• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje przyspieszają. Pierwsze znaki "70 km/h" już stoją

Maciej Korolczuk
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Tramwaje po al. Adamowicza mogą już jeździć z prędkością 70 km/h. Tramwaje po al. Adamowicza mogą już jeździć z prędkością 70 km/h.

Znaki pozwalające tramwajom na jazdę z prędkością 70 km/h stanęły przy al. AdamowiczaMapka, w pobliżu skrzyżowania z ul. Kartuską. W kolejnych dniach nowe oznakowanie pojawi się również na al. Armii Krajowej, a także na al. Rzeczypospolitej i ul. Marynarki Polskiej.



Czy jesteś zadowolony(a) z funkcjonowania komunikacji miejskiej w Trójmieście?

O tym, że tramwaje jeszcze w tym roku znacznie przyspieszą na południu Gdańska, informowaliśmy na początku listopada.

Na wybranych trasach tramwaje będą jeździć szybciej od 21 do ponad 30 proc., a rozkładowe czasy jazdy skrócą się z 9 do 7 minut. To efekt kilkumiesięcznych prac dwuosobowego zespołu powołanego w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku, w skład którego wchodzą dr inż. Jacek SzmaglińskiPolitechniki Gdańskiej i były prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego w latach 2015-2017 oraz Michał Tusk, zatrudniony w ZTM na stanowisku specjalisty ds. inwestycji.

Na tych trasach prędkości tramwajów zostaną zwiększone w pierwszej kolejności. Na tych trasach prędkości tramwajów zostaną zwiększone w pierwszej kolejności.

Pierwsze znaki na al. Adamowicza już stoją



We wtorek przy al. Adamowicza stanęły w końcu pierwsze znaki umożliwiające tramwajom zgodną z przepisami i bezpieczną jazdę z maksymalną dopuszczalną prędkością wynoszącą 70 km/h.

Przypomnijmy, że wcześniej tramwaje na tym odcinku otrzymały priorytet, dzięki któremu przy wjeździe na skrzyżowanie to one mają pierwszeństwo przejazdu kosztem kierowców.

Ale same znaki to nie wszystko.

Aby tramwaje mogły tę trasę pokonać szybciej, trzeba było usunąć w tramwajach ograniczniki prędkości. Pracownicy GAiT dokonali już tego w większości tramwajów starszego typu, w tym tygodniu ograniczniki znikną także we wszystkich tramwajach Pesa Jazz.

Na razie znaki stanęły tylko na al. Adamowicza (można je dojrzeć w rejonie przystanku "Zabornia"). W kolejnych dniach oznakowanie pojawi się także na al. Armii Krajowej (w środę), na al. Rzeczypospolitej oraz na trasie do Nowego Portu (ul. Marynarki Polskiej).

Jednocześnie trwają prace nad nowymi rozkładami jazdy, uwzględniającymi już szybszą jazdę tramwajów, oraz korektami programów sygnalizacji świetlnej.

Średnie prędkości, z jakimi poruszają się tramwaje w Gdańsku. Średnie prędkości, z jakimi poruszają się tramwaje w Gdańsku.
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:

  • zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
  • zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
  • przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
  • podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.

Ważne jest także wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że - po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę - może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem, światło zmieni się na "stój".

"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej



Miasto chce podzielić swoje działania na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".

Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.

Drugie związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.

Miejsca

Opinie (270) 7 zablokowanych

  • Będzie bieganie na przystanku. (1)

    Przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji to kiepski pomysł. Ja może dogonię tramwaj na przystanku. Ale z komunikacji korzystają ludzie mniej sprawni ruchowo...

    • 11 1

    • Zwłaszcza, gdy jeden tramwaj stoi na przystanku, a drugi wjeżdża za nim.

      Ludzie biegną do tyłu, na ten drugi tramwaj. W międzyczasie ten z przodu rusza, ten drugi także rusza i ludzie z powrotem biegną do przodu. Ganianie ludzi po przystanku. Paranoja...

      • 4 2

  • mnie interesuje ile w komisji przytula miesięcznie Michał Tusk (1)

    to jakaś idealna, doskonała pomyślana synekura! Nic tylko dudę grzać przez lata.

    • 6 6

    • A mnie interesuje ile miesiecznie przytula pisowski troll.Taki jak ty?

      • 4 1

  • Jaki to ma sens?

    Między przystankiem "Żwirki i Wigury", a "Jana Pawła II" tramwaje rozpedzają się się 50km/h po czym hamują. Odległości między przystankami są za małe na takie prędkości. Jakby usunąć albo zrobić na żądanie to wtedy ma sens.

    • 11 2

  • Nie wiem czy to bezpieczne.. tramwaje na Ujeścisko tak zapierniczają na zakrętach, ze ostatnio siedząc prawie spadłam z siedzenia..

    • 5 3

  • Nepotyzm (1)

    Widać kto pracuje w ZTM i przytula kilka tysięcy. Powinni brać przykład z PIS, gdzie zatrudnia się dzieci i znajomych wyłącznie dlatego, że mają wysokie kwalifikacje a nie nazwisko. Gdyby nie rządy PO po których zostały wynagrodzenia po 100 tys.zł m-cznie to dzieci polityków PIS pracowałyby za darmo dla dobra zwykłych ludzi.

    • 7 2

    • Ironiu panimaj

      • 2 0

  • Mega mózgi fizyki (2)

    Wiadomo nie od dziś że droga s=v/t zwiększając prędkość zmniejszyli czas przejazdu. Geniusze w komisji brakowało jeszcze Macierewicza ..

    • 4 5

    • (1)

      te fizyk, zdalne nauczanie?s=v/t?

      • 4 2

      • ty durniu

        • 0 0

  • Można robić dużo dla poprawy komunikacji miejskiej

    Jednak sama podróż to i tak dziadostwo i wzbudza w towarzystwie uśmiechy politowania oraz odrazu przykleja łatkę nieudacznika, ucznia lub alkoholika

    • 0 0

  • tramwaj szybszy od samochodu

    a na grunwaldzkiej i alei zwyciestwa dalej 50km/h a na hallera 70..... najwieksza bzdura na pomorzu...

    • 5 2

  • Tramwaje 70 km/h (2)

    Śmieszne i straszne ,auta mają ograniczenie w terenie zabudowanym 50 km/h i droga hamowania wynosi ok 45-50 metrow natomiast droga hamowania tramwaju z prędkości 70 km/h to aż 150 -200m wiec w razie potencjalnego zagrożenia kolizji są to maszyny do zabijania

    • 9 1

    • (1)

      jeśli będziesz stała na środku to tak ;P dlatego są przepisy ruchu drogowego żeby jakiś uparty Janusz nie twierdził ze stanie na torach na skrzyżowaniu mu się należy :P

      • 2 3

      • Serio?

        A jeśli na przejście wtargnie osoba niepełnosprawna? Dziecko? Staruszka zatrzyma się by chwilę odpocząć - a osoba o widocznym kalectwie ma do tego prawo? Dalej jesteś taki odważny?

        • 0 0

  • Co za niedbalstwo!

    A jakiego Adamowicza to jest ulica? Chyba w Gdański niejeden mieszka o takim nazwisku. Boczna od Kartuskiej jest ulica Paska. Od spodni, czy od Jana Chryzostoma?

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane