• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje przyspieszają. Pierwsze znaki "70 km/h" już stoją

Maciej Korolczuk
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Tramwaje po al. Adamowicza mogą już jeździć z prędkością 70 km/h. Tramwaje po al. Adamowicza mogą już jeździć z prędkością 70 km/h.

Znaki pozwalające tramwajom na jazdę z prędkością 70 km/h stanęły przy al. AdamowiczaMapka, w pobliżu skrzyżowania z ul. Kartuską. W kolejnych dniach nowe oznakowanie pojawi się również na al. Armii Krajowej, a także na al. Rzeczypospolitej i ul. Marynarki Polskiej.



Czy jesteś zadowolony(a) z funkcjonowania komunikacji miejskiej w Trójmieście?

O tym, że tramwaje jeszcze w tym roku znacznie przyspieszą na południu Gdańska, informowaliśmy na początku listopada.

Na wybranych trasach tramwaje będą jeździć szybciej od 21 do ponad 30 proc., a rozkładowe czasy jazdy skrócą się z 9 do 7 minut. To efekt kilkumiesięcznych prac dwuosobowego zespołu powołanego w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku, w skład którego wchodzą dr inż. Jacek SzmaglińskiPolitechniki Gdańskiej i były prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego w latach 2015-2017 oraz Michał Tusk, zatrudniony w ZTM na stanowisku specjalisty ds. inwestycji.

Na tych trasach prędkości tramwajów zostaną zwiększone w pierwszej kolejności. Na tych trasach prędkości tramwajów zostaną zwiększone w pierwszej kolejności.

Pierwsze znaki na al. Adamowicza już stoją



We wtorek przy al. Adamowicza stanęły w końcu pierwsze znaki umożliwiające tramwajom zgodną z przepisami i bezpieczną jazdę z maksymalną dopuszczalną prędkością wynoszącą 70 km/h.

Przypomnijmy, że wcześniej tramwaje na tym odcinku otrzymały priorytet, dzięki któremu przy wjeździe na skrzyżowanie to one mają pierwszeństwo przejazdu kosztem kierowców.

Ale same znaki to nie wszystko.

Aby tramwaje mogły tę trasę pokonać szybciej, trzeba było usunąć w tramwajach ograniczniki prędkości. Pracownicy GAiT dokonali już tego w większości tramwajów starszego typu, w tym tygodniu ograniczniki znikną także we wszystkich tramwajach Pesa Jazz.

Na razie znaki stanęły tylko na al. Adamowicza (można je dojrzeć w rejonie przystanku "Zabornia"). W kolejnych dniach oznakowanie pojawi się także na al. Armii Krajowej (w środę), na al. Rzeczypospolitej oraz na trasie do Nowego Portu (ul. Marynarki Polskiej).

Jednocześnie trwają prace nad nowymi rozkładami jazdy, uwzględniającymi już szybszą jazdę tramwajów, oraz korektami programów sygnalizacji świetlnej.

Średnie prędkości, z jakimi poruszają się tramwaje w Gdańsku. Średnie prędkości, z jakimi poruszają się tramwaje w Gdańsku.
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:

  • zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
  • zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
  • przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
  • podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.

Ważne jest także wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że - po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę - może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem, światło zmieni się na "stój".

"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej



Miasto chce podzielić swoje działania na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".

Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.

Drugie związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.

Miejsca

Opinie (270) 7 zablokowanych

  • Piekło zamarzło (1)

    Ciężko już będzie naprawić patologie gdańskiego planowania przestrzennego, ale i takie, w sumie drobne, zmiany niezwykle cieszą. Mówiąc o patologiach mam na myśli urbanistykę łanową, losowe rozrzucanie bloków na obszarze tzw. Gdańska Południe, ale też sposób myślenia o miejskich inwestycjach drogowych. Weźmy taką aleję Adamowicza - została poprowadzona przez opłotki. I niby blisko starego Jasienia, a jednak na tyle daleko, że nikomu z osiedla nie chce się stamtąd chodzić na tramwaj. Błędów przeskalowanej Słowackiego, Havla, węzła Brętowo już tak łatwo nie da się naprawic.

    • 8 1

    • Coś w tym jest. Czy Borawski to słyszy?

      • 2 0

  • Kiedy metro Pruszcza do Wejcherowa ? (2)

    kiedy ?

    • 2 13

    • Jak nauczysz się ortografii. (1)

      • 8 1

      • czyli nigdy

        • 5 0

  • (7)

    To trzeba było myślenia geniuszy przez kilka miesięcy? Przecież w chwili oddania moźna było taką szybkość ustalić. Nic nie zmieniono na torowisku, tramwaje te same. Czyli trzeba było wydać kasę na genialny projekt. Drogo wyszły te nowe tabliczki!

    • 108 23

    • Śmieszny jesteś! (3)

      Dwie tabliczki, po 100 zł sztuka. Rzeczywiście, duża kasa. Ha, ha, ha!!!

      • 5 12

      • Ale potrzebny był projekt, żeby je zmienić.

        • 12 2

      • jak się nie znasz to lepiej nie komentuj (1)

        Tabliczki rzeczywiście po 100zł, ale przedtem trzeba mieć przetarg na dostawcę, do tego tak samo słupki, robocizna, mało tego oznakowanie trzeba nanieść na operat geodezyjny, operat trzeba wprowadzić do głównego systemu. Trzeba zatwierdzić i to jest koniec. Biurokracja jest ogromna bo wystarczyłoby mieć podpisaną umowę z firmą która zakłada oznakowanie i dwa ruchy, pierwszy zrobić papiery, a drugi zlecić firmie...

        • 5 6

        • Raczej Ty nie masz pojęcia

          Projektował pracownik etatowy. A znaki wieszał GAiT na istniejących słupkach. Geodety nie było potrzeba.

          • 5 2

    • wciąż nie wiem ile zarabia Tusk w tej komisji

      jaki to jest bonus do pensji, którą będzie - nie lodźmy się - dostawał do końca roboty w UM. To jak w kościele - tam zbierają pieniądze na wieczną budowę kościoła i broń boże nie warto jej kończyć!

      • 3 9

    • pamietaj kto bral udzial w projekcie, zanim cos napiszesz...

      • 0 0

    • XXI doradca

      • 0 0

  • Huk będzie jak przy przekraczaniu bariery dźwięku (1)

    a zysk żaden, bo pospieszny tramwaj musiałby mieć osobne tory. Za to pośpieszny autobus na zwykłym buspasie ma sens.

    • 5 11

    • Tam jest jedna linia.

      Więc druga nie będzie jej przeszkadzać. Warunek spełniony.

      • 1 0

  • O.K. Ale brakuje informacji o "geniuszu" który ograniczył prędkość do 50km/h (1)

    Tramwaje powinny jeździć z taką prędkością jaka fabryka dała, oczywiście tam gdzie są odpowiednie warunki. A np. na ostatnim odcinku na plaże Stogi mogłyby jeździć (jeśli jest to technicznie możliwe) 120-150 km/h

    • 3 5

    • Samochody też, i co? Ograniczenie prędkości na drogach jest coraz niższe

      • 3 0

  • O matko!

    Nie!

    • 1 2

  • Niech wprowadza sygnalizacje wzbudzaną obecnie na Chełmie tramwaj stoi 2 minuty na każdym przystanku bo dróżka osiedlowa ma zielone

    • 11 0

  • Mialem troche do czynienia z zarzadzaniem ruchu w Gdansku (3)

    Malo kto zdaje sprawe ile roboty jest z taką zmianą. Uzgodnienie z zdiz, gait, policją, sm i każda z tych instytucji z pewnością zaczyna rozmowę od wielkiego nie da się. podejrzewam ze Pan z PG odpowiadał za podkładki merytoryczne, a młody tusk był od wbijania do głowy wszystkim opornym... czekam na kolejne odcinki

    • 12 2

    • Oczywiście. wszyscy chcą być ważni.i (1)

      Jako laik zastanawiam się co ma SM i policja wspólnego z wydzielonym torowiskiem które nie styka się z innymi pojazdami .

      • 0 0

      • Ma bardzo dużo

        Przedstawiciele obu służb są członkami Komisji Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego która musi być zgodzić na każdą taka zmianę.

        • 1 0

    • Wystarczy mieć nazwisko otwierające wszystkie drzwi - Tusk

      • 1 0

  • Przecież dziewczyny z miejskiego chcą wszędzie naziemnych

    Więc zamiast 70 i tak będzie 7 km/h

    • 9 1

  • telefony..

    telefony zakazać motorniczkom i motorniczym , no i wszędzie sygnalizację przestawić , tramwaj piorytet....samochodziarze niech stoją i czekają

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane