• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusowa porażka Gdyni

Michał Tusk
25 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 05:22 (25 maja 2008)

Nie będzie nowych linii trolejbusowych na Witomino, Fikakowo, do Rumi i hali na granicy Gdańska i Sopotu - przynajmniej za unijne pieniądze. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego nie dopuści do konkursów tych inwestycji, które nie mają gotowych projektów budowlanych.



Gdynia od kilku lat przygotowywała kolejny etap rozwoju komunikacji trolejbusowej. W latach 2005-2006 wybudowano nową linię na Dąbrowę i do Kaczych Buków - teraz miała przyjść kolej na trasy z centrum na Witomino, z Cisowej do dworca w Rumi, z pętli w Sopocie do budowanej obecnie hali widowiskowo-sportowej na granicy z Gdańskiem oraz krótki odcinek do os. Fikakowo od ul. Wielkopolskiej. Rozbudowa sieci miała być, obok nowego terminalu promowego oraz przebudowy węzła im. Franciszki Cegielskiej, największą gdyńską inwestycją komunikacyjną najbliższych lat. Jednak nią nie będzie. Do konkursów na środki unijne (odbędą się jesienią) Gdynia złoży "okrojony" projekt - z nowych linii ostała się w nim tylko budowa krótkiego łącznika w Chyloni - pomiędzy stacją SKM a pętlą Sibeliusa. Oprócz tego w projekcie pozostały zakupy nowego taboru (45 trolejbusów), remonty istniejących odcinków i systemów zasilania trakcji. Po "odchudzeniu" wartość projektu to ok. 120 mln zł.

- Musieliśmy zrezygnować z umieszczania w projekcie nowych linii trolejbusowych - mówi wiceprezydent Gdyni Michał Guć. - Powodem jest ostatnia decyzja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego umożliwiająca startowanie w konkursach tylko tym inwestycjom, które mają gotowe projekty budowlane. Zakładaliśmy, że rozbudowując linie trolejbusowe, wykorzystamy model "zaprojektuj i wybuduj", w którym jedna firma w ramach jednego kontraktu przygotowuje projekt budowlany i buduje trakcję - dodaje wiceprezydent.

Wcześniej, gdy Gdynia budowała linię do Kaczych Buków i na Dąbrowę, nie stosowano tego modelu - inna firma w wyniku osobnego przetargu przygotowała projekt, a inna później wybudowała trakcję.

- Niestety, mnóstwo czasu zmarnowane zostało na negocjacje i rozmowy z sąsiadującymi miastami o ewentualnej współpracy przy rozbudowie sieci. Już wtedy wiedzieliśmy, że z projektami nie zdążymy do konkursów. Wybraliśmy więc model "zaprojektuj i wybuduj", który dotychczas był akceptowany przy rozdziale środków - mówi Guć. Gdynia negocjowała z Sopotem, Rumią i Gdańskiem. I właśnie ze stolicą województwa rozmowy trwały najdłużej - Gdynia i Sopot chciały przedłużyć trakcję na Żabiankę, tak by zintegrować komunikację trolejbusową i tramwajową.

- Rozmowy z Gdańskiem były prowadzone jeszcze w zeszłym roku - mówi anonimowo pracownik jednej z instytucji zajmującej się komunikacją publiczną w Trójmieście. - Jednak dopiero w tym roku Gdańsk ostatecznie się zdecydował, ale na "nie", do tego używając nieprawdziwego argumentu o technicznej niemożności połączenia trakcji trolejbusowej i tramwajowej. Takie rozwiązania są stosowane w wielu miastach Europy - mówi nasz informator. Wczoraj nie udało nam się skontaktować z władzami Gdańska. Wiceprezydent Guć nie obwinia "przyjaciół" zza południowej granicy.

- Gdańsk ma swoje priorytety, to zrozumiałe. Problem spowodowała decyzja ministerstwa. Gdybyśmy od początku wiedzieli, że model "zaprojektuj i wybuduj" będzie zabroniony w konkursach, przygotowalibyśmy odpowiednio wcześniej projekty budowlane.

Guć liczy na to, że rozbudowę sieci miasto sfinansuje z innych źródeł, choć szczegółów nie podaje.

- Nie poddajemy się. Trolejbusy to symbol Gdyni, dlatego jestem pewien, że kolejne linie powstaną, choćby finansowane z budżetu miasta. Poza tym jest jeszcze niewielka szansa na przekonanie urzędników z Warszawy do modelu "zaprojektuj i wybuduj".

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego swoją decyzję oficjalnie tłumaczy chęcią dokonania wstępnej selekcji projektów, tak by szansę wzięcia udziału w konkursach miały tylko te odpowiednio wcześniej przygotowane. W konkursach łatwiej bowiem ocenić inwestycje z wykonanymi projektami budowlanymi (są tam m.in. dokładne wyceny) niż te takich projektów pozbawione.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (110) ponad 50 zablokowanych

  • Za to może będzie "nowy" stadion El Kurnik ze słupami przed oczami

    widzów. Przy okazji panie Michale: po ile dzisiaj jabłka, chleb, prąd i benzyna ?

    • 1 1

  • i bardzo dobrze (4)

    wypad od naszego pieknego witomina, wolnego od drutów.

    • 3 1

    • od waszego pięknego Witomina

      śmierdzącego dieslem autobusów

      • 0 0

    • najwyzsza srednia wieku w 3miescie (1)

      i przy okazji chyba najobskurniejsze wieżowce. tej dzielnicy już nic nie moze zaszkodzić

      • 0 0

      • fakt

        Tutaj tylko buldożer pomoże

        • 0 0

    • Niedobrze z głową!

      Twoją, jakbyś nie wiedział, Nieuku kochany.

      • 0 0

  • kolejna szybka błyskotliwa decyzja ministerialna (2)

    I znów mamy centralne podejście do lokalnych interesów. Jakis warszawski złamaniec oczywiście wie lepiej, co będzie potrzebne na takiej prowincji jak jakas tam Gdynia. Parę lat pracy można rozpieprzyć jednym podpisem jakiegos tam imbecyla z ministerstwa.Piękne mamy Państwo prostych i jasnych zasad....rzygać sie chce....

    • 1 1

    • ej (1)

      ty wogole czytasz co pisza w artykule??

      • 0 0

      • chyba gallux zapomniał się podpisać

        • 0 0

  • stop trolewjbusom (8)

    bez sensu w gdansku sa tramwaje a polaczenie z gdynia jest przez skm. trolejbus i tak musi stac w korku a ze jest bardziej ekologiczny to juz tr\udno.
    jestyem za rozwojem sieci tramwajowych i ewentualnie metra ale nie w 3 miescie

    • 1 1

    • lokalni partyjoci...

      ...bywają bardzo przydatni, ale tylko tacy rozwinięci do poziomu coanjmniej szkoły zawodowej - a nie tacy co w życiu by do teatru nie poszli :)

      pozdrawiam, wszak możliwe że to nie Twoja wina^^

      • 0 0

    • 100% racji - w pojazdach szynowych przyszłość (4)

      Zgadzam się z Tobą. Trolejbusy to żadne rozwiązanie, a są tak samo ekologiczne jak tramwaje, które przynajmniej nie stoją w korkach.
      Lepiej więc się zastanowić nad realną możliwością wybudowania trakcji tramwajowych, a wtedy sam z przyjemnością przesiądę się z samochodu do tramwaju, żeby sprawnie dojechać do roboty i z powrotem.

      • 0 0

      • (3)

        Z ta ekologia to troche roznie, bo energie elektryczna tez trzeba jakos wytworzyc...

        • 0 0

        • (1)

          zgadza się, ale w potocznym rozumowaniu i tramwaj i trajtek są na równi ekologiczne. :)

          • 0 0

          • Tramwajh nie stoi w korkach

            zrozumcie to wreszcie...

            • 0 0

        • Ekologicznie na pewno...

          ... w sensie trucia środowiska wewnątrz miasta. Ludzie to raczej też część ekosystemu...

          • 0 0

    • widac ze pan nigdyni nie byl w gdyni

      tam po prostu juz nie ma miejsca na tory dla tramwajow...;)w centrum przeciez sie domow nie przesunie...chociaz...miejsce jedynie na wladka i zwyciestwa mozna by ;)

      • 0 0

    • Najpierw to ty się naucz pisać a potem możesz komentować artykuły i oczywiście najpierw je zrozum bo widzę że cieżko z tym u ciebie

      • 0 0

  • weselmy sie, radujmy sie, nowe cuda zdaje mie sie:-) (4)

    chcieliście ...? to macie:-)
    im gorzej, tym lepiej, nieprawdaż??

    • 1 1

    • Tak trudno pogodzić ci się z porażką ???
      A propos jak ci się coś nie podoba to to olej a nie biadolisz, podobno na Malediwach jest super. Jedź i nie wracaj.

      • 0 0

    • tuskojebcy??

      Stary, chyba nerwy ci puszczają

      • 0 0

    • glalluxie...

      ... galluxie tu żeś przesadził...? im gorzej tym lepiej ? co ty pleciesz i do czego pijesz no bo chyba nie do tego że za rządów Pisklaków było lepiej bo w to nieumwierze i zreszą to marny argument nawet jak na ciebie...a poza tym moim zdaniem stajesz sie powoli nudny....zwyczajnie nudny mało znaczący krzykacz-inteligent co to pozjadał rouzmki puchatka....zmien płyte :) :)

      • 0 0

    • Gallux ulepił grzybki...

      • 0 0

  • Taa tramwaje ... (1)

    jasne zrobią tory to będziecie narzekali że przejeżdżając przez nie zawieszenie dostaje po d**** ok trajtki stoją w korkach - tyle że jak się ulepszy komunikację to więcej ludzi będzie miało możliwość przesiąść się na komunikacje miejską ze swoich samochodów które to właśnie tworzą korki !! ja np. do pracy albo jeżdże przez las z orłowa na karwiny, albo poruszam się komunikacją miejską ponieważ w skali miesiąca mam minimum 200 zł w suchym na paliwie.Dziwi mnie to że warszawka robi jakieś problemy przecież premier mieszka w trójmieście, no i nie da się ukryć że kaczory również więc co nie działają na korzyść swojego regionu ??

    • 1 1

    • ej

      a gdzie jest suchy?? tez chcialbym miec 200 pln.

      • 0 0

  • coś nie tak - takie decyzje nie powstają w poniedziałek rano

    ktoś tu kręci i to nieźle

    .

    • 1 1

  • Kolejny ustawiony artykuł :) (2)

    A to ci dobre:
    "Rozmowy z Gdańskiem były prowadzone jeszcze w zeszłym roku - mówi anonimowo pracownik jednej z instytucji zajmującej się komunikacją publiczną w Trójmieście."
    Anonimowy? Przeciez wiadomo, że większość informacji, które posiada "dziennikarz" mini Donald pochodzą od rzecznika prasowego firmy organizującej przewozy w jednym z miast w Trójmieście. O dziwo nie ma wypowiedzi w artykule tego Pana jako eksperta przewaznie wg schematu jest wypowiedz :)

    Dlaczego nie wspomniał dziennikarz że radni Rumi nie chca trolejbusów - gdyńskie uszczęsliwianie na siłę :)

    Prawda jest taka, że w Gdyni wymyslono na siłe trolejbusy na ul. Gospody w Gdańsku a tylko po to ażeby w aplikacji o ubieganie się o środki UE było dopisane kolejne 4 miasto - w dokumentacji oczywiście wpisano ze Gdańsk 460 tys potrzebuje tych trolejbusów. Po prostu Gdynia nie radzi sobie - ciężko przyznać się do wini, lepiej zrzucić na innych.

    • 1 1

    • radni nie chcę trolejbusow. rumianie jak najbardziej by chcieli, ale z tym radni sie nie liczą.

      • 0 0

    • Gdańszczanie też by chcieli,

      ale widać Władza się z mieszkańcami nie liczy:(((

      • 0 0

  • GDYNIA=PROPAGANDA, SZCZUREK=PROPAGANDA (1)

    Po co gdyni w ogóle trolejbusy?? jedyny sensowny argument to ekologia, bo nie ekonomia, tyle że praktycznie równie ekologiczne sa zakupione ostatnio przez gdynie gazowce, a nie wymagają rozwieszania sieci, oszczedność jest wiec duża, wiec o co chodzi szczurkowi?? kwestia stricte polityczna, symboliczna ekspansja gdyni w kierunku Gdańska... Szczurek i jego propaganda...

    • 1 1

    • płacą Ci za takie szczekanie ... ?

      Wiekszość Gdynian zadowolonych jest ze swojego miasta ! A jak Ty nie ... to wolna droga !

      • 0 0

  • HAHAHA!!!! (1)

    Świetnośc Gdyni przechodzi do historii!!!! A Gdańsk nadrabia straty i pnie się w górę :PP

    • 1 1

    • buahha

      dobry joke...gdanskowi bardzo daleko do gdynii na wielu płaszczyznach i przyjmij to za aksjomat.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane