• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę: jest przetarg na opracowanie projektu

Maciej Naskręt
4 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Przystanek Rakoczego. Tu pasażerowie Kolei Metropolitalnej będą mogli przesiąść się do tramwaju i podróżować w kierunku Moreny i Siedlec. Przystanek Rakoczego. Tu pasażerowie Kolei Metropolitalnej będą mogli przesiąść się do tramwaju i podróżować w kierunku Moreny i Siedlec.

Miejska spółka GIK ogłosiła przetarg na opracowanie projektu budowy tramwaju na Morenę. Dokumentacja ma być gotowa w połowie 2012 r.



Przebieg linii tramwajowej na Morenę. Przebieg linii tramwajowej na Morenę.
W czwartek miejska spółka GIK ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy linii tramwajowej na Morenę i w kierunku przyszłej stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Rakoczego. Zadanie będzie realizowane w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IIIb.

Przedsięwzięcie dokładnie zakłada budowę dwutorowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą (przystankami) od pętli na Siedlcach poprzez ulice: Nowolipie, Rakoczego, Bulońska, do nowo wybudowanej pętli przy ul. Myśliwskiej. Ponadto zaplanowano realizację ok. 1,5-kilometrowej i dwutorowej linii tramwajowej od skrzyżowania ulic: Rakoczego, Bulońska zobacz na mapie Gdańskado projektowanej stacji Kolei Metropolitalnej.

Czy oczekujesz na budowę tramwaju na Morenę?

W planach jest też przebudowa pętli "Siedlce" na węzeł integracyjny uwzględniający ruch tramwajowy, autobusowy, pieszy i rowerowy. Tramwaje jednak tu nie będą miały możliwości zawracania z powrotem w kierunku Moreny.

Projektanci uspokajają. - Nie będzie takiej potrzeby. Po pierwsze ruch będzie obsługiwany przez tabor dwukierunkowy - nie będzie trzeba odwracać taboru. Po drugie, pasażerowie będą zmierzać przede wszystkim do centrum, a nie do pętli. Ponadto przestrzeń jest tam niewielka, trudno wcisnąć dodatkowe tory do zawracania - wyjaśnia Jan Kosiedowski, prezes spółki Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowało koncepcję budowy linii.

Inwestycja obejmuje też rozbudowę węzła integracyjnego przy przystanku Kolei Metropolitalnej - "Rakoczego". Nowa linia tramwajowa wraz z przystankiem będzie przylegać do linii kolejowej po jej północnej stronie.

Mieszkańcy Matemblewa i osiedla Nowiec mogą mieć utrudniony dostęp do linii tramwajowej - przeszkodą będzie dla nich ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Czy projektanci mają na to jakieś panaceum? - Na dotychczasowych wizualizacjach dostępnych w internecie tego nie widać, ale planowana jest budowa kładki dla pieszych nad ulicą, która utoruje drogę do stacji - wyjaśnia Jan Kosiedowski.

Koncepcja budowy zakłada też realizację integracyjnej pętli tramwajowej w rejonie skrzyżowania ulic: Bulońskiej i Myśliwskiej uwzględniającego ruch tramwajowy, autobusowy, pieszy i rowerowy.

Inwestycja będzie realizowana w trzech etapach. Pierwszy zakłada budowę linii na odcinku od pętli na Siedlcach do przystanku Warneńska. Następnie budowlańcy wydłużą linię w stronę stacji Kolei Metropolitalnej. Ostatni etap zakłada realizację torowiska w kierunku ul. Myśliwskiej i tam zakończenie jego pętlą.

Kiedy miałaby ruszyć budowa? Wszystko uzależnione jest od pieniędzy. Wieloletni Plan Inwestycyjny Miasta Gdańska zakłada, że środki na linie tramwajowe w kierunku Moreny znajdą się w 2014 r. Niemniej po ostatnich oszczędnościach wygenerowanych w przetargach i większemu dofinansowaniu z UE, o którym pisaliśmy w połowie lutego, budowa mogłaby ruszyć wcześniej.



Niewielki odcinek nowej linii tramwajowej będzie gotowy już jesienią.

Aktualnie w miejscu przybudowywanego skrzyżowania ulic: Łostowickiej, Kartuskiej i Nowolipie zobacz na mapie Gdańska, na wbudowanie oczekuje torowisko. Niewielki, bo 170-metrowy, odcinek linii tramwajowej w kierunku Moreny ma być gotowy już jesienią tego roku. Inwestor, czyli Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska postanowiła już teraz ułożyć tory na splocie dróg, by uniknąć w przyszłości ponownego rozkopywania terenu i ulic w celu wykonania linii tramwajowej.

Miejsca

Opinie (166) 9 zablokowanych

  • PRZEBUDUJCIE SKRZYŻOWANIE BULOŃSKA - RAKOCZEGO!!!!!!!!!!!!!! (2)

    • 4 1

    • A po co?

      Może jeszcze światła byś chciał, bo inaczej nie umiesz jeździć?

      • 3 3

    • Po co to wołanie?

      Bez przebudowy tramwaj nie pojedzie. Oczywista oczywistość.

      • 2 0

  • (2)

    Fajnie by było, gdyby linia tramwajowa jechała dalej na północ ulicą Rakoczego, Potokową przez Brętowo i w prawo na Słowackiego lub planowaną Nową Słowackiego i na Grunwaldzką do centrum Wrzeszcza

    • 3 1

    • PKM będzie zamiast tego rozwiązania (1)

      Wspólny bilet będzie, wystarczy się przesiąść na Rakoczego i po kilku-kilkunastu minutach jesteś we Wrzeszczu :)

      • 0 0

      • Taaaa, wspólny bilet

        Tak jak teraz metropolitalny za piętnastaka.

        • 1 0

  • Ciesz się ludu, panowie popatrzą na was ze swoich BMW

    • 2 2

  • i pozostanie skrzyżowanie Lostowicka Nowolipie Kartuska . Taki naturalny korek , hamulec , aby kierowcy nie zdołali za szybko

    wjechać do zakorkowanego śródmieścia

    • 2 1

  • psu na budę taki projekt i nasz utopine pieniądze

    • 1 3

  • Trawmaj - projekt 2012-koncówka, realizacja 2019 - do tego czasu.....

    • 1 5

  • Zdecydujcie się w końcu. Na początku artykułu jest napisane że w 2012 roku rusza budowa, a na końcu jest napisane, że pierwsze środki w budżecie są zapisane w 2014 roku. Jak to wreszcie jest?

    • 3 0

  • Trochę kiepsko tylko,że nie będzie możliwości zawrócenia od strony Migowa. Ja nie jestem ekspertem, ale według mnie przecież jest chyba bardzo dużo miejsca - cały plac pomiędzy obecną pętla a ulicą Łostowicką oraz teren dzisiejszej pętli, który w związku z całkowitą jej reorganizacją również będzie do zagospodarowania niejako od nowa. Ale pomijając już te szczegóły najważniejsze jest to, że cokolwiek zaczyna się realnie dziać w tej kwestii.

    • 4 1

  • Tramwaj na Morene

    imienia Lecha Kaczyńskiego już niedługo będzie kursował :)

    • 4 4

  • dzień dobry Państwu. na załączonych rysunkach widać wyraźnie czekające nas problemy.

    tramwaj nie będzie zintegrowany z koleją metropolitalną. dziwne. i bardzo drogie. i mało dogodne. tramwaj sobie dojedzie do Rakoczego a potem sobie wróci na Kartuską. nie będzie pętli do Wita Stwosza. można się będzie tylko przesiąść na kolej albo odwrotnie. to jest postawione na głowie, bo kolej to kolej, a jej właścicielem nie będzie gmina ale województwo. to są różne interesy i różne zasady i problemów będzie co niemiara. domknięcie pętli od Kartuskiej przez Morenę do Wita Stwosza było by logiczne i efektywne. a tak miasto będzie zdane na województwo. jak sobie jeszcze pomyśleć o integracji biletów, rozkladów jazdy, standardów... taka Polska.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane