• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje przyspieszają. Pierwsze znaki "70 km/h" już stoją

Maciej Korolczuk
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Tramwaje po al. Adamowicza mogą już jeździć z prędkością 70 km/h. Tramwaje po al. Adamowicza mogą już jeździć z prędkością 70 km/h.

Znaki pozwalające tramwajom na jazdę z prędkością 70 km/h stanęły przy al. AdamowiczaMapka, w pobliżu skrzyżowania z ul. Kartuską. W kolejnych dniach nowe oznakowanie pojawi się również na al. Armii Krajowej, a także na al. Rzeczypospolitej i ul. Marynarki Polskiej.



Czy jesteś zadowolony(a) z funkcjonowania komunikacji miejskiej w Trójmieście?

O tym, że tramwaje jeszcze w tym roku znacznie przyspieszą na południu Gdańska, informowaliśmy na początku listopada.

Na wybranych trasach tramwaje będą jeździć szybciej od 21 do ponad 30 proc., a rozkładowe czasy jazdy skrócą się z 9 do 7 minut. To efekt kilkumiesięcznych prac dwuosobowego zespołu powołanego w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku, w skład którego wchodzą dr inż. Jacek SzmaglińskiPolitechniki Gdańskiej i były prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego w latach 2015-2017 oraz Michał Tusk, zatrudniony w ZTM na stanowisku specjalisty ds. inwestycji.

Na tych trasach prędkości tramwajów zostaną zwiększone w pierwszej kolejności. Na tych trasach prędkości tramwajów zostaną zwiększone w pierwszej kolejności.

Pierwsze znaki na al. Adamowicza już stoją



We wtorek przy al. Adamowicza stanęły w końcu pierwsze znaki umożliwiające tramwajom zgodną z przepisami i bezpieczną jazdę z maksymalną dopuszczalną prędkością wynoszącą 70 km/h.

Przypomnijmy, że wcześniej tramwaje na tym odcinku otrzymały priorytet, dzięki któremu przy wjeździe na skrzyżowanie to one mają pierwszeństwo przejazdu kosztem kierowców.

Ale same znaki to nie wszystko.

Aby tramwaje mogły tę trasę pokonać szybciej, trzeba było usunąć w tramwajach ograniczniki prędkości. Pracownicy GAiT dokonali już tego w większości tramwajów starszego typu, w tym tygodniu ograniczniki znikną także we wszystkich tramwajach Pesa Jazz.

Na razie znaki stanęły tylko na al. Adamowicza (można je dojrzeć w rejonie przystanku "Zabornia"). W kolejnych dniach oznakowanie pojawi się także na al. Armii Krajowej (w środę), na al. Rzeczypospolitej oraz na trasie do Nowego Portu (ul. Marynarki Polskiej).

Jednocześnie trwają prace nad nowymi rozkładami jazdy, uwzględniającymi już szybszą jazdę tramwajów, oraz korektami programów sygnalizacji świetlnej.

Średnie prędkości, z jakimi poruszają się tramwaje w Gdańsku. Średnie prędkości, z jakimi poruszają się tramwaje w Gdańsku.
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:

  • zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
  • zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
  • przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
  • podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.

Ważne jest także wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że - po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę - może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem, światło zmieni się na "stój".

"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej



Miasto chce podzielić swoje działania na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".

Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.

Drugie związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.

Miejsca

Opinie (270) 7 zablokowanych

  • Rozkłady niech zrobią do tej prędkości

    • 1 0

  • Michał T. jest taki zdolny (3)

    niech sam firmę otworzy i osiagnie sukces , pokazujac co jest wart , zamiast bujać się po samorzadowych posadkach, zamknie wtedy usta sceptykom których jest cała masa

    • 4 3

    • Chyba otworzyl i ja ma od wielu lat

      I to ona go utrzymuje więc może się "bawić" w urzędnika za 3k netto

      • 1 0

    • Przy takich pensjach w samorządzie i tak

      obawiam się jest na kroplówce dotacji w postaci "tatusiówki". Wyrażam przekonanie, że zwierzchnicy docenili ten doniosły projekt w którym pomagał mu trochę pan dr inżynier i szczodrze sypną premią świąteczną za realizację "projektu".

      • 1 0

    • Jeśli Michał T. odpowiada w jakikolwiek sposób za transport w tym mieście, to nic dziwnego, że są takie korki jak obecnie....

      • 1 0

  • Wnoszę o podniesienie limitu prędkości dla samochodów na Adamowicza do 70km/h

    Skoro ta prędkość na tej trasie jest bezpieczna dla tramwajów, to dla samochodów również

    • 3 1

  • Ta, będą rozjeżdżać ludzi jak kaczki...

    • 1 2

  • (1)

    40 minut 10 kilometrów. To wolniej niż rowerem.

    • 2 2

    • i tylko 2x szybciej niż piechotą

      • 1 0

  • To niedługo dogonią PKP!

    Hahah

    • 0 1

  • to to tylko miejsca siedzące i z pasami

    bo przy tej prędkości uskok szyny to ścięcie pasażerów z nóg.
    Już teraz trudno utrzymać się na nogach. Bo szyny się nie wyprostowały, jak krzywe były, tak są...
    A tramwaje przyśpieszają, bo trzeba się wykazać. Zmasakrują tabor i szyny.

    • 0 2

  • zrównoważona mobilność i szybki tramwaj

    Aby zredukować ruch samochodów osobowych potrzeba wielu działań dla wsparcia pieszych oraz korzystających z rowerów i wszelkich środków niespalinowego transportu: małych i dużych. Konieczne są m. in. wydzielone pasy dla ruchu - ich brak to kolejny niedostatek urbanistyki (ogólnie niesystemowego myslenia o ruchu w mieście). Z duzych pojazdów coraz korzystniej od tramwaju widziane są autobusy niespalinowe - gł. pod względem "elastyczności" w ruchu i kształtowanie relacji przestrzennych. ale są też mniej energochłonne. Co do tramwaju - korzyści wynikają z większej przepustowości i prędkości - ale dotyczy to naprawdę tzw. tramwaju szybkiego (wg. standardu zachodniego jest to rodzaj lekkiej kolei miejskiej) na wydzielonych, głównych szlakach ruchu. To co mamy w Gdańsku jest - mimo postępu - przeważnie karykaturą nowoczesnego tramwaju. Pojazdy zatłoczone, prowadzone "zbyt dynamicznie" dla stojących pasażerów, i ponadto przeciętna prędkość jest niska. Poza wymienionymi w programie "naprawczym" Urzędu Miejskiego przyczynami, wskazać trzeba na zbyt małe na ogół odległości międzyprzystankowe, bardzo liczne kolizje z innym ruchem wymuszajace zatrzymanie lub spowolnienie ruchu, zatłoczenie tras (jazda stadami).

    • 1 2

  • sensacja:))

    szuka się zawsze wszelkich mozliwosci do zwiększenia prędkosci komunikacyjnej .
    Ztm to se moze tak jak jego dyrektor tramwajem pojezdzić ma chyba jeszcze uprawnienia.
    Świetny przykład oddanie nowej trasy dla tramwajów na Piecki i pętla na Siedlcach.
    Totalny bałagan i Pan wiceprezydent cukierki rozdawal,w dwa dni wszystko pozmieniali..na Kartuskiej dla tramwajów światla polikwidowli...a i 167 do miasta wpuscili :))
    pozdrawiam

    • 0 0

  • :)

    a od Państwa Tusków w końcu wara...w kaczki walcie,sa takie gry,tam sie bawcie,często plecy pokazuja ale to jakies tymczasowe bugi....to się musi w rzeczywistosci zmienić.....

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane