawracania? Brakuje też kształtu pętli przy PKM (ul. Dolne Migowo?), ale rozumiem że to już kwestia projektu budowlanego... Warto wykorzystać, charakterystyczny "górski" przystanek po dawnej stacji benzynowej:)

    • 2 0

  • Co za zmarudziały naród :( (2)

    Ludzie Kochani!!!Od 50 lat nic się w Gdańsku nie działo...betonowe kosze na śmieci leżały po parę lat wywrócone w tych samych miejscach. W końcu coś się ruszyło, cały Gdańsk to wielki plac budowy a ludzie jak płakali tak płaczą dalej. Każdy jest znawcą, urbanistą i ogólna konkluzja jest taka że wszystko jest do pupy. Naprawdę nie ma przymusu mieszkania w tym mieście a jak chcecie mieć wpływ na rozwój czegokolwiek to nie wylewajcie swych łez na forach internetowych tylko ruszcie tyłki i wywierajcie wpływ na władze...ale do tego trzeba by mieć trochę odwagi i samozaparcia.Łatwiej siedzieć w gaciach przed monitorem i dawać upust swemu geniuszowi

    • 17 4

    • nie uogólniajmy to trochę sierot z pisowskiej sekcji

      antybudyniowej, reszta to głównie zazdrośnicy z krainy mistrza świata w odpoczywaniu oraz PR.

      • 4 2

    • Z tymi 50 latami to przesadziłeś

      Mało się działo w latach 1980-2005 powiedzmy.

      • 1 0

  • Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska postanowiła już teraz ułożyć tory na splocie dróg, by uniknąć w przyszłości ponownego (1)

    rozkopywania terenu i ulic w celu wykonania linii tramwajowej. Dobrze że ktoś przyszłościowo pomyślał i nie będą za jakiś czas rozwalać tego co zostało dopiero co wyremontowane

    • 5 0

    • Tak słodko nie jest

      Jak remontowali tory na Siedlce, to powinni od razu przerobić pętlę i wypuścić tory na Morenę. Teraz znowu będą musieli wstrzymać ruch na Siedlce na czas przebudowy pętli. Ale co ich to obchodzi...

      • 2 2

  • Dla malkontentów na poprawę humoru będzie rozdawany budyń.

    • 4 1

  • Co do warianto pętli na skrzyżowaniu Bulońskiej i Myśliwskiej

    to powinna być zrobiona wg wariantu 2 lub 2a. Wariant 1 to jakaś pomyłka.

    • 1 0

  • Stacji benzynowej w miejscu przystanku już nie ma.

    • 3 0

  • Dzięki komuchom jak powstawała Morena można teraz wykorzystać szerokość Rakoczego i Bulońskiej. Teraz miasto pozwala na budowę (1)

    deweleperom a później kombinuje się gdzie tu wcisnąć drogę.

    • 14 3

    • BO nie chce płacić za grunty pod drogi ,dopiero jak ludzie pobudują domy ,firmy to ich wywłaszczają,za psi grosz

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane