• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar gotowy (na razie na papierze)

Michał Sielski
6 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Wprawdzie po uruchomieniu systemu Tristar nie będziemy podróżować z prędkością światła, ale przejazd przez Trójmiasto ma być dużo szybszy. Wprawdzie po uruchomieniu systemu Tristar nie będziemy podróżować z prędkością światła, ale przejazd przez Trójmiasto ma być dużo szybszy.

Trójmiasto czeka już tylko na ogłoszenie ministerialnego konkursu, by zdobyć pieniądze na Tristar – projekt, który ma zrewolucjonizować poruszanie się po Gdańsku, Sopocie i Gdyni.



System Tristar powinien przede wszystkim:

Tristar to "inteligentny" system zarządzania ruchem. Po wprowadzeniu go w miastach całego świata, czas przejazdu przez metropolie skrócił się średnio o 20-30 proc. Podobnie ma być w Trójmieście. I wszystko wskazuje na to, że będzie jeszcze przed rozpoczęciem piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 r.

Firma Sprint przygotowuje właśnie projekt budowlany, który będzie gotowy na początku 2010 roku. Pozostałe dokumenty już czekają. Na co?

- Na ogłoszenie konkursu w ramach programu "Infrastruktura i środowisko", by złożyć naszą aplikację. Od razu po rozstrzygnięciu ruszamy do pracy, by zdążyć wdrożyć system przed Euro 2012 - mówi Jacek Oskarbski, naczelnik wydziału inżynierii ruchu gdyńskiego magistratu, który w imieniu całego Trójmiasta pilotuje projekt. Według naszych informacji konkurs zostanie najprawdopodobniej ogłoszony na początku 2010 roku.

Nawet gdyby nie udało uzyskać się unijnego dofinansowania - choć w związku z organizacją w Gdańsku meczów piłkarskich mistrzostw Europy jest to mało prawdopodobne - wdrażanie systemu rozpocznie się od razu po ogłoszeniu wyników konkursu. Specyfikacja projektu budowlanego zakłada bowiem podzielenie go na kilka etapów realizacji.

- Zaczniemy od trasy średnicowej Trójmiasta i najważniejszych skrzyżowań na drodze przelotowej. Ważne też będą arterie najbardziej wykorzystywane przy organizacji turnieju Euro 2012 - mówi Krzysztof Łutowicz z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Na pierwszy ogień pójdzie więc najbardziej uczęszczana główna trasa od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią.

W drugiej kolejności system obejmie główne ulice dojazdowe do trasy średnicowej, jak Wielkopolska w Gdyni czy Słowackiego w Gdańsku. Na koniec obejmie obwodnicę. Tristar to bowiem nie tylko system, który będzie sterował sygnalizacją świetlną (będzie można np. stworzyć "zieloną falę" dla karetki czy ustawić priorytet dla komunikacji publicznej), ale także znaki zmiennej treści i fotorejestratory.

Znaki będą wyświetlać informacje o korkach, proponowanych objazdach czy wolnych miejscach parkingowych. Fotorejestratory, których będzie aż 100, będą mierzyć prędkość i wyłapywać kierowców, przejeżdżających na czerwonym świetle czy blokujących skrzyżowania. Centralny komputer systemu będzie dysponował informacjami o kończącym się właśnie meczu lub koncercie i dopasowywał do tych wydarzeń sygnalizację.

Koszt realizacji systemu to ok. 50 mln. euro. Jego wykonawca wyłoniony zostanie w 2010 roku.

Opinie (218) 6 zablokowanych

  • A może zamiast tego wybudować jakeś drogi

    Przy obecnych rozwiązaniach komunikacyjnych, ilości dróg, przepustowości skrzyżowań, żaden Tristar nie pomoże.
    Zamiast reanimować trupa lepiej budować coś nowego.

    • 3 0

  • pojedziemy,

    zobaczymy;)

    • 0 0

  • przed godziną 8 rano nawet Tristar nie pomoze bez nowych dróg......

    • 4 0

  • (1)

    i o to chodzi tym palantom o fotorejestratory o golenie ludzi z kasy a nie o ułatwienie przejazdu.Kto jeszcze uwierzy w te bajeczki.Ludzie którzy się na tym znają mówią wprost że w tych "inteligentnych" systemach chodzi o spowalnianie ruchu a nie o przepustowość.Wprowadzanie 10 cykli pracy świateł na prostym skrzyżowaniu osobne strzałki kierunkowe w lewo w prawo to wszystko ogranicza czas przejazdu na wprost na najważniejszej relacji na głównej ulicy.Popatrzmy sobie na skrzyżowanie ulic Orłowska/Al.Zwycięstwa.Program świateł jaki tam działa to jest absurd.W momencie gdy potok aut rusza spod Klifu tam w najlepsze zapala się dopiero czerwone.Cenne sekundy są tracone dlatego że osobny cykl wymyślono dla pieszych idących chodnikiem przez Orłowską po stronie mola w kierunku przystanku.Pytanie po co?Aut skręcających w prawo w Orłowską jest mało i nie stanowi dla kierowcy żadnego problemu ustąpić pojedynczych pieszych ale o ok 10 sekund jest skrócony czas zieleni na wprost co widać po korkach w godzinach szczytu sięgających kawałek za ulicę Przebendowskich.Miało być lepiej po remoncie a jest syf.Morska po założeniu pętli indukcyjnych na 7 skrzyżowaniach korkuje się tak samo jak przed tymi kosztownymi remontami.Wystarczy sobie zobaczyć że najbardziej korkotwórcze miejsce to okolice ulicy Mireckiego.Idiotycznie ustawione światła osobna strzałka dla skręcających w prawo przyciski dla pieszych które każą stać po 3 minuty na przejściu przez wąskie poprzeczne uliczki.Zielone strzałki kierunkowe w lewo o cyklach tak krótkich że przejechać zdążą zaledwie 3-4 pojazdy nawet jeśli czeka w kolejce 10 i mamy korki do dworca głównego czasem.Inne korkotwórcze od niedawna miejsce to duże skrzyżowanie z ulicą Chylońską.Pododawali nowych cykli i się stoi na czerwonym po półtorej minuty a zielone trwa ok 50 sekund co się dziwić że korki sięgają Estakady Kwiatkowskiego.Do tego dodajmy idiotyczne i niepraktyczne przyciski irracjonalne z punktu widzenia rowerzystów których zmusza się do stawania co 300 metrów i wciskania guziczka i mamy sukces po polsku i nowoczesność gdzie tu jest myśl o promowaniu ekologicznego transportu skoro rowerzysta napotyka na swojej drodze tylko utrudnienia?W Europie do wykrywania rowerzystów służą fotokomórki działające na podczerwień rowerzysta też ma zieloną falę podobnie jak pojazdy jadące równolegle u nas debilne przyciski które są umieszczone tak że nie można ich wcisnąć bez całkowitego zatrzymania sie i wyciągania rąk.Przy wyjazdach z podporządkowanych dróg skuter czy rower nie ma szans uzyskać zielonego światła bo jest za lekki i pętle indukcyjne go nie wykrywają to jest fakt oczywisty.Niech ktoś spróbuje skręcić rowerem w lewo np przy urzędzie miasta w Gdyni.Jeśli nie stanie za nami drugi pojazd samochód bądź trolejbus nie ma szans skręcić w lewo.Urzędasy chwalą się nie wiem czym a temu ich wynalazkowi wiele będzie brakować do standardów XXI wieku.

    • 4 3

    • Nie do końca się zgodzę z przedmówcą. Tristar jest po to, żeby była :
      1. Większa płynność ruchu, i pełna synchronizacja zielonej fali (a nie właśnie tak jak Przebendowskich/Orłowska, czy pokawałkowana Morska)
      2. Priorytezacja ruchu, tam gdzie jest korek (a więc elastyczne wydłużanie faz zielonego światła) - by korek się "rozładował".
      3. Głównym problemem w sterowaniu światłami jest właśnie to, że pewne fazy są za krótkie, pewne za długie, zasadniczo, jeżeli dobrze ktoś podejdzie do tematu, to właśnie o to chodzi, by w zależności od potrzeb automatycznie nimi sterować :). Stoi zero pojazdów - nie ma fazy. Stoi jeden pojazd - faza 3 sekundowa np za 2 minuty...

      • 1 0

  • PIENIĄDZE W BŁOTO! (1)

    kupa roboty psu w tyłek, ja na dzień dzisiejszy jestem w stanie wymienić 10 miejscówek w Gdańsku, gdzie poszerzenie jezdni, budowa prawo i lewoskrętów oraz budowa dodatkowej jezdni rozwiązałaby sprawę.

    Sterowanie ruchem, to bardzo dobra i pożyteczna sprawa, ale jak się posiada dobrze rozwiniętą sieć dróg. Gdzie taki system ma kierować na objazd, skoro wszystkie dostępne alternatywne drogi też są zakorkowane?

    • 7 1

    • nie w błoto, nie w błoto - kolesie dostaną , a jak dostana to się podzielą z tymi co im to ułatwili

      • 2 0

  • Tristar minimalnie skróci czas przejazdu

    Głównym efektem działania systemu będzie poprawa bezpieczeństwa (dodatkowe fazy ruchu, lewoskręty itp) oraz polepszenie sytuacji komunikacji miejskiej (informacje dla pasażerów i kierowców, "zielone" na żądanie dla autobusów). Poprawa przepustowości będzie różna na róznych skrzyzowanaich i raczej niewielka.

    • 2 0

  • dzięki temu debilnemu systemowi jazda rowerem wydłuży się o 20-30%

    • 1 0

  • W końcu dołączymy do cywilizowanej Europy

    Nareszcie!

    • 0 4

  • 100 FOTORADARÓW !

    TEGO NAM BYŁO POTRZEBA!

    • 5 0

  • cześć POmioty, POra POszukać nowych POsadek, (2)

    • 3 0

    • myslisz, że ktoś na PiS bedzie chciał głosować? (1)

      ja takich nie znam

      • 0 2

      • POnowny wybór tych POkrak jest PO prostu nie do POmyślenia

        zrozumiano?

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane