• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Wisłą: TBM rozpędza się do 13 m na dobę

Maciej Naskręt
28 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wnętrze maszyny TBM. Tym "korytarzem" podawane są tubbingi do czoła maszyny. Wnętrze maszyny TBM. Tym "korytarzem" podawane są tubbingi do czoła maszyny.

Coraz szybciej kręci tarczą gdański kret na budowie tunelu pod Martwą Wisłą. Maszyna przebiła się przez betonową ścianę i zaczęła drążyć w gruncie zasadniczym. Wykonawca planuje rozpędzić maszynę do 10-13 metrów na dobę.



Dobre wiadomości płyną z budowy tunelowego odcinka Trasy Słowackiego - inwestycji zleconej przez miejską spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne. Maszyna-kret, która drąży na razie południową nitkę tunelu pod Martwą Wisłą, przebiła startową - betonową - ścianę o grubości 18 metrów i pracuje już w zasadniczym (rodzimym) gruncie.

Stąd teraz wykonawca planuje maszynę TBM rozpędzić do prędkości 10-13 m na dobę. - Trzeba zgrać cały zespół pracujący przy maszynie - m.in. przyspieszyć podawanie tubbingów do wnętrza komory. Potrzebujemy kilku dni, by praca toczyła się szybko i płynnie - mówi Janusz Sokolnicki, dyrektor kontraktu z firmy OHL, która jest wykonawcą tunelu pod Martwą Wisłą.

Do tej pory maszyna przebijała się przez wspomnianą płytę betonową. Szło jej to powoli, bo z prędkością zaledwie 2 metrów na dobę. Ponadto prace na pewnym etapie musiano wstrzymać. - Krótki przestój spowodowany był rozszczelnieniem się jednej z części do podnoszenia tubingów - OHL nie chciał ryzykować i przeprowadzono jej serwis w Niemczech - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.

Jeśli maszyna nie napotka niespodzianek pod dnem Martwej Wisły, po drugiej stronie rzeki powinna się pojawić we wrześniu lub październiku tego roku.

Wykonawca wtedy rozbierze tarczę i przetransportuje ją górą z powrotem w miejsce startowe przy ul. Ku Ujściu. Pozostała część maszyny zostanie wyciągnięta tyłem z wykonanego otworu. Rozpocznie się wtedy drążenie północnej nitki tunelu.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za który miasto zapłaci 885 mln zł.

Tunel pod Martwą Wisłą, jak wspominaliśmy, jest częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł, z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Miejsca

Opinie (163) 3 zablokowane

  • Jak zwykle.. (4)

    Bez połączenia między al. Legionów i al. Hallera, ta trasa traci sens !

    • 5 19

    • jak zwykle pierdnął o braku połączenia

      Sam jesteś bez sensu

      • 10 2

    • jest polaczenie ...lotnicze, za to ,ze nie zauwazyles masz minusa

      • 1 0

    • jeśli byłoby połączenie Hallera-Legionów - ty byłby to skrót dla obwodnicy

      to wleje się to cała obwodnica zachodnia jadąca na Warszawą. Tego połączenia nie powinno się robić.

      • 2 2

    • Masz rację. Jak zwykle komentują ci co nie mają zielonego pojęcia o co chodzi.

      • 1 0

  • Żeby szybciej szło podawanie tubingów (2)

    trzeba zrobić spotkanie załogi przy łomżingu na trawingu lub plażingu

    • 34 2

    • Trawing oczywiście na kocingu

      • 7 0

    • ta akurat

      • 0 0

  • Bursztynek , bursztynek , znalazłem go w tunelu (2)

    oj będą śpiewać robotnicy

    • 13 0

    • "Chłopaki" ze Stogów odkupią cały urobek Damroki

      .

      • 4 1

    • No to będzie bogato

      na Mariackiej zwiększy się ruch w interesie

      • 2 0

  • Jak myślicie kiedy zacznie przeciekać? (4)

    Gdy będzie połowa drogi czy na sam koniec wierceń?

    Inwestycje w czasach PO są na niższym poziomie kultury technicznej niż w PRLu budowa wiejskich przystanków PKSu

    • 9 20

    • tabletki odstawione? (1)

      • 7 2

      • nigdy nie brałem dotychczas tabletek podobnie jak nie głosowałem na jarosława

        na kłamcę zresztą podobnie nie głosowałem PartyjnyKoniobijcoSamotniku

        • 2 2

    • ja dam .... tyle co tunel w warszawie, po 1 deszczu :)

      • 0 2

    • jutro o 16:48

      • 0 0

  • TBM (1)

    " Powinna sie pojawic" - dobrze powiedziane bo maszyna sie rozkreca do czasu pierwszego zalania - vide Metro warszawskie. Poczekamy, zobaczymy a swoja droga; czy nie taniej byloby zbudowac wysokowodny most?

    • 1 13

    • w Warszawie nie zalało odcinka drążonego, a stację budowaną metodą podstropową

      • 2 1

  • Najważniejsze, że dokończyli słowaka odcinek obwodnica-galeria bałtycka (zatorze) (2)

    reszta już mnie aż tak nie interesuje, najważniejszy był ten odcinek. Było to w bólach, ale się udało. Teraz reszta to już takie szlify, ale imho. można by było zrezygnować z tego tunelu, komu to potrzebne

    • 1 8

    • Tunel jest ważniejszy, bo wyprowadzi ruch z sopotu przymorza zaspy wrzescza za miasto (nię będzie trzeba jechać przez centrum żeby wjechać na siodemke).

      a odcinek przy galeri to malo kluczowy, teraz co prawda nie stoi się we wrzeszczu, ale za to stoi się przed niedzwiednikiem :P

      • 4 0

    • mieszkancom Osowy jak zwykle nic niepotrzebne

      • 4 0

  • Bzdura!!! nie mozna zrobic 13m tunelu !!! (3)

    Co ten typ mowi, jak on chce zrobic 13 metrow tunelu ?? Ma tubingi po 2 metry dlugosci wiec musi zrobic tunel wielekrotnosci liczby 2. W hiszpani chyba matematyki nie maja juz w szkolach...

    • 1 13

    • zapewne

      mówił to po porannym łomżingu i dlatego tubbingi mu się nie zgadzają ...

      • 5 1

    • za duzo myslisz , lub za malo

      raczej mial na mysli srednia predkosc

      • 5 0

    • Weź się obudź człeku...

      jeśli o połnocy maszynie minie 13 metrów, to pierwszej z minutami położą kolejny siódmy tubing...

      • 1 0

  • w takim tempie to pod Estakada

    niedługo będą i co sie wtedy stanie? :)

    • 0 0

  • znowu (1)

    malkonetom nie w smak, że coś idzie do przodu. Dla ciągle niezadowolonych przypominam, że jeszcze w roku 2010 nie było ani obwodnicy południowej, ani dokończonej trasy WZ, ani trasy Słowackiego czy Sucharskiego. Teraz czekam na narezkania, że nie ma odcinka ETC na Zaspie -Hallera. Z drugiej strony coraz mówi się w prasie tylko o odcinku ETC Hallera. Przeciez trasa Słowackiego ma przecinać Hallera i prze ogórdki działkowe dołaczać do skrzyżowania przed mostem nad torami ( miejsce gdzie jest skrzyzowanie z drugimi światłami po ulicy Gdańskiej) Czyżby z budowy odcinka Hallera Czarny Dór zrezygnowano , czy jest to tylko niedokładność w artykule.

    • 9 0

    • Coś idzie. Wydać na tunel 400 czy 800 żadna różnica

      • 1 7

  • zburzyć to, panie naskręt!!

    po kiego dziurę pod wisłą kopiecie?!?! na co to komu?

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane