• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejska komunikacja wciąż w epoce biletu łupanego

Krzysztof Koprowski
29 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Automaty biletowe SKM to na razie jedyna namiastka nowoczesności w systemie dystrybucji biletów w Trójmieście. Automaty biletowe SKM to na razie jedyna namiastka nowoczesności w systemie dystrybucji biletów w Trójmieście.

Mieszkańcy Trójmiasta mogą jedynie pomarzyć o rozwiązaniach w komunikacji miejskiej, do których mieszkańcy innych miast (niekoniecznie większych) już dawno przywykli.



moBilet bazuje na specjalnie przygotowanej aplikacji Java, wgranej do telefonu. Na zdjęciu wersja poznańska moBiletu. moBilet bazuje na specjalnie przygotowanej aplikacji Java, wgranej do telefonu. Na zdjęciu wersja poznańska moBiletu.
Automat biletowy na przystanku we Wrocławiu. Automat biletowy na przystanku we Wrocławiu.
W Trójmieście bilet kupimy tylko w kioskach lub bezpośrednio u kierowcy. W innych miastach istnieją nowoczesne formy dystrybucji biletów, które znacznie ułatwiają życie mieszkańcom.

Jedną z dodatkowych form sprzedaży są biletomaty. Znajdziemy je w Krakowie, Wrocławiu, Warszawie oraz w Poznaniu. We Wrocławiu stoją niemal na wszystkich przystankach. Są jednak dość toporne w obsłudze, ze względu na bardzo mały ekran. W Krakowie, Warszawie i Poznaniu automaty posiadają większe wyświetlacze, lecz są rozlokowane tylko na najważniejszych przystankach i węzłach komunikacyjnych. Można w nich także zasilać kartę miejską.

- Automaty znajdują się na 63 przystankach, głównie tych, z których korzysta najwięcej pasażerów. Można w nich kupić wszystkie rodzaje biletów, a także zasilić kartę miejską. Co trzeci z nich przyjmuje płatność kartami bankowymi. - informuje Marek Gancarczyk, rzecznik MPK Kraków.

W Krakowie i Warszawie automaty spotkać można również w pojazdach komunikacji miejskiej. W Krakowie w 230, na ok. 700 jeżdżących pod Wawelem. Można w nich zakupić wyłącznie podstawowe bilety. Warszawa dopiero wprowadza tego typu rozwiązanie - na początek instaluje je w kilku autobusach oraz pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej.

Sporą popularnością w innych miastach cieszą się również bilety, które można nabywać przez telefon komórkowy. Tylko w Warszawie w marcu sprzedano przez telefon aż 20 tys. biletów!

Z której możliwości zakupu biletów korzystał(a)byś najczęściej?

W Polsce rozwiązania takie działają w oparciu o dwa różne systemy: moBilet oraz mPay. Ten pierwszy funkcjonuje w Grudziądzu, Lublinie, Poznaniu, Stargardzie Szczecińskim, Szczecinie, Świdnicy, Tychach oraz Bielawie/Dzierżoniowie. Z drugiego można natomiast skorzystać w Warszawie oraz Lublinie.

Oba systemy oparte są o system przedpłaty. To oznacza, że przed skasowaniem biletu należy wpierw zasilić swoje konto poprzez przelew bankowy. Gdy konto jest puste, niemożliwy jest zakup biletu.

By skasować bilet, należy wybrać odpowiedni numer (mPay) lub wgrać do telefonu aplikację Java (moBilet). W przypadku mPay numer jest bezpłatny dla klientów sieci Plus oraz Play, natomiast dla pozostałych płatny, tak samo jak połączenie z numerem sieci komórkowej. W przypadku moBiletu kasując bilet łączymy się jednocześnie z Internetem, a połączenie takie jest płatne zgodnie z cennikiem operatora. Na szczęście ilość przesyłanych danych nie jest duża.

Jak sprawdza się, czy bilet został skasowany? - W systemie mPay kontroler prosi o wybranie w telefonie specjalnego numeru, po wpisaniu którego można sprawdzić, czy rzeczywiście z danego telefonu został zakupiony bilet - tłumaczy Andrzej Skwarek, rzecznik ZTM Warszawa. W moBilecie natomiast trzeba wybrać odpowiednią opcję, gdzie odnotowane są skasowane bilety.

Oba systemy pozwalają kupić jedynie bilety jednorazowe i kilkudniowe, choć ZTM Warszawa rozpatruje także możliwość zakupu biletów długookresowych. Przez Internet w Warszawie wkrótce będzie można też zasilić kartę miejską.

Na tle pozostałych przewoźników Trójmiasto wypada bardzo blado.

Bilety można nabyć wyłącznie u kierowcy oraz w kiosku. Kartę miejską doładować można jedynie w specjalnym punkcie, choć organizatorzy w Gdańsku i Gdyni pracują, by istniała możliwość dokonania takiej operacji przez Internet.

ZTM Gdańsk rozważa możliwość instalacji automatów biletowych, choć nie podaje nawet przybliżonej daty, kiedy mogłoby to nastąpić.

ZKM Gdynia chce natomiast wprowadzić nowatorskie rozwiązanie w skali kraju. - Chcemy umożliwić kupowanie biletów w parkomatach - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

O bilecie przez komórkę mieszkańcy Trójmiasta mogą zapomnieć. ZTM Gdańsk chce to wdrożyć dopiero po pełnej integracji w ramach MZKZG. Jednak już teraz specjalnie powołany zespół w MZKZG jest sceptycznie nastawiony do takiego rozwiązania.

- Żadna z metod - mPay, moBilet, SMS - nie jest w pełni bezpieczna dla organizatorów komunikacji ani wygodna dla pasażerów. Każda wiąże się także z koniecznością ponoszenia dodatkowych opłat, zarówno przez użytkowników, jak i organizatorów komunikacji - tłumaczy Alina Żarnoch - Garnik, rzecznik ZTM Gdańsk, którego przedstawiciele zasiadają w zarządzie MZKZG.

W Gdyni w ogóle nie planuje się wprowadzenia takiej formy zakupu biletów, gdyż zdaniem ZKM Gdynia wśród pasażerów... nie ma zainteresowania taką usługą.

Jedynie SKM, oprócz "tradycyjnej" sprzedaży biletów, oferuje je w automatach. Oprócz biletów jednorazowych, można w nich nabyć także bilety miesięczne. Obecnie automatów jest 21. Plany zakładają instalację kolejnych - po 2-4 sztuki na jeden przystanek. Automaty na razie nie będą instalowane w pociągach. Kierownicy składów będą natomiast wkrótce wyposażeni w specjalne terminale.

- Sprzedający nie będzie już musiał pisać na tradycyjnym bloczku, w kilka sekund wprowadzi żądaną trasę i wydrukuje bilet - mówi Marcin Głuszek, rzecznik SKM.

W przypadku SKM, nie planuje się kupna biletów długookresowych przez Internet ani wprowadzenia płatności telefonem komórkowym.

Opinie (239) 6 zablokowanych

  • GDYNIA MA NAJDROŻSZE BILETY W POLSCE. Wolę samochód

    • 5 0

  • w Toruniu

    w Toruniu automaty z biletami znajdują się w wielu autobusach i tramwajach, bardzo łatwe w obsłudze :)
    kupowanie biletu u kierowcy również nie powoduje że musimy zapłacić więcej za bilet!
    i trzecia lepsza rzecz - kioski w wielu miejscach są o wiele dłużej czynne, przy najważniejszych przystankach w centrum to nawet w niedzielę są czynne do późnego wieczoru.

    • 0 1

  • USA

    METRO CARD- i jest OK, i opóźnień nie ma i sprawnie to jakoś idzie...

    • 0 0

  • wystarczą automaty i sms

    Nie trzeba wymyślać skomplikowanych systemów kupna biletu. Wystarczyło by żeby automaty miały tyle przycisków ile biletów, naciskasz wybrany bilet płacisz kase i masz. A dla przyjezdnych przycisk np. z hasłem "Jaki bilet mam kupić?"
    Proste rozwiązania są najlepsze i oczywiście popieram pomysł kupna biletu przez komórkę wysyłając sms :)

    • 0 0

  • 1000lat w tyle

    W Gdyni nie można za miesieczny zapłacić nawet kartą płatniczą a już nie wspone o przelewie.Masakra w dobie plastykowego pieniadza to jest nie do pomyslenia

    • 1 1

  • ..."w epoce kamienia łupanego" (1)

    z tym się zgodzę.
    Gdańsk zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej, więc postanowiłem skorzystać. Okazuje się, że o godz. 22.50 nie da się dojechać z centrum Wrzeszcza do centrum Gdańska ani tramwajem ani autobusem.
    Nie chciałem czekać długo na jakiś nocny (na piechotę bym prędzej doszedł) czy na jakieś przejażdżki przez Morenę.
    Czy to nie jest chore?

    ps: wziąłem taksówkę za 13 zł pod drzwi i byłem w 7min.

    • 3 1

    • Jeździ N

      • 0 0

  • A punkty do doładowań kart miejskich? też ich dużo nie ma, na suchaninie np. nie ma wcale a powinien być.

    • 2 0

  • Komunikacja publiczna w Trójmiescie NIE ISTNIEJE ! (2)

    Tak można sobie pomyśleć, przy porównaniu z JAKIMKOLWIEK podobnym zespołem miejskim w "starej" Europie. Elementem PODSTAWOWYM, od którego należy zacząć to JEDEN BILET NA WSZYSTKIE ŚRODKI KOMUNIKAVCJI PUBLICZNEJ. W CAŁEJ AGLOMERACJI Jest to PODSTAWA. Reszta moze wyglądać już dowolnie. Jeśli radni i władze samorządowe nie potrafią tego "problemu" rozwiązać oznacza to, ze powinni NA\TYCHMIAST poda sie do dymisji. Nie potrzebujemy we władzach IODIOTÓW i NIEUDACZNIKÓW.

    • 3 2

    • Ja potrafię się bez tego obejść. Kupuję po paczuszce jednych i drugich

      A metropolitalne wtedy, kiedy wychodzą mi taniej. Obszar obowiązywania biletów jednoprzejazdowych jest duży.

      • 1 0

    • Gdynia

      Ale jak stworzyć jeden bilet? Nie podoba mi się równanie Gdyni do Gdańska, czyli w dół (odwrotnie ceny- wtedy mamy równanie w górę).

      • 1 0

  • 100 lat

    i tak jesteśmy 100 lat za afryką

    • 1 1

  • U nas to nie przejdzie z tymi telefonami

    Renoma wyrywałaby ludziom telefony

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane