• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Wisłą: TBM rozpędza się do 13 m na dobę

Maciej Naskręt
28 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wnętrze maszyny TBM. Tym "korytarzem" podawane są tubbingi do czoła maszyny. Wnętrze maszyny TBM. Tym "korytarzem" podawane są tubbingi do czoła maszyny.

Coraz szybciej kręci tarczą gdański kret na budowie tunelu pod Martwą Wisłą. Maszyna przebiła się przez betonową ścianę i zaczęła drążyć w gruncie zasadniczym. Wykonawca planuje rozpędzić maszynę do 10-13 metrów na dobę.



Dobre wiadomości płyną z budowy tunelowego odcinka Trasy Słowackiego - inwestycji zleconej przez miejską spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne. Maszyna-kret, która drąży na razie południową nitkę tunelu pod Martwą Wisłą, przebiła startową - betonową - ścianę o grubości 18 metrów i pracuje już w zasadniczym (rodzimym) gruncie.

Stąd teraz wykonawca planuje maszynę TBM rozpędzić do prędkości 10-13 m na dobę. - Trzeba zgrać cały zespół pracujący przy maszynie - m.in. przyspieszyć podawanie tubbingów do wnętrza komory. Potrzebujemy kilku dni, by praca toczyła się szybko i płynnie - mówi Janusz Sokolnicki, dyrektor kontraktu z firmy OHL, która jest wykonawcą tunelu pod Martwą Wisłą.

Do tej pory maszyna przebijała się przez wspomnianą płytę betonową. Szło jej to powoli, bo z prędkością zaledwie 2 metrów na dobę. Ponadto prace na pewnym etapie musiano wstrzymać. - Krótki przestój spowodowany był rozszczelnieniem się jednej z części do podnoszenia tubingów - OHL nie chciał ryzykować i przeprowadzono jej serwis w Niemczech - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.

Jeśli maszyna nie napotka niespodzianek pod dnem Martwej Wisły, po drugiej stronie rzeki powinna się pojawić we wrześniu lub październiku tego roku.

Wykonawca wtedy rozbierze tarczę i przetransportuje ją górą z powrotem w miejsce startowe przy ul. Ku Ujściu. Pozostała część maszyny zostanie wyciągnięta tyłem z wykonanego otworu. Rozpocznie się wtedy drążenie północnej nitki tunelu.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za który miasto zapłaci 885 mln zł.

Tunel pod Martwą Wisłą, jak wspominaliśmy, jest częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł, z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Miejsca

Opinie (163) 3 zablokowane

  • Czy na końcu tego tunelu (12)

    Bedzie światełko ?

    • 174 4

    • tak... (6)

      na samym dole już czeka Tedek przy palenisku ze smołą

      • 10 3

      • Mylisz się, (4)

        z pewnością j.e. budyń wraz z chyżym rujem będa się bić który z nich przetnie wstęgę z dłońmi uniesionymi po nimb.

        • 15 29

        • Nie wiem co ćpiesz (2)

          Ale nie chcemy żebyś ten towar po trójmieście rozprowadzał, bo jest chyba wadliwy

          • 12 3

          • Dlatego ci mózg zmieliło i bzdury męczysz (1)

            • 2 5

            • Dlaczego? ;>

              Dlaczego nawet najgłupsze komentarze dostają łapę w górę? ;>

              • 1 0

        • żaden z nich nie doczeka końca budowy na obecnym stanowisku

          • 1 0

      • Będzie

        Światełko w postaci rozpędzonego tira jadącego pod prąd 130 km/h :)

        • 5 1

    • tak będzie świateło i pstryczek elektryczek :)

      • 2 2

    • tak - D.Tusk! (1)

      • 1 11

      • kocham i uwielbiam premiera Tuska

        najlepszy premier w historii Polski!!!

        • 1 1

    • tunel

      TAK

      • 1 0

    • Tak, ono już tam czeka ;P

      • 0 0

  • nareszcie (4)

    Ma co nadrabiać. Termin rozpoczęcia był tyle razy przesuwany, że teraz naprawdę trzeba przyspieszenia. Szkoda,m że żaden dziennikarz nie przypomina o wszystkich planowanych terminach:)

    • 46 28

    • bo tu nie piszą dziennikarze

      • 11 1

    • i to nie portal obiektywny...

      • 3 1

    • Kiedy koniec (1)

      Teraz już nawet nie piszą kiedy skończy się budowa!!!!

      • 2 2

      • ludzie, jako czytelnik proszę - zdecydujcie się do chol.er_y!!! Albo tunel na jutro i jakość pod psem, (czyli remont za rok przed końcem inwestycji) albo trochę to potrwa i będzie git. Jak nie będzie git to wtedy będzie czas na wasze "a nie mówiłem" i opluwanie wszystkich winnych i niewinnych. Tymczasem dajcie spokój z tym ciągłym biadoleniem. Rany, co za kraj, co za ludzie. Ciągle pod gore. Wątroby wam pogniją!!!

        • 7 1

  • (4)

    yyy to juz 6... czas isc spac...

    • 20 7

    • Bendzie metro !!! (3)

      Hórra !

      • 5 1

      • hyba churra (2)

        • 5 2

        • (1)

          ale głąb...przecież każdy kumaty zauważy ,że to było specjalnie tak napisane ,aby niby wyszkolony miał powód wyrazić jaki on mądry i już po podstawówce

          • 4 2

          • ra

            No i "hyba". SUPER

            • 2 0

  • Pozytywnie! (12)

    Mój mąż,zresztą bardzo przystojny i bogaty zadowolony jest z takiej inwestycji natomiast Ja się zbytnio nie znam na tunelach ale skoro twierdzi,że dzięki temu będę dojeżdżać szybciej do Moich ukochanych sklepów to również z tego powodu się cieszę!

    • 60 40

    • pitolisz jak stary makaron...

      pitolisz jak stary makaron...

      • 15 10

    • :-) (3)

      Marna prowokacja

      • 19 7

      • (2)

        Widzę andziela codziennie wcześnie wstajesz ostatnio i dodajesz komentarz.

        Czyżby Twój wspaniały mąż nie miał siły na bara bara w nocy, co Ty taka wypoczęta?

        :D

        • 28 2

        • A Ty chciałbyś dmuchać taką pustkę?

          Stary ujeżdża klaczki gdzie indziej.

          • 15 1

        • Haha

          Dooobreeee! :D:D

          • 4 0

    • Do garów

      jw

      • 15 2

    • brawo andzelika!

      :-)

      • 7 2

    • rozumiem, że mieszkasz na Stogach i będziesz dojeżdżać do ukochanych sklepów (1)

      we Wrzeszczu?

      • 9 2

      • Nie - Mieszka w Nowym Porcie

        i dojeżdżać będzie na na Westrplatte...

        • 17 1

    • Andzelika - siostra Czulego_Wojtka :)

      pozdr :)

      • 6 1

    • A moj mąż ktory jest brzydki i bezrobotny twierdzi podobnie. Dzięki tunelowi szybciej będziemy (1)

      jeździć do Biedronki w centrum i robić tam zakupy podobnie jak pan Olbrychski.

      • 23 0

      • aj tam do Biedry jeżdżą też na zakupy modele tego typu: kupił ałdi A6 w ropie

        w lizingu a zarcie je byle jakie bo i tak się wysr...a i szkoda piniędzy

        • 7 0

  • euro kołchoz (18)

    Propagandowy bullshit: "Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł, z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko."
    Gdyby te same pieniądze, które wkładamy w UE jako kraj zgromadzić w formie np. funduszu i wydatkować je na inwestycje w rozwój czy infrastrukturę to po odliczeniu kosztów administracji wyszłoby na to, że mielibyśmy więcej środków na te cele niż dotychczas. Wystarczy to sobie policzyć, dane dostępne na:
    Gdyby dodać do tego koszty społeczne lub utratę części suwerenności to bilans wychodzi jeszcze gorzej dla UE.

    • 39 119

    • nie można dodawać linków na trójmiosto, ale info dostępne na: nik.gov.pl/plik/id,3961.pdf oraz
      nczas.com/wazne/polska-dolozy-do-dotacji-unijnych-455-miliarda-zlotych/

      • 10 9

    • (1)

      Część suwerenności to Twój mózg utracił.

      • 29 17

      • miki - przestań ćpać!

        • 10 8

    • Dałeś już na tacę? (7)

      Poproś Boga o deko rozumu.
      Jest litościwy dla takich biedaków umysłowych.

      • 22 19

      • (1)

        Masz minusa za obrażanie czyjejś wiary, a tak to sie zgadzam

        • 6 5

        • Czymże obraziłem wiarę?

          Wszak Bóg każe litować się nad ułomnymi.
          Ja Tobie dałem plusika.

          • 10 6

      • Głupiś zenek i to jak but z lewej nogi, Tobie nawet Bóg już nie pomoże, a Twój ojciec jakby przeczytał Twoje wypociny to albo (4)

        Polska wpłaca do Unii więcej kasy, niz sama dostaje. To jest oczywista oczywistość dla każdego normalnego człowieka, który umie czytać.
        Koszty tzw. "obsługi" funduszy europejskich są wyższe, niż koszty wydatkowania środków pochodzących bezpośrednio z budżetu.
        Utrata suwerenności jest oczywista, bo skoro nad prawem krajowym jest prawo europejskie, to kraj nie jest suwerenny. Narzucane pod groźbą wysokich kar europejskie dyrektywy są tego najlepszym dowodem.
        O Traktacie Lizbońskim nie wspomnę, bo to dla Ciebie za trudne. Idź dalej d*pczyć swoje koty i nie zaśmiecaj neta swoim idiotycznym trollowaniem.

        • 4 8

        • Polska nie wpłaca więcej niż dostaje

          • 7 1

        • Ty jesteś na zjeździe PiS?

          Bo tam takie właśnie kretyństwa wygadują.
          Tak, tak - Polski nie ma, jest kondominium.
          Zabierają nam wszystko - od pieniędzy po suwerenność.
          Zdzierają z nas haracz. Nie mamy nic.
          W Gdańsku nic się nie robi bo Unia nie pozwala.
          Nie możemy zaśmiecać środowiska jak to drzewiej bywało.
          Starym nawykiem jeszcze wywozimy śmieci do lasu, ale też nam zakażą.
          I wiadomo że takich jak ty nic nie przekona że czarne to czarne a białe to białe.
          Jeszcze dołóż teorię o dwóch wybuchach i mamy oczywistą oczywistość.

          • 11 0

        • Ale zapominasz o kilku rzeczach (1)

          Liczysz same wpłaty i wypłaty, a zapominasz o innych korzyściach płynących z tego, że jesteśmy w unii.

          - nic nie mówisz o cłach, a co za tym idzie nasze eksportowane towary byłyby oclone i zapewne by się nie sprzedawały.
          - nic nie mówisz o swobodnym przepływie pracowników, a gdyby nie to to byśmy mieli teraz gigantyczne bezrobocie, a tak to część wyjechała w poszukiwaniu pracy.
          - nic nie mówisz o tym, że na granicach unijnych nie musimy utrzymywać przejść granicznych.

          Można by wymieniać wiele aspektów, ale jak widać najłatwiej skupić się na jednym.

          • 12 0

          • poza tym do 2020 dostaniemy znacznie więcej niż wpłacimy. Dopiero od 2020 się obie rzeczy zbilansują.

            wiesz w jakim procencie Polska wykłada kasę na autostrady? 17% Gdybyśmy nie byli w Unii to nawet to co mamy teraz budowalibyśmy do 2100 roku. Poza tym Unia narzuca nam przepisy których sami nie wypracowalibyśmy przez 200lat. Do tego dochodzi geopolityka - sami nic nie znaczymy i tylko Unia jako całość a jeszcze lepiej z USA może gospodarczo stawić czoła choćby Chinom, Indiom, Brazylii itd. Bez Unii i tak te kraje by nas wykupiły.

            • 0 0

    • wasielevski?

      • 1 1

    • ...

      Problem jest taki, że UE jako tako trzyma za mordę tych co wydaja w PL ich pieniądze.
      Gdyby ta kasa była w jakimś funduszu w PL, to połowa rozpłynęłaby się nie wiadomo gdzie. O ooo...
      Odpowiedz sobie sam co lepsze.

      • 20 3

    • trolling wkurza się na tubbing bo to z wyglądu podobne złowa

      • 0 0

    • moze i masz racje, ale dzieki tegotypu dofinansowaniom inwestycji wszystkie gminy rowno moga je planowac, starac sie o fundusze i w wielu cos sie dzieje , a tak mielibysmy tylko metro w warszawie a reszta forsy nie wiadomo gdzie by byla(nie wiem czy pamietacie ale jak powstawal most wantowy to trzebabylo zlozyc danine na metro i dlatego wowczas nie powstal bezkolizyjny przejazd kolo elektromontarzu)

      teraz jeszcze z duzych skrzyzowan bezkolizyjny przejazd na chelmie kolo cmentarza by sie przydal, bo to nie wiadomo czy kurhany czy nasypy powstaly lata temu.

      • 6 0

    • jestes w bledzie (1)

      Polska znacznie wiecej otrzymuje niz wplaca. Problemem jest to ze to sie niedlugo skonczy. Mielismy dostep do ogromnych pieniedzy dlatego ze bylismy nowym czlonkiem, teraz fundusze beda przesuwane do nowych krajow Unii (np. Chorwacja).

      • 4 0

      • Nawet jak się skończy to i tak

        Korzyści z bycia w unii będą większe niż gdybyśmy byli po za nią. Niemcy i Francuzi jakoś nie narzekają, że mniej dostają z Unii niż jej dają. Czemu?? Bo np. dzięki temu, że są w Unii mają większy rynek zbytu niż jakby byli sami.

        • 4 2

    • to nawet prezes (zawsze bardzo anty) jest za uczestnictwem w Unii

      a tak apropo słyszałem w radiu, że jakiś znany kawaler złapał infekcję od prostytutki

      • 0 0

  • A mój brat z kumplami (3)

    zaczął kopać północny tunel metodą tradycyjną czyli łopaty, kilofy i taczki. Ciekawe kto będzie pierwszy z drugiej strony Wisły? Jak myślicie?. Przypominam że i dziś obudziliście się w Polsce, a to bardzo dziwna kraj jak to mawiał swego czasu Zulu-Gula.

    • 33 20

    • pewnie podobnie PISałeś popierdółki (2)

      jak mieli wygonić działkowców pod PGE, potem jak mieli rozpocząć budowę, potem jak mieli odebrać, potem, że ME się nie odbędą, potem, że nie zrobią Słowackiego itd itd w kółko Macieja

      • 7 4

      • Ty, w ząbek czesany, jak używasz przysłów to cytuj je poprawnie (1)

        NIE "w kółko Macieja" TYLKO "w kółko Macieju" !!!

        w kółko Macieja możesz co najwyżej sobie pograć

        • 5 2

        • mówi się w koło Macieju a nie w kółko!

          • 0 0

  • i dobrze, że się kręci

    • 25 2

  • (6)

    Kolejna inwestycja bez przeprowadzenia szerokich konsultacji społecznych. Dodatkowym przykładem bezmyślności jest fakt, że nie przeprowadzono konsultacji społecznych nie tylko wśród społeczeństwa ale także nie skonsultowano tego z rybami w Wiśle i z tatarakiem porastającym brzegi rzeki. Jeżeli ktoś nie wierzy jakie mogą być tego skutki niech zapozna się z elementarzem polityki komunikacyjnej a szczególnie z rozdziałem dotyczącym Wisły w Detroit. Wisła miała w Detroit status Królowej Rzek. Potem pod Wisłą w Detroit wykopano tunel. Przecięto tkankę miejską zalegającą pod Wisłą w Detroit okrutnych sznytem, powstało getto i teraz Wisła w Detroit umiera. A tym co kopią tunel można powiedzieć tylko jedno "wyłącz kreta - włącz myślenie"

    • 18 71

    • ...

      Widzę, że kolega z rana nie wziął jeszcze swoich lekarstw...

      • 15 2

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • "Kolejna inwestycja bez przeprowadzenia szerokich konsultacji społecznych."
      Każdy rząd i nierząd przeprowadza konsultacje jeżeli obiecuje społeczeństwu gruszki na wierzbie lub z premedytacja zapowiada to co społeczeństwo chciałoby usłyszeć a po dobraniu się do waadzy cynicznie to olewa.
      Strategiczne przedsięwzięcia każdy dobry rząd przeprowadza bez konsultacji konsultacji społecznych, bo otrzymał mandat do podejmowania decycji po wygranych wyborach

      • 2 6

    • oczekujesz szacunku - okazuj go innym. Nie kradnij nicków

      i przestań bełkotać.

      • 2 8

    • plan budowy tunelu by pewnie konsultowany wiele wiele wiele lat temu.
      dzieki temu tunelowi zniknie znaczna czesc ruichu ciezkiego calkowicie z centrum miasta= nie pogorszy sie tak szybko nawierzchnia.
      mało kto wierzył w sensownosc obwodnicy polódniowej i trasy sucharskiego a jednak ile kontenerow omija centrum!
      odkorkuje to podwale, bo duzo osob bedzie korzystalo z tego obiazdu tak jak calyczas wielu ludzi korzysta z promu - jest toniestety platne a i tiroloty/autobusy nie moga z tego korzystac.
      teren westerplatte jest bardzo ciekawym terenem dla firm na produkcje a dzieki temu bedzie w centrum bo wszedzie blisko.
      a czemu nie most tylko tunel? a chcialbys smierci stoczni ktora remontuje morskie kolosy (platformy wiertnicze, elektrownie itp) gratuluje krótkowzroczności, czasem warto wyjrzeć przez okno i pomyslec.

      • 11 1

    • hi hi

      • 1 0

  • Przecież maszyna ma imię. (6)

    Ale zapomniałem jakie.

    • 21 2

    • Damroka (1)

      takie jej imię

      • 13 1

      • Dam roka czasu jak ukończą rycie

        • 13 0

    • Chyba Budyniara (3)

      • 10 4

      • Jeszcze zatęsknisz za dobrym budyniem. (2)

        Geniusz Jaworskiego nie może się doczekać, żeby tak jak Stocznię Gdańską, naprawić miasto Gdańsk.

        • 14 4

        • Cały dwór Budynia, ta cała klika już płacze na forach bo kasa na cygara się utnie? (1)

          Będą płakać oj płakać.

          • 7 6

          • Kasa będzie dalej płynąć,

            tyle, że zamiast na cygara, to na ornaty, chivasy i maibachy dla kleru oraz na pomniki narodowych klęsk, wspieranie patologicznych rodzin wielodzietnych i bezrobotnych dzieciorobów.

            • 7 4

  • Tubbingi (8)

    to jakieś staropolskie słowo?

    • 29 7

    • tubing (1)

      to po angielsku

      • 1 9

      • No co ty Kapitanie Oczywisty...

        • 2 0

    • tak staropolskie, jeszcze z popiela się używało i oznacza: dyrektor budowy ma defekt mozgu.

      • 10 0

    • Tubbingi to po polsku

      Rurranty

      • 5 0

    • Rurowody

      tak myślę ze to tubbingi to są

      • 0 0

    • Wyjaśniam niedowiarkom (2)

      Tubbingi czyli Naskręty
      o ile maszyna nie napotka niespodzianek pod dnem Martwej Wisły bo przeszkodę trzeba ominąć i wtedy oczywiście będą Naskręty lub potocznie Omijanty

      • 7 0

      • teletubbingi

        to takie wieksze teletubisie:)

        • 5 0

      • Maciej Naskręt potocznie Omijant :)

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane