• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę: jest przetarg na opracowanie projektu

Maciej Naskręt
4 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Przystanek Rakoczego. Tu pasażerowie Kolei Metropolitalnej będą mogli przesiąść się do tramwaju i podróżować w kierunku Moreny i Siedlec. Przystanek Rakoczego. Tu pasażerowie Kolei Metropolitalnej będą mogli przesiąść się do tramwaju i podróżować w kierunku Moreny i Siedlec.

Miejska spółka GIK ogłosiła przetarg na opracowanie projektu budowy tramwaju na Morenę. Dokumentacja ma być gotowa w połowie 2012 r.



Przebieg linii tramwajowej na Morenę. Przebieg linii tramwajowej na Morenę.
W czwartek miejska spółka GIK ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy linii tramwajowej na Morenę i w kierunku przyszłej stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Rakoczego. Zadanie będzie realizowane w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IIIb.

Przedsięwzięcie dokładnie zakłada budowę dwutorowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą (przystankami) od pętli na Siedlcach poprzez ulice: Nowolipie, Rakoczego, Bulońska, do nowo wybudowanej pętli przy ul. Myśliwskiej. Ponadto zaplanowano realizację ok. 1,5-kilometrowej i dwutorowej linii tramwajowej od skrzyżowania ulic: Rakoczego, Bulońska zobacz na mapie Gdańskado projektowanej stacji Kolei Metropolitalnej.

Czy oczekujesz na budowę tramwaju na Morenę?

W planach jest też przebudowa pętli "Siedlce" na węzeł integracyjny uwzględniający ruch tramwajowy, autobusowy, pieszy i rowerowy. Tramwaje jednak tu nie będą miały możliwości zawracania z powrotem w kierunku Moreny.

Projektanci uspokajają. - Nie będzie takiej potrzeby. Po pierwsze ruch będzie obsługiwany przez tabor dwukierunkowy - nie będzie trzeba odwracać taboru. Po drugie, pasażerowie będą zmierzać przede wszystkim do centrum, a nie do pętli. Ponadto przestrzeń jest tam niewielka, trudno wcisnąć dodatkowe tory do zawracania - wyjaśnia Jan Kosiedowski, prezes spółki Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowało koncepcję budowy linii.

Inwestycja obejmuje też rozbudowę węzła integracyjnego przy przystanku Kolei Metropolitalnej - "Rakoczego". Nowa linia tramwajowa wraz z przystankiem będzie przylegać do linii kolejowej po jej północnej stronie.

Mieszkańcy Matemblewa i osiedla Nowiec mogą mieć utrudniony dostęp do linii tramwajowej - przeszkodą będzie dla nich ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Czy projektanci mają na to jakieś panaceum? - Na dotychczasowych wizualizacjach dostępnych w internecie tego nie widać, ale planowana jest budowa kładki dla pieszych nad ulicą, która utoruje drogę do stacji - wyjaśnia Jan Kosiedowski.

Koncepcja budowy zakłada też realizację integracyjnej pętli tramwajowej w rejonie skrzyżowania ulic: Bulońskiej i Myśliwskiej uwzględniającego ruch tramwajowy, autobusowy, pieszy i rowerowy.

Inwestycja będzie realizowana w trzech etapach. Pierwszy zakłada budowę linii na odcinku od pętli na Siedlcach do przystanku Warneńska. Następnie budowlańcy wydłużą linię w stronę stacji Kolei Metropolitalnej. Ostatni etap zakłada realizację torowiska w kierunku ul. Myśliwskiej i tam zakończenie jego pętlą.

Kiedy miałaby ruszyć budowa? Wszystko uzależnione jest od pieniędzy. Wieloletni Plan Inwestycyjny Miasta Gdańska zakłada, że środki na linie tramwajowe w kierunku Moreny znajdą się w 2014 r. Niemniej po ostatnich oszczędnościach wygenerowanych w przetargach i większemu dofinansowaniu z UE, o którym pisaliśmy w połowie lutego, budowa mogłaby ruszyć wcześniej.



Niewielki odcinek nowej linii tramwajowej będzie gotowy już jesienią.

Aktualnie w miejscu przybudowywanego skrzyżowania ulic: Łostowickiej, Kartuskiej i Nowolipie zobacz na mapie Gdańska, na wbudowanie oczekuje torowisko. Niewielki, bo 170-metrowy, odcinek linii tramwajowej w kierunku Moreny ma być gotowy już jesienią tego roku. Inwestor, czyli Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska postanowiła już teraz ułożyć tory na splocie dróg, by uniknąć w przyszłości ponownego rozkopywania terenu i ulic w celu wykonania linii tramwajowej.

Miejsca

Opinie (166) 9 zablokowanych

  • Chcąc pojechać z Moreny do Wrzeszcza (7)

    trzeba się będzie tłuc przez Siedlce i cały Gdańsk???
    To prędzej zejdę piechotą jaskówką.

    • 11 8

    • oby wprowadzili jeden bilet na kolej i tramwaje (1)

      ...bedzie mozna sie przesiadac bez kupowania biletow. a tak w ogole powinna byc karta chipowa z mozliwoscia doladowywania zeby mozna bylo korzystac ze wszystkich srodkow komunikacji!!!!!

      • 4 0

      • jeden bilet na koleje i tramwaje już jest

        więc nie licz na więcej.

        • 1 1

    • rowerem wzdłuż jaśkówki jeszcze szybciej (1)

      ciekawe, jak teraz się tłuczesz ?

      czy narzekasz na korki czy je stwarzasz?

      • 6 1

      • narzekam,
        i tłukę się autobusem

        • 2 0

    • Jazda tramwajem nie jest obowiązkowa

      Do Wrzeszcza masz autobus, a będzie jeszcze kolej.

      • 8 0

    • Pomylilo c sie cos czy w toalecie nie byles? trasa Morena-Wrzeszcz bedzie razem z PKM

      bo jak maja ją pocagnac teraz? po nasypie skoro nie zaczeli budowac PKM:)
      zachowaj kolejnosc i SENS w mysleniu kolego

      • 3 0

    • Ne lepiej wsiąść w autobus?

      7 minut i jesteś..

      • 4 0

  • co za chore czasy i POlitycy (5)

    przetargi
    wizualizacje
    projekty
    opowieści
    obietnice

    a dziury w centrum jak starszyły tak straszą
    komunikacja jak szwankowała tak szwankuje
    dróg jak nie było tak nie ma
    podatki idą w górę, podwyżki na każdym kroku
    i NIC nie zmienia się na lepsze

    co to za problem położyć tory?
    jakby w XIX wieku budowano przemysł europy jak w tym królestwie pana A.
    to byśmy jezdzili do dziś wozami konnymi
    a przepiękne żaglowce cumowałby pod żurawiem

    polecam obejrzenie jakiegoś filmu z przełomu wieków
    aż sie łza w oku kręci jak wre robota
    ten system który u nas funkcjonuje a który ue celowo wzmacnia i rozwija
    po prostu leży na obu łopatkach i kwiczy
    to znaczy leży obywatel i kwiczy
    po rządy i władze się wykarmią
    drwiąc z obywateli

    w końcu komuś musi być lepiej...

    jakby te pieniądze co w Polsce wydaje się na unijne plakaty i wizualizcje kolejnych cudów oraz na różnej maści usłużne "artysty" wykorzystać to byśmy ze zdumienia nie wyszli co można konkretnego zrobić

    • 12 19

    • wyjedź do Libii

      • 9 2

    • przestań smucić

      wypłyń na głębię i wybierz się na przejażdżkę - rowerem lub tramwajem typu swing

      od smucenia powiększysz wątrobę i będziesz miał inne kłopoty

      • 5 1

    • to weż się za coś.. (1)

      a ni tylko mędzenie i mędzenie,a te twoje obszerne elaboraty
      do zrzygania !

      • 5 1

      • nikt nie zmusza czytać
        wiem że dla pewnych kręgów coś wiecej niż obrazki to problem

        • 1 0

    • Rejtan nie marudź.

      Koniec wylegiwania się w drzwiach, wstawaj i do roboty!

      • 1 1

  • A gdzie TRAMWAJ na UJEŚCISKO (1)

    Mieszkańcy UJEŚCISKA, SZDÓŁEK walczmy o tramwaj po NOWEJ WARSZAWSKIEJ!!!

    • 15 4

    • POPIERAM!!!

      Ale wątpię, czy to sie uda. Wygląda na to, że ten rejon jest karany brakiem dróg, kiepską komunikacją itp., tylko nie znam przyczyny. Czym my się naraziliśmy naszej wspaniałej inaczej władzy? Nawet kawałeczka Warszawskiej od betoniarni do Jabłoniowej nie można doprowadzić do stanu używalności. Tam jest 30 km/h, ale nawet z taką prędkością nie da się przejechać bez obawy o uszkodzenie zawieszenia. Włądze miasta widać doszły do wniosku, że najtańszą metodą naprawy dróg jest ustawianie znaków ograniczenia prędkości.

      • 2 4

  • Tramwaj Halas (3)

    Wizualizacja zawsze jest piekna. Dodajcie do wizualizacji budynki mieszkalne stojace wokol szyn tramwajowych i napiszcze tez, ile mieszkancy beda musieli znosic decybeli - w dzien i w nocy. Mieszkam przy ulicy Wita Stwosza. Halas jest tragiczny.

    • 7 8

    • Samochody Hałas

      Na Wita Stwosza prawie nic nie jeździ poza tramwajami.

      Gdybyś mieszkał przy Grunwaldzkiej mówiłbyś dokadnie to samo o samochodach.

      • 6 0

    • Czuje, ze wiekszosc wypowiadajacych pochlebne opinie
      sie na temat budowy linii tramwajowej - to budowniczowie tramwaju. Nazewnictwo przystankow to zadymianie oczu.
      Problem jest w halasie i w decybelach, ktore w nocy sie podwyzszaja.
      Przyjedzcie po godz. 20 na Wita Stwosza w Oliwie,
      to uslyszycie jaka rozkosza jest mieszkac przy tramwajowych torach.
      A rano to dopiero zgroza wolajaca o pomste do nieba.
      Wypowiadac sie na ten temat powinni tylko mieszkancy
      majacy mieszkac przy torowiskach tramwajowych.
      Jestem za budowaniem "tramwajow ale pod ziemia",
      wtedy i ludzie beda mniej agresywni po spokojnie przespanej nocy.
      Dzieki za poparcie.

      • 2 8

    • Hałas, hałas trzeba było wyprowadzić się do leśniczówki jak chcesz mieć ciszę. I to do głębokiego lasu bo na wsi też jeżdzą

      ciągniki od rana, psy ujadają i koguty pieją.

      • 5 2

  • Do roboty!!

    Budujcie, budujcie!!!! Bo kroki i brak rozwiązań komunikacyjnych spycha Gdańsk na listę miast prowincjonalnych i zacofanych.

    • 8 2

  • tak jest:-) do roboty! zero tolerancji dla wizualizacji, liczą się konkrety! nie róbmy polityki, budujmy linie tramwajowe!!

    • 9 5

  • Morena...

    Najlepsze jest to, że w Gdańsku nie ma takiej dzielnicy a używa się nazwy spółdzielni mieszkaniowej. :-P Poza tym informacja w porządku. :-)

    • 11 1

  • Nowa Łódzka - Morena !!! Bez połączenia tramwajowego ? (1)

    300 m dziury, i trzeba będzie na pieszo przejść albo jechać przrz Centtum Tramwajem. Super pomyślane

    • 4 4

    • bys doczytl kolego inne dokumenty to bedzie tramwaj ale przez Migowo...na Jasien do WZtki i a lewo na Lostowice i tam sie

      polaczy z Nowa lodzka... a nie przez Lostowicka chyba ze oddzielna linia cos ala F1 metro w Istambule think about yt

      • 3 0

  • Zabrakło opcji: Wyjadę stąd zanim to zbudują. (1)

    Ile lat będziemy czekać?

    A co z młodymi ludźmi ktorych ciagnie żeby wyjechać i zarobić? Mają kisić się tutaj z powodu mglistej obietnicy tramwaju?

    • 7 6

    • To znaczy co?

      Źle że się za to wzięli?

      • 1 0

  • TYLKO OBY NIE na BELGRZADZKIEJ kolo Lidla byly swiatla..bo to bedzie KATORGA

    od Carrefoura do PKM zaliczysz 5 swiatel.... PROSILBYM TAM KLADKE JAK kolo Carrefoura, W OGOLE mieszkam na Morenie i kazdy przystanek tramwaju NAJLEPIEJ byloby polaczyc KLADKA !! a nie 10tymi swiatlami

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane