• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje przyspieszają. Pierwsze znaki "70 km/h" już stoją

Maciej Korolczuk
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Tramwaje po al. Adamowicza mogą już jeździć z prędkością 70 km/h. Tramwaje po al. Adamowicza mogą już jeździć z prędkością 70 km/h.

Znaki pozwalające tramwajom na jazdę z prędkością 70 km/h stanęły przy al. AdamowiczaMapka, w pobliżu skrzyżowania z ul. Kartuską. W kolejnych dniach nowe oznakowanie pojawi się również na al. Armii Krajowej, a także na al. Rzeczypospolitej i ul. Marynarki Polskiej.



Czy jesteś zadowolony(a) z funkcjonowania komunikacji miejskiej w Trójmieście?

O tym, że tramwaje jeszcze w tym roku znacznie przyspieszą na południu Gdańska, informowaliśmy na początku listopada.

Na wybranych trasach tramwaje będą jeździć szybciej od 21 do ponad 30 proc., a rozkładowe czasy jazdy skrócą się z 9 do 7 minut. To efekt kilkumiesięcznych prac dwuosobowego zespołu powołanego w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku, w skład którego wchodzą dr inż. Jacek SzmaglińskiPolitechniki Gdańskiej i były prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego w latach 2015-2017 oraz Michał Tusk, zatrudniony w ZTM na stanowisku specjalisty ds. inwestycji.

Na tych trasach prędkości tramwajów zostaną zwiększone w pierwszej kolejności. Na tych trasach prędkości tramwajów zostaną zwiększone w pierwszej kolejności.

Pierwsze znaki na al. Adamowicza już stoją



We wtorek przy al. Adamowicza stanęły w końcu pierwsze znaki umożliwiające tramwajom zgodną z przepisami i bezpieczną jazdę z maksymalną dopuszczalną prędkością wynoszącą 70 km/h.

Przypomnijmy, że wcześniej tramwaje na tym odcinku otrzymały priorytet, dzięki któremu przy wjeździe na skrzyżowanie to one mają pierwszeństwo przejazdu kosztem kierowców.

Ale same znaki to nie wszystko.

Aby tramwaje mogły tę trasę pokonać szybciej, trzeba było usunąć w tramwajach ograniczniki prędkości. Pracownicy GAiT dokonali już tego w większości tramwajów starszego typu, w tym tygodniu ograniczniki znikną także we wszystkich tramwajach Pesa Jazz.

Na razie znaki stanęły tylko na al. Adamowicza (można je dojrzeć w rejonie przystanku "Zabornia"). W kolejnych dniach oznakowanie pojawi się także na al. Armii Krajowej (w środę), na al. Rzeczypospolitej oraz na trasie do Nowego Portu (ul. Marynarki Polskiej).

Jednocześnie trwają prace nad nowymi rozkładami jazdy, uwzględniającymi już szybszą jazdę tramwajów, oraz korektami programów sygnalizacji świetlnej.

Średnie prędkości, z jakimi poruszają się tramwaje w Gdańsku. Średnie prędkości, z jakimi poruszają się tramwaje w Gdańsku.
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:

  • zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
  • zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
  • przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
  • podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.

Ważne jest także wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że - po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę - może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem, światło zmieni się na "stój".

"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej



Miasto chce podzielić swoje działania na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".

Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.

Drugie związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.

Miejsca

Opinie (270) 7 zablokowanych

  • Będą cisnąć jak Tesla (1)

    Ta sama technologia

    • 3 4

    • Tylko inna masa własna

      • 3 0

  • (2)

    Pociag w srodku miasta 70km/h to jest jakas patologia. Jak w kogos wjedzie to sie zatrzyma dzielnice dalej. Tramwaje to jest poroniony pomysl

    • 9 32

    • u ciebie na wsi nie było, jak dorastałeś

      i teraz strach oraz przerażenie w oczach, gdy tramwaj nadjeżdża

      • 19 5

    • samochody w środku miasta cisnące sto na godzinę to jest dopiero patologia.

      • 2 0

  • Dobra decyzja (1)

    Lepsza komunikacja kosztem samochodów to dobry krok. Obecnie auta rządzą miastem. Pora to zmienić

    • 25 12

    • Obecnie aktywiści rowerowi rządzą tym miastem. Pora to zmienić.

      • 6 8

  • kilka się ostatnio spaliło (1)

    więc reszta będzie szybciej jeździć :)

    Uważam to za b.dobre rozwiązanie braku taboru! Genialne w swej prostocie

    • 29 9

    • tak zrobiła Bydgoszcz po powstaniu linii do Fordonu

      Taboru mieli tak mało, więc - wcale nie kochając komunikacji - musieli dać tramwajom najwyższy priorytet

      • 0 0

  • Największy problem jest na hucisku (4)

    Gdzie połowa czasu przejazdu to stanie na tym skrzyżowaniu

    • 65 0

    • a na 3 maja 100 m dalej szyny rdzewieją (3)

      • 7 3

      • ale kto chce wysiadać/wsiadać na 3 maja ? (2)

        po co?

        • 4 7

        • To usunąć tamte szyny i dodać kolejne pasy dla samochodów (1)

          Teraz rowerzyści mają tam więcej pasów niż samochody

          • 1 5

          • Myślisz,że od dodanie pasa będziesz szybciej jeździł?

            • 2 0

  • (1)

    I, jak na foto, ograniczenie do 50 promili, ale to i tak już sporo ponad dawkę śmiertelną.

    • 3 3

    • Ograniczenie?

      Najpierw dowiedz się, co oznacza znak, potem komentuj.

      • 2 1

  • Noooo

    To teraz zrobic torowiska, zeby łba nie urywalo w łukach tak jak w Jazzach. Motorniczy po 10 h pracy wychodzi z przetracanym kregoslupem,tak te trajtki szarpia.

    • 10 2

  • Genialne w swoje prostocie

    Kilka tramwajów się ostatnio spaliło, więc reszta będzie jeździć szybciej :)

    piękne

    • 8 2

  • tramwajem szybciej niż autem

    i problem korków się sam rozwiąże

    • 11 4

  • Aktywiści piszą, że bez sensu podnosić ograniczenie dla samochodów w mieście, bo najpłynniejsza jazda jest przy 30km/h (6)

    To jak to jest, że obniża się ograniczenia dla 2-tonowych samochodów "bo i tak zaraz będą musiały się zatrzymać na światłach", a podnosi się ograniczenie dla 80-tonowego tramwaju, który za 200 metrów i tak musi się zatrzymać, bo ma kolejny przystanek, i który ma dużo dłuższą drogę hamowania ze względu na mniejszy współczynnik tarcia na szynach? O pasażerach latających jak worek kartofli nawet nie wspomnę.

    • 19 7

    • A czy wiesz że (3)

      Dla odcinka drogi uzyskuje się większą przepustowość przy prędkości 50 km/h niż 120 km/h?
      Wynika to z odległości pomiędzy pojazdami.

      • 5 6

      • (2)

        Tramwajów to też dotyczy tym bardziej, że mają znacznie dłuższą drogę hamowania.

        • 4 5

        • (1)

          Inna charakterystyka ruchu. Tramwaje jeżdżą w większych odstępach. A nie zderzak w zderzak. Także dadzą radę.

          • 2 6

          • I co z tego? I tak co 200 metrów będzie musiał się zatrzymać

            • 4 2

    • Nie 80 ton, tylko 40. (1)

      Sprawdź w jakich odstępach jadą tramwaje, a w jakich samochody.

      • 3 4

      • Obecnie jeżdżące 30-metrowe Pesy Swing i Jazz Duo ważą ponad 40 ton gdy są puste, z pasażerami mogą ważyć prawie 60 ton, ale GAiT planuje kupić tramwaje 45-metrowe, które puste będą ważyły jakieś 65 ton, a z pasażerami nawet ponad 90 ton.

        Teraz porównaj sobie drogę hamowania 2-tonowego samochodu i 90-tonowego tramwaju, i sam sobie oceń, jaki odstęp muszą zachować przed poprzedzającym pojazdem przy prędkości 70km/h.

        • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane