• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj nasz powszedni

Krzysztof Koprowski
22 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tramwaje w najgorszym stanie technicznym spotkać można na liniach 8 i 13. Tramwaje w najgorszym stanie technicznym spotkać można na liniach 8 i 13.

W "Dniu bez samochodu" urzędnicy zachwalają nam transport publiczny, ale w pozostałe dni roku robią niewiele, by komunikacja miejska, a szczególnie tramwajowa stała się konkurencją dla aut.



Kilka razy w Gdańsku doszło do wyrwania sprzęgu - elementu, który łączy ze sobą wagony. Kilka razy w Gdańsku doszło do wyrwania sprzęgu - elementu, który łączy ze sobą wagony.
W Warszawie tablice elektroniczne prezentują nie tylko nazwę następnego przystanku, ale także możliwości przesiadki. W Warszawie tablice elektroniczne prezentują nie tylko nazwę następnego przystanku, ale także możliwości przesiadki.
Gdańskie tramwaje to w większości zdezelowane pojazdy, które z ogromnym trudem pokonują kolejne kilometry. Pojazdy – dodajmy - wyjątkowo głośne: zarówno dla pasażerów, jak i osób mieszkających w pobliżu torowisk.

Sytuację tę tylko pozornie można tłumaczyć wiekiem pojazdów. Dortmundy, eksploatowane w Niemczech przez długie lata dotarły do nas w dobrym stanie. Jednak w Gdańsku nawet tak prosta sprawa jak wyregulowanie drzwi stanowi nierozwiązywalny problem. Instalacja gumowych "odbijaczy" w dużym stopniu wyciszyłaby pracę drzwi. Ale czy komuś zależy na tym, aby to zrobić?

Po co zresztą mówić o wyciszeniu drzwi, skoro one nie zawsze działają? Zamiast je naprawiać, pracownicy ZKM wolą odłączyć ich zasilanie i zablokować je, najchętniej tablicą kierunkową. Pasażerowie sobie przecież zawsze poradzą.

Chcesz usiąść? Masz do wyboru krzesła albo brudne, albo obluzowane. Chcesz stać? Sprawdź najpierw, czy uchwyt, którego chcesz się chwycić na pewno jest dobrze przymocowany.

Opieka techniczna nad taborem nie jest mocną stroną ZKM-u. Zaledwie kilka lat wystarczyło gdańskiemu przewoźnikowi na doprowadzenie wyremontowanych "stopiątek" do stanu gorszego, niż przed remontem. Taśma klejąca oraz młotek to głównie narzędzia do naprawy plastykowych elementów. W końcu nie liczy się wygląd, a to że tramwaj jedzie.

Tramwajowe koła ścierają się – to normalne. Powoduje to stukot i drgania tramwaju. Można temu zaradzić walcując koła co jakiś czas, dzięki czemu odzyskują swój kształt. Robią tak wszyscy. Wyjątkiem jednak jest Gdańsk. Być może gdańscy specjaliści uważają, że kilka decybeli więcej bardziej zaszkodzić już nie może.

Czy ZKM robi wszystko, aby gdańskie tramwaje były przyjazne pasażerom?

Druga kabina motorniczego w Dortmundach również znalazła już zastosowanie. Jest świetnym magazynem zapasowych części dla tej podstawowej! Jedyne tramwaje, które jeszcze oparły się gdańskim mechanikom to Bombardiery, ale to może być kwestią czasu...

Choć Gdańsk jako jedno z niewielu polskich miast posiada większość swoich torowisk odizolowanych od ruchu samochodów, to zły stan tramwajów nie pozwala im na szybką jazdę. Hamulce w wielu naszych "stopiątkach" działają na słowo honoru, zdarza się, że motorniczy przez całą trasę musi używać hamulca awaryjnego. Trzeba przyznać, że jest on bardzo skuteczny. Tak bardzo, że pasażerowie mają problem z utrzymaniem równowagi w pojeździe.

Choć w części pojazdów są elektroniczne wyświetlacze, ZKM korzysta z nich tylko na pół gwizdka. Mogłyby pokazywać zapowiedzi kolejnych przystanków, ale zamiast tego pokazują jedynie przystanek docelowy, godzinę oraz... informacje o obchodzących tego dnia imieniny.

Niestety akcje zachęcające do przesiadania się z auta na pojazdy komunikacji miejskiej są w Gdańsku z góry skazane na porażkę. System komunikacji tramwajowej, tak wychwalanej przez gdańskich samorządowców, jest zlepkiem wieloletniego zaniedbania oraz braku skutecznego nadzoru nad pracą ZKM. Nie sprawuje go ani miasto, ani - wydawałoby się powołany do tego - ZTM.

Problemem nie jest cena biletów, ale standard jaki otrzymuje się w zamian. Jeżeli stan ten nie ulegnie polepszeniu, tramwajami będą podróżować jedynie uczniowie i osoby starsze, którzy z racji wieku i braku stałych dochodów, nie mogą pozwolić sobie na auto.

Opinie (344) ponad 10 zablokowanych

  • Tramwaje sa przyszłościa miast (53)

    jestem wielkim fanem tramwajów. Możecie zadawać pytania.

    • 111 38

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • dlaczego takie przyszłościowe tramwaje są tylko w dużych miastach? (16)

      a nie ma ich np w Gdyni czy Rumii

      • 19 7

      • bo są drogie (5)

        10 x autobus

        • 14 3

        • czy stac na nie tylko najbogatsze miasta (4)

          • 15 1

          • dlaczego można mówić "nie ma pokoi" (2)

            ale nie można "nie ma tramwai"

            • 9 6

            • (1)

              wynika to z przeglosu polskiego i jerow. naprawde!

              • 8 1

              • racja. też chodziłem na te zajecia... i pare razy na egzamin u pani w-ś ;)

                • 0 0

          • masz racje...dlatego w Gdańsku jeżdżą przede wszystkim rozpadające sie rupiecie

            • 13 6

      • z dwóch powodów (9)

        po pierwsze, miasto musi przekroczyć 100 tys mieszkańców, aby mieć samodzielną sieć tramwajową. po drugie, trasa tramwajowa powinna biec wydzielonym torowiskiem, aby być opłacalną. W Gdyni czy Rumii nie widzałem rezerwy terenowej, którą możnaby w tym celu wykorzystać. W Sopocie tramwaje zlikwidowano, by nie były konkurencją dla SKM...

        • 16 1

        • a syszałeś o wydzielonym pasie (6)

          jezdni pod tzw. transport publiczny?

          • 1 10

          • to nie to samo (2)

            kierowcy widząc taki pas lubią dokonać jego "aneksji" - i pas trafia szlag.

            • 6 1

            • Wszystko kwestia odpowiednio wysokiej kary za takie zachowanie. (1)

              • 3 3

              • tak, Wasa

                kazde przestepstwo mozna wyeliminowac odpowiednio wielka kara.
                Pozdrow Kakena jak bedziesz glosowal.

                • 2 0

          • (2)

            Żeby wydzielić pas jezdni pod transport publiczny też trzeba mieć miejsce. Nie można ot tak zabrać jeden zwykły pas, bo będą się robić gigantyczne korki.

            • 3 0

            • Tramwaje na ziemiach Polskich

              1. trawaje na obecnych ziemiach Polskich budowane byly glownie w zaborze pruskim (pomorze + wielkopolska + kujawy) na przelomie na poczatku XX wieku - najczesciej jako srodek komunikacji laczacy centrum z dworcem kolejowym. W zaborze pruskim tramwaje byly m.in. w Bydgoszczy, Toruniu, Grudziadzu, Inowroclawiu, Poznaniu + w miastach "odzyskanych" takich jak Szczecin, Wroclaw, Gorzow Wlkp, Slupsk, Koszalin, Elblag, Kostrzyn. Dla porownania w zaborze rosyjskim tramwaje powstaly jedynie w Lodzi i Warszawie.

              2. to czy miasto przekroczylo 100tys nie ma znaczenia, choc obecnie chyba wszystkie miasta jakie maja samodzielne linie tramwajowe przekroczyly ta wartość.

              3. wszystkie istniejace linie tramwajowe w Polsce byly zbudowane przed 1918 rokiem - wyjatkiem jest linia w Czestochowie, ktora zostala zbudowana w 1959 roku

              4. to, ze w Gdansku jest tramwaj a w Gdyni sa trolejbusy to wina... SKM i niemcow. W 1943 roku linia na Brzezno miala zostac zamienione na trolejbus, jednak plany sie zmienily i wladze postanowily zbudowac trolejbus w Gdyni i tak juz zostalo. Po wojnie byl plan rozbudowy linii tramwajowej z Sopotu do Gdyni (tramwaje kursowaly z Gdanska do Sopoty - petla byla na wysokosci Reja), jednak wygrala lepsza koncepcja budowy SKM i dlatego tramwaju nie zbudowano.

              • 13 0

            • Niestety można, i Warszawka przykład daje...

              Jak wyżej nie inaczej :P

              • 1 0

        • Grudziądz ma 99000 mieszkańców a tramwaje ma !! (1)

          • 2 3

          • bo miał wcześniej

            podobnie miał kiedyś Olsztyn czy inne miasta, w których zlikwidowano linie tramwajowe. Obecnie plany przywracania linii istnieją, tyle, że idiotyczne pomysły typu lewoskręty na rezerwie terenowej skutecznie utrudniają projektowanie, a poza tym okazują się wyrzuconymi w błoto pieniędzmi.

            • 3 0

    • metro lepsze bo nie korkuje miasta (13)

      a dzięki przykryciu może być z lżejszych materiałów
      i oszczędza prąd i ciepło,
      tramwaj fajny ale sa pewne ale,
      szybciej będzie kupić samochód
      i dawać radę samemu

      • 9 7

      • metro w trójmieście to by było coś! (3)

        ciekawe czy kiedyś się doczekamy chociażby planów..

        • 19 6

        • mamy SKM

          która pełni rolę kolei miejskiej. Budowa sieci metra może być w tak małej metropolii nieopłacalna - byłaby to głównie jedna nitka, dublująca SKMkę. Lżejsze składy mogą funkcjonować i w oparciu o istniejącą infrastrukturę.

          • 14 0

        • (1)

          wiesz - średnia wysokość Trójmiasta nad poziomem morza pewnie nie przekracza 15 metrów - by metro nie naruszało powierzchni musi byś budowane przynajmniej na głębokości 50 metrów.

          ergo: strasznie trudne, strasznie kosztowne...

          • 6 1

          • to w sam raz dla ekipy budynia

            będzie gdzie przycinać ...

            • 3 0

      • Mamy Metro !!! jednyne w świecie metro naziemne (8)

        • 6 3

        • Jedyne to bez przesady. W Chicago tez jest metro naziemne jezdzace na estakadach.

          • 4 1

        • (2)

          W Birmingham w Wielkiej Brytanii też jest naziemne...

          • 3 0

          • (1)

            w Köln w Niemczech jest raz naziemne, jak jestes w centrum to staje sie podziemne.

            • 2 0

            • w Berlinie też jest. i takie i takie, do wyboru.

              • 2 0

        • Nie kompromituj sie.... (1)

          chyba w d... byles i g... widziales....

          • 2 7

          • a ty jeszcze nigdzie nie byles! schowaj sie lepiej bo zal..

            • 5 2

        • Nie mamy metra, to jest Szybka Kolej Miejska i zacznij odróżniać pojęcia.

          • 0 4

        • W Edmonton (Kanada)

          też jest :)

          • 1 1

    • dlaczego (4)

      w "Zmiennikach" tramwaje ciągle się paliły?

      • 12 1

      • Bo jakis racjonalizator wymyslil, ze klocki hamulcowe (3)

        beda z drewna

        • 19 0

        • brawo ! (2)

          wygrał Pan bon towarowy.
          A Bombardier guano sie zna na bimbajach :P, bo nie odpowiedzial :)))

          • 6 2

          • Bon bym wzial, ale wolalbym talon na benzyne :) (1)

            • 6 0

            • talon też mam...

              ...ale na balon :)

              • 3 1

    • czy łykasz tabletki, które ci przepisałem???

      czerwona na kompleksy, niebieska pojawienie sie zarostu pod nosem

      • 13 3

    • czy jesteś zadowolony bedąc pośmiewiskiem tego forum? (4)

      • 8 6

      • miałes dominującego ojca i nadopiekuńczą matkę (1)

        z tego wszystkiego nieśmiałość do kobiet
        i ich odrealniona idealizacja
        i oto mamy zniewieściałego onanistę
        ukrywającego się przed życiem w zaciszu uczelnianego kantorka

        • 16 2

        • hahaha, dobre.
          ale cos czuje ze sporo tego tekstu jest oparte na wlasnych doswiaczeniach. ;]

          • 3 0

      • nie zesikaj się z radości

        bo ja piszę egzamin na Boga

        • 6 2

      • To ciekawe bo nie słyszałem aby jakieś doktoraty były "w toku" na tym kierunku

        • 1 1

    • no, to bombardier powiedz mi dlaczego wiele cywilizowanych krajow rezygnuje (6)

      z tramwajow na rzecz specjalnych tras autobusowych? Wyglada to tak, ze autobus jedzie po ustalonych "sladach" (ktore moglyby powstac w miejsce szyn trmawajowych) i zatrzymuje sie na przystankach podobnie jak tramwaj. Ktoś mógłby powiedziec, to po co to? Ano po to, że autobus, jak się zepsuje to zawsze można go objechać kolejnym- tramwaj stoi i czeka, takimi torami może się poruszać karetka-tramwajowymi juz nie. Ktoś powie że zanieczyszczają, w rozumieniu lokalnym-owszem, jednak globalnie, to dzisiejsze nowoczesne autobusy wydzielaja mniej zanieczyszczen, anizeli elektrownie ktore de facto napedzaja tramwaje. Dla upartych- możnaby zastosowac trolejbusy.

      • 7 7

      • tramwaj jest szybszy (1)

        ale samolot tez jest szybszy

        • 9 2

        • a dwa samoloty som szypciejsze nisz jeden?

          • 10 2

      • Twoje idee są błędne

        W stanach tramwaje padły, ponieważ spółki tramwajowe wykupiły... spółki paliwowe, które nie miały interesu w utrzymaniu elektrycznego środka lokomocji. Dobrze zaplanowany układ tras tramwajowych pozwala na ominięcie zablokowanego odcinka (tzw. trapezy pozwalają pojechać "pod prąd" kilkaset metrów). Torowiska płytowe z szynami blokowymi (jak w Warszawie) pozwalają na poruszanie się tym samym pasem tramwaju, autobusu i służb ratowniczych. A to, że mamy prąd z węgla nie z atomu - podziękuj oszołomom w zielonym...

        • 13 3

      • te cywilizowane kraje to w Azji i Ameryce Południowej? (2)

        bo w Europie na pewno nie

        • 2 2

        • (1)

          tak, dokladnie. Skandynawia, ta miedzy Mozambikiem i Argentyną.

          • 7 0

          • cała Skandynawia ma tyle ludności co Mexico City

            z czym do ludzi? z północnymi prowincjami Europy? (to nic, że bogatymi)

            • 2 1

    • ile lat ma świat???

      • 1 1

    • mam pytanie...

      nauczyłes się już pasy zmieniać jak "prowadzisz" samochód czy dalej masz z tym problem? Moze warto skorzystać z mojej rady i pójść na jakis kurs doszkalający albo właśnie przesiąść sie na trwamwaj? Z pozytkiem dla wszystkich - bedzie bezpieczniej. A jak do twojej wioski tramwaj nie dojeżdża to może taksówka, rower, cokolwiek - bylebys nie jeżdził po ulicach autem.

      • 2 1

    • zkm gdańsk

      Interesuję się tramwajami i powiem ci że zkm Gdańsk . Wiele razy widziałem jak motorniczy gada przez telefon w tramwaju gdy go prowadzi . wiele miast starało się o tramwaj n8c /n8cnf . mamy złe tramwaje w miesicie ,inne miasto by zadbało o tramwaje np WARSZAWA . ztm niedba o tramwaje tramwaje wymagają natyhmastowej naprawy . ńie chodzi o 105 ale o 1114 na , ngd99, n8c / nf . dla zkm problemem jest zdjencie naklejk z tramwaju Lechii bo nie morze pojehać na odnowe zmieńmy tabur ztm i ich dyrektoruw nie ma potrzeby tracić życia w tramwaju wiele dyło wypatkuw tramwaj w gdańsku .Gdańsk powinno być jag w Toronto.tam dbają o tramwaje.Zkm ukrywa stan pojazduw w gdańsku.

      • 0 0

  • Urzędnicy zawsze będą zachwalać swoje pomysły. (4)

    • 63 2

    • a najlepsze (2)

      a) są matki z wózkami... Jak wsiądą, to tak ustawią swój wózek, by już nikt nie wsiadł...
      b) niemyjący się ludzi
      c) brudne tramwaje

      • 9 2

      • To prawda o tych wózkach!
        A przecież wystarczy się przesunąć trochę bliżej środka, najwyżej nie dobiegnie na następnym przystanku do wyjścia i wysiądzie parę przystanków dalej.
        A jeszcze lepszym pomysłem byłoby złożenie wózka i podniesienie go razem z oseskiem na ręce. Parę przystanków na pewno wytrzyma:D

        • 5 1

      • tak, niemyjący to juz plaga. chyba już wole mieć w wagonie 10 matek z 20 wózkami niż jednego śmierdziela / smierdzielkę

        • 0 0

    • ZKM nie potrafi dbać o stan techniczny tramwajów!

      • 6 0

  • Motorniczy jeżdżą czasem tymi tramwajami, jakby ziemniaki wieźli, np. 10 na wys. Marynarki Polskiej. (6)

    • 84 9

    • 10 (3)

      dziesiątka całą trasę tak jeździ
      że nie wspomnę o drzwiach które się nie zamykają czy wiecznie zapchanymi przedziałami (bo przecież nie można ani zrobić trzech składów ani zwiększyć ilości tramwajów) :/

      • 16 1

      • sklonować dychę (1)

        - gdzie tu zachęta do przesiadki w tramwaj...?
        Wystarczy przejażdżka z Nowego Portu do Centrum
        - nie jest to przyjemna wycieczka

        • 5 1

        • nie przesadzaj

          przejechałem całą trasę bez trzymanki - starczyło się położyć ;)

          • 15 1

      • 10

        nie jest zle... nowy odcinek marynarki da sie jechac.. gorzej ze zgraniem swiatel. Najgorzej jest na odcinku Jana z Kolna i czesci Marynarki Polskiej przy GE. Czemu nie zostal wyremontowany ten odcinek gdy była okazja gdy 10tka,8ka jezdzila Aleja?
        Teraz tam jak sie czlowiek nie trzyma czegos albo nie ma szyji jak kierowca f1 to moze walanac glowa w szybe siedzac. Nie mowie juz o staniu na koncu i podskakiwaniu prawie pod sufit. Pare razy widzialem jak na tym zygzaku przy stoczni ludzie uderzali glowa w uchwyty albo w ten znak z numerem tramwaju.

        ZKM powinien brac przyklad z Warszawy z tymi tablicami informacyjnymi w pojazdach i biletami!! Nie musi byc taka elektroniczna.. wystarcza takie zwykle z nazwami przystankow i mozliwoscia przesiadek (kolejne przystanki wyswietlac na tych naszych wyswietlaczach imieninowych).

        Cos gdzie tu czytalem, ze maja sie pojawic w pojazdach LCDki z reklamami.. moze zrobic to na wzor tramwajow w Atenach. Pokazywac reklamy na przemian z informacjami gdzie za ile orientacyjnie dojedziemy do nastepnego przystanku itp.

        Najwiekszym problemem to wandale... ale od czego jest monitoring? jakos juz bombardiery jezdza i moze tylko jeden napis widzialem na szybie.

        • 3 0

    • a jak walnie w auto (1)

      to się tłumaczy, że tramwaj ma słabe hamulce...
      a wyraźnie na ulotka z zkm widać ze z 20km/h staje prawie w miejscu.
      szybiej = niebezpiecznie i niekomfortowo, wiec dlacsgo nie dostosowuja sie do warunkow na 'drodze'.

      • 3 2

      • a kierowcy po co się pchają na skrzyżowania na tory?? raz jechałam tramwajem jak wlanął w samochód bo stał na torach.... samochod do kasacji.Gosciu nawet znaku nie zauważył,że nie skręcać w lewo z grunwaldzkiej na jaśkowej wysokości BOŚia

        • 3 4

  • PRZEROBIĆ TEN TRAMWAJ NA SZYNOWĄ KARETKĘ REANIMACYJNĄ !!!! (2)

    TAKIE ROZWIĄZANIA ZASTOSOWAŁA KOMUNIKACJA MIASTA W BUKARESZCIE NP. I TO SIĘ SPRAWDZA.

    • 29 20

    • (1)

      Ciekawe jak dojedzie na Morenę.

      • 0 0

      • Tramwajem. Chyba.

        • 1 0

  • Sama prawda (3)

    Nic dodać nic ująć

    • 82 3

    • Dokładnie ZKM nie potrafi utrzymać porządnie tramwajów!

      • 4 0

    • Tramwaje w Krakowie (1)

      Te to mają klasę...

      • 2 0

      • ano

        Bylem w Krakowie na wakacjach i musze powiedziec, ze faktycznie, czyste, schludne - przyjemnie bylo wsiasc nie tylko do Bombardiera, ale i do 105'ki z podwojnymi siedzeniami, wydzielonym miejscem dla wozkow i ladnie wykonczonymi siedzeniami (niby tylko zmieniony uklad siedzen, ale dla ojca, ktoremu zdarzylo sie jechac z wozkiem tramwajem w Gdansku "szok kulturowy!"). U nas mialem niedawno okazje jechac nowa-super linia na Chelm. Nie dosc ze tramwaj przyjechal dokladnie posrodu pomiedzy wyznaczonymi kursami wg rozkladu, to ten "Bombardier" wygladal jak z demobilu. Jezeli chodzi o komunikacje tramwajowa, to jakbym przejechal 600km i przy okazji cofnal sie 20lat w czasie.

        • 2 0

  • Problemem JEST cena biletow, drogi Panie Redaktorze.

    Taniej mi sie kulac maluchem po miescie niz kupowac bilety.

    • 95 23

  • WYKOPAC ADAMOWICZA (9)

    w Przywidzu potrafią a w Gdańsku ....... nie potrafia

    • 83 22

    • ale potrafi ustawić przetarg pod cwaniaka Pujszo i bandycką Renomę (1)

      strzelający z procy w oko budynia

      • 13 2

      • ciekawe czy dobrze zabezpieczyłeś firewalla ;]

        • 6 3

    • No tak...

      ... w Przywidzu lepsze tramwaje jeżdżą niż w Gdańsku...

      • 10 3

    • bywalcu salonów (1)

      a głowy nie chcesz sobie wykopać? I tak ci słuzy wyłącznie jako podporka pod beret

      • 3 6

      • uważaj bo twuj fotek siem chwieje:P

        • 2 1

    • (1)

      Sąsiada trawa bardziej zielona nie?

      • 2 0

      • Bywają specjaliści od pilnowania własnych praw i cudzych obowiązków.

        Tadeusz Kotarbiński
        Hasło dnia dzisiejszego

        • 2 1

    • KOCHAM PRZYWIDZ! :)

      • 2 1

    • Hahaha, celny strzał! Pani wójt już walizki pakuje! Nie ma to jak wywalić rządzących! brawo!

      • 2 0

  • no taa (1)

    i jeszcze zawsze paru miłych panów po kilku piwach wracających z roboty..oczywiście wykąpanych i pachnących.

    • 76 4

    • mii

      jestes debilem

      • 0 0

  • Wszystko racja (4)

    Wystarczy zauważyć ile czasu trzeba było, żeby opisać wiaty przystanków nazwą przystanku.

    • 79 3

    • (2)

      wiaty nie należą do ZKMu, pewnie nawet nie są własnością miasta

      • 3 1

      • WIATY NALEŻĄ DO NOCNYCH "ARTYSTÓW GRAFITTI"

        • 7 0

      • A kogo to obchodzi do kogo należą?

        Powiedz to przyjezdnym.... Wszystkie przystanki w Gdańsku są nazwane bez sensu i wg. idiotycznego wzorca.

        • 3 0

    • osobiście wolałbym zadaszenie nad całym peronem (łącznie z trakcją)

      lepsze niż jakaś prowizoryczna wiata

      • 5 0

  • Tak stała się konkurencją naepwno hahahah :)))) (2)

    żeby zostać pobitym przez ronomę bo bilet pognieciony albo za mało mandatów podpisali ,bili nawet kobietę niepełnosprawną gdzie Lisicki poparł bandytów.

    za 7zł do Gdańska (3osoby) to ja taniej pojadę samochodem i bez stresu z renomą której tak bronią urzędnicy bo prezesem tej firmy jest znajomy adamowicza i lisickiego.

    ZKM ?-nie podziękuje:)

    • 149 8

    • gdansk to bagno (1)

      • 4 16

      • zamlicz biedaku :)

        • 3 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane