• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę: jest przetarg na opracowanie projektu

Maciej Naskręt
4 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Przystanek Rakoczego. Tu pasażerowie Kolei Metropolitalnej będą mogli przesiąść się do tramwaju i podróżować w kierunku Moreny i Siedlec. Przystanek Rakoczego. Tu pasażerowie Kolei Metropolitalnej będą mogli przesiąść się do tramwaju i podróżować w kierunku Moreny i Siedlec.

Miejska spółka GIK ogłosiła przetarg na opracowanie projektu budowy tramwaju na Morenę. Dokumentacja ma być gotowa w połowie 2012 r.



Przebieg linii tramwajowej na Morenę. Przebieg linii tramwajowej na Morenę.
W czwartek miejska spółka GIK ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy linii tramwajowej na Morenę i w kierunku przyszłej stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Rakoczego. Zadanie będzie realizowane w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IIIb.

Przedsięwzięcie dokładnie zakłada budowę dwutorowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą (przystankami) od pętli na Siedlcach poprzez ulice: Nowolipie, Rakoczego, Bulońska, do nowo wybudowanej pętli przy ul. Myśliwskiej. Ponadto zaplanowano realizację ok. 1,5-kilometrowej i dwutorowej linii tramwajowej od skrzyżowania ulic: Rakoczego, Bulońska zobacz na mapie Gdańskado projektowanej stacji Kolei Metropolitalnej.

Czy oczekujesz na budowę tramwaju na Morenę?

W planach jest też przebudowa pętli "Siedlce" na węzeł integracyjny uwzględniający ruch tramwajowy, autobusowy, pieszy i rowerowy. Tramwaje jednak tu nie będą miały możliwości zawracania z powrotem w kierunku Moreny.

Projektanci uspokajają. - Nie będzie takiej potrzeby. Po pierwsze ruch będzie obsługiwany przez tabor dwukierunkowy - nie będzie trzeba odwracać taboru. Po drugie, pasażerowie będą zmierzać przede wszystkim do centrum, a nie do pętli. Ponadto przestrzeń jest tam niewielka, trudno wcisnąć dodatkowe tory do zawracania - wyjaśnia Jan Kosiedowski, prezes spółki Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowało koncepcję budowy linii.

Inwestycja obejmuje też rozbudowę węzła integracyjnego przy przystanku Kolei Metropolitalnej - "Rakoczego". Nowa linia tramwajowa wraz z przystankiem będzie przylegać do linii kolejowej po jej północnej stronie.

Mieszkańcy Matemblewa i osiedla Nowiec mogą mieć utrudniony dostęp do linii tramwajowej - przeszkodą będzie dla nich ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Czy projektanci mają na to jakieś panaceum? - Na dotychczasowych wizualizacjach dostępnych w internecie tego nie widać, ale planowana jest budowa kładki dla pieszych nad ulicą, która utoruje drogę do stacji - wyjaśnia Jan Kosiedowski.

Koncepcja budowy zakłada też realizację integracyjnej pętli tramwajowej w rejonie skrzyżowania ulic: Bulońskiej i Myśliwskiej uwzględniającego ruch tramwajowy, autobusowy, pieszy i rowerowy.

Inwestycja będzie realizowana w trzech etapach. Pierwszy zakłada budowę linii na odcinku od pętli na Siedlcach do przystanku Warneńska. Następnie budowlańcy wydłużą linię w stronę stacji Kolei Metropolitalnej. Ostatni etap zakłada realizację torowiska w kierunku ul. Myśliwskiej i tam zakończenie jego pętlą.

Kiedy miałaby ruszyć budowa? Wszystko uzależnione jest od pieniędzy. Wieloletni Plan Inwestycyjny Miasta Gdańska zakłada, że środki na linie tramwajowe w kierunku Moreny znajdą się w 2014 r. Niemniej po ostatnich oszczędnościach wygenerowanych w przetargach i większemu dofinansowaniu z UE, o którym pisaliśmy w połowie lutego, budowa mogłaby ruszyć wcześniej.



Niewielki odcinek nowej linii tramwajowej będzie gotowy już jesienią.

Aktualnie w miejscu przybudowywanego skrzyżowania ulic: Łostowickiej, Kartuskiej i Nowolipie zobacz na mapie Gdańska, na wbudowanie oczekuje torowisko. Niewielki, bo 170-metrowy, odcinek linii tramwajowej w kierunku Moreny ma być gotowy już jesienią tego roku. Inwestor, czyli Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska postanowiła już teraz ułożyć tory na splocie dróg, by uniknąć w przyszłości ponownego rozkopywania terenu i ulic w celu wykonania linii tramwajowej.

Miejsca

Opinie (166) 9 zablokowanych

  • BUDOWAC NIE RYSOWAC NIE CHWALIC SIE -SAMI OCENIMIY! BUDOWAC!

    BUDOWAC NIE GADAC !

    • 4 0

  • w 2014 r

    a na trojmiasto pl co tydzien mozemy o tym przeczytac

    • 3 0

  • super na morena tramwaj ok nam nadzeje

    tramwaj na morena ok nie zapomnij dla tramwaj przytanek koluba

    • 3 0

  • mogli by tego trajdka

    już do Słowackiego puścić, a nie robić pętlę w polu.

    • 5 1

  • przy tak rozbudowanej trakcji tramwajowej

    to chyba jednak lepszą opcją byłaby linia tramwajowa na lotnisko.
    Byłaby wtedy możliwość połączenia pętli przy Abrahama z Rakoczego i dalej na Morenę tramwajem, bez przesiadki na kolej

    • 3 1

  • Ja tam czekam na pomysł Adamowicza pod hasłem METRO

    w tym można się zadłużyć! dosłownie i w przenośni

    • 1 1

  • dobry pomysł z petlą Rakoczego

    będę miał szybki i tani dojazd na lotnisko. Tylko za ile lat ????????

    • 2 0

  • czy

    to znaczy, że Morena też zostanie rozkopana jak inne dzielnice i skrzyżowania?

    • 1 0

  • jabloniowa

    mogliby się wziąć za drogę jabłoniową bo tam powstaje mnustwo nowym osiedli a połączenie beznadziejne........ A chyba dla MZK chodzi o zdobywanie podróżujących komunikacja?!

    • 1 0

  • Ludzie

    projekt w połowie 12 roku to paranoja, taki ptojekt chory umysłowo niewidomy zrobić może przez miesiąc

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane