• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje przyspieszają. Pierwsze znaki "70 km/h" już stoją

Maciej Korolczuk
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Tramwaje po al. Adamowicza mogą już jeździć z prędkością 70 km/h. Tramwaje po al. Adamowicza mogą już jeździć z prędkością 70 km/h.

Znaki pozwalające tramwajom na jazdę z prędkością 70 km/h stanęły przy al. AdamowiczaMapka, w pobliżu skrzyżowania z ul. Kartuską. W kolejnych dniach nowe oznakowanie pojawi się również na al. Armii Krajowej, a także na al. Rzeczypospolitej i ul. Marynarki Polskiej.



Czy jesteś zadowolony(a) z funkcjonowania komunikacji miejskiej w Trójmieście?

O tym, że tramwaje jeszcze w tym roku znacznie przyspieszą na południu Gdańska, informowaliśmy na początku listopada.

Na wybranych trasach tramwaje będą jeździć szybciej od 21 do ponad 30 proc., a rozkładowe czasy jazdy skrócą się z 9 do 7 minut. To efekt kilkumiesięcznych prac dwuosobowego zespołu powołanego w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku, w skład którego wchodzą dr inż. Jacek SzmaglińskiPolitechniki Gdańskiej i były prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego w latach 2015-2017 oraz Michał Tusk, zatrudniony w ZTM na stanowisku specjalisty ds. inwestycji.

Na tych trasach prędkości tramwajów zostaną zwiększone w pierwszej kolejności. Na tych trasach prędkości tramwajów zostaną zwiększone w pierwszej kolejności.

Pierwsze znaki na al. Adamowicza już stoją



We wtorek przy al. Adamowicza stanęły w końcu pierwsze znaki umożliwiające tramwajom zgodną z przepisami i bezpieczną jazdę z maksymalną dopuszczalną prędkością wynoszącą 70 km/h.

Przypomnijmy, że wcześniej tramwaje na tym odcinku otrzymały priorytet, dzięki któremu przy wjeździe na skrzyżowanie to one mają pierwszeństwo przejazdu kosztem kierowców.

Ale same znaki to nie wszystko.

Aby tramwaje mogły tę trasę pokonać szybciej, trzeba było usunąć w tramwajach ograniczniki prędkości. Pracownicy GAiT dokonali już tego w większości tramwajów starszego typu, w tym tygodniu ograniczniki znikną także we wszystkich tramwajach Pesa Jazz.

Na razie znaki stanęły tylko na al. Adamowicza (można je dojrzeć w rejonie przystanku "Zabornia"). W kolejnych dniach oznakowanie pojawi się także na al. Armii Krajowej (w środę), na al. Rzeczypospolitej oraz na trasie do Nowego Portu (ul. Marynarki Polskiej).

Jednocześnie trwają prace nad nowymi rozkładami jazdy, uwzględniającymi już szybszą jazdę tramwajów, oraz korektami programów sygnalizacji świetlnej.

Średnie prędkości, z jakimi poruszają się tramwaje w Gdańsku. Średnie prędkości, z jakimi poruszają się tramwaje w Gdańsku.
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:

  • zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
  • zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
  • przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
  • podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.

Ważne jest także wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że - po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę - może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem, światło zmieni się na "stój".

"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej



Miasto chce podzielić swoje działania na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".

Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.

Drugie związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.

Miejsca

Opinie (270) 7 zablokowanych

  • Do wszystkich przerażonych tą 70 km/h !!! (5)

    70 km/h tylko na wyznaczonych odcinkach !!! Wbijcie to sobie w głowy że tramwaje po Gdańsku jeżdżą zgodnie z przepisami ruch drogowego a nawet są odcinki z ograniczeniem szybkości poniżej dozwolonej dla innych użytkowników . Przykład most Siennicki ul Mickiewicza i wiele innych ograniczeń .

    • 2 5

    • Przykłady słuszne ale czy na temat ? (2)

      Ulica Mickiewicza - jak mogą tam szybko jeździć tramwaje skoro tam są 2 przejścia dla pieszych, torowisko nie jest właściwie wydzielone w jezdni, brak wydzielonego przystanku, samochody ciężarowe prawie stukają lustrami o wagon. O stanie torowiska na tej ulicy nie wspomnę.
      Most Siennicki z ,, siadającymi " przyczułkami tłumaczy decyzję.
      Przypadek pesy pod zieleniakiem nie pasuje do tych przepisów. Oczywiście tam był błąd ludzki ale czy motorniczy na opóźnieniu, bez blokady prędkości na Jana z Kolna nie ,,przyciśnie,, ?

      • 2 0

      • już dzisiaj cisną

        Na Marynarki i Jana trzeba dobrze się trzymać uchwytów, a i tak podłoga ucieka spod nóg.
        Połamią parę starszych osób i skończy się "rumakowanie"...

        • 2 1

      • Szanowny S.T.

        Moje przykłady są na temat . W swojej wypowiedzi zaznaczyłem tylko to , że podwyższenie szybkości do 70 km/h będzie dotyczyło tylko i wyłącznie na niektórych odcinkach specjalnie oznaczonych odpowiednimi znakami drogowymi i że to podwyższenie nie dotyczy 100% tras tramwajowych .

        • 0 0

    • Idz spać

      • 0 0

    • Dokładnie, nic to nie da, będzie jedynie wyższe ryzyko jakiejś kraksy na trasie. Czas przejazdu będzie niemal identyczny i tak jak piszesz - nie obejmie wszystkich tras. Tęgie głowy w postaci Michała T. nic lepszego wymyślić jak widać nie potrafią. I tak to się żyje powolutku u nas w tym Gdańsku. Pieniądze wywalone w błoto, można otrąbić sukces.

      • 0 0

  • Fajnie, komunikacja gdańska się rozwija.

    Szkoda tylko, że tabor SKM z lat 70 jeździ dalej 50km/h. Przypomnę, że to skrót od szybka kolej miejska :D

    • 0 0

  • Na Jana z Kolna 70km/h to jeździły stare tramwaje w latach osiemdziesiątych

    Też mi osiągnięcie trzeba naprawdę ekspertów i burzy mózgów żeby wprowadzać takie prędkości. Powinniśmy tych fachowców polecić do NASA może byśmy dolecieli wkrótce na Marsa w tydzień a nie pół roku.

    • 6 0

  • Michał Tusk? (3)

    To ten wysokiej klasy specjalista, który pierwsze szlify zdobywał u szanowanego biznesmena pana Plichty w firmie OLT, bardziej znana jako Amber Gold?

    • 10 4

    • Leki widze ci nie pomagaja a co powiedzial ci na to twoj lekarz? (2)

      Wszedzie widzisz Tuska.Uwazaj przy lodowce.

      • 1 4

      • Ale tak było

        • 1 0

      • no ja widzę, bo jest na naszym utrzymaniu

        ile zarabia Tusk za te posiedzenia dwuosobowej podkomisji? No konkretnie?

        • 0 0

  • Syn rudego przyśpieszy tramwaje o 10km na h (1)

    Zlikwiduje 5 przystanków tramwajowych zlikwiduje dwa światła czerwone - i dulkiewicz odtrąbi sukces tramwaje przyśpieszyły o 4 minuty na trasie :)

    • 4 4

    • a przez przejścia dla pieszych obok tuneli straci 5 minut, ale ten fakt pominą

      • 0 0

  • Polecam 8

    Jak motorniczy/a depnie przy placu Solidarności, to buty spadają.

    • 2 0

  • (1)

    Przepraszam, czy dziś jest 1 kwietnia? "Efektem kilkumiesięcznych prac zespołu są nowe znaki", no gratuluję panowie...należy się podwyżka..

    • 8 0

    • Ja ...

      Ja tez chce tam pracowac

      • 2 0

  • a na

    Grunwaldzkiej i Zwycięstwa samochody by nie mogły???
    I na Piramowicza w drugą stronę???

    • 5 0

  • Dr inż. I.... Serio buahaha

    • 3 0

  • Jeszcze nie dawno, z tyłu na wagonach był napis "zachowaj odstęp"

    Pojawiły się po którymś przypadku najechania na siebie dwóch składów. Mam tak po ludzku obawy 70 i podwójne przystanki .
    Oby zawsze były to moje tylko obawy

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane