• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą ma już ponad 400 metrów

ms, mn
23 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Po prawie trzech miesiącach wiercenia tunel sięga już 414 metrów. Do nabrzeża Martwej Wisły brakuje jeszcze ok. 65 metrów. Po prawie trzech miesiącach wiercenia tunel sięga już 414 metrów. Do nabrzeża Martwej Wisły brakuje jeszcze ok. 65 metrów.

Maszyna TBM przewierciła już 414 metrów tunelu i zbliża się do koryta Wisły. Zanim dotrze do Nabrzeża Drzewnego czeka ją kilkunastodniowy przegląd i wymiana zużytych narzędzi z tarczy.



Maszyna TBM Damroka rozpoczęła wiercenie tunelu pod Martwą Wisłą na początku czerwca. Od tej pory, czyli mniej więcej w 85 dni pracy, wydrążyła 414 metrów tunelu, co daje średnią ok. 5 metrów na dzień. Trzeba jednak pamiętać, że maszyna miewa przestoje, niezbędne do jej serwisowania.

Gdańska Damroka to maszyna TBM (Tunel Boaring Machine) jest przystosowana do wiercenia w mocno nawodnionych gruntach. Dlatego jej urobek wydobywany jest nie na taśmociągach, jak to zwykle bywa, lecz rurociągami w zawiesinie płuczki bentonitowej. Bentonit, który wtłaczany jest na przodek maszyny służy także do podtrzymania wierconego gruntu.

Maszyna TBM połączona jest z zakładem separacji i to właśnie do niego transportowany jest urobek, który zostaje oddzielony od płuczki. Cały proces odbywa się w obiegu zamkniętym.

Zakład separacji składa się z mieszalnika płuczki HK60, separatora HSP2400, wirówki, zbiorników płuczkowych, rurociągów płuczkowych i pompy transferowych.

Mieszalnik płuczki produkuje w trybie automatycznym lub ręcznym około 40 m sześc. na godzinę płuczki wiertniczej o żądanej koncentracji. Silos mieszalnika może pomieścić do 75 ton bentonitu. Mieszalnik sterowany jest z pulpitu dotykowego.

Separator HSP2400 posiada budowę kontenerową, o wymiarach 23 na 9 metrów i wysokość 10 m. Ma wbudowane sześć sit wibracyjnych dwupokładowych, w tym dwa sita wstępne i cztery sita dokładnego oczyszczania. Separator wyposażony jest w osiem pomp płuczkowych o wydajności po 350 m sześć na godzinę każda. Pompy napędzane są silnikami elektrycznymi o mocy 200 kW.

Bezpośrednio przy separatorze zlokalizowana jest pompa, o wydajności do 2400 m sześć. na godzinę, napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 750 kW chłodzonym wodą. Pompa przesyła czystą płuczkę wiertniczą do maszyny TBM, która teraz znajduje się ok. 800 metrów dalej. Płuczkę wzbogaconą urobkiem, z maszyny, na najwyższą kondygnację separatora tłoczy druga pompa.

Po przejściu przez skrzynię rozdziału i skrzynie tłumiące, płuczka trafia na sita wstępne. Odbierają one pokruszone głazy i kamienie o krawędzi od 4 mm do 14 cm. Frakcje drobniejsze wraz z wstępnie oczyszczoną płuczką trafiają na baterie hydrocyklonów i na sita dokładnego oczyszczania. Hydrocyklony oczyszczają płuczkę z drobin o rozmiarach do 30 mikronów.

Pozbawiony płynu urobek za pośrednictwem dwu taśmociągów trafia na składowisko wewnętrzne, skąd samochodami wywożony jest na składowisko docelowe.

Oczyszczona płuczka ponownie trafia do obiegu. W ciągu godziny separator odbiera około 500 ton urobku ( pokruszonych głazów, kamieni, żwiru i piasku). Do czwartku z wydrążonego odcinka tunelu wydobyto o odseparowano ponad 50 tysięcy metrów sześciennych urobku.



Jeśli maszyna nie napotka niespodzianek pod dnem Martwej Wisły, po drugiej stronie rzeki powinna się pojawić we wrześniu lub październiku tego roku.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za który miasto zapłaci 885 mln zł.

Tunel pod Martwą Wisłą jest częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł, z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Prace budowlane odcinka tunelowego prowadzi hiszpańska firma OHL.
ms, mn

Opinie (188) 3 zablokowane

  • Brawo panie Adamowicz! (1)

    wszyscy Pana krytukuja,a ja nie.Psy szczekaja a karawana idzie dalej... Brawo

    • 31 21

    • I ty będziesz miał swoją karawanę.

      • 0 2

  • zeby tylko bursztynowej komnaty nie zmielili tym kretem ;)

    • 23 0

  • (7)

    Nie Nie Nie Tunelowi pod Martwą Wisłą

    • 6 27

    • (5)

      Bo ?

      • 6 1

      • (4)

        Bo pozbawi on promu do Wisłoujścia , którym można przeprawić się rowerem z Nowego Portu , a tak trzeba będzie nadkładać ok. 15 km w dodatku przez zatłoczone Centrum. A nie oto chyba chodzi

        • 3 10

        • centrum się odkorkuje bo to co jedzie od Warszawy do zaspy przymorz itd (3)

          pojedzie tunelem

          • 8 1

          • taaa. Wszyscy z Warszawy walą na Zaspę i Przymorze he he :) (2)

            Kur... jadą zwiedzać i podziwiać albo zamieszkać :D

            • 5 6

            • Przymorze 50K narodu plus Zaspa , Żabianka i coś tam jeszcze (1)

              jeździ do Warszawy i w te kierunki...

              Wrzeszcz podobnie , kolejne 50K Narodu...

              • 3 4

              • no przecież ja też jeżdżę ale nie codziennie tak samo jak te 150k

                narodu, które opisałeś :)

                • 2 1

    • Tunel tak , ale jeśli zostanie prom

      • 0 4

  • Cieszcie się, wszystko się skończy gdy ekypa z Trójmiasta przestanie rządzić Polską. (2)

    A w szczególności rudy mesjasz Polski, jak to o Donaldzie T. powiedział żelowłosy koneser zegarków - oba typki z Trójmiasta. Cieszcie się póki możecie, koniec już blisko.

    • 8 28

    • wyjmij łeb z pisuaru a może odetchniesz powietrzem? prawdziwym a nie

      moczem prezesa "dziada kłamczyńskiego" :D

      • 11 2

    • ty tez się nie ciesz, bo twoi zasrańcy ze sPISu jeszcze długo władzy nie powąchają

      niema w Polsce aż tylu idiotów, aby ich do koryta wybrać (choć nadal jest ich jeszcze sporo)

      • 1 0

  • Nie budują - źle (7)

    Budują - źle

    • 18 10

    • bo zal (5)

      bo zal d*pe sciska ze w gdyni lipa taka prawda.

      • 10 1

      • od Gdyni się łajzo odpie.dol (4)

        nikt z Gdyni tu debilnych tekstów nie wsadza jak ty w każdym pozytywnym artykule o Gdyni. Masz/ będziesz miał tunel to wsadź w niego łeb i przestań stękać

        • 3 7

        • nie wiem po co te minusy ale niestety lokalny patritotyzm zazwyczaj jest (3)

          mocno odczuwany u buraków którzy w Gdańsku mieszkają raptem 2/3 lata bo po studiach na wiochę nie wrócili. Oczywiście w ich mniemaniu są lepszymi Gdańszczanami niż ci mieszkający od 50 lat i muszą walczyć z sąsiadem czyli Gdynią (tak ja k na wiosce Psiebździny muszą nienawidzić pobliskiej Koziejdupy :)
          A teraz dawajcie z minusami :)

          • 5 7

          • poproszę jeszcze parę minusów. :) (2)

            to zdecydowanie za mało jak na możliwości słoików z warmińsko- mazurskiego. Zmobilizujcie się trochę buraki bo wstyd na to patrzeć :D

            • 4 3

            • (1)

              Zwarmińsko mazurskiego mówią zawsze: słuchaj pan. Tak zaczynają rozmowę po dzień dobry. Ztymi słoikami to prawda. .nawynoszę się ich po zakończeniu roku akademickiego, bo im do domu nie chce się wozić z powrotem.

              • 2 2

              • a wiec mowia dzien dobry :)

                Gorzej z tubylcami - ktorzy tej elementarnej dla kultury frazy nie znaja.... :(

                • 0 0

    • Bo jeszcze się taki nie narodził

      -Coby Polakowi dogodził

      • 9 0

  • No i dobrze że budują , kilka lat temu Gdańsk był pokrzywdzony jeśli chodzi o środki zarówno krajowe jak i z UE

    Innna sprawa że rozwój Polski pochodzi z wyprzedaży , zadłużenia i rabunkowych investycji...

    Niestety, to bańka.

    Zapłacimy za nią całkowitym wywłaszczeniem i utratą zdobyczy socjalnych mam na myśli bezpłatną służbę zdrowia szkolnictwo itp. Oraz... zadłużeniem nas na WIEKI.

    • 11 11

  • Dziwi mnie , że tego typu maszyna to JEDNORAZÓWKA... (4)

    Podejrzewam że producent maszyny celowo tak buduje to urządzenie by nie nadawało się do wielokrotnego użytku...

    Będzie czekał na kolejnych chętnych na zakup takiej maszyny...

    • 4 16

    • z tego co pamiętam to nie jest jednorazowe ani kupione tylko (1)

      wydzierżawione. Ten gigantyczny koszt to po prostu wynajęcie na jedną robotę.
      Oczywiście mogę się mylić. Jeśli ktoś jest lepiej zorientowany to proszę o info

      • 5 5

      • na jedną robotę projektowana jest tarcza

        i tarcza po jednej robocie może iść na złom (albo ambitniej - może zostać wyeksponowana przy wjeździe do tunelu). Natomiast cała reszta - układy pozycjonowania laserowego, siłowniki pneumatyczne, erektor tubingów, pompy, rurociągi i całe zaplecze - nadają się do kolejnego projektu.

        • 8 0

    • I tobie sie to nie podoba??Czy naprawde zawsze są pajace co sie nie spodoba to i tamto.Trzeba ponarzekać co ??? Bez tego nie uśniesz??

      • 3 3

    • Im ktoś głupszy, tym więcej rzeczy go dziwi... zgłoś ten fakt do CBA i powiedz im, że przecież w Castoramie można kupić podobne maszyny, ale wielorazowego użytku... ;-P

      • 7 1

  • Pod Leniwką !, bo taka jest POLSKA nazwa tego odcinka Wisły. (1)

    • 8 3

    • Błąd.Nazwa Leniwka obowiązywał do wykonania Przekopu Wisły

      • 2 0

  • NIE, NIE, NIE Tunelowi !!! Popieram !

    Tam mieszka moja dziewczyna która mnie rzuciła.. teraz taki koleś z Wwy będzie miał bliżej.. i w ogóle, bez sensu ten tunel. .

    • 4 12

  • w Gdańsku tunel, w Gdyni lotnisko w Kosakowie (2)

    • 6 8

    • ta. i mózgu w Twojej głowie też nie ma. Szkoda :( (1)

      ale pociesz się. Chociaż oddychasz :)

      • 3 1

      • na szczęście wszystkim dopieudalatorom kończą się wakacje

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane