• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Wisłą: TBM rozpędza się do 13 m na dobę

Maciej Naskręt
28 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wnętrze maszyny TBM. Tym "korytarzem" podawane są tubbingi do czoła maszyny. Wnętrze maszyny TBM. Tym "korytarzem" podawane są tubbingi do czoła maszyny.

Coraz szybciej kręci tarczą gdański kret na budowie tunelu pod Martwą Wisłą. Maszyna przebiła się przez betonową ścianę i zaczęła drążyć w gruncie zasadniczym. Wykonawca planuje rozpędzić maszynę do 10-13 metrów na dobę.



Dobre wiadomości płyną z budowy tunelowego odcinka Trasy Słowackiego - inwestycji zleconej przez miejską spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne. Maszyna-kret, która drąży na razie południową nitkę tunelu pod Martwą Wisłą, przebiła startową - betonową - ścianę o grubości 18 metrów i pracuje już w zasadniczym (rodzimym) gruncie.

Stąd teraz wykonawca planuje maszynę TBM rozpędzić do prędkości 10-13 m na dobę. - Trzeba zgrać cały zespół pracujący przy maszynie - m.in. przyspieszyć podawanie tubbingów do wnętrza komory. Potrzebujemy kilku dni, by praca toczyła się szybko i płynnie - mówi Janusz Sokolnicki, dyrektor kontraktu z firmy OHL, która jest wykonawcą tunelu pod Martwą Wisłą.

Do tej pory maszyna przebijała się przez wspomnianą płytę betonową. Szło jej to powoli, bo z prędkością zaledwie 2 metrów na dobę. Ponadto prace na pewnym etapie musiano wstrzymać. - Krótki przestój spowodowany był rozszczelnieniem się jednej z części do podnoszenia tubingów - OHL nie chciał ryzykować i przeprowadzono jej serwis w Niemczech - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.

Jeśli maszyna nie napotka niespodzianek pod dnem Martwej Wisły, po drugiej stronie rzeki powinna się pojawić we wrześniu lub październiku tego roku.

Wykonawca wtedy rozbierze tarczę i przetransportuje ją górą z powrotem w miejsce startowe przy ul. Ku Ujściu. Pozostała część maszyny zostanie wyciągnięta tyłem z wykonanego otworu. Rozpocznie się wtedy drążenie północnej nitki tunelu.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za który miasto zapłaci 885 mln zł.

Tunel pod Martwą Wisłą, jak wspominaliśmy, jest częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł, z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Miejsca

Opinie (163) 3 zablokowane

  • brak słów (1)

    czy wy Polacy przestaniecie kiedykolwiek narzekać. Czego by się nie robiło zawsze wam źle. Weźcie się do roboty zamiast bzdury wypisywać. Super inwestycja oby tak dalej.

    • 4 4

    • My Polacy... a Ty?

      czyżby jakaś ukryta opcja...? ;)

      • 4 0

  • Ściana grubości 18 metrów ??? (1)

    • 4 1

    • nic szczególnego w przypadku jet grouting

      18 metrów gruntu wymieszanego z betonem. Ta ściana ma zapobiec osuwaniu się gruntu, przeciekom i innym niespodziankom.

      • 1 0

  • A ja sie pytam ... (1)

    Gdzie jest BURSZTYN który wydłubie ta maszyna !!!

    • 3 4

    • nie ma bursztynu, poczytaj wcześniejsze posty

      • 1 3

  • A już się martwiłem,że coś jest nie tak .Dziwna cisza w mediach o budowie ,a jednak drążą !!!

    • 4 0

  • Może cisza jest ale tubingi robimy od 6:00 do 22:00

    a wkrótce nocki także

    • 3 0

  • no wiooo ...w morde jeża

    bo muj szmelcvagen nie moze sie doczekać żeby swe turbo sprawdzić pod wisełką

    • 2 0

  • Towar zamawiają ale za niego nie płącą!!

    Ciekawe jak to z nimi będzię w naszej firmie mają już zaległości na ok kilkadziesiąt tysięcy.Przypuszczam że takich firm które czekają na swoje pieniądze jest znacznie więcej.

    • 2 0

  • czemu wciąż narzekacie ???

    życie jest piękne, tunel tez będzie piękny...

    • 2 1

  • studzienki!

    tylko zrobcie odplyw deszczowki.. bo inaczej.. warszawa ;)

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane