• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar zadziała już w październiku

Maciej Naskręt
14 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W Gdańsku system Tristar zacznie pracować w październiku. Natomiast po Nowym Roku ruszy w Gdyni. W Gdańsku system Tristar zacznie pracować w październiku. Natomiast po Nowym Roku ruszy w Gdyni.

W Gdańsku wykonywane są sygnalizacje na głównym ciągu komunikacyjnym od al. Hallera do ul. Abrahama. W Gdyni trwa przygotowywanie dokumentacji. Pierwsze efekty pracy systemu kierowcy odczuć mają w Gdańsku już w październiku. Z kolei w Gdyni, system ma wystartować po Nowym Roku.



O ile skróci czas podróży kierowcom system Tristar?

Trwa pierwszy etap budowy zintegrowanego systemu zarządzania ruchem Tristar obejmujący na razie Gdańsk. Wykonawca - firma Qumak-Sekom - oprócz budowy infrastruktury transmisji danych prowadził właśnie modernizację sygnalizacji świetlnych na al. Grunwaldzkiej od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska.

Modernizacja obejmująca korektę lokalizacji i wymianę masztów, osprzętu, detektorów pojazdów i pieszych oraz sterowników, odbywa się bez przerywania pracy sygnalizacji. Ostateczne przełączenie na nowy układ odbywa się w nocy.

Drogowcy poprawili m.in. lokalizację sygnalizatora, o którą prosiliśmy w artykule z zeszłego roku. Chodzi o skrzyżowanie ul. Miszewskeigo i al. Grunwaldzkiej. zobacz na mapie Gdańska - Wprowadzono wydzielone fazy ruchu dla obu lewoskrętów z al. Grunwaldzkiej. Fazy te podlegają akomodacji, tzn. włączane są w przypadku pojawienia się pojazdu na pasie lewoskrętu. Także czas trwania fazy zależny jest od liczby pojazdów. Rozwiązanie to poprawia bezpieczeństwo ruchu - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK.

16 sierpnia planowane jest uruchomienie sygnalizacji w układzie dostosowanym do systemu Tristar na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska i splocie dróg al. Grunwaldzkiej i ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska. Dzień później do systemu sterowania ruchem ma być włączone skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej i ul. Słowackiego.

Kiedy system zacznie sterować ruchem? - Efekt obecnej pracy systemu zobaczymy w październiku tego roku - mówi rzecznik.

Kolejny etap - drugi - zakłada rozbudowę Tristaru na terenie Gdyni. - Rozpocznie się on po zakończeniu prac w Gdańsku. Trwa teraz przygotowywanie projektów i pozyskiwanie uzgodnień. Wykańczamy także centrum sterowania ruchem w dawnym budynku PLO. Wstępnie systemem objęte zostaną ul. Śląska zobacz na mapie Gdyni, al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni między Śródmieściem i ul. Wielkopolską, ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni oraz Węzeł Wzgórze - tłumaczy Jacek Oskarbski, kierownik gdyńskiego Działu Inżynierii Transportu Zarządu Dróg i Zieleni.

W Gdyni zalążek systemu Tristar ma ruszyć na początku przyszłego roku. Jednak przed drogowcami kolejne etapy - trzeci i czwarty, obejmujące dalszą rozbudowę systemu na Trasie średnicowej Trójmiasta. Prace mają być ukończone pod koniec 2014 roku.

Przypomnijmy: Tristar - inteligentny system sterowania ruchem - ma być "zbawieniem" dla kierowców, tkwiących w korkach i batem na piratów drogowych. Wykonawca umieści nad trójmiejskimi drogami 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 24 rejestratory przekroczenia prędkości. Do tego drogowcy zamontują 61 kamer i 14 stacji meteorologicznych przy głównych arteriach. Będą też tablice zmiennej treści, informujące np. o wolnych miejscach parkingowych lub wypadkach i związanych z nimi objazdach. System będzie kosztował 133 mln zł.

Miejsca

Opinie (135) 4 zablokowane

  • Pieniądze wyrzucone w bloto,korki jak byly tak będą ale pewnie chodzi o to żeby ktoś dostal w lape (13)

    • 190 67

    • (4)

      Chodzi o to, by zedrzeć dodatkowe pieniądze ze społeczeństwa pod przykrywką poprawy bezpieczeństwa.

      • 23 17

      • słyszałem, że

        specom od bezpieczeństwa tak naprawdę wcale nie zależy na szybkim i radykalnym poprawie tegoż, bo inaczej straciliby rację bytu...
        A tak mogą sobie dalej dyskutować i rozważać, nawet postulować, rozwój poprawy bezpieczeństwa i mają z czego żyć
        A to, że coś kosztuje kupę kasy i nie wiadomo czy się sprawdzić w stopniu zadowalającym to zupełnie inna sprawa

        • 11 8

      • (1)

        og jakiego społeczeństwa ???
        od tych co jeżdżą ile im pasuje ???
        od tych co nie zapinają pasów ???
        od tych co gadają przez komórkę w trakcie jazdy ???
        od tych co zawsze maja pierwszeństwo ??
        od tych co jada na tzw"ciemno zielonym "???
        od tych co nie przepuszcaja pieszych ????

        • 16 13

        • Od nich też.

          My mówimy o pozostałych 80% kierowców jadących po mieście z śmiertelnie zabójczą prędkością 51km/h i dostających za to dziennie 14 mandatów z odcinków pomiaru + 4 zdjęcia z fotoradarów i rachunek od lekarza bo ty jeden jedziesz przepisowo a 5 innych za tobą próbowało cie zabić na światłach za zbyt wolną jazdę.

          • 10 4

      • Czemu zedrzeć

        Jeździsz zgodnie z przepisami?
        Odpowiedź: tak, to nic z Ciebie nie zedrą.
        Odpowiedź: nie, przykro mi, ale sam się prosisz o mandat.

        Powiedz mi dlaczego w Polsce tak mało ludzi jeździ zgodnie z przepisami, a np w Niemczech, Francji, GB, USA ciężko spotkać kogoś, kto nie jeździ zgodnie z nimi.

        Dla nieświadomych w USA, przepisy są jeszcze bardziej rygorystyczne odnośnie prędkości w mieście.

        • 11 3

    • Gdyby..

      Gamonie nie wjeżdzały na skrzyżowania z których nie mogą zjechać to korki były by mniejsze a tak sami się blokujemy!!!

      • 45 1

    • w Gdansku korków nic nie zmieniejszy xD (3)

      • 4 10

      • jw (2)

        zdzierstwo kasy? jezeli tristar obejmie swoim dzialaniem cale trojmiasto to powinien dzialac jak nalezy. jezeli tylko poszczegolne ulice beda dzialac to rzeczywiscie, psu na bude taki ITS (dla niewtajemniczonych intelligent transport system).

        niestety mieszkamy w polsce, trojmiescie, wlodarze poszczegolnych miast nie sa w stanie sie ze soba porozumiec jak nalezy (ile trwala batalia odnosnie centralnego budynku - serca systemu, budyn w gdansku, szczurek w gdyni itd) i system glownie bedzie sluzyl do tego zeby podratowac budzet. czyli przejezdzasz na czerwonym 500 pln, odcinkowy pomiar predkosci, zmiana pasow przed skrzyzowaniem (zazwyyczaj ciagla linia) itd.

        poza tym doswiadczenia w polsce odnosnie its sa niestety niepozytywne. przyklad rzeszow gdzie podpieto kilka skrzyzowan w system a nie cale miasto. nic to nie zmienilo, a niektorzy mowili ze jest gorzej niz bylo.

        pozyjemy zobaczy, ale niestety nie spodziewajmy sie realnych, widocznych zmian w warunkach ruchu w 3c. poza tym prawdziwy ITS to tablice zmiennej tresci informujace o korkach, wypadkach (automatyczne proponowanie objazdow), informacje o warunkach na drogach przesylane sms'ami, netem, planowanie trasy przed wyjazdem, statystyki potokow, spiete wszystkie petle indukcyjne czyli wydluzanie/skracanie poszczegolnych relacji (a jest tego troche) i wiele innych ciekawych rzeczy.
        czy mozemy liczyc na takie udogodnienia. nie wydaje mi sie, takze noga z gazu, i czekamy na pierwsze absurdy systemu.

        • 6 3

        • System spowoduje na pewno dwie zmiany (1)

          Utemperuje nie których co mają owsiki w d... i zdejmą nogę z gazu do odpowiedniej prędkości. Zmniejszy ilość szarży między pasami w celu sprawdzania którym pasem szybciej.

          Noi oczyści skrzyżowania z durni twierdzących, że się zmieszczą mimo, że miejsca nie ma na skrzyżowaniu.

          A wbrew pozorom te dwie konkretne zmiany to sporo. Reszta pewnie tak jak na zachodzie będzie przychodziła z czasem. W miarę rozwoju systemu ludzie przyzwyczają się do bardziej normalnego stylu jazdy i ruch sam będzie się normował w pozostałych miejscach.

          • 5 7

          • Z Twej wypowiedzi wnioskuję,

            że jesteś kierowcą...teoretycznie. Albo...jesteś uczestnikiem podziału tortu (czyt. kasy) związanego z Tristarem.

            • 8 4

    • System Tristar ma wypompować kasę ..

      a nie "upłynnić" ruch. Spodziewam się wręcz większych korków.
      Jest rozwiązanie tanie i skuteczne. Stosowane nawet w naszym kraju m.in. Szczecinie i Wrocławiu. Chodzi o wyświetlacze czasu zmiany świateł.
      I tak, na zielono wyświetlają się (malejąco) sekundy świecenia światła zielonego, a na czerwono odpowiednio - czerwonego.
      Kierowcy, czy piesi są w stanie zareagować z mniejszą zwłoką niż w przypadku tradycyjnych świateł.
      No, ale to by kosztowało ułamek Tristara.....

      • 15 3

    • System tristar to tylko przykrywka ! ! !
      Wiem o tym doskonale. Niestety ale skrzyżowania w na których ma powstać ten system nie są w stanie odebrać większej liczby samochodów na godzinę dlatego spowodowane jest to budową i ilością pasów. System Tristar nic nie pomorze bo ten system może sprawdzić się w miejscach gdzie jest od 3 pasów.
      ten system został wprowadzony tylko po to aby zainstalować cały system monitoringu wykroczeń. Jest to nowatorski system który Gdańsk ma sprawdzić i jeżeli przyjmie się kolejne miasta wprowadzą go u siebie. Wiem o tym doskonale bo jestem pracownikiem firmy montującej :)

      Tak że życzę większych zarobków i proponuje już uczyć się testów na prawo jazdy bo poleci tysiące prawek.
      Pozdrawiam

      • 4 0

    • . i zeby tusk wiedział, czy byłes w PiS, czy w kosciele

      .. jest to system monitorujacy społeczeństwo --.. wbrew Konstytucji, tylko czy w tym dzikim kraju mamy Konstytucje????

      • 0 0

  • Wielki brat patrzy (4)

    Tylko nigdy akurat ta jedna kamera nie działa, pod którą kogoś zabili/pobili/okradli.

    • 176 7

    • Wielki brat patrzy (2)

      " Pierwsze efekty pracy systemu kierowcy odczuć mają w Gdańsku już w październiku. Z kolei w Gdyni, system ma wystartować po Nowym Roku."
      Nie piszą " poprawę płynności ruchu" tylko " efekty" - " ma być "zbawieniem" dla kierowców, tkwiących w korkach i batem na piratów drogowych." Jak będą korki to piratów nie będzie. Zastanawiam się co może zbawić kierowcę w korku...masa krytyczna ?
      " Przypomnijmy: Tristar - Wykonawca umieści nad trójmiejskimi drogami 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 24 rejestratory przekroczenia prędkości. Do tego drogowcy zamontują 61 kamer "
      Czarno to widzę...

      • 18 3

      • Korki powiadasz, a gdzie i kiedy je widziałeś (1)

        Koreczki po pierwsze.
        A czym te koreczki są spowodowane, bo jeden gamoń z drugim się wpakował na skrzyżowanie i wyjechać nie ma jak, bo ruch blokuje. Mówisz mało, a ja ci gwarantuje to poprawi o 25%. Czy zauważysz tego nie wie nikt, bo wraz z udrożnieniem dróg przybywa i aut. Dla Ciebie zatem może być to nie odczuwalne. Dla osób nad tym czuwających i znających ilość aut poruszających danym ciągiem może wynikać, że poprawa jest znaczna.

        • 3 0

        • Korki powiadasz, a gdzie i kiedy je widziałeś

          A nie zauważyłeś, że to było zacytowane ? " ma być "zbawieniem" dla kierowców, tkwiących w korkach i batem na piratów drogowych."

          • 0 0

    • oj tam oj tam

      technika bywa zawodna...złośliwość rzeczy martwych...wyrażamy ubolewanie...itp itd

      • 2 0

  • Tristar ...

    Jest Tristar - jest impreza !!!

    • 80 5

  • (9)

    System sam w sobie pomysl jest swietnym pomyslem, natomiast w.pieprzanie mandatow za zolte swiatlo to jakas pomylka..co innego jak ktos widzi to swiatlo z daleka i ma spokojnie czas wyhamowac ale swiadomie chce "przestrzelic" skrzyzowanie. Panowie nie kazdy ma Lambo albo Ferrari, ze samochod wyhamuje na odcinku 20 m (i mam na mysli sytuacje gdy jedzie sie z dopuszczalna predkoscia nie setka). Z tego powodu na bank bedzie duzo wypadkow i trojmiasto.pl bedzie moglo pisac o 'kolejnym karambolu na glownej arterii".

    • 112 17

    • (2)

      -bez tego slowa "pomysl". maslo maslane ;)

      • 1 2

      • racja kolego... (1)

        poza tym w pl brakuje tak zwanego pulsujacego zielonego (norma w europie). czyli jezeli zielone zaczyna pulsowac to znaczy sie za pewien okres czasu bedzie pomaranczowe. strasznie narzekaja na brak tego udogodnienia kierowcy tirow (wiadomo duzy to nie osobowka, w miejscu nie stanie).
        ale po co patrzec jak dziala zachod, lepiej klepac mandaty, i twierdzic ze doganiamy zachod.
        nie doganiamy robimy zachod po polsku, tak jak zrobilismy kapitalizm po polsku.

        • 23 1

        • Z tym rowniez sie zgadzam, chyba to nie jest jakis wielki naklad inwestycyjny wymienic sterowniki w sygnalizatorach albo zmienic program...Nie znam sie na tym ale wydaje mi sie, ze tylko i wylacznie na tym by to polegalo.

          • 10 1

    • a jak przejadę sobie przez skrzyżowanie na zielonym, ale bez pasów i gadając przez fona? (1)

      to co???? też mnie mandatem obłożą ???
      NIE ZGADZAM SIĘ

      • 2 14

      • pewnie nie

        choć powinni

        • 11 0

    • Wystarczyłoby wydłużyć czas żółtego (1)

      Będąc w Hiszpanii zauważyłem, że tam żółte światło trwa dłużej i spokojnie można przejechać, pały nie wyskakują z krzaka, żeby wlepić każdemu mandat. Będąc dalej mam więcej czasu na decyzję, czy przejadę, czy powinienem hamować. U nas żółte świeci przez chwilę i albo hamujesz jak wariat, albo ryzykujesz mandat i przyspieszasz.

      • 13 2

      • Pójdźmy dalej należy wydłużyć czas zielonego

        Jedyny problem, że wtedy zmiana świateł będzie trwała dobre 5 minut, a u nas naród nie cierpliwy.
        Będąc w USA na początku tego nie cierpiałem, gdy trafiłem raz czerwone i czekałem 5 minut. Potem gdy dzięki takiej zmianie jechałem zieloną falą stwierdziłem, że w sumie jest to dobre.

        • 4 0

    • ilu z was widzi tak zwane "ciemno zielone " , wreszcie sie to ukróci

      • 0 5

    • o jakie zolte swiatlo Ci chodzi?

      Nie masz prawa wjechać na czerwonym i to będzie sprawdzane. Pozatym nie wierz we wszystko co powie/napisze dziennikarz.

      • 2 0

  • Juz odkładam kasę na mandaty.. (9)

    ..i kursy reedukacyjne.

    • 84 7

    • (3)

      Odkładaj, odkładaj. A najlepiej przesiądź się do tramwaju, skoro na drodze nie potrafisz przewidzieć tego, co się będzie działo i dostosować do tego swojego zachowania.

      • 14 32

      • słusznie

        • 3 8

      • Heh po rączkach w góre i w dół wiem jedno

        System się zwróci w miesiąc i szybko będzie rozbudowany. Dzięki tym co lubią wypowiedź Pana omn, a nie lubią Pana G.

        Dziękuje wam za to przynajmniej wiem, że to jedna z bardzo dobrych decyzji naszych miast, która będzie bardzo dochodowa i rozwojowa dla miasta.

        A może tak jeszcze zmienić cennik na wyższy taki zachodni. Edukacja byłaby jeszcze lepsza.

        • 3 1

      • G..

        ...mentorze od siedmiu boleści.

        • 0 2

    • ja już zaginam blachy.. (2)

      ..naklejam liście

      • 17 0

      • + fotke facjaty płemieła na osłonę przeciwsłoneczną (1)

        • 11 3

        • premiera to słabo skuteczne

          Weź dyrektora rydzyka. Albo głódzia.Temu nikt nie podskoczy

          • 7 3

    • juz sie zapisz na kurs reedukacyjny ,potem możesz sie niedopchac

      • 3 0

    • Jak się młotki denerwują że będą musieli jeździć zgodnie z przepisami. Nie umiesz jeździć to nie jeździj. Nikt Ci nie każe.

      • 1 0

  • hasło reklamowe TRISTAR łądnie brzmi a tak na prawde chodzi o możliwość zamontowana w spokoju rejestratorów wykroczeń (9)

    133 mln pewnie szybko się zwrócą a światła korków nie rozwiążą skoro dróg brakuje

    • 123 10

    • a kto na to dał zgodę??? Ja nic nie podpisywałem

      • 15 4

    • w usa ludzie sie zbuntowali ze to oni placa podatki i nie chca zeby z ich kasy stawiali fotoradary (3)

      • 12 3

      • (1)

        w usa ludzie mają broń w Polsce nie tylko nie mamy broni ale nie mamy też zadnych praw

        • 16 2

        • ale nie mamy też zadnych praw

          Nieprawda, mamy pełno praw a w nich same obowiązki, zakazy i nakazy

          • 6 1

      • Coś ci się pomyliło

        W USA w większości miast już są takie systemu rozciągające się na większość ulic. Do tego tam ludzie jeżdżą w większości zgodnie z przepisami. Mandaty za wykroczenia drogowe dostają nie liczni, a są one naprawdę wysokie.

        • 0 0

    • 133 mln pewnie szybko się zwrócą

      Chyba błąd w założeniu. Żeby się zwróciło to trzeba wyłożyć własną kasę. A to myśmy za to zapłacili. Nam nie tylko się nie zwróci ale jeszcze będą nas łupić za nasze pieniądze.

      • 20 1

    • i bardzo dobrze ze sie zwróci , może powstanie tristar 2

      • 2 1

    • weźmy się za tych oszustów i zablokujmy to g*wno tak jak ACTA

      • 4 2

    • młotek

      Bez tristara nie można rejetratorów montować? Widzę, że logiczne myślenie wymiera.

      • 1 0

  • łupienia obywateli kolejnym podatkiem cd. (5)

    przyjdą czasy, że wsyzstkie te brami viatoll, tristary kamery, radary wylądują na skupie złomu. Wszystkim życzę aby stało się to jak najszybciej

    • 83 12

    • a kto za to zapłaci? (4)

      Dlaczego uważasz, że skoro płacisz jakiś tam podatek to już wszystko powinieneś mieć za darmo.

      Dodatkowo jeśli tak boisz się tych mandatów, to widocznie nie jeździsz zbyt bezpiecznie. Nie mówię, aby nie można było w mieście przekroczyć miejscami 70, czy nawet 80. Sądzę jednak, że mimo wszystko te rejestratory będą miały łapać kierowców stwarzających niebezpieczeństwo lub swoim zachowaniem opóźniających ruch.

      Przesadzacie.

      Ja jestem ciekaw, jak to będzie wyglądać po instalacji. Jestem programistą, wiem, że teoretycznie można taki ruch zoptymalizować. Jednak czy się uda, ciekawe.

      • 4 12

      • teoretycznie? (1)

        czyli tak jak z "turbinowym". Twórcy też twierdzili, że u nich na komputerze nie ma korków :). Ja nie jestem programistą, ale wiem, że potrafię wygrać w milionera na komputerze. A może nawet w LAs Vegas wygram w pokera w kasynie :). Oj programisto.... życie to nie program. I wszelkie symulacje możesz hmmm. No wiesz co możesz z nimi zrobić.

        • 2 2

        • a na turbinowym są korki?

          Bo ja tam widziałem korki przed rondem tylko wtedy gdy za rondem był korek. Ale jak ktoś fakt czyta to już się nie dowiedział, że korek był przed rondem bo droga za rondem była zakorkowana.

          • 0 0

      • Dlaczego uważasz, że skoro płacisz jakiś tam podatek to już wszystko powinieneś mieć za darmo.

        Skoro płacę podatek i z tego coś robią to nie jest za darmo.

        • 1 0

      • ciekawy jestes eksperymentu to sobie zapuść program na androidzie a nie na żywym mieście

        • 0 0

  • padumc !

    "związane z nimi objadach"

    • 2 3

  • zadziała albo nie zadziala zobaczymy ?

    • 10 2

  • (6)

    No i pieknie, dwa artykuly o tym samym napisane. Limit dzienny zaliczony. Poziom trojmiasto.pl jak poziom wp.pl.

    • 37 2

    • (1)

      Oj daj spokój. Naskrętowi pewnie od znaku płacą.

      • 8 1

      • Znaku tak, ale drogowego...

        :P

        • 3 1

    • Palnij się w łeb (2)

      Ty pewnie siedzisz na 3miescie w godzinach pracy zamiast robić i zazdrościsz, że inni umieją pracować? Ach sorry, nie masz roboty, winny Tusk i PO, bo takie masz wielkie wykształcenie... A może masz wakacje i nie było kasy na wyjazd, więc został net do pokrzyczenia. Ups, nie dziwię sie że sie wkurzasz i winisz innych

      • 1 9

      • skąd wiesz o tej tajemnicy?

        • 0 0

      • I po co mieszasz w to politykę?

        • 0 0

    • swiatla

      trystar zeby sie sprawdzil to na sygnalizatorach musi byc sekundowy czas zielonego i czerwonego wtedy nie bedzie wiezdzania na zoltym i powolnego ruszania na zielonym

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane