• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą pod lupą CBA. Chodzi o sposób budowy?

Piotr Weltrowski, Maciej Naskręt
22 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma być wykonana przy użyciu maszyny-kreta - TBM. Budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma być wykonana przy użyciu maszyny-kreta - TBM.

CBA zarzuca gdańskim urzędnikom niegospodarność przy przygotowaniu budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że zdaniem agentów decyzję o wierceniu tunelu, zamiast budowy przeprawy tańszą metodą, podjęto niezgodnie z prawem. Sprawę bada prokuratura.



Czy CBA powinno zajmować się kontrolowaniem miejskich inwestycji?

Centralne Biuro Antykorupcyjne powiadomiło prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa przy przetargu na projekt budowlany tunelu pod Martwą Wisłą, czyli czwartego odcinka Trasy Słowackiego. Zdaniem Biura mogło przy tym dojść do niegospodarności, która mogła narazić inwestora na straty nie mniejsze niż 65 mln zł.

- Zawiadomienie takie dotarło do nas w zeszłym tygodniu, w chwili obecnej jest analizowane. Dopiero po analizie zostanie podjęta decyzja, czy są podstawy do wszczęcia postępowania przygotowawczego - mówi Grażyna Wawryniuk, rzecznik gdańskiej Prokuratury Okręgowej. - Według przedstawicieli CBA założenia przedstawione w specyfikacji inwestycji odbiegają od realizowanych obecnie.

Zawiadomienie złożone przez CBA jest wynikiem kontroli w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Prowadzono ją między 20 grudnia 2010 r. a 22 września 2011 r. Protokół z wynikami kontroli CBA przekazało prezydentowi Gdańska.

- Prezydent nie podpisał go, gdyż miasto nie zgadzało się z zastrzeżeniami CBA. Funkcjonariuszom biura przekazano za to dokument z naszymi wyjaśnieniami - mówi Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska.

Z naszych informacji wynika, że zastrzeżenia CBA dotyczyły sposobu, w jaki wybrano metodę budowy tunelu. Sprawa najprawdopodobniej dotyczy wydarzeń z 2008 r., gdy jeszcze nie funkcjonowała miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, która dziś nadzoruje miejskie inwestycje, w tym także budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Wtedy odpowiadała za to Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Jej dyrektorem był wówczas Piotr Dańko.

- Ogłosiliśmy przetarg na analizę i opracowanie projektu budowlanego dwiema metodami: wysokiego wykopu lub zatapialnych prefabrykatów. Zamówienie wygrała firma Europrojekt Gdański - wspomina Piotr Dańko.

Metoda wysokiego wykopu polegałaby na budowie ścian szczelinowych w poprzek Martwej Wisły i budowy przeprawy między nimi. Jej wadą było to, że zamknęłaby szlak wodny, a więc także dostęp do gdańskich stoczni, na kilkanaście miesięcy. Natomiast metoda zatapialnych prefabrykatów polegałaby na umieszczeniu na dnie Martwej Wisły gotowych elementów tunelu, z których po połączeniu wypompowano by wodę. Ona z kolei ograniczyłaby ruch Martwą Wisłą jedynie na miesiąc.

Każda z tych metod miała gwarantować, że w obu nitkach tunelu wytyczone zostaną trzy pasy ruchu. Nawet przy wzroście liczby samochodów przejeżdżających przez Gdańsk miało to zagwarantować swobodny przejazd aut pod Martwą Wisłą także po roku 2040.

W DRMG zapadła decyzja, że tunel powstanie metodą zatapialnych prefabrykatów.

- Bardzo szybko, ze strony zwycięzcy przetargu, pojawiła się sugestia zmian w kontrakcie. Zasugerowano, by tunel był drążony maszyną wiertniczą TBM. Wymagałoby to aneksowania wcześniejszej umowy. Odmówiłem podpisania tego dokumentu - mówi Piotr Dańko.

Z naszych informacji wynika, że zarówno nadzorujący inwestycje wydział programów rozwojowych w Urzędzie Miasta, jak i Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zamówiły wówczas ekspertyzy prawne dotyczące możliwości aneksowania umowy z Europrojektem. Ich autorzy mieli zgodnie stwierdzić, że taki aneks byłby niezgodny z prawem.

Ponieważ Dańko odmówił zgody na zmianę umowy, aneks podpisał Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska do spraw gospodarczych. Dziś nie chce tej sprawy komentować. - Czekamy na stanowisko prokuratury - mówi.

W pierwszej połowie 2009 r. miasto nie przedłużyło umowy z Dańko, który stracił pracę w DRMG.

O sprawę zapytaliśmy władze spółki Europrojekt Gdański, projektanta tunelu. - Potwierdzam jedynie, że doszło do aneksowania umowy. Jednak o szczegóły proszę pytać zmawiającego, nie możemy udzielać informacji na temat dokumentacji projektowej - mówi Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk.

Trójmiejskie środowisko projektantów od początku było zdziwione decyzją władz Gdańska odnośnie wybranej technologii (TBM) dla budowy tunelu. - To tak, jakbyśmy chcieli w samochodzie marki Porsche wozić ziemniaki. Jest drogo, a różnica żadna - mówi nam jeden z czołowych projektantów w Trójmieście.

Szkopuł w tym, że tunel, który powstanie droższą o ok. 35 proc. metodą TBM, wcale nie będzie taki sam, jak planowano na początku. O ile ten budowany z prefabrykatów miał mieć po trzy pasy ruchu w każdą stronę, to ten wiercony - już tylko po dwa. Gdyby w tunelu miały zmieścić się po trzy pasy ruchu, to przy wybranej ostatecznie przez miasto technologii, musiałaby go wiercić maszyna większa, a więc także droższa (ta zamówiona do wiercenia w Gdańsku kosztuje 21 mln euro), a przyczółki tunelu trzeba by było zaprojektować dalej od koryta Martwej Wisły.

Przypomnijmy: odcinek tunelowy Trasy Słowackiego ma 2,4 km długości i ciągnie się od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Jego budowy podjęło się konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa. Termin oddania do użytku ustalono na październik 2014 r. Budżet inwestycji wynosi 885 mln zł.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (316) 6 zablokowanych

  • etam (42)

    widzę, że jak się chce psa uderzyć to kij zawsze pod ręką
    A tak na marginesie, tunel w Hamburgu wiercą, tunel w Kobe też wiercą, tunel pod metro w Warszawie też wiercą, natomiast u nas wychodzi, że powinni prefabrykować?
    Niech panowie z CBA zadadzą sobie pytanie na jakie straty naraziłoby miasto port i stocznie gdyby czasowo (choćby na miesiąc) zamknąć ruch na Kanale Portowym?

    • 239 136

    • (5)

      A może CBA nam opowie , ile kasy utopiło , aby udupić niejaką panią Sawicką , bo wcześniej jak sami przyznali nic na tę babkę nie mieli . Może świeżo upieczony agent Tomek zdradzi nam trochę tych finansowych tajemnic .

      • 68 66

      • Apps. Sawickiej. Powinno sie ja teraz zagnac do kopania tego tunelu

        łopatą.

        • 39 6

      • spitalaj do mlodziezowki po albo do swoich kolesi z kasyna zlodzieju

        • 9 13

      • Sawicka wzięła? Wzięła. Koniec i kropka. Traciliśmy my. (2)

        a jeśli chodzi o: "Ponieważ Dańko odmówił zgody na zmianę umowy, aneks podpisał Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska do spraw gospodarczych"... główny bajer polega na wygraniu przetargu a później podpisuje się aneksy. Stara metoda, która cały czas funkcjonuje i z którą służby takie jak CBA mam nadzieję będą walczyć, to tworzenie przetargów pod konkretną firmę lub podchodzenie firmy do przetargu z najtańszą ofertą przy czym sam przetarg lub projekt może być zbyt ogólnie opisany. Później odpowiednio załatwia się aneksy (dodatkowe zlecenia, zmiany technologii) i na tym dopiero tak naprawdę się zarabia. Problem jest tylko ze świadomością obywateli, że to oni tracą na tym wszystkim. Niejednokrotnie rozkradane są pieniądze większe niż zebrane przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy, więc można sobie wyobrazić na ile dobrych rzeczy można byłoby je przeznaczyć.

        • 28 3

        • (1)

          Człowieku... Zmiany dokonano w projekcie tunelu. Nie mieszaj firm startujących do przetargu wybraną metodą z tym, co miało miejsce na dwa lata przed samym przetargiem...

          To mnie w tym naszym społeczeństwie boli, że gdy trzeba było walczyć z jednym wrogiem to byliśmy "spójni". A teraz gdy panowie Kaczyńscy podczas kampanii prezydenckiej w 2005 roku dali PO-PiS sarmackiego ułaństwa oszukując ponad połowę społeczeństwa (Tusk prowadził w sondażach z Kaczyńskim L.) co do współpracy i wiecznej koalicji po wyborach w tej ich xxx RP, wybuchła wojna polsko-polska (nie lubię tego określenia).

          Nie ważne kto i co zrobi. Ważne że jest moim idolem albo wrogiem. Przestaliśmy spoglądać na interes naszej ojczyzny. Patrzymy tylko kto komu dosra. W sprawie sprzed kilku lat, dotyczącej etapu projektowania Trasy Słowackiego niektórzy już doszukują się błędów obecnego rządu oraz ministerstwa infrastruktury, nie mówiąc o znienawidzonym prezydencie Budyniu, który na pewno za wszystko ponosi odpowiedzialność!!!.

          Ludzie!!! Czy na prawdę musi dojść do jakiejś tragedii, takiej która dotknie nas wszystkich a nie tylko najwyższe władze (Smoleńsk!!!) żebyśmy w końcu zaczęli działać razem dla dobra naszych potomków???

          • 3 6

          • Skoro dokonano zmian w projekcie to powinien być nowy przetarg

            Jeżeli piszesz, że dokonano zmian i to ma usprawiedliwić, to ja tobie powiem, że to jest właśnie jedna z odmian kryminogennych sytuacji, o które chodzi. To jest standardowy schemat: robimy przetarg, wygrywa najtańsza oferta, zmienia się projekt, technologię lub uszczegóławia niektóre rzeczy, podpisuje się aneksy i nagle się okazuje, że lecą grube miliony za dzieło, które wygląda zupełnie inaczej niż było to przedstawione w przetargu, do którego startowały inne firmy. Ty z kolei nie mieszaj polityki z moim zwróceniem uwagi na co wydawana jest nasza kasa. Takie przekręty zdarzają się wszystkim opcjom polityczno-biznesowym.

            • 1 0

    • (8)

      chcesz powiedzieć iż gdańscy urzędnicy są aż tak niekompetentni iż dopiero po rozstrzygnięciu przetargu i podpisaniu umowy zorientowali sie iż wybór tej a nie innej metody spowoduje zamknięcie kanału i narazi na straty "port i stocznie" ?

      • 45 4

      • (7)

        no właśnie to TBM próbuje powiedzieć :p

        • 17 0

        • (6)

          Problem dotyczy tego że jest drożej, a w dodatku mniejszy tunel budują z mniejszą ilością pasów ruchu. trafne jest więc porównanie do porsche wożącego ziemniaki. Dla kierowcy liczy się bowiem ilość pasów ruchu i mniejszy ruch aut a nie większe arterie komunikacyjne zwężające się na wiaduktach czy tunelach. Wiercenie ma sens w przypadku naprawdę szerokich rzek kiedy przegrodzenie rzeki jest porównywalne z podziemnym wierceniem- wtedy nie blokuje się ruchu wodnego. Za jakiś czas ostatecznie nikt nie będzie pamiętał w jaki sposób zbudowano tunel a jedynie co będzie się liczyło to to że ma za mało pasów ruchu.

          • 53 12

          • i czym się martwisz niedługo benzyna będize po 10zł i trzy pasy ruch będą zbędne

            bo na paliwo będzie stać nielicznych

            • 14 16

          • ale blokowanie portu na miesiąc nie wchodzi w grę (3)

            odszkodowania dla stoczni, GTK chemiki bytomskie itd. Jeżeli to uwzględnić, to wcale koszt nie jest wyższy. Słowackiego też można zbudować taniej jak się wszystkie drogi dookoła pozamyka. Tak się gra jak przeciwnik pozwala.

            • 28 6

            • zamykanie to pół biedy (2)

              teren kilku firm trzebaby rozpruć, aby zbudować dojazd do zatopionych części tunelu. W miejscach, w których warunki hydrologiczne na to pozwalają, stosuje się zresztą metodę mieszaną - buduje się ściankę szczelinową z betonu wodoodpornego w pobliżu brzegu, przez rzekę buduje się tunel zatapiany, a dojazdy się drąży.

              • 14 0

              • (1)

                Szkoda, że jak obwodnice budują to z prywatnymi właścicielami działek i domów się nie p@#$a tylko wyrzucają z terenu i buduj sobie dom w nowym miejscu. O utrudnieniach w ruchu i dojazdach do okolicznych posesji już nie wspomnę. Ale jeżeli chodzi o miesięczne utrudnienia w funkcjonowaniu firmy to już inna sprawa - tu już miasto czy państwo nie ma prawa narzucić swojej woli. Mało to demokratyczne.

                • 5 9

              • drogi są wytyczane tak, aby wyburzać jak najmniej

                może poza drogą czerwoną. W każdym razie pozbawienie Lotosu dostaw ropy to miesięczna blokada działania całego zakładu, nie tylko bazy paliwowej. To są ogromne straty dla budżetu, przymusowe urlopy postojowe dla pracowników. Za dziesięć domków płaci się kilka milionów złotych odszkodowań, a ludzie dostają działki w miejscach spokojnieszych.

                • 9 2

          • Andy, nawet gdyby pół Polski chciało pojechać 1 września na Westerplatte, to ważniejszą kwestią byłyby parkingi po drugiej stronie przeprawy niż dwupasmowa jezdnia w każdym kierunku. To jest droga tranzytowa dla Portu Północnego. Korzystać z niej będą w 70 % ciągniki siodłowe z kontenerami, w 25% inne pojazdy ciężarowe. Czy dla 5% osobówek trzeba budować trzeci PAS???

            • 4 0

    • (1)

      To, że sobie w przez ciebie wymienionych miejscach wiercą może wynika z faktu, że tam ta technologia jest lepszym/jedynym rozwiązaniem.

      Jeśli chcemy sobie powiercić "bo tak jest nowocześnie i fajniej" za kwotę 35% więcej (projekt wart ponad 1mld zł) to niezła impreza!

      Liczy się wynik.

      • 17 21

      • 35% droższa budowa tunelu. ale wyobrażasz sobie zamknąć port na miesiąc? może się okazać że te 35% więcej tak naprawdę jest tańsze

        • 17 4

    • chcesz powiedzieć iż gdańscy urzędnicy są aż tak niekompetentni iż dopiero po rozstrzygnięciu przetargu i podpisaniu umowy zorientowali sie iż wybór tej a nie innej metody spowoduje zamknięcie kanału i narazi na straty "port i stocznie" ?

      • 14 5

    • najprawdopodobniej ktoś kto przegrał przetarg podkablował...

      ... tak zawsze jest

      • 27 4

    • Nie etam, tylko wałki wszędzie (6)

      Tyle, że metro z definicji powinno być pod ziemią, a tunel pod martwą Wisłą mógłby leżeć na dnie wody. Może się nie znam, ale wydaje mi się, że jednak betonowa rura leżąca na dnie jest tańsza niż tunel drążony w niestabilnej ziemi (skał to pewnie tam nie ma), który i tak trzeba będzie obetonować. W pierwszym przypadku odpada drążenie.

      • 25 22

      • niestety nie realne. (2)

        głębokość szlaku żeglownego w tym miejscu jest zbyt mała, więc port i stocznei by "umarły"

        • 20 3

        • A nie mogliby najpierw pogłebić toru pod prefabrykaty? (1)

          Tak tylko pytam

          • 14 5

          • Pewnie i tak by musieli pogłębić - przynajmniej o warstwę mułu i miękkiego podłoża. Wysokość prefabrykatu to pewnie coś pomiędzy 6 a 7m (jeżeli miałyby tunelem jeździć ciężarówki). Wkopanie na 4 metry dało by zmniejszenie głębokości o 3 metry. Dość dużo. No ale można wkopać na całą wysokość prefabrykatów.

            • 7 0

      • dokladnie (2)

        Np. nowy tunel w Oslo przez fjord zostal zrobiony wlasnie z uzyciem zatapialnych prefabrykatow (ps. sa one prostokatne w przekroju czyli optymalne - bo rura powstaje tylko jak sie wierci TBM i oznacza wieksza objetosc tunelu do wykopania).

        • 11 8

        • głębokość fjordu a głębokość Wisły. (1)

          ruch towarowy na fjordzie a ruch na Wiśle.

          • 11 2

          • No i gdzie większe? Znasz wszystkie fiordy?

            Dyskusja jest o kosztach.W polskich warunkach.

            • 0 0

    • To o czym piszesz to jedno a drugie, z tego co pamietam dyskusje w tamtym czasie to (2)

      problem ze "spłyceniem" kanału portowego po wybudowaniu tunelu metodą zatapianych elementów. Kwestia trochę podobna jak z rurą Gazpromu w okolicach podejść do Świnoujścia - trwałe obniżenie zdolności i parametrów toru wodnego.

      • 20 3

      • No i jakoś gazprom robi jak im pasuje czyli taniej. (1)

        • 0 0

        • rurociągi na gaz buduje się tylko w ten sposób.

          Żaden TBM nie będzie wiercił kilkaset kilometrów.

          • 0 0

    • hmm

      Ciekawe jakbyś zatopił prefabrykowane elementy w centrum Warszawy :)

      • 15 2

    • nn

      a gdzie po 3 pasy panie cwaniaku?

      • 5 4

    • wszyscy dyskutujecie nie o tym, co jest ważne (8)

      bo tu nie chodzi o dyskusję, co jest lepsze: TBM czy zatapialne prefabrykaty. Obie metody mają swoje wady i zalety, jedna jest droższa, druga tańsza, jedna jest mniej uciążliwa, druga bardziej.

      Miasto miało prawo wybrać tę metodę, którą uznało za lepszą i wybrało TBM. Niewykluczone, że podjęło mądrą decyzję.

      Problemem jednak jest to - i o tym jest ten artykuł - że sposób podjęcia tej decyzji był niezgodny z prawem.

      Bo wyglądało to tak: miasto ogłosiło przetarg na projekt budowlany przeprawy typu 1 i 2. Zgłosiły się firmy, które się na tym znają. Wygrała jedna z nich. Podpisała kontrakt i wtedy powiedziała: zbudujmy tunel metodą 3.

      Pytanie: dlaczego nie uwzględniono, że na projektowaniu tuneli metodą 3 znają się lepiej inne firmy, które z oczywistych względów nie interesowały się przetargiem na budowę metodą 1 i 2?

      No i druga rzecz: dzięki metodom 1 lub 2 mielibyśmy tunel x. Natomiast dzięki metodzie 3 mamy tunel y. Szkopuł w tym, że tunel x jest lepszy.

      • 41 3

      • tunel x wcale nie jest lepszy (7)

        możę i jest szerszy, ale za to mniej bezpieczny. rozdzielenie nitek tunelu oraz umieszczenie go głęboko pod dnem pozwala uniknąć wielu problemów - łatwiej jest go uszczelnić, awaria lub wypadek w jednym tunelu nie zamyka drugiego. Dodatkowo dostajemy kanalizację techniczną i pas ruchu dla służb technicznych (pod drogą)

        • 14 5

        • (2)

          Az trudno uwierzyc, ze na forum tego portalu ma miejsce rzeczowa dyskusja. Pozytywnie.

          • 5 0

          • czasem nawet etatowe trolle i urzędnicy chcą się wymienić konkretnymi argumentami (1)

            • 0 0

            • masz rację pokemonie

              • 1 0

        • (1)

          Mało tego , 3 km wcześniej jest most wantowy który i tak ma po 2 pasy , więc nie tylko tunel będzie wąskim gardłem za 30 lat.

          • 1 0

          • nie będzie żadnego wąskiego gardła

            tunel 2x3 był planowany dla Via Hanseatica, której częścią miała być też Droga Zielona, tunel pod Pachołkiem oraz Spacerowa. Na szczęście udało się przekonać radnych, że prowadzenie tranzytu miastem nie ma sensu i przywrócono, pierwotnie skreślony (!), projekt Obwodnicy Południowej. Stąd most Nowego Tysiąclecia ma dwie jezdnie po dwa pasy, tak samo jak reszta odcinków Trasy Sucharskiego. Ruch samochodów będzie malał, a dzięki inwestycjom kolejowym spadnie także ilość kontenerów transportowanych drogami na znaczne odległości.

            • 0 0

        • tunel z prefabrykatow (1)

          to tak naprawde 2 oddzielne tunele w kazdym kierunku wiec argument z bezpieczenstwem odpada. Nie rozumiem dlaczego tunel pod dnem latwiej jest uszczelnic - mniejsze cisnienie czy co? Gdyby bylo to gorsze rozwiazanie to nie byloby stosowane np. w takim kraju jak Norwegia ktora stawia na bezpieczenstwo a pozatym dawno temu juz zeby zjadla na budowie tuneli...

          • 1 0

          • już wyjaśniam

            Kraj taki, jak Norwegia nie skąpi na materiały. Zaszczelnianie tunelu z bloków odbywa się w wodzie, tunel drążony TBM zaszczelnia się już podczas układania bloków jego obudowy. Tunel, który miał być zbudowany z prefabrykatów zkładał się z dwukomorowego kesonu. Czyli środkowa ściana była wspólna dla tuneli kierunkowych. Przejścia awaryjne byłyby krótkie i bez śluz przeciwpożarowych.

            • 1 0

    • jakie stocznie?

      • 1 0

    • To zbuduj tunel pod Wisłą metoda zatapianych prefabrykatów 10 metrów pod dnem.

      Sa ludzie, którzy jakby nie rozumieją, że TBM często jest jedyną metodą adekwatna do projektu. Tutaj natomiast CBA ma absolutna rację. Nie dość, że firma chce wyłudzić dodatkowe kilkadziesiąt milionów, to na dodatek maja być tylko 2 pasy ruchu. To skandal, że kilku kolesi chce napchac kieszenie mając w d... przyszłość tego miasta. Muszą być trzy pasy! To jest i będzie ważna arteria komunikacyjna w mieście. nie może być waskiego gardła. O wzgledach bezpieczeństwa nie wspominając.

      • 0 0

  • poczekam (9)

    a kiedy CBA weźmie się za stadion ?

    • 205 48

    • i za (2)

      budynia

      • 36 6

      • i za Twoją niegospodarność (1)

        Ale no tak przecież ty nie pracujesz.

        • 10 17

        • kaszpirowski, masz słabe źródła informacji

          • 5 2

    • I ecs (2)

      • 29 5

      • Wierzycie ze CBA zainteresuje sie niegospodarnoscia tego oblesnego typa ?:)

        • 23 6

      • I Muzeum II W.Ś.

        • 15 7

    • jak tylko złozycie doniesienie

      powodzenia

      • 7 2

    • i za fyfnasty przetarg na projekt KłóDKI PRZEZ MOTŁAWĘ

      • 7 2

    • kiecy CBA weźmie sie za korupcje w lechji jak była w 5 i 4 lidze

      • 0 2

  • Zaczyna się (6)

    • 98 11

    • Polskie piekiełko

      Zapomniałeś tego dodać.

      • 8 7

    • No to już..... (1)

      ....po tunelu. Jak wkroczyła tam polityka i "pieski" wytresowane przez ,delikatnie mówiąc,tego niewyrośniętego, zawistnego itd człowieczka to sprawa budowy przeeeeeeciągnie sie nieco w czasie tak z dekadę...

      • 9 7

      • koko koko asy spoko

        • 5 0

    • (2)

      obawiam się że za te domniemane 65 mln opóźnią budowę tunelu o tyle że wyjdzie 2 razy większa strata

      • 7 0

      • Gdańszczanin (1)

        Nic nie opóźnią . Po pierwsze nie jest kwestionowany sam przetarg na wybór wykonawcy oraz umowa podpisana z wykonawcą Po drugie sprawa dotyczy przetargu na projekt budowlany, który został już sporządzony i jest podstawą wykonania tunelu. Obecnie zerwanie umowy byłoby jeszcze większa stratą niż budowa. Własnie na tym ta niegospodarnośc polega, że ponoć doszło do nieodrwacalnych strat. Pytanie tylko co robiło CBA w Urzedzie. Przeciez oni nie zajmują się niegospodarnością tylko korupcją.

        • 7 1

        • I tutaj masz te 65 mln złotych...

          • 3 1

  • "jakbyśmy w porsche chcieli wozić ziemniaki".. (3)

    niby taka przenośnia to trafia do prostego ludu. ja natomiast często spotykam bmw z burakami w środku, więc nie za bardzo widzę trafność metafory. :)
    a wasz prezydent jak zwykle - cFaniuszek - nie podpisze stwierdzeń CBA. bo mój prezydent to nie jest - JA SIĘ POD AKTEM NADANIA MU TYTUŁU NIE PODPISYWAŁEM.
    należy pamiętać, że miecze są obosieczne.

    • 117 19

    • bmw (1)

      stereotypom podlegają tylko mało inteligentne jednostki, a jeśli do tego dochodzą jeszcze kompleksy... kolego, może będzie kiedyś cię stać na bmw, zmienisz zdanie.

      • 2 6

      • ale ja mam bmw:)

        ,dlatego piszę, że CZĘSTO spotykam się z takim zjawiskiem, ale nie zawsze. u mnie nie ma ciemnych szybek i umpa umpa.

        nie mam prezydenta, ale numer! nie podpisywalem niczego!

        • 3 0

    • Metafora

      Burak zawsze pozna buraka,hi hi.

      • 0 0

  • Jak to? TBM zamówiona, ponoć jedzie i co? (2)

    Teraz zmiana kopania, wiercenia
    Kolejna ściema?
    łoj - śmierdzi w Gdańsku i nie tylko z hałdy ale i z urzędu ...

    • 81 23

    • kto wie czy jeszcze nie każą przerwać budowy

      Wybij się przed szereg i spróbuj coś zrobić, to znajdzie się cała armia ludzi chcących cię udupić.. ech..

      • 11 2

    • Trochę rzetelności

      Kilka miesięcy temu pisali ze Hydrobudowa kupiła TBM a nie pożyczyła, ktoś tam tłumaczył ze przyda się do innych wierceń.To w koncu albo dziennikarze przesadzają albo ktoś nas robi ciągle w balona.

      • 8 0

  • KASA i Tylko KASA sie liczy. (2)

    I nie ta która można zaoszczędzić tylko ta która trafi do kieszeni. Tak właśnie rządzi się w POlandi

    • 69 32

    • procentowo to ile zostanie przeznaczone na budowę?

      a ile na kieszenie?

      • 10 3

    • Autor artykółu nie wyjasnia

      Co stanie się z maszyną. Czyją będzie własnością i jaki będzie jej czas użytkowania.
      A to bardzo ważny aspekt tej inwestycji. Mając taką maszynę można wiercić na trasie Oliwa - węzeł koło Osowy (Selgros). Nie wspomnę o alternatywnej drodze pod Sopotem. Ale się rozmarzyłem.
      Przy technologi akceptowanej przez CBA forma jest jednorazowa, a Remontowa ogłosiła by plajtę.

      • 2 0

  • CBA - sieroty po PISie (17)

    widzę, ze znają się na wszystkim. A najbardziej na budowie tuneli

    • 92 128

    • (2)

      ile jeszcze muszą ukrasc zebys zrozumial ze to nie chodzi o jakis pisiorów?

      • 32 9

      • Z korupcją się walczy poprzez zmianę przepisów, zdejmujących z urzędników ciężar podejmowania decyzji (1)

        wg własnego widzimisię.

        Ale rozumiem - Polska to taki kraj, w którym nie liczy się efektywność, tylko efektowność działania

        • 11 1

        • " zdejmujących z urzędników ciężar podejmowania decyzji "

          same się bedą podejmować :)))

          Oni mają podejmować decyzje, jak każdy... tylko rozsądne i uzasadnione.

          • 10 0

    • CBA (11)

      Wiadomo, że przekręty trzeba ścigać, ale radosna pogoń za przekrętasami spowodowała stratę przez Polskę ok. 800 mln Euro, które Polska straciła z dofinansowania unijnego na informatyzację ...
      Ktoś za to powinien odpowiedzieć.

      • 25 6

      • (9)

        Nieudolny rząd Tuska i Pawlaka dał ciała na całej linii, jeśli chodzi o organizacje ME w piłce nożnej, a sprzedajne i antypolskie media, już wybielają tuskonsomolską sektę!!! Polsat, TVN i inne gadzinówki ciągle nadają płynący potok ściekowych dezinformacji. Gdzie są autostrady? Gdzie są wyremontowane dworce? Gdzie są przygotowane miasta na przyjęcie kibiców? Nie ma. Co zatem jest? Jest totalny burdel na drogach, rozgrzebane centra miast, bałagan na kolei, a na dworcach porozwieszane płachty, że niby w remoncie. Mało kto wie, że rząd Tuska oddał UE 30 miliardów euro przeznaczonych na budowę autostrad, ponieważ nie potrafił ich wykorzystać. Mało kto wie, że po mistrzostwach wszelkie roboty staną z braku pieniędzy. Mało kto wie, że pod przykrywką ME szykuje się kolejne zniewolenie Polaków, poprzez przymusową i niewolniczą prace do 67 roku życia. Radość z ME zamieni się w pośmiewisko z Polski, a w całej Europie nadal będziemy postrzegani jako kraj trzeciego świata - bez dróg, kolei i całej infrastruktury. W tym czasie dług Polski pod tyranią tuskistów przekroczył już bilon złotych. Kto to odda? Może kibice?

        • 23 29

        • no takie rewelacje to tylko w Radyju didżeja z Torunia można usłyszeć :DDD
          normalnie zajadów ze śmiechu dostałem, jak można się tak dać ogłupić

          • 18 15

        • Ale ty masz na*rane... Masz lekarza gdzies niedaleko?

          • 9 11

        • Puk, puk, puk w główkę... (4)

          Ślepota tego, co nie widzisz bije, odwrotnie może więc Ci odpowiem w ten sposób...
          Przejdź się drogami, które już są w kraju i Gdańsku, a nie było, przejedź się na zmodernizowane porty lotniczne ,które są gotowe i czekają, a jeszcze do niedawna ich nie było. Dworce kolejowe się remontują i niektóre są już gotowe, ale jak sądzę tyłka nie wystawiasz może poza swoje smutne lokum więc wizja taka nie dociera. A kto jeździ autem ten widzi. Miasta są odpowiednio przygotowane i UEFA to potwierdziła, do tego jest bardzo zadowolona (a może oni też są w kieszeniu Tuska? A więc i Putina idąc dalej za prawym sierpowym opozycji z PIS). Masz zerowe pojęcie o organizacji tej imprezy, a wypowiadasz się tutaj jak znawca. Te Centra miast w końcu zostaną kiedyś zagrzebane (bo żeby łopatologicznie Ci wytłumaczyć takimi muszą być, by stały się ostatecznie przebudowanymi), a wtedy będą nowe magistrale i rozwiązania komunikacyjne, które i tak nie zamkną Ci wykrzywionego dzioba, no i nie zmienią Twego spaczonego już sposobu myślenia. Tusk z Rządem dostał kupę kasy z Uni na dotacje do inwestycji i kupę tej kasy jest już wbudowane, a walka jest o dalsze projekty. Jeśli wykonawcy nie dostali kasy, to problem trzeba rozwiązać. Jeśli nie wszędzie wszystko dopięto, to trzeba zapewnić alternatywne rozwiązanie do mistrzostw i dopiąć po całej tej obecnej gorączce przy uciesze zapewne wszystkich. Generalnie nie myli się ten co nic nie robi, a najbardziej to już ten, co najwięcej krzyczy na ulicach i ma widocznie urlop w pracy na protestowanie. Jeśli twierdzisz, że nic nie zrobiono to po prostu widzisz ciemność cytując klasyka. Z kolei w całej Europie pracują dłużej, a Ty chciałbyś pewnie doemerytalne status quo, a może i krócej? Obowiązkowo przy tym długich weekendów, premii, pełnego socjale i wszystkiego za darmo najlepiej jak przed zmianą starego, dawnego ustrojstwa?
          A najlepsze (co ja mówię, najgorsze) to dopiero będzie wtedy, jak ME będą udane, wszyscy zainteresowani zadowoleni, kibice z wrażeniami, większość ludzi się dowartościuje, a Ty i podobnie Tobie myślący zwiesicie nos na kwintę, że cholera, ale się (Tuskowi w domyśle) udało. Po Euro inwestycje zostaną dokończone, autostrady połączone, inwestycje w koleje uruchomione, w tym m.in. lokalnie u nas do 2015 roku Kolej Metropolitarna w Gdańsku wybudowana, ogólnie więc Polska będzie w trakcie rozwoju, czego Ty nie zauważasz. I nie zauważasz jak wielu ludzi z tego tytułu ma pracę i będzie miało jeszcze pracę. Odnośnie długów to nie ma ich z tego co wiem tylko na Białorusi i tam to dopiero jest cacy. Może więc takie Państwo Ci sie podoba. Zarzuć też to np. USA, które ma największy światowy dług w sprzedanych oblligacjach do Chin, a także innym zadłużonym na Świecie Państwom. Cała UE ma długi, bo jest od siebie zależna. Generalnie musiałbyś rozsadzić w pojedynkę globalną gospodarkę światową, by na Świecie zniknęły długi, a u nas zrobić Polandię vel Białoruś. Problem zniknie. Ogólnie też dowiedzieliśmy się, że Tuska nie zdzierżasz. Nikt nie musi go kochać, ja też wolę kobiety, ale jako człowieka odważnego, który wziął sobie na łeb całe to zmieszanie i daje do tego sobie przy tym radę i to przez drugą kadencję to mu po cichu zazdroszczą, zawiszczą, gniecie ich to,a przynajmniej szacunek sie należy. Do tego grona sie zaliczasz jak widać, a wielu życzy, by w imię Wszelkiej Świętości się właśnie nie udawało. A może dlatego, że Polska ma niestety znienawidzone PO w nazwie? Co wtedy będzie? Kolejna kadencja zafundowana przez tych, których oświecają coraz bardziej widoczne zmiany i będzie ich może jeszcze więcej, a takich maruderów jak Ty mniej. Twój nielubiany reformator, który okazał charakter ośmieszy może takich krzykaczy i może stanie się w końcu nie daj Bóg lubiany? Osobiście wolę Polskę niż PISiolskę oferującą wszelkie wstecznictwo rozwojowe, obyczajowe, międzynarodowe i dziejowe, ciągle rozliczającą rzeczy nieprzeliczalne. Zrób sobie puk i może weź się do roboty jak wszyscy powinni...

          • 21 15

          • nie chce mi się tego czytać (1)

            jwt

            • 7 4

            • szkoda, bo napisał bardzo sensownie

              • 7 7

          • lol... To Cię poniosło... ;)

            • 1 0

          • Chyba pelowianin z mlodziezowki Nowaka....

            • 3 2

        • do 67 roku życia będziemy pracować ZA 30 LAT!!! to 2 lata dłużej niż obecnie. a jakbyś nie wiedział średnia długość życia stale rośnie i to szybciej niż 2 lata na 30 lat.

          Jakbyś nie zauważył to w tym kraju wiele się buduje NIE Z MYŚLĄ O EURO. Wiele projektów było zaplanowanych jeszcze przed przyznaniem Polsce organizacji EURO i one mają swój osobny harmonogram.

          • 5 3

        • Przez ME wydłużenie emerytur?

          Bredzisz.

          Możesz mieć w niektórych kwestiach rację, ale ogólnie bredzisz. Będąc zawsze na nie, czasem trzeba mieć rację...

          • 4 2

      • A ciekawe ile straciła Polska przez same przekręty? może to wyliczysz ?

        • 3 0

    • Przeczytaj opinie projektantów: (1)

      "Trójmiejskie środowisko projektantów od początku było zdziwione decyzją władz Gdańska odnośnie wybranej technologii (TBM) dla budowy tunelu. - To tak, jakbyśmy chcieli w samochodzie marki Porsche wozić ziemniaki. Jest drogo, a różnica żadna - mówi nam jeden z czołowych projektantów w Trójmieście."

      Oni się chyba znają?

      • 9 2

      • trójmiejskie środowisko projektantów jest powiązane z trójmiejskim środowiskiem budowlańców

        przy TBM trzeba było szukać partnera, który zna się na takiej robocie, więc mniej kasy skapnie do kieszonki prezesa i wiernego projektanta.

        • 5 1

  • (5)

    Nie znam sprawy, nie mam zdania. I jakkolwiek uważam, że CBA powstało jako długa ręka PiSu to jednak dobrze, że ktoś patrzy urzędasom na ręce. Bo w to, że potrafią marnować moje pieniądze wierzę bez jakichkolwiek zastrzeżeń. I nie mam tu na myśli "ekipy Budynia" ale każdego jednego urzędasa w tym pięknym aczkolwiek doświadczonym socjalizmem kraju.

    • 91 14

    • (4)

      Nie ma czegoś takiego jak marnowanie pieniędzy. Jeden wydaje drugi je zarabia i znowu wydaje. Wydawanie pieniędzy na coś droższego czasami pozytywnie wpływa na gospodarkę. Ważne by nie deprecjonowac wartości nabywczej pieniadza. Wtedy będzie wszystko ok.

      • 3 7

      • (2)

        budżet to ograniczona suma pieniędzy. im więcej z tej sumy mamy tym lepiej dla nas. myśląc twoim sposobem dla człowieka nie jest stratą jeżeli zapłaci za jakiś produkt 20 razy więcej niż powinien

        • 6 1

        • Ale jeśli zamiast pikaczento kupisz jeepa, (1)

          który jest przecież kilkakrotnie droższy, to ciężko mówić o stracie, bo otrzymujesz w zamian lepszą jakość. Tylko polskie prawo nie tylko zachęca, ale i zmusza, by zawsze kupować pikaczento..

          • 0 0

          • ale jak kupisz pikaczento za cenę jeepa to tracisz. o to chodzi.

            nie piszę konkretnie o tej sprawie tylko o tym co napisałeś powyżej.

            • 0 0

      • wazne zeby te wydane pieniadze zostaly u nas w kraju

        • 0 0

  • A co to ??? Pisiory (4)

    wróciły już do władzy , że szukają dziury w całym ???!!!

    • 54 112

    • nie, popapraństwo ma nadal pełnię władzy

      • 26 5

    • Szukają

      dosłownie

      • 4 1

    • Sluchaj,jadrek.O czym Ty piszesz,czytales artykul?

      • 7 0

    • Nie musiały...

      ... nadal rządzą w Gdańsku z drugiej ławki.

      • 2 9

  • G.......e przetargi (8)

    Czas zmienić w Polsce sposób wybierania wykonawców w drodze przetargów . W niektórych państwach zachodnich po otwarciu kopert od razu odrzuca się najtańszą i najdroższą ofertę . W Polsce zawsze wygrywa najtańsza , mimo ,że z góry wiadomo ,że trzeba będzie do inwestycji dołożyć , bo jest zbyt tania i wykonawca , albo sam upadnie , albo nie zapłaci podwykonawcom . I jakoś nikt się tym nie chce zająć panowie posłowie - lenie .

    • 112 14

    • (3)

      nie zawsze, dziecko, nie zawsze

      • 4 6

      • (2)

        Ano nie zawsze. Czasami autostrady pękają z dumy, że się je otworzy. Szkoda tylko, że to "pękają" należy rozumieć dosłownie...

        • 12 5

        • tylko co to ma do ceny?

          Wykonawca podpisuje umowę i jeśli autostrada "pęka", to on za swoje brakoróbstwo ma płacić. Gdzie jest nadzór budowlany?

          • 9 1

        • mamy jedne z najdroższych autostrad w Europie i Ty uważasz, że płacimy jeszcze za mało???

          • 9 1

    • (3)

      odrzucanie najtańszej oferty to idiotyzm. Po prostu trzeba wyciągać konsekwencje od wykonawcy. On podaje swoją cenę - jeżeli zostanie wybrany to już jest jego sprawa aby w danej kwocie się zamknąć bez fuszerki.

      • 11 3

      • I własnie dlatego zabrakło kilkudziesięciu kilometrów autostrad (2)

        Wygrali i zplajtowali. A drogi jak nie było widać tak jej nadal nie ma.
        I co rozstrzeliwać podpisujących umowy? Brednie. 50% to cena, a 50% realność wykonania. Konsorcja powstające do wykonania jednej inwestycji - to wygląda na jednorazowy przekręt.

        • 1 2

        • słyszałeś coś o cenie dumpingowej?

          Taką ofertę się odrzuca.

          Realność wykonania - 50%, proponujesz. Znaczy taka, co to na dwoje babka wróżyła? Albo: będzie wykonane, albo: nie będzie wykonane ;)))

          • 0 0

        • oceniając oferty złożone w przetargu powinno się brać pod uwagę nie tylko cenę, ale np historię startującej w przetargu firmy. W Polsce za autostrady i tak się dużo płaci, odrzucając najtańsze oferty z zasady tylko dlatego że są najtańsze dajemy bodziec do dalszego wzrostu cen

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane