• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uprzejmość bez czekoladek - badania w urzędzie

Katarzyna Moritz
10 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
41 proc. spraw załatwianych w UM w Gdańsku jest związanych z rejestracją pojazdów. 41 proc. spraw załatwianych w UM w Gdańsku jest związanych z rejestracją pojazdów.

Kawka, ciasteczka i piłowanie paznokci - to ciągle stereotyp myślenia o tym, czym przez cały dzień zajmują się urzędniczki. Ostatnie badania pokazały, że petenci w gdańskim Urzędzie Miejskim są zadowoleni nie tylko z jakości obsługi, ale też z kompetencji, a nawet życzliwości urzędników.



W Gdańskim urzędzie miejskim codziennie obsługiwanych jest średnio 4 tysiące mieszkańców. W trzech miejscach (przy ul. Nowe Ogrody, Partyzantów i Milskiego) mają oni do dyspozycji w sumie 84 stanowiska. W dniach od 2 do 5 grudnia 2008 roku postanowiono przeprowadzić badania jakości pracy i oceny obsługi klientów wśród petentów urzędu.

Typy załatwianych spraw w UM Typy załatwianych spraw w UM
"Można zaryzykować twierdzenie, że niewiele urzędów w Polsce może się poszczycić tak wysoką oceną wśród swoich klientów" - czytamy w podsumowaniu raportu z badań, które sporządziła Pracownia Badań Społecznych w Sopocie.

Co wpłynęło na tak wysoką ocenę urzędu i urzędników? Jak pokazały badania wykonane na próbie 314 mieszkańców, aż 90 proc. respondentów załatwiło swoją sprawę w dniu wizyty w Urzędzie. Tym, którym nie udało się załatwić - 7 proc. - twierdziło, że to z powodu niedoinformowania urzędników.

Z drugiej strony, ocena sprawności obsługi klientów oraz urzędnika są na bardzo wysokim poziomie. Aż 86 proc. respondentów oceniło sprawność obsługi klientów dobrze lub bardzo dobrze.
Ponadto 84 proc. badanych uważa, że pracownicy urzędu postępują etycznie, moralnie i zgodnie z obowiązującym prawem.
Ocena pracy urzędników Ocena pracy urzędników

- Czekoladki z wdzięczności to zamierzchła przeszłość, obecnie klienci chętnie sami wrzucają do skrzynek w urzędzie pozytywne opinie o pracy urzędników - zapewnia Danuta Janczarek, sekretarz miasta Gdańska. -Wiemy, że nie każdy urzędnik nadaje się do pracy na stanowiskach obsługi i to nasza rola, aby dokonać selekcji. Urzędnicy muszą pokonać bariery psychologiczne związane z kontaktem z klientem, nie każdy to wytrzymuje. Organizowane są też szkolenia z asertywności - wyjaśnia sekretarz.

Ponadto większości badanych (81 proc.) odpowiadają godziny otwarcia urzędu w godz. od 9 do 17.

Zgadzasz się z oceną jaka wyłania się z badania?

- Mieliśmy okres kiedy np. w środy pracowaliśmy do godz. 18, ale to się nie sprawdziło. Ponadto na ul. Partyzantów można załatwiać sprawy w soboty, ale czas pokazał, że rzadko kto tego dnia przychodzi do urzędu. Od marca zawiesimy obsługę w soboty - wyjaśnia Janczarek.

Co ciekawe, aż 64 proc. badanych stwierdziło, że nic nie chciałoby zmienić w funkcjonowaniu urzędu. Jedynie 12 proc. wskazało na potrzebę zwiększenia ilości stanowisk, a 5 proc. na zmniejszenie kolejek i szybszą obsługę. - Największe kolejki pojawiały się u nas przy wymianie dowodów osobistych, teraz są kolejki w związku z opłatami podatku od nieruchomości, ale to wynika z tego, że w banku, który znajduje się w urzędzie, nie pobierana jest prowizja - zapewnia sekretarz.

Co zmieniliby pracownicy urzędu, aby poprawić jakość usług? - Dążymy do idealnego urzędu, ale nie przeskoczymy spraw z powierzchnią pomieszczeń czy problemu małego parkingu przy ul. 3 Maja. Będziemy kładli większy nacisk na e-administrację, czyli obsługę w Internecie. Już coraz więcej osób z tego korzysta. Dopóki nie pojawi się powszechnie używany podpis elektroniczny to oryginał wniosków trzeba będzie jednak składać osobiście - tłumaczy Janczarek.

Zobacz cały raport z badania

Informacje o 314 ankietowanych
Wśród przebadanych osób 43% stanowiły kobiety, a 57% mężczyźni. Najliczniejszą grupę stanowiły osoby w wieku 25-39 lat - 37%. 34% spośród ankietowanych stanowiły osoby w wieku 40-59 lat i powyżej. 47% badanych legitymowało się wykształceniem średnim, a 41% wyższym.

Opinie (134) 4 zablokowane

  • Jak liczba pytanych osób może być niereprezentatywna?

    Niereprezentatywna to może być próba, czyli niewłaściwie dobrani respondenci. Liczba pytanych to może być conajwyżej zbyt niska.

    • 2 0

  • gdyby jeszcze nie okupowały parkingu przy 3-maja

    i miały normalnego szefa byłoby jak w niebie!!

    • 0 0

  • Każdą opinię można kupić (1)

    To tylko kwestia kwoty.
    Paradoksem jest "FAKT AUTENTYCZNY" że tak naprawdę gdańszczanie fundują tę chwalbę ku OKRESOWEMU ukontentowaniu biurw.
    Np. ostatnia afera barterowa z 210 mieszkaniami bardzo niepochlebnie zaświadcza o jakości pracy UMG.
    Nie przekomarzajmy się serdecznościami podczas robienia z nas wałów = nawet Jagiellońskich.
    Natomiast p. Danusia Janczarek jest rzeczywiście przesympatyczna i profesjonalna. Oraz powabna - co w kontaktach wzajemnych pomiędzy PT. Petentami (niesłusznie nazywanych w UMG Klientami = niczym zachłanni bywalcy np. rzeźników) i JW FUNKCJONARIUSZAMI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO jest niesłychanie istotne.
    UMG nam zatem pięknieje i (kwestionując od czasu do czasu /też/ zdobyty drogą kupna atest ISO) samotrzeć się dodatkowo dopieszcza.
    GRĄDŹL

    • 1 1

    • Nie jestem częstym bywalcem UM w Gdańsku

      ale muszę obiektywnie stwierdzić,że jak już tam idę to załatwiam sprawę szybciej i łatwiej. Przed pójściem jednak korzystam z internetu i dzwonię - pytam się co i jak. Polecam tą metodę.

      • 0 0

  • ja bym chcial, zeby bylo jeszcze lepiej...

    Teraz sie pojawia pytanie jak dalej udoskonalic prace urzedow, ulatwic prace urzednikom i umilic Gdanszczanom:

    Moze przydaloby sie wieksze parcie na rozwiazania systemowe:
    -likwidacja niepotrzebnych papierow i rubryk do wypelnienia,
    -likwidacja znaczka skarbowego,
    -uproszczenie niektorych procedur np. w Irlandii i UK by przerejstrowac auto nie trzeba isc do urzedu tylko nalezy wyslac dowod rejestracyjny auta z wypelnionymi danym nowego kupujacego.

    Trzeba szukac rozwiazan dalej. Zamiast siedziec w urzedzie lepiej spedzic ten dzien z rodzina, w pracy albo gdziekolwiek indziej.

    • 3 0

  • Przyjdziesz o 8mej, załatwisz o 14tej i sopocka pracownia badań kolegi tuska napisze

    że super bo załatwiają w jeden dzień.
    Jakbym poszła kupić lakier do paznokci i stała w kolejce pół dnia to też byłby sukces? No jasne, już tak było i telewizja i prasa się cieszyła że lakier dowieźli.
    Ot punkt widzenia. Ma być dobrze zbadane więc jest.

    • 4 0

  • kompetencja?

    Może i są milsze te Panie w urzędzie , ale niestety udzielaja sprzecznych informacji na to samo pytanie i co gorsza każda jest przekonana, że mówi jedyna słuszną prawdę...niestety z kompetencja maja problemy. Żeby chociaz mówiły : wydaje mi się, sprawdzę to... I nie ponoszą konsekwencji za takie gadanie. Ja naprzykład dwiedziałam się, że mam obowiązaek zameldować na swoim mieszkaniu Najemcę, a czy czekać do nowego roku z wynajmem bo mają znieść obowiązek meldunkowy nikt nie był w stanie mi odpowiedzieć.

    • 1 0

  • A JA NIE CIERPIE :) (2)

    DLATEGO JA SWOJEGO AUTKA NIE ZAREJESTROWALAM W ZADNYM Z UROLKLIWYCH MIAST TROJMIEJSCKIEJ AGLOMERACJI - POJECHALO SIE DO SIEBIE KAWAL DROGI STAD, ZAREJESTROWALO I NA KOLACJE WROCILO - BEZ NERWOW, STRESOW ITP ;-)! MILO JEST NIE BYC SKAZANYM NA LASKE I NIE LASKE TEGO CITY!

    • 2 4

    • pocosiewrócilo?

      Nie pisz CAPITALS bo to niegrzecznie , chyba że tak piszą "kawał drogi " od City

      • 0 1

    • Niech zgadnę, w Bydgoszczy? ;)

      • 1 1

  • tak tak

    byscie nie chcieli wiedziec co sie w urzedach wyprawia hahahahaha, smiechu warte, glupota niektorych a la urzednikow bleeeee, bydlactwo, prostactwo i po prostu szmal

    • 1 2

  • Ja osobiście pozostawię bez komentarza to wszystko...

    Powiem tylko tak od zeszłego roku czekam na telefon odnośnie otrzymania od prezydenta M.L propozycji mieszkania do remontu.Na spotkaniu było super i milion zapewnień...Żenada żeby człowiek musiał się płaszczyć a od pisania podań i próśb już robi mi się nie dobrze..Może mały "upominek" mi pomoże...szkoda gadać....

    • 0 4

  • (1)

    Szanowni Państwo- spraw urzędowych nie załatwia się "na ulicy Partyzantów" lecz przy ulicy Partyzantów. Czy Polacy stali się gęśmi!

    • 1 1

    • nie gęśmi ale gensiami ;D

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane