• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar gotowy (na razie na papierze)

Michał Sielski
6 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Wprawdzie po uruchomieniu systemu Tristar nie będziemy podróżować z prędkością światła, ale przejazd przez Trójmiasto ma być dużo szybszy. Wprawdzie po uruchomieniu systemu Tristar nie będziemy podróżować z prędkością światła, ale przejazd przez Trójmiasto ma być dużo szybszy.

Trójmiasto czeka już tylko na ogłoszenie ministerialnego konkursu, by zdobyć pieniądze na Tristar – projekt, który ma zrewolucjonizować poruszanie się po Gdańsku, Sopocie i Gdyni.



System Tristar powinien przede wszystkim:

Tristar to "inteligentny" system zarządzania ruchem. Po wprowadzeniu go w miastach całego świata, czas przejazdu przez metropolie skrócił się średnio o 20-30 proc. Podobnie ma być w Trójmieście. I wszystko wskazuje na to, że będzie jeszcze przed rozpoczęciem piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 r.

Firma Sprint przygotowuje właśnie projekt budowlany, który będzie gotowy na początku 2010 roku. Pozostałe dokumenty już czekają. Na co?

- Na ogłoszenie konkursu w ramach programu "Infrastruktura i środowisko", by złożyć naszą aplikację. Od razu po rozstrzygnięciu ruszamy do pracy, by zdążyć wdrożyć system przed Euro 2012 - mówi Jacek Oskarbski, naczelnik wydziału inżynierii ruchu gdyńskiego magistratu, który w imieniu całego Trójmiasta pilotuje projekt. Według naszych informacji konkurs zostanie najprawdopodobniej ogłoszony na początku 2010 roku.

Nawet gdyby nie udało uzyskać się unijnego dofinansowania - choć w związku z organizacją w Gdańsku meczów piłkarskich mistrzostw Europy jest to mało prawdopodobne - wdrażanie systemu rozpocznie się od razu po ogłoszeniu wyników konkursu. Specyfikacja projektu budowlanego zakłada bowiem podzielenie go na kilka etapów realizacji.

- Zaczniemy od trasy średnicowej Trójmiasta i najważniejszych skrzyżowań na drodze przelotowej. Ważne też będą arterie najbardziej wykorzystywane przy organizacji turnieju Euro 2012 - mówi Krzysztof Łutowicz z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Na pierwszy ogień pójdzie więc najbardziej uczęszczana główna trasa od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią.

W drugiej kolejności system obejmie główne ulice dojazdowe do trasy średnicowej, jak Wielkopolska w Gdyni czy Słowackiego w Gdańsku. Na koniec obejmie obwodnicę. Tristar to bowiem nie tylko system, który będzie sterował sygnalizacją świetlną (będzie można np. stworzyć "zieloną falę" dla karetki czy ustawić priorytet dla komunikacji publicznej), ale także znaki zmiennej treści i fotorejestratory.

Znaki będą wyświetlać informacje o korkach, proponowanych objazdach czy wolnych miejscach parkingowych. Fotorejestratory, których będzie aż 100, będą mierzyć prędkość i wyłapywać kierowców, przejeżdżających na czerwonym świetle czy blokujących skrzyżowania. Centralny komputer systemu będzie dysponował informacjami o kończącym się właśnie meczu lub koncercie i dopasowywał do tych wydarzeń sygnalizację.

Koszt realizacji systemu to ok. 50 mln. euro. Jego wykonawca wyłoniony zostanie w 2010 roku.

Opinie (218) 6 zablokowanych

  • jeśli ludzie nie zaczną żywiej ruszac kiedy zapala się zielone

    tylko jak cioty w smole - to nie będzie i tak lepiej. Ludzie myślcie o innych na drodze!! Jak jest korek na światłach to ruszajcie z głową! a nie z pupą

    • 4 0

  • Barcelona (1)

    może niech miłościwie nam panujący polecą do Barcelony,gdzie większośc dróg w mieście ulokowana jest pod ziemią + rewelacyjne sterowanie światłami i o godzinie 17 Barcelonę przelatujesz w 20 minut-)))

    • 2 0

    • Nie wiem w jakiej Barcelonie byłeś

      bo jezeli w tej w Katalonii to nie duzo z niej zobaczyłeś.
      Pozdro,

      • 0 0

  • Adamowicz i ...Tristar

    Kolejna kiełbasa wyborcza Adamowicza i Spółki !!!!

    • 6 0

  • A o co wydawać kasę na systemy ? Wystarczy pomysleć... (5)

    Po co nam systemy tristar. Wystarczy czasami pomysleć i wiele problemów komunikacyjnych zostało by rozwiązanych. Ostatnio jechałem o 3 w nocy z Gdańska do Gdyni. Musiałem na każdym swietle się zatrzymać. Po co komu w środku nocy światła ? Wystarczy o odpowiedniej porze wyłączyć oswietlenie bo ruch jest znikomy i sam się reguluje. Myślę że w wielu miejscach znalazło by się szereg takich mało istotnych rozwiązań które dały by niezły efekt.
    Pozdrawiam myślących....

    • 6 2

    • Może się mylę ale... (2)

      wymóg działającej sygnalizacji świetlnej także w nocy nałożyła UE. Jeszcze 2-3 lata temu po godz. 23 światła były wyłączane.

      Nie mniej jednak tam gdzie są przyciski na przejściach tam problemu nie ma, tak dla pieszego jak i kierowcy.

      • 1 0

      • nieprawda bo jest bardzo wiele ulic gdzie po 22 czy 23 sygnalizacja przechodzi w tryb puslujące żółte.Pomysł wymyślili jacyś idioci z policji w Gdańsku i zarazili nim idiotów z Gdyni i z Sopotu.Jest kilka skrzyżowań nawet na Morskiej gdzie nocą nie ma świateł.

        • 2 0

      • Czy wszystko co złe, to UE ...

        mam już dość czytania i słuchania, że UE kazała, nakazała lub wymusiła bez podania konkretnych przepisów prawa. Proszę skończyć z demagogią i przerzucaniem odpowiedzialności oraz indolencji rządzących na UE (bo im kazała). Jeżeli wszystkie absurdy w Polsce pochodzą z UE, to mam pytanie, czemu tam jest normalnie i funkcjonalnie (byłem w Czechach, Słowacji, Austrii, Niemczech, Belgi i Francji).

        • 1 0

    • (1)

      Bo zielona fala z reguły jest ustawiona na dozwoloną prędkość, dlatego musiałeś na każdym świetle się zatrzymać. Myślę, że właśnie taki jest cel tych świateł w nocy.

      • 1 1

      • jasne idioci tak dbają o bezpieczeństwo że nie pozwalają ludziom jeździć tak jak pokazują znaki.A nocne wyścigi jak były tak są.Zielona fala jest ustawiona na 80-90 na godzinę.jak jedziesz 50 czy 60 stoisz.Proste

        • 0 2

  • Cele do zrealizowania przez TRISTAR (2)

    1. Większa płynność ruchu, i pełna synchronizacja zielonej fali (a nie właśnie tak jak Przebendowskich/Orłowska, czy pokawałkowana Morska)
    2. Priorytezacja ruchu, tam gdzie jest korek (a więc elastyczne wydłużanie faz zielonego światła) - by korek się "rozładował".
    3. Głównym problemem w sterowaniu światłami jest właśnie to, że pewne fazy są za krótkie, pewne za długie, zasadniczo, jeżeli dobrze ktoś podejdzie do tematu, to właśnie o to chodzi, by w zależności od potrzeb automatycznie nimi sterować :). Stoi zero pojazdów - nie ma fazy. Stoi jeden pojazd - faza 3 sekundowa np za 2 minuty...

    • 4 1

    • (1)

      i maksymalne spowolnienie ruchu.Proszę mi powiedzieć dlaczego system działa tak że np jak Z Warszawskiej w Gdyni chce wyjechać 10-15 samochodów to zielone światło trwa tyle że przejadą 3-4 auta.Są tam przyciski pętle indukcyjne i co?Tak ma wyglądać system?

      • 1 1

      • Może tak - nie maksymalne spowolnienie ruchu, ale spowodowanie aby jak najwiecej samochodow przejechalo, na kierunku najbardziej korkującym się.
        Niestety ten wpis powyżej dowodzi zupełnego niezrozumienia tematu, przez klienta/kierowcę, który denerwuje się, że po ruszeniu z domu musi czekać 2 minuty, a nie na przykład 30 sekund.....

        Człowieku - to nie system działa tak (bo systemu Tristar obecnie nie ma). Tak działa sztywny program sterownika tej sygnalizacji, że na te kilka sekund wrzuca zielona dla warszawska w lewo, żeby minimalizować przestój dla Śląskiej.... :). Albo główny ciąg ma priorytet, albo warszawska, i logiczne, że większe korki i przepustowość jest konieczna dla śląskiej, bo to jeden z 2 głównych ciągów komunikacyjnych....

        Akurat nie da się tak tego zrobić, by i wilk był zawsze syty i owca cała - zawsze wieksza przepustowosc glownego ciagu, oznacza robienie korkow na dojezdzie...... I zaawansowana automatyka i priorytezacja ma sluzyc temu, by priorytety się dynamicznie zmienialy, w zależności od ilości samochodów, pory dnia, ilości samochodów czekających na pasach do skrętów, itp itd.....

        • 2 0

  • kolejna idiotyczna sonda

    • 4 1

  • TRICUT

    W TRZECH MIASTACH NIEREJSTROWAĆ NOWYCH SAMOCHODÓW WPROWADZAJĄC JEDNOCZESNIE OBOWIAZKOWA REJSTRACJĘ ROWERÓW. JEDNOSLADY BEZ ZMIAN.
    w TEN SPOSÓB ZA KILKA LAT BEDZIEMY MOGLI SIĘ POCHWALIĆ NAJBARDZIEJ PROEKOLOGICZNYM SPOŁECZEŃSTWEM W SKALI KRAJU MOŻE EUROPY A NAWET ŚWIATA.

    • 1 1

  • Zastanawiają mnie tylko (1)

    problemy przy budowie systemu, wirusy, hakerzy i po prostu problemy. Jezeli system się zepsuje, całe TRÓJMIASTO będzie sparaliżowane. Jeżeli system zostanie źle zaprojektowany, całe TRÓJMIASTO będzie sparaliżowane. Ale jeżeli zostanie delikatnie i starannie wdrożony będzie mniej wypadków, mniej korków, mniej piratów (a przynajmniej większa ich łapalność)...

    a potem ja z opowieści s-f roboty przejmą władzę!!!

    • 3 0

    • czekamy na TRISTAR!!

      • 0 1

  • SONDA

    Ja się zastanawiam co za idiota te sondy wymyśla ?
    Przecież punkty tej sondy są współzależne.
    Informacja o korkach, objazdach,wypadkach, zdyscyplinowanie kierowców, skutecznie przyczynia się do likwidacji korków i przekonuje ludzi do szybszej komunikacji zbiorowej. Zwracam się z uprzejmą prośbą o wywalenie tego gościa od sond na zbity pysk. Z góry dziękuję za pozytywne rozpatrzenie. :)

    • 4 0

  • co za bezsens !! (1)

    skoro system powstanie niezależnie od wyników konkursu na dofinansowanie, to po co czekać na te wyniki? niech teraz lepiej ogłoszą przetarg na wykonawstwo, zaoszczędzą czasu, którego do Euro coraz mniej...

    • 3 1

    • Tak, na pewno wiesz lepiej. Urodziłeś się pewnie jak każdy polak - inżynierem budownictwa oraz doktorem nauk medycznych.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane