• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar gotowy (na razie na papierze)

Michał Sielski
6 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Wprawdzie po uruchomieniu systemu Tristar nie będziemy podróżować z prędkością światła, ale przejazd przez Trójmiasto ma być dużo szybszy. Wprawdzie po uruchomieniu systemu Tristar nie będziemy podróżować z prędkością światła, ale przejazd przez Trójmiasto ma być dużo szybszy.

Trójmiasto czeka już tylko na ogłoszenie ministerialnego konkursu, by zdobyć pieniądze na Tristar – projekt, który ma zrewolucjonizować poruszanie się po Gdańsku, Sopocie i Gdyni.



System Tristar powinien przede wszystkim:

Tristar to "inteligentny" system zarządzania ruchem. Po wprowadzeniu go w miastach całego świata, czas przejazdu przez metropolie skrócił się średnio o 20-30 proc. Podobnie ma być w Trójmieście. I wszystko wskazuje na to, że będzie jeszcze przed rozpoczęciem piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 r.

Firma Sprint przygotowuje właśnie projekt budowlany, który będzie gotowy na początku 2010 roku. Pozostałe dokumenty już czekają. Na co?

- Na ogłoszenie konkursu w ramach programu "Infrastruktura i środowisko", by złożyć naszą aplikację. Od razu po rozstrzygnięciu ruszamy do pracy, by zdążyć wdrożyć system przed Euro 2012 - mówi Jacek Oskarbski, naczelnik wydziału inżynierii ruchu gdyńskiego magistratu, który w imieniu całego Trójmiasta pilotuje projekt. Według naszych informacji konkurs zostanie najprawdopodobniej ogłoszony na początku 2010 roku.

Nawet gdyby nie udało uzyskać się unijnego dofinansowania - choć w związku z organizacją w Gdańsku meczów piłkarskich mistrzostw Europy jest to mało prawdopodobne - wdrażanie systemu rozpocznie się od razu po ogłoszeniu wyników konkursu. Specyfikacja projektu budowlanego zakłada bowiem podzielenie go na kilka etapów realizacji.

- Zaczniemy od trasy średnicowej Trójmiasta i najważniejszych skrzyżowań na drodze przelotowej. Ważne też będą arterie najbardziej wykorzystywane przy organizacji turnieju Euro 2012 - mówi Krzysztof Łutowicz z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Na pierwszy ogień pójdzie więc najbardziej uczęszczana główna trasa od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią.

W drugiej kolejności system obejmie główne ulice dojazdowe do trasy średnicowej, jak Wielkopolska w Gdyni czy Słowackiego w Gdańsku. Na koniec obejmie obwodnicę. Tristar to bowiem nie tylko system, który będzie sterował sygnalizacją świetlną (będzie można np. stworzyć "zieloną falę" dla karetki czy ustawić priorytet dla komunikacji publicznej), ale także znaki zmiennej treści i fotorejestratory.

Znaki będą wyświetlać informacje o korkach, proponowanych objazdach czy wolnych miejscach parkingowych. Fotorejestratory, których będzie aż 100, będą mierzyć prędkość i wyłapywać kierowców, przejeżdżających na czerwonym świetle czy blokujących skrzyżowania. Centralny komputer systemu będzie dysponował informacjami o kończącym się właśnie meczu lub koncercie i dopasowywał do tych wydarzeń sygnalizację.

Koszt realizacji systemu to ok. 50 mln. euro. Jego wykonawca wyłoniony zostanie w 2010 roku.

Opinie (218) 6 zablokowanych

  • hahah a potem będą sytuacje jak w "Szklanej Pułapce 4" :)

    jakiś haker przełącza wszystkie światła na zielone i jest mega masakra :)

    • 1 0

  • SKY-NET

    Łojezu! Oglądałem wczoraj Terminatora 3 i na wieść o TRISTAR ciarki mi po plecach poszły. No niezły scenariusz i efekty specjalne wynikające z awarii systemu :)

    Na marginesie, Czy Tristar, to nie jest przypadkiem nazwa wytwórni filmowej, która ma w logo takiego konia/pegaza wybiegającego z obłoków/oparów?

    BIPP!!!

    • 2 1

  • Oddzielne światła dla pasów

    Jwst kilka miejsc, w których aż sie prosi o oddzielną sygnalizację dla kazdego pasa - np. zjazd z obwodnicy na Słowackiego lub zjazd ze Słowackiego na Grunwaldzką. Korek na prawoskręcie mógłby zniknąć, gdyby prawym pasem drogi do której dojeżdżamy nie mknęły samochody. Jest to jednak problem związany z bezpieczeństwem. Jakaś gapa mogłaby nie zauwazyć oddzielnej sygnalizacji i polecieć po prostej na czerwonym...

    • 0 0

  • Po co mieszają w to tą wioskę Gdynia?

    Śledziowo i taki system, śmiechu warte. Może w Wejherowie też powinni to wybudować? To że Gdynia jest blisko Gdańska nie znaczy że ma wciąż czerpać profity!

    • 3 5

  • I będzie tak, że na całym świecie zadziałał, a w Polsce nie

    • 3 0

  • to jak wysiadzie Tristar to bedzie ......

    korek z komputera

    • 2 0

  • jo

    wystarczy zielona fala!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 3 0

  • czy to bedzie dla ludzi siedzacych za stolkami czy dla nas wszystkich :) ??

    • 0 0

  • Przecież to jasne, że

    ten system nie zda egzaminu w ogóle w Trójmieście. Nie na tych drogach. Montowanie takiego systemu przypomina leczenie zapalenia płuc metodą czarów bez antybiotyku. Czyli półśrodki krótko mówiąc, które w niczym nie pomogą tej chorej od dawna aglomeracji.

    • 2 0

  • jutro 0 14.00 zabłysnie 3-star - po dymisji tuska i kaczynskich

    i nasz kraj po 30-letniej wojnie bandy styropianowych zadymiarzy AWS-PiS-PO wróci do normalności

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane