• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje przyspieszają. Pierwsze znaki "70 km/h" już stoją

Maciej Korolczuk
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Tramwaje po al. Adamowicza mogą już jeździć z prędkością 70 km/h. Tramwaje po al. Adamowicza mogą już jeździć z prędkością 70 km/h.

Znaki pozwalające tramwajom na jazdę z prędkością 70 km/h stanęły przy al. AdamowiczaMapka, w pobliżu skrzyżowania z ul. Kartuską. W kolejnych dniach nowe oznakowanie pojawi się również na al. Armii Krajowej, a także na al. Rzeczypospolitej i ul. Marynarki Polskiej.



Czy jesteś zadowolony(a) z funkcjonowania komunikacji miejskiej w Trójmieście?

O tym, że tramwaje jeszcze w tym roku znacznie przyspieszą na południu Gdańska, informowaliśmy na początku listopada.

Na wybranych trasach tramwaje będą jeździć szybciej od 21 do ponad 30 proc., a rozkładowe czasy jazdy skrócą się z 9 do 7 minut. To efekt kilkumiesięcznych prac dwuosobowego zespołu powołanego w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku, w skład którego wchodzą dr inż. Jacek SzmaglińskiPolitechniki Gdańskiej i były prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego w latach 2015-2017 oraz Michał Tusk, zatrudniony w ZTM na stanowisku specjalisty ds. inwestycji.

Na tych trasach prędkości tramwajów zostaną zwiększone w pierwszej kolejności. Na tych trasach prędkości tramwajów zostaną zwiększone w pierwszej kolejności.

Pierwsze znaki na al. Adamowicza już stoją



We wtorek przy al. Adamowicza stanęły w końcu pierwsze znaki umożliwiające tramwajom zgodną z przepisami i bezpieczną jazdę z maksymalną dopuszczalną prędkością wynoszącą 70 km/h.

Przypomnijmy, że wcześniej tramwaje na tym odcinku otrzymały priorytet, dzięki któremu przy wjeździe na skrzyżowanie to one mają pierwszeństwo przejazdu kosztem kierowców.

Ale same znaki to nie wszystko.

Aby tramwaje mogły tę trasę pokonać szybciej, trzeba było usunąć w tramwajach ograniczniki prędkości. Pracownicy GAiT dokonali już tego w większości tramwajów starszego typu, w tym tygodniu ograniczniki znikną także we wszystkich tramwajach Pesa Jazz.

Na razie znaki stanęły tylko na al. Adamowicza (można je dojrzeć w rejonie przystanku "Zabornia"). W kolejnych dniach oznakowanie pojawi się także na al. Armii Krajowej (w środę), na al. Rzeczypospolitej oraz na trasie do Nowego Portu (ul. Marynarki Polskiej).

Jednocześnie trwają prace nad nowymi rozkładami jazdy, uwzględniającymi już szybszą jazdę tramwajów, oraz korektami programów sygnalizacji świetlnej.

Średnie prędkości, z jakimi poruszają się tramwaje w Gdańsku. Średnie prędkości, z jakimi poruszają się tramwaje w Gdańsku.
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:

  • zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
  • zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
  • przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
  • podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.

Ważne jest także wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że - po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę - może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem, światło zmieni się na "stój".

"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej



Miasto chce podzielić swoje działania na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".

Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.

Drugie związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.

Miejsca

Opinie (270) 7 zablokowanych

  • Jeżdzę od lat rowerem po Gdańsku i dobrze wiem z doświadczenia

    Niezależnie czy bedę cisnął 30km/h czy jechał spacerowo 20 km/h to nie ma większego wpływu na czas mojej jazdy bo zbyt duży wpływ ma oczekiwanie na czerwonych światłach.
    Z samochodami tak samo.
    Nie widzę powodu dlaczego z tramwajami miałoby być inaczej, zwiększenie prędkości miedzy przystankami i tak zostanie zrekompensowane oczekiwaniem na światłach.

    • 24 2

  • TAKI tramwaj pójdzie nawet 100 km/h. Pytanie jak to zahamuje z ludźmi stojącymi w środku? (3)

    Będą lecieć jak wory z piachem.

    • 17 6

    • Dorosli i mlodziez sobie poradza. Dla matek z dziecmi i samych dzieci bedzie to selekcja naturalna. Moze i dobrze...

      • 2 4

    • Wystarczy sie trzymac poreczy a nie smartfona

      • 5 4

    • Nie, nie pojedzie 100 km/h

      Konstrukcyjna tych tramwajów to 70, czasem 80 km/h

      • 5 0

  • Czyli bedzie wiecej wypadków a ludzi bedą wozic jak bydło!! A na kazdym przystanku wszyscy bedą na siebie wpadac. (2)

    Czy ten bezmózg co to wymyslił wie ze tramwaj ma 2 razy dłuższa drogę hamowania niz autobus!!
    Hałas tez bedzie kilka razy większy!!

    • 12 14

    • Taka zolta rurka. To porecz. Trzymaj sie

      • 4 2

    • I krowy przestano dawać mleko, łolaboga

      • 5 1

  • i tak nie będzie tak szybko jak stopiatki kiedyś (4)

    kto pamięta jak podrzucało na skręcanych szynach przy Stoczni, koło Uniwersytetu, czy na Wita Stwosza, na Grunwaldzkiej między Słowackiego a Wojska Polskiego.

    Blokady na Swingi zostały założone po tym jak w 2010 roku w Warszawie, zdarzyły się dwa przypadki zaniku hamowania przy większych prędkościach. Jeden z nich zakończył się śmiercią potrąconej dziewczyny gdy rozpędzony Swing przetoczył sie przez skrzyżowanie na czerwonym świetle. Gdańsk wówczas zastanawiał się co zrobić z nowym taborem i wymyślono blokadę.

    • 8 4

    • Gdańsk miał pesę pod ,, zieleniakiem,,

      • 0 3

    • Powiedział co wiedział !!! (2)

      Blokady szybkości poruszania się pojazdów komunikacji miejskiej są ustawiane fabrycznie ale właściciel w prosty sposób komputerowo może tą szybkość podwyższyć . W dawnych tramwajach i autobusach również były fabryczne ograniczniki szybkości maksymalnej z możliwością jej podniesienia przez mechaników na polecenie przełożonych . Także w Gdańsku nie musiano nic wymyślać !!! A swoją drogą pojazdy komunikacji miejskiej obojętnie czy to tramwaj , autobus ,trolejbus obowiązują takie same przepisy ruchu drogowego nie wyłączając dopuszczalnej szybkości jazdy jak pozostałych uczestników . Tramwaje w/g nowej koncepcji mają poruszać się szybciej tylko na wyznaczonych odcinkach torowisk a nie w całym mieście . Już widzę jadący tramwaj po ul Mickiewicza z szybkością 70 km na godzinę !!!!

      • 3 2

      • Guzik wiesz (1)

        Jak to się robi żeby jeździły szybciej

        • 0 0

        • Ja wiem guzik o tym jak to się robi żeby jeździły szybciej .

          Ty natomiast wiesz w tym temacie nic - nie masz w ogóle pojęcia !!!

          • 0 1

  • Jezeli wogole dojadą do tej drogi

    • 2 1

  • te same co jazda samochodem od swiatel do swiatel 100km/h

    • 7 0

  • No ładnie, jak tak dalej pójdzie, to przestanie się opłacać jechać rowerem.

    • 2 2

  • to teraz sobie podstawcie te dane

    i wyobrazcie sobie jeszcze 10 nowych przejsc dla pieszych na drodze waszego tramwaju z domu do pracy.. :) bo tunel jest zly... heh,

    • 16 3

  • Mam chorobę lokomocyjną (2)

    jak mnie na AK chcą przewozić miedzy przystankami co 200m z pręd. 70km/h to wole swój samochód gdzie sam mam wpływ na przyśpieszenia..

    • 11 8

    • Bzdury piszesz. (1)

      Na Armii Krajowej przystanki co 800 metrów. Czyli tak, jak powinno być na trasach szybkiego tramwaju.

      • 2 7

      • 800m to może jest między Odrzańską a Chałubińskiego ale po środku jest ostry zakręt. Reszta to 200- 300m

        • 6 2

  • Hahaha (1)

    Z jednej strony ztm zwiększa prędkość z drugiej strony GAIT każe ograniczać pobór prądu z sieci ekonomiczną jazdą. Wynik - motorniczowie będą mieli jeszcze mniej czasu na wyjście do toalety. Brawooooo, grunt to dbać o pracowników, poprosimy o pampersy!!!!

    • 20 2

    • GAiT i dbanie o pracownika. Dobre

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane