• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kwiatkowskiego wiedzie na pokuszenie

Michał Stąporek
3 czerwca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 19:29 (3 czerwca 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Tu, zdaniem policji i drogowców, powinien stanąć maszt z fotorejestratorem. Kierowcy mknący od Leszczynek do obwodnicy wjeżdzają najpierw na górkę... Tu, zdaniem policji i drogowców, powinien stanąć maszt z fotorejestratorem. Kierowcy mknący od Leszczynek do obwodnicy wjeżdzają najpierw na górkę...

W przyszłym tygodniu otwarty zostanie leśny odcinek Trasy Kwiatkowskiego, łączący Leszczynki z obwodnicą. Już dziś wiadomo, że na węźle z obwodową może być niebezpiecznie.



...by zaraz potem próbować zmieścić się zakręcie w lewo. ...by zaraz potem próbować zmieścić się zakręcie w lewo.
Biegnący przez las 3,5-kilometrowy fragment Trasy Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni jest zaskakująco malowniczy. Droga na przemian wznosi się i opada, wzdłuż niej ciągną się wzniesienia, spomiędzy których rozpościerają się widoki na leśne wykroty i doliny. Dla kierowców urok tej trasy może polegać jeszcze na czymś innym: szeroka i gładka jak stół zachęca do szybkiej jazdy.

Tymczasem ostatnie kilkaset metrów trasy przed wjazdem na obwodnicę może być zdradliwe dla nieostrożnych kierowców: droga najpierw wznosi się, a następnie zaraz za szczytem zaczyna wchodzić w ostry łuk, by włączyć się do obwodnicy w kierunku Gdańska. Kierowca, który nie zmieści się w zakręcie, może wylecieć z estakady i wylądować nawet kilka metrów niżej.

Choć w tym miejscu stoi już znak ograniczenia prędkości do 50 km/h, drogowcy chcieliby aby ustawiono tu jeszcze fotorejestrator, który ograniczyłby zapędy bardziej krewkich mistrzów kierownicy. - Z naszych badań wynika, że widząc znak ograniczenia prędkości kierowcy zwykle zwalniają jedynie o 3 km/h. Dopiero fotorejestrator sprawia, że naprawdę zdejmują nogę z gazu - tłumaczy Piotr Michalski z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Problem w tym, że projektanci trasy nie przewidzieli w tym miejscu budowy masztu na fotorejestrator. To, że byłby on przydatny, okazało się dopiero w czasie prac budowlanych.

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału realizacji inwestycji w gdyńskim magistracie: - Budując trasę musimy trzymać się projektu. Żeby postawić tam maszt musielibyśmy wykonać nową dokumentację, zdobyć pieniądze, ogłosić przetarg.

- Podobną sytuację mieliśmy podczas budowy pomorskiego odcinak A1, ale tam inwestor jeszcze w czasie robót reagował na nasze sugestie i wprowadzał je w życie - dziwi się Piotr Michalski.

Teresa Horiszna zapewnia, że gdyńscy urzędnicy nie negują idei ustawienia fotorejestratora. - Tym bardziej, że popierają ją policjanci, a oni jako praktycy zwykle wiedzą, jak zwiększyć bezpieczeństwo na drodze.

Faktycznie, gdyńscy policjanci już kilka miesięcy temu rekomendowali takie rozwiązanie. - Z przeprowadzonych obserwacji wynika, że ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego przy niewłaściwym zachowaniu (nadmierna prędkość) może być miejscem wielu zdarzeń drogowych. W celu wyeliminowania tego zagrożenia zawczasu, zasadnym byłoby umieszczenie [tam] fotorejestratora - napisał w marcu zastępca komendanta miejskiego policji w Gdyni, mł. inspektor Krzysztof Świątek do zastępcy prezydenta Gdyni, Marka Stępy.

Niewykluczone więc, że fotorejestrator na leśnym krańcu Trasy Kwiatkowskiego jednak stanie - jeśli nie od razu, to przynajmniej za jakiś czas. O tym, jak skuteczne to rozwiązanie można się przekonać oceniając pracę podobnego urządzenia ustawionego także w Gdyni, przed skrzyżowaniem obwodnicy z ul. Morską. W ciągu czterech lat przed jego ustawieniem doszło tam do 67 kolizji i 9 wypadków. W takim samym okresie po jego zainstalowaniu liczba kolizji spadła do 56, a wypadków było trzykrotnie mniej.

Koszt budowy leśnego fragmentu Trasy Kwiatkowskiego: ok. 230 mln zł
Koszt budowy masztu na fotorejestrator: ok. 15 tys. zł

Opinie (223) 6 zablokowanych

  • JAK DEBIL TO SPADNIE... (7)

    nie ulega jednak wątpliwości, że trasa jest wykonana profesjonalnie i prawdopodobnie nie jest na niej możliwe większe niż normalne zagrożenie (wyłączając z tego debili)...

    • 0 1

    • Do Cichego. (1)

      Nie wiem czy widziałeś jak wygląda wjazd na estakadę z obwodnicy... ta trasa jest skopana na maxa. a przy 50km/h i deszczu (a co gorsza przymrozku) to gwarant stłuczka na stłuczce i tir w poprzek drogi.

      • 0 0

      • błagam!

        po co Wy tyle konfabulujecie? nawet nieświadomość was nie tłumaczy, jedyne co przychodzi mi do głowy to indolencja... smutność.

        trasa jest wykonana profesjonalnie i na tym wjeździe będzie bezpiecznie, poczekajmy do otwarcia, buźka

        • 0 0

    • foto (3)

      można przecież postawić znak że foto jest to za pierwszym razem każdy zwolni i przejedzie bezpiecznie. Następnym razem będzie wiedział że foto nie ma ale będzie wiedział jak wygląda zakręt i na ile można sobie pozwolić.

      • 0 0

      • jak pojedzie debil... (2)

        ...to skosi ten fotorejestrator i jeszcze parę znaków przed nim.

        • 0 0

        • . (1)

          A ja mam słurzbowy samochud co ma czarnom szybe zpszodu. Nie boje sie fotopstrykuw.

          • 0 0

          • Ale nauczycielki języka polskiego, w szkole do której

            jeszcze pewnie chodzisz, powinienneś się obawiać!

            • 0 0

    • gorzej jak taki debil wypadając z drogi zepchnie ciebie :P

      • 0 0

  • brawa prezyęńt nasz kochany i wspanialy!!!! (14)

    dzieki naszemu prezydentowigdynia jest centrum biznesu i przemyslu naszego regionu!!!
    panie prezydencie tylko po co te reklamy tvp3??? przeciez kazdy widzi jakich cudow pan dokonal, nie trzeba wyrzucac pieniedzy w bloto!!

    • 0 0

    • kwiatkowskiego tez poreklamuja - takie sa przepisy UE

      • 0 0

    • nawet wymiary dokładnie są okreslone banerów (8)

      także spody muszą być wykonane pod dyktando UE, bo jak byś wiedziała, że taka droga istnieje i jest wielkim ułatwieniem dla kierowcy.
      Piszący tu uważają "za reklamę Szczurka", a prawda jest zupełnie inna.

      • 0 0

      • (7)

        Chyba zupełnie zgłupiałeś. Gdzie w umowach jest zapis o reklamówkach Szczura.

        • 0 0

        • Chyba zupełnie zgłupiałeś. (4)

          jeszcze chyba nie, choć może jeśli tak uważasz?

          Uznałem takie postępowanie za paradoksalne twierdzenie, a Ty wzięłaś to dosłownie.
          Natomiast każdy kto pisał projekt unijny to wie jak należy reklamować(promować)takie przedsięwzięcie, ponieważ musisz podpisać stosowne umowy jasno określone i je realizować. Zresztą wszędzie sponsor jeśli daje kasę żąda odpowiedniej promocji. Szkoda Miła Ewuniu, że dyskutujemy o czymś co jest oczywiste dla pierwszoklasisty:))

          • 0 0

          • (1)

            Szkoda, że ten sponsor jest gorszy od Cygana co robił zupę na gwoździu. Szacuje się, że w latach 2007 - 2013 dla uzyskania około 1400zł unijnej dotacji na głowę potrzebne będzie wyłożenie 1600zł. Przy założeniu, że środki będą wykorzystywane w 100% (do tej pory się nie zdarzyło). Innymi słowy - Unia drenuje budżet danego państwa, po czym zmusza je do pisania idiotycznych formularzy dla odzyskania części pieniędzy.

            Cygan z wierszyka przynajmniej nie żądał stawiania wielbiących go tablic...

            • 0 0

            • drenuje? chyba zidiociałeś do reszty

              Unia _dokłada_ się do inwestycji. Dokłada prawie drugie tyle co wykłada budżet gminy/miasta/wioski. Bez tego dołożenia się było by nas stać na zbudowanie połowy tego, co budujemy. Idź na spacer i ochłoń, oszołomie...

              • 0 0

          • Słuchaj pierwszoklasisto. Wskaż przepis który nakłada na prezydenta miasta reklamowanie trasy poprzez klipy w telewizji regionalnej. Te klipy to promocja Twojego Guru i nic więcej.

            • 0 0

          • ty jestes jak Jarzabek z misia

            odbytnice lizesz przy kazdej okazji na calego.
            a na swoich kolegow z urzedu miejskiego tez donosisz??

            • 0 0

        • (1)

          Jest to tzw niepisany zapis domniemywam.Służby najukochańszego czuwają.

          • 0 0

          • nie komentuję powyżej akcji promocyjnych projektów unijnych żeby była jasność.

            • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • zamilcz siurku bo przynosisz wstyd dla Gdańska

        takim infantylnym pomrukiwaniem

        • 0 0

    • autopromocja

      Uważam,że taaaaki prezydent musi się promować - inaczej nikt by nie potrafił docenić jego cudownych talentów.
      Ostatnia akcja promocyjna prezydenta to koszt ca 600 tys.pln.
      Ładny kawałek np ścieżki rowerowej dla normalnych ludzi.

      • 0 0

    • brawa prezydent

      A nieprawda.Teraz Pan Prezydent ogłosił,że miasto jest centrum "odpoczywania" czy jakoś tak.

      • 0 0

  • pierwszy (11)

    no tak kolejny fotorejestrator, niedlugo nie bedzie mozna wogole jechac. a tak pozatym to na calej trasie bedzie tylko 70km/h tak samo jak na rozowej. CZegos tu nie rozumiem taki standart drogi a dlaczego tylko 70 spokojnie na bezkolizyjnej drodze powinno byc conajmniej 80

    • 0 0

    • A jaki to standard drogi? (3)

      2 pasy ruchu bez pasa awaryjnego i bez opaski. Jak staniesz kiedys na awaryjnych na tej drodze, to bedziesz dziekowal ze jest tam ograniczenie. I tak czesc kierowcow bedzie jechac setka. Czlowiek ma tendencje do przekraczania predkosci. Jeden mowi 10 km/h to zawsze przekraczam, czesm mowi 20 km/h nie zaszkodzi. Wszystko to wlicza sie w ksztaltowanie geometrii. Przy predkosci projektowanej 90 km/h nie ma na tej trasie poszerzenia pasa, jadac na jakims luku 110, 120 bedziesz scinal pas, jak bedzie ktos obok to przy 130 bedziesz musial sie wysilic by nie doszlo do zdarzenia.

      • 0 0

      • człowiek ma tendencje (2)

        A wiesz czemu w Polsce kierowcy mają tendencję do przekraczania prędkości? Właśnie przez taką durną filozofię stawiania ograniczeń. Ograniczenia w większości są bez sensu, zaniżone i to widać. No to się je łamie, skoro jest margines. Niech drogowcy stawiają sensowe ograniczenia, to ludzie będą ich przestrzegać.

        • 0 0

        • popieram

          i to jest główną przyczyną wypadków, bo kierowcy są przyzwyczajeni do bezsensownego ustawienia ograniczeń i łamią je również tam gdzie stoją sensownie.

          • 0 0

        • NIe!! wielu kierowców w Polsce jest debilami

          "wiedzącymi lepiej" te ograniczenia są po to aby nas chronic ale idioci lubią przekraczac 2 krotnie normy taka natura debila.

          • 0 0

    • Swoje madrosci (3)

      wprowadz w zycie np. w Niemczech - po tygodniu bedziesz miec tyle mandatow, ze przez kilka lat sie nie wyplacisz. No ale przeciez tu jest Polska - 120 km/h w miescie to norma, norma nie jest natomiast przestrzegac znakow. Eh, wy, poustoglowy w rozpadajacych sie gruchotach.

      • 0 0

      • (2)

        nie musialby wcale wprowadzac poniewaz nimieckie drogi sa dla kierowcy, a nie przeciwnie! mądrala z d* sie znalazl!

        • 0 0

        • Naprawde? (1)

          Co Ty nie powiesz! Skoros taki pewny to sprawdz w praktyce, tylko nie zapomnij wczesniej zaciagnac kredytu na mandaciki. Wielki chojrak, a pozniej "panie wladzo, ja nie chcialem, ja przepraszam". Blazenada.

          • 0 0

          • zgadza sie - ilu to już było chojraków co myślało że niemcy to same autobahn-y.... i ostro sie dziwili gdy zatrzymywała ich Polizei bo w zabudowanym jest tylko 50km/h - gdy tymczasem w katolandii wciąż mieliśmy 60km/h

            • 0 0

    • Dobrze prawi Maruda :)

      Po co w ogole budowali droge skoro juz sie boja wypadkow? Mogli zostawic lesna sciezke - 20km/h byloby norma, bezkolizyjna lesna nitka i do tego zero wydatkow z budzetu.

      • 0 0

    • hmmm

      taaaa, odrazu może 1500 sto dziewięćset...

      Dlaczego w Niemczech potrafią przestrzegać ograniczeń prędkości, a w Polsce to traktują najwyżej jako sugestię...

      • 0 0

    • jak by było 80 to bys dymal ponad 100. im wieksza dozwolona tym wieksze przekroczenie

      • 0 0

  • Proponuję wprowadzić do kodeksu nowy znak.

    Przekreślona cyfra zero i na dole napis "pchać". Będzie bardzo bezpiecznie nawet na dziurawej drodze jak np ta Chwaszczyno - Wejherowo (załatany asfalt czy zaasfalcone łaty?)

    • 0 0

  • Na cała trase mnie nie wpuszczono,

    ale to co zobaczyłem to absolutna rewelacja. Widoki niesamowite rozkosz piękna. Nawet na zachdzie nie widziałem tak dobrego wykończenia, choć mam oprócz wymienionych w artykule jeszcze inne moim skromnym zdaniem niedoróbki:
    - Za małe zatoczki przy drodze(proszę mi tam zmieścić TiRA z przyczepami).
    - Pierwsze przejście podziemne jest za daleko oddalone od Morskiej
    - Spady wodne nie zawsze pochyłości są właściwie usytuowane, ale to sie wyjaśni przy pierwszej ulewie
    - Brak właściwych oznakowań w szlaku Sowy przez Nadleśnictwo Gdańsk
    - to tylko te, które z grubsza zapamiętałem.

    • 0 0

  • typowe... (5)

    jakie to typowe....zaprojektować drogę, zbudować, zaraz potem okazuje się że jest niebezpiecznie, że trzeba ograniczyć, że fotoradar potrzebny, później jakieś progi spowalniające, wysepki z kostką brukową i najlepiej żeby od razu jeden pas na odcinku co najmniej 1 kilometra wykreskować w celu "łatwiejszego" włączania się do ruchu i zbić prędkość na całości do 40 bo "prędkość zabija" - zwłaszcza na nowych drogach..., w zimie wprowadzić zakaz ruchu tirów bo nie podjadą itd. A czy nie mogło by być tak po prostu....normalnie i profesjonalnie od a do z?....

    • 0 0

    • zgadzam sie w 100 %

      • 0 0

    • Ja też się zgadzam.. (3)

      W ogóle rozkłada mnie zupełnie zrobienie _nowej_ drogi przelotowej z zakrętem, który można pokonać jadąc 50km/h..
      I co, oczywiście jedynym pomysłem na wyegzekwowanie tej prędkości jest fotorejestrator? Ok, rozumiem, póki co w Polsce takie decyzje w/s "bezpieczeństwa" podejmują ludzie patrzący na wszystko przez pryzmat łatwego zarobku, a nie jakiegoś nieokreślonego wspólnego dobra, ale może niech to będzie chociaż 70..80km/h, a nie 50km/h.. przecież to jakaś paranoja!

      • 0 0

      • ograniczenie

        Może poczekajmy i zobaczmy, ile tam faktycznie można jechać. Bo to, że jakiś palant mówi, że 50 to maks, wcale nie oznacza, że tak jest. Większość ograniczeń jest mało sensownych, znacznie zaniżonych. Przejedziemy, zobaczymy.

        • 0 0

      • (1)

        te 50 spowoduje tyle ze emeryci w swoich tico beda jechac 50 rpzez zakret a nastepnie z taka sama predkoscia wtocza sie na obwodnice i na koncu pasa do wlaczenia sie do ruchu beda mili 60 co spowoduje , zaleznie od stetryczenia wjazd 60 prosto pod tira, albo zatrzymanie sie na koncu tego pasa ku uciesze jadacych za nim. PARANOJA, wjazd na droge szybkiego ruchu powinien byc taki zeby umozliwic nabranie predkosci i plynne wlaczenie sie w potok samochodow jadacych 110 na godzine. i to nie tylko samochodom majacym ponad 200 koni...

        • 0 0

        • no wlasnie

          Nie zapominajmy o debilnym zakazie wyprzedzania dla tirow. Juz trudno sie wlaczyc do ruchu.

          • 0 0

  • no to ograniczyć do 20 km/h

    albo w ogóle zakazać ruchu dla samochodów tylko rowery.

    • 0 0

  • do Marudy! (2)

    ktoś musi zadbac o bezpieczeństwo Twoje i przede wszystkim innych jadących wkoło Ciebie użytkowników tej drogi. projektanci Estakady nie ograniczyli tam prędkości do 70km/h żeby Ci na złośc zrobic;-)

    • 0 0

    • nie jesteśmy dziećmi

      Coraz częściej robi się z ludzi kompletnych idiotów. Wypadkom w większości sytuacji winien jest jeden z uczestników (nie tylko drogowym). Dbanie o bezpieczeństwo przez nakładanie coraz większych ograniczeń jest robieniem z nas debili. Zamieniamy się w stado owiec zwolnionych od myślenia, a myśleć ma za nas państwo.

      • 0 0

    • Kto ma dbać o moje bezpieczeństwo ?

      Idito o swoje bezpieczństwo sam zadbam najlepiej , a fotoradary powodują zagrożenie !
      Po pierwsze kierowcy przy nich gwałtownie hamują
      po drugie starają sie nadrobić stracony czas gdzie indziej !

      • 0 0

  • O czym wlasciwie pisze pan Staporek?

    Koszt Trasy okolo 200 milionow-koniec cytatu.No skoro pan taki bogaty ze roznica 50 mln panu nie robi to gratuluje.Na pewno nie dorobil sie pan na dziennikarskiej rzetelnosci.
    Zagadka brzmi:ile wlasciwie kosztuje fotoradar bo z tego artykulu sie nie dowiemy.

    • 0 0

  • gdyńskie inwestycje - zrobić aby zrobić (17)

    działania włodarzy Gdyni przypominają czasy chyba Gierka
    najważniejsze, że plan został wykonany !!! hip hip hura !!! rewelacja !!! udało się !!!
    procedury zachowane, przepisy - pewnie też spełnione, chociaż pewne obawy budzi np. szerokość pasów w łuku na zjeździe z obwodnicy na trasę, zbiornik retencyjny tuż pod estakadą = w zimie gołoledź murowana ...
    fotoradar ? zrobimy, może za rok, niech się trochę szaleńców rozbije, będzie mniejszy tłok na drodze ...
    ... tylko oby ten jeden z szaleńców nie trafił np. w jednego z tych decydentów gdyńskich
    podsumowując - każda władza obrasta w piórka; czas aby Gdynia zmieniła prezydenta, bo ten swoich towarzyszy sam na pewno nie zmieni

    • 0 0

    • Najlepiej byś chciał takiego, co nic nie wybuduje?? (4)

      a będzie tylko POlitykierem:))
      Jak w tym przysłowiu "zamienił stryjek...."

      • 0 0

      • czas budowniczych Gdyni (3)

        wybuduje mądrze, a jeśli nawet zdarzy się wpadka do szybko zareaguje i dokona niezbędnych korekt, albowiem ten się nie myli kto nic nie robi, ale głupotą jest obrażanie się i przyjmowanie uwag, które są racjonalne, na pewnym etapie zaawansowania inwestycji nic nie kosztują, a czasami nawet po jej zrealizowaniu też niewiele kosztują - ot przykład fotoradaru, albo chociażby profesjonalniej wyglądającej atrapy fotoradaru

        • 0 0

        • na pewnym etapie zaawansowania inwestycji nic nie kosztują, a czasami nawet po jej zrealizowaniu też niewiele kosztują (2)

          No tak zaskarż Biuro Projektowe, że wykonali ni zgodnie z obowiązującymi normami i uzgodnieniami. Tu były środki unijne i przepływ Casy Flou, wiec nie jest takie proste. Gdynia takie ćwiczenia przerabiała z mostem i jak wyszło wszyscy wiemy.
          Właśnie mam tę trasę na drugim kompie i mi ala long leci i nie jest wcale aż tak źle. Materiały użyte tam to rewelka, a "że falowanie" to widać dopiero przy mojej trzy setce, w samochodzie tego nie odczujesz.

          • 0 0

          • "przepływ Casy Flou"

            Co było?

            • 0 0

          • czasami nakłady niewielkie, a poprawa bezpieczeństwa o 50 %

            dobrą zasadą jest ocena bezpieczeństwa i ustalanie np. dodatkowego oznakowania po zrealizowaniu takiego obiektu jak droga;
            nie powinna tego robić pracownia autorska, ani zespół nadzorujący, lecz ktoś nie zaangażowany w temat; czy nie warto chociażby tego zlecić; pewne wnioski / wątpliwości pokazał ten artykuł więc może warto sięgnąć po takie narzędzie ? to chyba nie jest wielki koszt ?

            • 0 0

    • to POdaj cwaniaku adekwatny przykład w gdańsku? (8)

      może spacerowa, wąska przed i PO modernizacji:-)
      a co tam z geantem i 16 bańkami darowanymi francuzom przez pawke??

      • 0 0

      • gallux (2)

        odpuść chociaż raz
        Jak tam tunel w Sopocie, miał być gotowy w maju?

        • 0 0

        • tunel? a jak tam wielka czarna dziura wedle NOT-u?

          my budujemy, może i z problemami, ale wy POtraficie tylko mantrować BEDZIE, BEDZIE

          • 0 0

        • Otwarcie tunalu w Sopocie w ten weekend. Zapraszam:)

          • 0 0

      • czas budowniczych Gdyni (4)

        po co szukać w Gdańsku ?
        wystarczy popatrzeć jak pobłażliwie uzgodniono włączenie do układu drogowego z Tesco na Karwinach - w każdym tygodniu stłuczka

        • 0 0

        • bo jezdza takie antyszczrki mądzioły - to i stłuczki są, i świetna trasa się nie podoba... narzekaj, narzekaj...

          • 0 0

        • haha, tam jest bardzo dobrze wszystko rozwiązane, stłuczki powodują tacy ludzie jak ty, którzy tego nie rozumieją (2)

          • 0 0

          • objawiłeś tym zdaniem swoją niewiedzę i głupotę

            • 0 0

          • brakuje tam rzeczy podstawowej - sygnalizacji

            • 0 0

    • (2)

      Po pierwsze to nie urzędnicy z UM Gdynia projektowali tą drogę i nie oni za nią odpowiadają.
      Pod drugie czy jesteś inżynierem drogownictwa?

      • 0 0

      • czas budowniczych Gdyni

        uzgadniali - a to coś więcej niż projektowali

        • 0 0

      • a kto zatwierdzal projekt???

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane