- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (170 opinii)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (353 opinie)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (69 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (131 opinii)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (427 opinii)
Tramwaj na Morenę: jest przetarg na opracowanie projektu
Miejska spółka GIK ogłosiła przetarg na opracowanie projektu budowy tramwaju na Morenę. Dokumentacja ma być gotowa w połowie 2012 r.
W czwartek miejska spółka GIK ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy linii tramwajowej na Morenę i w kierunku przyszłej stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Rakoczego. Zadanie będzie realizowane w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IIIb.
Przedsięwzięcie dokładnie zakłada budowę dwutorowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą (przystankami) od pętli na Siedlcach poprzez ulice: Nowolipie, Rakoczego, Bulońska, do nowo wybudowanej pętli przy ul. Myśliwskiej. Ponadto zaplanowano realizację ok. 1,5-kilometrowej i dwutorowej linii tramwajowej od skrzyżowania ulic: Rakoczego, Bulońska do projektowanej stacji Kolei Metropolitalnej.
Projektanci uspokajają. - Nie będzie takiej potrzeby. Po pierwsze ruch będzie obsługiwany przez tabor dwukierunkowy - nie będzie trzeba odwracać taboru. Po drugie, pasażerowie będą zmierzać przede wszystkim do centrum, a nie do pętli. Ponadto przestrzeń jest tam niewielka, trudno wcisnąć dodatkowe tory do zawracania - wyjaśnia Jan Kosiedowski, prezes spółki Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowało koncepcję budowy linii.
Inwestycja obejmuje też rozbudowę węzła integracyjnego przy przystanku Kolei Metropolitalnej - "Rakoczego". Nowa linia tramwajowa wraz z przystankiem będzie przylegać do linii kolejowej po jej północnej stronie.
Mieszkańcy Matemblewa i osiedla Nowiec mogą mieć utrudniony dostęp do linii tramwajowej - przeszkodą będzie dla nich ul. Rakoczego . Czy projektanci mają na to jakieś panaceum? - Na dotychczasowych wizualizacjach dostępnych w internecie tego nie widać, ale planowana jest budowa kładki dla pieszych nad ulicą, która utoruje drogę do stacji - wyjaśnia Jan Kosiedowski.
Koncepcja budowy zakłada też realizację integracyjnej pętli tramwajowej w rejonie skrzyżowania ulic: Bulońskiej i Myśliwskiej uwzględniającego ruch tramwajowy, autobusowy, pieszy i rowerowy.
Inwestycja będzie realizowana w trzech etapach. Pierwszy zakłada budowę linii na odcinku od pętli na Siedlcach do przystanku Warneńska. Następnie budowlańcy wydłużą linię w stronę stacji Kolei Metropolitalnej. Ostatni etap zakłada realizację torowiska w kierunku ul. Myśliwskiej i tam zakończenie jego pętlą.
Kiedy miałaby ruszyć budowa? Wszystko uzależnione jest od pieniędzy. Wieloletni Plan Inwestycyjny Miasta Gdańska zakłada, że środki na linie tramwajowe w kierunku Moreny znajdą się w 2014 r. Niemniej po ostatnich oszczędnościach wygenerowanych w przetargach i większemu dofinansowaniu z UE, o którym pisaliśmy w połowie lutego, budowa mogłaby ruszyć wcześniej.
Aktualnie w miejscu przybudowywanego skrzyżowania ulic: Łostowickiej, Kartuskiej i Nowolipie , na wbudowanie oczekuje torowisko. Niewielki, bo 170-metrowy, odcinek linii tramwajowej w kierunku Moreny ma być gotowy już jesienią tego roku. Inwestor, czyli Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska postanowiła już teraz ułożyć tory na splocie dróg, by uniknąć w przyszłości ponownego rozkopywania terenu i ulic w celu wykonania linii tramwajowej.
Miejsca
Opinie (166) 9 zablokowanych
-
2011-03-04 20:30
BUDOWAC NIE RYSOWAC NIE CHWALIC SIE -SAMI OCENIMIY! BUDOWAC!
BUDOWAC NIE GADAC !
- 4 0
-
2011-03-04 20:45
w 2014 r
a na trojmiasto pl co tydzien mozemy o tym przeczytac
- 3 0
-
2011-03-04 20:57
super na morena tramwaj ok nam nadzeje
tramwaj na morena ok nie zapomnij dla tramwaj przytanek koluba
- 3 0
-
2011-03-04 23:58
mogli by tego trajdka
już do Słowackiego puścić, a nie robić pętlę w polu.
- 5 1
-
2011-03-05 04:02
przy tak rozbudowanej trakcji tramwajowej
to chyba jednak lepszą opcją byłaby linia tramwajowa na lotnisko.
Byłaby wtedy możliwość połączenia pętli przy Abrahama z Rakoczego i dalej na Morenę tramwajem, bez przesiadki na kolej- 3 1
-
2011-03-05 11:18
Ja tam czekam na pomysł Adamowicza pod hasłem METRO
w tym można się zadłużyć! dosłownie i w przenośni
- 1 1
-
2011-03-05 11:24
dobry pomysł z petlą Rakoczego
będę miał szybki i tani dojazd na lotnisko. Tylko za ile lat ????????
- 2 0
-
2011-03-05 12:50
czy
to znaczy, że Morena też zostanie rozkopana jak inne dzielnice i skrzyżowania?
- 1 0
-
2011-03-07 12:50
jabloniowa
mogliby się wziąć za drogę jabłoniową bo tam powstaje mnustwo nowym osiedli a połączenie beznadziejne........ A chyba dla MZK chodzi o zdobywanie podróżujących komunikacja?!
- 1 0
-
2011-03-25 09:21
Ludzie
projekt w połowie 12 roku to paranoja, taki ptojekt chory umysłowo niewidomy zrobić może przez miesiąc
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.