- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (175 opinii)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (360 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (70 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (131 opinii)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (430 opinii)
Tramwaj na Morenę: jest przetarg na opracowanie projektu
Miejska spółka GIK ogłosiła przetarg na opracowanie projektu budowy tramwaju na Morenę. Dokumentacja ma być gotowa w połowie 2012 r.
W czwartek miejska spółka GIK ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy linii tramwajowej na Morenę i w kierunku przyszłej stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Rakoczego. Zadanie będzie realizowane w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IIIb.
Przedsięwzięcie dokładnie zakłada budowę dwutorowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą (przystankami) od pętli na Siedlcach poprzez ulice: Nowolipie, Rakoczego, Bulońska, do nowo wybudowanej pętli przy ul. Myśliwskiej. Ponadto zaplanowano realizację ok. 1,5-kilometrowej i dwutorowej linii tramwajowej od skrzyżowania ulic: Rakoczego, Bulońska do projektowanej stacji Kolei Metropolitalnej.
Projektanci uspokajają. - Nie będzie takiej potrzeby. Po pierwsze ruch będzie obsługiwany przez tabor dwukierunkowy - nie będzie trzeba odwracać taboru. Po drugie, pasażerowie będą zmierzać przede wszystkim do centrum, a nie do pętli. Ponadto przestrzeń jest tam niewielka, trudno wcisnąć dodatkowe tory do zawracania - wyjaśnia Jan Kosiedowski, prezes spółki Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowało koncepcję budowy linii.
Inwestycja obejmuje też rozbudowę węzła integracyjnego przy przystanku Kolei Metropolitalnej - "Rakoczego". Nowa linia tramwajowa wraz z przystankiem będzie przylegać do linii kolejowej po jej północnej stronie.
Mieszkańcy Matemblewa i osiedla Nowiec mogą mieć utrudniony dostęp do linii tramwajowej - przeszkodą będzie dla nich ul. Rakoczego . Czy projektanci mają na to jakieś panaceum? - Na dotychczasowych wizualizacjach dostępnych w internecie tego nie widać, ale planowana jest budowa kładki dla pieszych nad ulicą, która utoruje drogę do stacji - wyjaśnia Jan Kosiedowski.
Koncepcja budowy zakłada też realizację integracyjnej pętli tramwajowej w rejonie skrzyżowania ulic: Bulońskiej i Myśliwskiej uwzględniającego ruch tramwajowy, autobusowy, pieszy i rowerowy.
Inwestycja będzie realizowana w trzech etapach. Pierwszy zakłada budowę linii na odcinku od pętli na Siedlcach do przystanku Warneńska. Następnie budowlańcy wydłużą linię w stronę stacji Kolei Metropolitalnej. Ostatni etap zakłada realizację torowiska w kierunku ul. Myśliwskiej i tam zakończenie jego pętlą.
Kiedy miałaby ruszyć budowa? Wszystko uzależnione jest od pieniędzy. Wieloletni Plan Inwestycyjny Miasta Gdańska zakłada, że środki na linie tramwajowe w kierunku Moreny znajdą się w 2014 r. Niemniej po ostatnich oszczędnościach wygenerowanych w przetargach i większemu dofinansowaniu z UE, o którym pisaliśmy w połowie lutego, budowa mogłaby ruszyć wcześniej.
Aktualnie w miejscu przybudowywanego skrzyżowania ulic: Łostowickiej, Kartuskiej i Nowolipie , na wbudowanie oczekuje torowisko. Niewielki, bo 170-metrowy, odcinek linii tramwajowej w kierunku Moreny ma być gotowy już jesienią tego roku. Inwestor, czyli Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska postanowiła już teraz ułożyć tory na splocie dróg, by uniknąć w przyszłości ponownego rozkopywania terenu i ulic w celu wykonania linii tramwajowej.
Miejsca
Opinie (166) 9 zablokowanych
-
2011-03-04 12:56
PRZEBUDUJCIE SKRZYŻOWANIE BULOŃSKA - RAKOCZEGO!!!!!!!!!!!!!! (2)
- 4 1
-
2011-03-04 13:33
A po co?
Może jeszcze światła byś chciał, bo inaczej nie umiesz jeździć?
- 3 3
-
2011-03-04 14:08
Po co to wołanie?
Bez przebudowy tramwaj nie pojedzie. Oczywista oczywistość.
- 2 0
-
2011-03-04 14:51
(2)
Fajnie by było, gdyby linia tramwajowa jechała dalej na północ ulicą Rakoczego, Potokową przez Brętowo i w prawo na Słowackiego lub planowaną Nową Słowackiego i na Grunwaldzką do centrum Wrzeszcza
- 3 1
-
2011-03-04 15:09
PKM będzie zamiast tego rozwiązania (1)
Wspólny bilet będzie, wystarczy się przesiąść na Rakoczego i po kilku-kilkunastu minutach jesteś we Wrzeszczu :)
- 0 0
-
2011-03-04 15:40
Taaaa, wspólny bilet
Tak jak teraz metropolitalny za piętnastaka.
- 1 0
-
2011-03-04 14:58
Ciesz się ludu, panowie popatrzą na was ze swoich BMW
- 2 2
-
2011-03-04 16:54
i pozostanie skrzyżowanie Lostowicka Nowolipie Kartuska . Taki naturalny korek , hamulec , aby kierowcy nie zdołali za szybko
wjechać do zakorkowanego śródmieścia
- 2 1
-
2011-03-04 16:55
psu na budę taki projekt i nasz utopine pieniądze
- 1 3
-
2011-03-04 18:09
Trawmaj - projekt 2012-koncówka, realizacja 2019 - do tego czasu.....
- 1 5
-
2011-03-04 18:22
Zdecydujcie się w końcu. Na początku artykułu jest napisane że w 2012 roku rusza budowa, a na końcu jest napisane, że pierwsze środki w budżecie są zapisane w 2014 roku. Jak to wreszcie jest?
- 3 0
-
2011-03-04 18:31
Trochę kiepsko tylko,że nie będzie możliwości zawrócenia od strony Migowa. Ja nie jestem ekspertem, ale według mnie przecież jest chyba bardzo dużo miejsca - cały plac pomiędzy obecną pętla a ulicą Łostowicką oraz teren dzisiejszej pętli, który w związku z całkowitą jej reorganizacją również będzie do zagospodarowania niejako od nowa. Ale pomijając już te szczegóły najważniejsze jest to, że cokolwiek zaczyna się realnie dziać w tej kwestii.
- 4 1
-
2011-03-04 18:35
Tramwaj na Morene
imienia Lecha Kaczyńskiego już niedługo będzie kursował :)
- 4 4
-
2011-03-04 19:14
dzień dobry Państwu. na załączonych rysunkach widać wyraźnie czekające nas problemy.
tramwaj nie będzie zintegrowany z koleją metropolitalną. dziwne. i bardzo drogie. i mało dogodne. tramwaj sobie dojedzie do Rakoczego a potem sobie wróci na Kartuską. nie będzie pętli do Wita Stwosza. można się będzie tylko przesiąść na kolej albo odwrotnie. to jest postawione na głowie, bo kolej to kolej, a jej właścicielem nie będzie gmina ale województwo. to są różne interesy i różne zasady i problemów będzie co niemiara. domknięcie pętli od Kartuskiej przez Morenę do Wita Stwosza było by logiczne i efektywne. a tak miasto będzie zdane na województwo. jak sobie jeszcze pomyśleć o integracji biletów, rozkladów jazdy, standardów... taka Polska.
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.