• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar gotowy (na razie na papierze)

Michał Sielski
6 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Wprawdzie po uruchomieniu systemu Tristar nie będziemy podróżować z prędkością światła, ale przejazd przez Trójmiasto ma być dużo szybszy. Wprawdzie po uruchomieniu systemu Tristar nie będziemy podróżować z prędkością światła, ale przejazd przez Trójmiasto ma być dużo szybszy.

Trójmiasto czeka już tylko na ogłoszenie ministerialnego konkursu, by zdobyć pieniądze na Tristar – projekt, który ma zrewolucjonizować poruszanie się po Gdańsku, Sopocie i Gdyni.



System Tristar powinien przede wszystkim:

Tristar to "inteligentny" system zarządzania ruchem. Po wprowadzeniu go w miastach całego świata, czas przejazdu przez metropolie skrócił się średnio o 20-30 proc. Podobnie ma być w Trójmieście. I wszystko wskazuje na to, że będzie jeszcze przed rozpoczęciem piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 r.

Firma Sprint przygotowuje właśnie projekt budowlany, który będzie gotowy na początku 2010 roku. Pozostałe dokumenty już czekają. Na co?

- Na ogłoszenie konkursu w ramach programu "Infrastruktura i środowisko", by złożyć naszą aplikację. Od razu po rozstrzygnięciu ruszamy do pracy, by zdążyć wdrożyć system przed Euro 2012 - mówi Jacek Oskarbski, naczelnik wydziału inżynierii ruchu gdyńskiego magistratu, który w imieniu całego Trójmiasta pilotuje projekt. Według naszych informacji konkurs zostanie najprawdopodobniej ogłoszony na początku 2010 roku.

Nawet gdyby nie udało uzyskać się unijnego dofinansowania - choć w związku z organizacją w Gdańsku meczów piłkarskich mistrzostw Europy jest to mało prawdopodobne - wdrażanie systemu rozpocznie się od razu po ogłoszeniu wyników konkursu. Specyfikacja projektu budowlanego zakłada bowiem podzielenie go na kilka etapów realizacji.

- Zaczniemy od trasy średnicowej Trójmiasta i najważniejszych skrzyżowań na drodze przelotowej. Ważne też będą arterie najbardziej wykorzystywane przy organizacji turnieju Euro 2012 - mówi Krzysztof Łutowicz z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Na pierwszy ogień pójdzie więc najbardziej uczęszczana główna trasa od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią.

W drugiej kolejności system obejmie główne ulice dojazdowe do trasy średnicowej, jak Wielkopolska w Gdyni czy Słowackiego w Gdańsku. Na koniec obejmie obwodnicę. Tristar to bowiem nie tylko system, który będzie sterował sygnalizacją świetlną (będzie można np. stworzyć "zieloną falę" dla karetki czy ustawić priorytet dla komunikacji publicznej), ale także znaki zmiennej treści i fotorejestratory.

Znaki będą wyświetlać informacje o korkach, proponowanych objazdach czy wolnych miejscach parkingowych. Fotorejestratory, których będzie aż 100, będą mierzyć prędkość i wyłapywać kierowców, przejeżdżających na czerwonym świetle czy blokujących skrzyżowania. Centralny komputer systemu będzie dysponował informacjami o kończącym się właśnie meczu lub koncercie i dopasowywał do tych wydarzeń sygnalizację.

Koszt realizacji systemu to ok. 50 mln. euro. Jego wykonawca wyłoniony zostanie w 2010 roku.

Opinie (218) 6 zablokowanych

  • super kasa do wyjecia....

    system informatycznego zarzadzania sygnalizacja swietlna za .... 50 MLN EURO ????????? To drozej niz za system pilotowania Apollo na Ksiezyc!!!!!

    • 1 1

  • Gdańsk - miasto gdzie wszystko jest gotowe na papierze.

    (POza mostem wantowym).

    • 5 1

  • MEGA KOREK NA OBWODNICY

    ponad 1,5h na wyłączonym silniku .

    • 2 1

  • Tristar to zapewne system wymyslony 25 lat temu, z grubsza opracowany 20

    lat temu, pioniersko wyprobowany 15 i zastosowany na szersza skale 10 lat temu. Za 5 lat uruchomione zostana w trojmiescie pierwsze testowe elementy systemu, bo na calosc od razu zabraknie kaski; po kolejnych 5 latach dolozy sie jeszcze po kawalku tu i tam i w ten prosty sposob za 10 lat bedziemy miec przestarzaly system nie radzacy sobie w praktyce z natezeniem ruchu. Poza tym zaden system, nawet najnowszy, nie zastapi drog.

    • 4 0

  • Zapał czytania przeszedł mi w tym fragmencie

    • 0 0

  • Won z fotoradarami !!!

    I tyle na ten temat !!!

    • 1 0

  • dobre ;>

    Z wrzeszcza do redłowa jadę 20 min, 20 km. Średnia przejazdu - 60 km/h
    po zastosowaniu tristara mój czas przejazdu pesymistycznie skróci się o 20% czyli 1/5. Będe 20 km jechał w 16 min !!! czyli w miescie, gdzie ograniczenie jest do 50 km/h bede jechał średio okolo 70 km/h. Ile zdjęć będe miał ?

    • 1 0

  • A propis fotoradarów

    Mądralom proponuje pojechać do Nowego Jorku. W ostatnich latach zamontowano tam wiele fotoradarów, których cel jest całkiem podobny - Głównie wyłapywanie przejazdów na czerwonym świetle, a w niektórych miejscach prędkości......Zresztą 100 fotoradarów na na przykład 25 skrzyżowań na Morskiej - po 4 fotoradary na każdym kierunku ruchu (a raczej będzie 1 fotoradar na jeden pas - a więc min 8 na jedno skrzyżowanie.... to nie jest jakas gigantyczna ilość.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane