• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje przyspieszają. Pierwsze znaki "70 km/h" już stoją

Maciej Korolczuk
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Tramwaje po al. Adamowicza mogą już jeździć z prędkością 70 km/h. Tramwaje po al. Adamowicza mogą już jeździć z prędkością 70 km/h.

Znaki pozwalające tramwajom na jazdę z prędkością 70 km/h stanęły przy al. AdamowiczaMapka, w pobliżu skrzyżowania z ul. Kartuską. W kolejnych dniach nowe oznakowanie pojawi się również na al. Armii Krajowej, a także na al. Rzeczypospolitej i ul. Marynarki Polskiej.



Czy jesteś zadowolony(a) z funkcjonowania komunikacji miejskiej w Trójmieście?

O tym, że tramwaje jeszcze w tym roku znacznie przyspieszą na południu Gdańska, informowaliśmy na początku listopada.

Na wybranych trasach tramwaje będą jeździć szybciej od 21 do ponad 30 proc., a rozkładowe czasy jazdy skrócą się z 9 do 7 minut. To efekt kilkumiesięcznych prac dwuosobowego zespołu powołanego w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku, w skład którego wchodzą dr inż. Jacek SzmaglińskiPolitechniki Gdańskiej i były prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego w latach 2015-2017 oraz Michał Tusk, zatrudniony w ZTM na stanowisku specjalisty ds. inwestycji.

Na tych trasach prędkości tramwajów zostaną zwiększone w pierwszej kolejności. Na tych trasach prędkości tramwajów zostaną zwiększone w pierwszej kolejności.

Pierwsze znaki na al. Adamowicza już stoją



We wtorek przy al. Adamowicza stanęły w końcu pierwsze znaki umożliwiające tramwajom zgodną z przepisami i bezpieczną jazdę z maksymalną dopuszczalną prędkością wynoszącą 70 km/h.

Przypomnijmy, że wcześniej tramwaje na tym odcinku otrzymały priorytet, dzięki któremu przy wjeździe na skrzyżowanie to one mają pierwszeństwo przejazdu kosztem kierowców.

Ale same znaki to nie wszystko.

Aby tramwaje mogły tę trasę pokonać szybciej, trzeba było usunąć w tramwajach ograniczniki prędkości. Pracownicy GAiT dokonali już tego w większości tramwajów starszego typu, w tym tygodniu ograniczniki znikną także we wszystkich tramwajach Pesa Jazz.

Na razie znaki stanęły tylko na al. Adamowicza (można je dojrzeć w rejonie przystanku "Zabornia"). W kolejnych dniach oznakowanie pojawi się także na al. Armii Krajowej (w środę), na al. Rzeczypospolitej oraz na trasie do Nowego Portu (ul. Marynarki Polskiej).

Jednocześnie trwają prace nad nowymi rozkładami jazdy, uwzględniającymi już szybszą jazdę tramwajów, oraz korektami programów sygnalizacji świetlnej.

Średnie prędkości, z jakimi poruszają się tramwaje w Gdańsku. Średnie prędkości, z jakimi poruszają się tramwaje w Gdańsku.
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:

  • zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
  • zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
  • przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
  • podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.

Ważne jest także wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że - po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę - może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem, światło zmieni się na "stój".

"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej



Miasto chce podzielić swoje działania na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".

Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.

Drugie związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.

Miejsca

Opinie (270) 7 zablokowanych

  • Bez komentarza

    • 0 0

  • No jak by nie spojrzeć - brawo Tuska

    • 0 0

  • ten tekst zrobił mi dzisiaj dzień :)

    może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością

    • 1 0

  • Tramwaj to przeżytek i nic tego nie zmieni (5)

    Możecie sobie przyspieszać na prostej, ale to nic nie da, póki każde, większe skrzyżowanie to stanie po kilka minut. Średnia prędkość 17km/h oznacza, że niedzielny rowerzysta szybciej przejedzie przez Gdańsk. To mówi samo za siebie jeśli chodzi o ten archaiczny środek transportu. Można zlikwidować zbędne przystanki, można usprawnić sygnalizację świetlną w wielu miejscach (bądź się jej pozbyć). Nie zmieni to jednak faktu, że transport szynowy u swoich podstaw jest nieefektywny, co wie każdy, kto ma choć minimalne pojęcie o ekonomice transportu. Wiadomo, że ekipa Oli kompetencjami nie grzeszy, ale wystarczyłoby raz porządnie przysiąść nad problemem i dojść do prostego wniosku, że przestrzeń w mieście jest niezwykle cenna, bo jest jej mało, a potrzeby ogromne. Potem wystarczyłoby wziąć do ręki dowolną publikację naukową, by zaobczyć, że w zależności od miasta i charakterystyki taboru to efektywne wykorzystanie powierzchni w przypadku tramwaju jest o 10 do 16 razy gorsze niż w przypadku transportu drogowego. Co to oznacza? Jeśli wyburzymy wszystkie tory, a na ich miejsce zbudujemy jezdnię, to przy założeniu, że tę lukę muszą zapełnić autobusy i przewieźć dokładnie tyle samo pasażerów, co do tej pory robiły to tramwaje, to zapełnią one od 6% do 10% nowo powstałych dróg. Pozostała część pozostanie dla innych środków transportu, który poruszają się po jezdni. To ogromna różnica. Szczególnie dla najbardziej zakorkowanych miejsc w Gdańsku. Problemu to całkowicie nie rozwiąże, bo jeszcze jest kwestia budowania tuneli/wiaduktów/skrzyżowań bezkolizyjnych i całkowita reforma systemu sygnalizacji świetlnej (w dużej mierze likwidacja zbędnych świateł w wielu miejscach), a do tego opracowanie planów zagospodarowania przestrzennego z prawdziwego zdarzenia. Nie wspominając o kosztach. Nowy tramwaj jest dużo droższy od autobusu, do tego koszty utrzymania torów są potworne. Niby tyle, ale aż tyle. No ale do tego trzeba kompetentnych ludzi u władzy.

    • 4 4

    • (1)

      Urzędnicy myślą ideologicznie, a nie zdroworozsądkowo, dlatego efekt mamy jaki mamy.

      • 2 1

      • Już dawno o tym pisałem .

        I w efekcie byłem tylko dobrze wyminusowany . Tak jak napisałeś że nie każde miasto nadaje się do komunikacji tramwajowej . Ale od ponad 20 lat pcha się olbrzymie pieniądze w transport tramwajowy zamiast wtedy zacząć wycofywać się z tramwajów i zastępować je trolejbusami a zwolnione w ten sposób miejsca przez torowiska zamieniać na jezdnie z wyznaczonymi bus pasami . Było by o wiele taniej i kosztem tramwaju zyskali byśmy dodatkowe pasy ruchu dla samochodów i dodatkowo bus pas . Osobiście jestem przeciwnikiem autobusów elektrycznych ale zwolennikiem trolejbusu .Ma on olbrzymią przewagę nad autobusem elektrycznym który jest bardzo zawodny i bardzo drogi w eksploatacji . W najbliższej przyszłości Gdynia która ostatnio zamówiła kilka autobusów elektrycznych się przekona na własnej skórze jaką głupotę popełniła . Mając tak olbrzymie doświadczenie w eksploatacji trolejbusów zakup autobusów elektrycznych to bezmyślność i megalomania Nie wszystko co modne musi być dobre .

        • 2 0

    • Wot, komunikacyjny Morawiecki sie objawił (1)

      Potem wystarczyłoby wziąć do ręki dowolną publikację naukową, by zaobczyć, że w zależności od miasta i charakterystyki taboru to efektywne wykorzystanie powierzchni w przypadku tramwaju jest o 10 do 16 razy gorsze niż w przypadku transportu drogowego.

      Łżesz. Nie ma takich opracowań naukowych.

      • 1 2

      • Ja z ciekawości sprawdziłem. Kilkadziesiąt sekund szukania, 2 rozprawy doktorskie, 2 felietony, 1 artykuł w piśmie branżowym. Czyli albo ty łżesz albo nie potrafisz szukać w googlach. Tak czy inaczej kompromitacja. Jak nie masz nic więcej do powiedzenia merytorycznego to siedź cicho.

        • 1 0

    • Urzedactwo gdańskie rzecz jasna nie ma pojęcia o takich badaniach i dalej pcha się z tym złomem gdzie popadnie.

      • 2 0

  • zlom i wiekszy łomot (2)

    Zalac tory betonem i puścić elektryczne autobusy zamiast tego halasujacego złomu na szynach

    • 2 3

    • a co zrobić (1)

      ze zużytymi akumulatorami po eksploatacji?
      Takie cmentarzyska już na zachodzie straszą, chcesz tego u nas?

      • 2 1

      • Trzeba było nie budować torów, problemu by nie bło

        • 0 1

  • Nareszcie!

    • 1 0

  • Rozumowanie UM

    Samochody 50 a tramwaje 70 km/godz. brawo, ciekawe jaka to różnica na Adamowicza kto pędzi 70 na godzinę?

    • 0 2

  • Ciekawostki

    Jestem pełna podziwu że będzie taka możliwość rozwinięcia takich prędkości.
    A Szczerze to czasami jestem przerażona gdy z taka szybkością ostatni etap przejazdu do pętli Łostwice Świętokrzyska pokonuje tramwaj.

    • 0 1

  • a może więcej przejść naziemnych jak przy forum?

    To przyspieszy tramwaje :))
    A co wymyślą na trasie z pętli Świętokrzyska do centrum, gdzie co 200 m czerwone bo przejście lub skrzyżowanie?
    Tylko priorytet na skrzyżowaniach może pomóc!

    • 4 1

  • jak sie doliczy do tego czasu

    podejście na przystanek, czas oczekiwania, przesiadkę i dojście do pracy. To wychodzi średnia 7km/h. Komunikacja w takim kształcie to porażka 21 wieku. A koszt utrzymania porażający. Taniej dla miasta by było rozdać mieszkańcom elektryczne hulajnogi co kilka lat.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane