• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje przyspieszają. Pierwsze znaki "70 km/h" już stoją

Maciej Korolczuk
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Tramwaje po al. Adamowicza mogą już jeździć z prędkością 70 km/h. Tramwaje po al. Adamowicza mogą już jeździć z prędkością 70 km/h.

Znaki pozwalające tramwajom na jazdę z prędkością 70 km/h stanęły przy al. AdamowiczaMapka, w pobliżu skrzyżowania z ul. Kartuską. W kolejnych dniach nowe oznakowanie pojawi się również na al. Armii Krajowej, a także na al. Rzeczypospolitej i ul. Marynarki Polskiej.



Czy jesteś zadowolony(a) z funkcjonowania komunikacji miejskiej w Trójmieście?

O tym, że tramwaje jeszcze w tym roku znacznie przyspieszą na południu Gdańska, informowaliśmy na początku listopada.

Na wybranych trasach tramwaje będą jeździć szybciej od 21 do ponad 30 proc., a rozkładowe czasy jazdy skrócą się z 9 do 7 minut. To efekt kilkumiesięcznych prac dwuosobowego zespołu powołanego w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku, w skład którego wchodzą dr inż. Jacek SzmaglińskiPolitechniki Gdańskiej i były prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego w latach 2015-2017 oraz Michał Tusk, zatrudniony w ZTM na stanowisku specjalisty ds. inwestycji.

Na tych trasach prędkości tramwajów zostaną zwiększone w pierwszej kolejności. Na tych trasach prędkości tramwajów zostaną zwiększone w pierwszej kolejności.

Pierwsze znaki na al. Adamowicza już stoją



We wtorek przy al. Adamowicza stanęły w końcu pierwsze znaki umożliwiające tramwajom zgodną z przepisami i bezpieczną jazdę z maksymalną dopuszczalną prędkością wynoszącą 70 km/h.

Przypomnijmy, że wcześniej tramwaje na tym odcinku otrzymały priorytet, dzięki któremu przy wjeździe na skrzyżowanie to one mają pierwszeństwo przejazdu kosztem kierowców.

Ale same znaki to nie wszystko.

Aby tramwaje mogły tę trasę pokonać szybciej, trzeba było usunąć w tramwajach ograniczniki prędkości. Pracownicy GAiT dokonali już tego w większości tramwajów starszego typu, w tym tygodniu ograniczniki znikną także we wszystkich tramwajach Pesa Jazz.

Na razie znaki stanęły tylko na al. Adamowicza (można je dojrzeć w rejonie przystanku "Zabornia"). W kolejnych dniach oznakowanie pojawi się także na al. Armii Krajowej (w środę), na al. Rzeczypospolitej oraz na trasie do Nowego Portu (ul. Marynarki Polskiej).

Jednocześnie trwają prace nad nowymi rozkładami jazdy, uwzględniającymi już szybszą jazdę tramwajów, oraz korektami programów sygnalizacji świetlnej.

Średnie prędkości, z jakimi poruszają się tramwaje w Gdańsku. Średnie prędkości, z jakimi poruszają się tramwaje w Gdańsku.
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:

  • zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
  • zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
  • przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
  • podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.

Ważne jest także wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że - po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę - może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem, światło zmieni się na "stój".

"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej



Miasto chce podzielić swoje działania na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".

Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.

Drugie związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.

Miejsca

Opinie (270) 7 zablokowanych

  • niestety,wszystko wskazuje na to ,że od przyszłego roku motorniczych będą rozliczać ze zużycia energii (1)

    a wiadomo ,z zajęć eko jazdy,że jadąc powyżej 40 km/h zużycie gwałtownie rosnie wiec zwikszenie prędkości to tylko teoria,mogą sobie nawet zmniejszać czas przejazdu o połowę ale kazdy szanujący swoją premię motorniczy przymknie na ich skrócony rozkład oczko:)

    • 15 2

    • wyłączcie ogrzewanie, bo saunę robicie.

      • 7 1

  • A kto nedzie jezdzil? Dali zlotowke podwyzki i niby jest super

    • 2 0

  • jak one się non stop psują to przy takich prędkościach z torów będą wyskakiwać

    • 7 2

  • W wielu komentarzach mozna zauwazyc (2)

    ze zamieszkujace poludniowe dzielnice sloiki po wejsciu do tramwaju przemieniaja sie w worki kartofli.

    • 7 7

    • O, mamy tu prawdziwego Gdańszczanina z naciskiem na 'szcza' i to jeszcze takiego pruskiego. Gdańsk na Gdańszczan!1!!1

      • 3 5

    • Ty po wejściu do Sztrassenbana przemieniasz się w Kartoffelsalat

      • 1 4

  • Dobry kierunek (5)

    Trzeba stawiać na komunikację aby od korkować miasto. Tramwaje muszą zasuwać

    • 110 21

    • I lemiesze im domontować (1)

      do czyszczenia skrzyżowań z kierowców, którzy wjeżdżają bez możliwości opuszczenia

      • 14 3

      • Jeszcze bym zdepenalizował rzucanie cegłami w trąbiących na kierowców którzy nie zablokowali torów...

        • 6 0

    • Nielegalne wyścigi tramwajów!

      • 6 0

    • ta..nalezy"od korkowac" i za mknac oraz na uczyc sie pi sac

      • 4 0

    • Ja się przesiadłem z samochodu na tramwaj

      Ale tylko dlatego że zmieniłem pracę i jadę 8 przystanków.
      W dalszą podróż bym się póki co nie odważył, ale na krótkie dystanse rewelacja, jeżdżą często i planowo. Awaria mi się nje zdarzyła no i bilety można kupować w aplikacji a nie łazić po biletomatach

      • 4 1

  • jestem aktywistą ekologicznym i temu pomysłowi mówię stanowcze nie, (1)

    w dobie zwiększonych kosztów energii jest to drogie i nieekologiczne ponieważ wraz ze wzrostem prędkości rośnie zużycie energii,tak jak samochody mają ''tempo 30'' tak tramwaje powinny mieć ''tempo 30", a pozatym my ekolodzy promujemy wzorem koreji północnej jazdę rowerami,oczywiście nie elektrycznymi,ma się rozumieć,bo energia u nas jest z węgla,chyba ze sprowadzimy ja z niemiec,tam jest z wiatraków wiec jest eko;)

    • 3 13

    • Możesz sobie promować rowery, ale to powinno się na tym skończyć.

      Nie mam odwagi zmuszać ludzi do jazdy rowerem . Zima, deszcz, upały, starsi schorowani , matki z małymi dziećmi i oni wszyscy na rowery ? Utopia. Pozwólmy ludziom decydować. A odnośnie ,, niemieckiej,, energii naprawdę wieżysz w to, że pochodzi ona tylko z wiatraków ?

      • 3 0

  • Pomysł z miast eu

    Akurat to jest na plus.ppwinno też się pomyśleć o odcinkach w tunelach, zwl we we Wrzeszczu i śródmieściu. Co do okolic dworca idealnym rozwiązaniem byłby tunel tym razem dla aut od Huciska do zieleniaka a na powierzchni kilka równoległych torowisk iperonów tramwajowych. Błędnik i tory kolejowe mogłyby skomplikować sprawę ale może jedna część jezdni puścić tunelem od placu solidarności, na jej miejsce rozbudować na górze torowisko, zaś jezdnia do bramy oliwskiej szła by góra.

    • 6 0

  • Czegoś tu nie rozumiem.

    Czy dwa lata temu nie można było powiesić tych tabliczek ? Na tej trasie chyba nic się nie zmieniło przez ten czas. Co to znaczy ? Czy do tej pory motorniczy nie był pewny, że na środku skrzyżowania dostanie ,, stój ,, Czy to nie motorniczy który ponosi odpowiedzialność powinien sam decydować o zwiększeniu prędkości ?

    • 6 10

  • Niech tramwaje przyspieszą na odcinku Obrońców Westerplatte - Subisława

    Na pętli w Oliwie motorniczy nieraz musi 3 razy wajchę zmieniać plus postoje na światłach co daje circa 8-9 minut. O stanie torowiska - zwłaszcza na pętli - już nie wspomnę.
    Torowisko na Pomorskiej od lat w perfekcyjnym stanie ale za to tramwaje na nim wyją jak stada lwów.

    • 12 0

  • tramwaj

    po co przedłużać przystanki dla dwóch jak pierwszy zamyka drzwi widząc nadjezdzający drugi tramwaj?

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane