• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urzędnicy się zastanawiają, a kierowcy wciąż w korkach

Michał Brancewicz
8 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W tym roku przebudowa Podwala z Łąkową
Z tej części Podwala Grodzkiego oprócz autobusów korzystają także samochody a to powoduje duże korki, szczególnie w godzinach szczytu. Z tej części Podwala Grodzkiego oprócz autobusów korzystają także samochody a to powoduje duże korki, szczególnie w godzinach szczytu.

Drogowcy analizują jak nowe rozwiązania drogowe, powstałe po remoncie Podwala Grodzkiego sprawdzają się podczas powakacyjnego, wzmożonego ruchu. A autobusy wciąż stoją w korkach, bo urzędnicy nie mogą się dogadać.


"Buspasy" na Podwalu Przedmiejskim i Grodzkim:


Od kilku miesięcy drogowcy wydłużyli maksymalnie zielone światło na skrzyżowaniu Podwala Przedmiejskiego z ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska. Zlikwidowana została także możliwość jazdy prosto ul. Okopową przez skrzyżowanie z al. Armii Krajowej. Tym samym ruch z Oruni do Wrzeszcza i z powrotem został poprowadzony tunelem. To rozwiązanie zmieniło także trasę kursowania autobusów.

Wcześniejszy okres próbny nie był do końca miarodajny, gdyż w lecie ruch miejski zwykle spada. Chociaż już wtedy pojawiły się pierwsze oznaki, że nowe rozwiązania rozkorkowując pewne rejony Gdańska, blokują miasto w innych miejscach.

W popołudniowych godzinach szczytu kierowcy jadący z Wrzeszcza na południe przez centrum, natrafiali na korek, który zaczynał się w okolicach niedawno zainstalowanych świateł na skrzyżowaniu Wałów Jagiellońskich z Targiem Siennym zobacz na mapie Gdańska i rozciągał się przez Podwale Grodzkie i Błędnik, aż do al. Zwycięstwa.

Drogowcy nie zrażeni tym faktem postanowili poczekać z wnioskami do września, kiedy to - paradoksalnie - ruch drogowy powróci do stałego, czyli wysokiego natężenia.

Podczas remontu, który rozpoczął się w czerwcu, zamknięto także lewoskręt na Węźle Unii Europejskiej i dla kierowców, chcących dostać się z Oruni na trasę W-Z zorganizowano specjalną zawrotkę na ul. Okopowej - na wysokości ul. Bogusławskiego. I jak wynika z analiz to właśnie ten element budzi najwięcej wątpliwości.

- Nie ma na razie decyzji, wciąż wszystko analizujemy - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego ZDiZ-u. - Zawrotka na wysokości Katowni powoduje znaczne zamieszanie w ruchu. Myślimy nad jej likwidacją.

To spowodowałby, że najbliższym miejscem do zawrócenia byłoby - i tak mocno zakorkowane - Hucisko. - To też nie jest dostatecznie dobre rozwiązanie - przyznaje szef drogowców.

Gdy remont dobiegał końca, dyrektor zdradził, że na Podwalu planowane jest także stworzenie pasa wydzielonego wyłącznie dla autobusów. Nowa nawierzchnia już od ponad miesiąca cieszy kierowców, a pasa jak nie było tak nie ma. - Decyzja należy do ZTM-u. Na razie nie wypowiedzieli się czy potrzebują takiego rozwiązania - tłumaczy Mieczysław Kotłowski.

- Brak jest jakichkolwiek uzgodnień i korespondencji z ZDiZu w sprawie tzw. "buspasów" na odcinku Podwala Przedmiejskiego. Trudno więc odpowiadać na pytania i propozycje, które nie padły - mówi Alina Żarnoch-Garnik z ZTM Gdańsk.

W obecnej sytuacji, gdy przystanek autobusowy Brama Wyżynna przeniesiono w pobliże Biblioteki Wojewódzkiej na Targu Rakowym tzw. "buspas" przydałoby się także na Podwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska - od zaplecza Nowego Ratusza do skrzyżowania z węzłem Hucisko. W godzinach szczytu autobusy stoją tam długo na światłach, gdyż skrót ten jest wykorzystywany także przez kierowców innych pojazdów.

- To jest niezły pomysł, warty przeanalizowania - przyznaje dyrektor.

Na przeszkodzie do realizacji tego pomysłu mogą stanąć odmienne plany ZTM-u. Przewoźnik nie jest zadowolony z nowego, tymczasowego umiejscowienia przystanku i oczekuje zmian. - Docelowe trasy linii autobusowych w rejonie Bramy Wyżynnej powinny wrócić do układu stałego. Trasa przez Targ Sienny jest dłuższa i - co za tym idzie - niestety także kosztowniejsza - przyznaje rzeczniczka. - Rozważamy dwa inne warianty organizacji ruchu, które naszym zdaniem usprawniłyby komunikację na ul. Wały Jagiellońskie. Pierwszy z nich jest związany z wydłużeniem bliższej (patrząc od strony Dworca Gł. PKP) zatoki przystankowej "Brama Wyżynna", drugi natomiast z modyfikacją organizacji ruchu na Węźle Unii Europejskiej.

Póki co zmiany, jakie wymusił remont Podwala Przedmiejskiego na węźle Unii Europejskiej będą wciąż obowiązywały.

Opinie (246) 4 zablokowane

  • KORKI (3)

    W JEDNYM MIEJSCU ROZKORKOWALI, W DRUGIM ZAKORKOWALI. Kiedyś stało się na wjeździe od Warszawy przy Okopowej, teraz stoi się jadąc w stronę Centrum czasami już od wysokości 400m za operą :-(

    • 2 0

    • (2)

      A jadę tramwajem i się śmieje jak patrze na Ciebie :-)

      • 0 0

      • :-)

        to szerokich szyn życzę

        • 1 0

      • farciarz!

        Niestety na Kiełpinek nieprędko tramwaje pojadą, więc póki co autem szybciej z Przymorza - nawet w korkach...

        • 2 0

  • Przystanki autobusowe obok biblioteki na Targu Rakowym powinny bezwzględnie (3)

    pozostać. ZTM już dwa miesiące temu oznajmił, że trasa jest obecnie dłuższa raptem o 40 metrów, ale autobusy nie stoją w korkach, zarówno te jadące w stronę rafinerii jak i na Orunię. W jednym kierunku jedzie się "górą" - tzw. ślimakiem a w drugim "dołem" czyli tunelem. Ile paliwa spalałem, stojąc co chwila w długim korku, przyzna każdy z jeżdzących własnym samochodem. Samochodu nie mogę zostawić w domu i przesiąść się na komunikację miejską, z powodu niepełnosprawności. Teraz jest nieporównanie lepiej i szybciej. Ale cóż, "mądre" władze już kombinują jak tu by spieprzyć coś co się przez kilka miesięcy sprawdziło.

    • 6 5

    • głupota! (1)

      głupota kompletna, a nie wiesz w jakich korkach jadą autobusy na tej drodze od dworca do skrzyżowania przy skwerze niemena? mam wrażenie, że często o wiele dłużej niż gdyby jechali podwalem grodzkim

      • 1 1

      • Sądzisz że te przystanki są tego przyczyną??? To dlaczego nie jedzie się szybciej

        główną trasą przez Hucisko??? Wystarczy tylko o 5 sekund przedłużyć światło zielone autobusom, by mogły podjechać pod bibliotekę, korków już wtedy nie będzie. Tłok w tym miejscu robią samochody osobowe, które nie mogą się doczekać przejazdu przez Hucisko i skręcają w uliczkę wcześniej blokując autobusy. Też tak kiedyś się władowałem i więcej już tego błędu nie zrobię.

        • 1 0

    • Bzdura, autobusy MUSZĄ wrócić na główną trasę.

      A niepełnosprawni muszą mieć specjalne zezwolenia, np. żeby mogli jeździć pasem autobusowym - może tak, nie wiem. Wypychanie autobusów do tyłu, odsuwanie przystanków autobusowych od tramwajowych to jawna kpina z myślenia.

      • 0 2

  • Analiza, analiza i nic z tego i tak już kilkanaście lat (1)

    Jak słyszę jakie brednie opowiada Pan Mieczysław Kotłowski to nie wiem czy się śmiać czy płakać - czy problem wielu miejsc - Słowackiego, Spacerowa, Świętokrzyska, Łostowicka są problemami ostatnich miesięcy, ba, nawet lat? Przecież w przypadku wielu dróg ciągle słychać tylko o analizach i nic się nie dzieje. Czy wylanie nowego asfaltu na wjeździe z Warszawy sprawi, że będzie milej stało się w korkach? Czy przebudowa Łostowickiej cokolwiek pomoże bez sensownej przebudowy węzłów z Armii Krajowej i Kartuską? Czy tak trudno surowo karać wjeżdżających z Kościuszki w Słowackiego i blokujących ruch na Grunwaldzkiej? PRZECIEŻ TUTAJ NAJPIERW TRZEBA MYŚLEĆ, A POTEM PRZYSTĄPIĆ DO DZIAŁANIA!

    • 14 0

    • Jeśli chodzi o Słowackiego to należy ukarać władze a potem myśleć o karaniu kierowców.
      Dlaczego Słowackiego jest tak zakorkowana że często z Kościuszki na zielonym nie może przejechać nawet 1 auto ?

      • 2 0

  • Był jakiś remont na Podwalu?

    Bo nie zauważyłem oprócz tablic. Remont to ja niedługo będę musiał przeprowadzić w swoim samochodzie bo po każdym przejeździe zawieszenie mi mówi, że to dorga dla pojazdów gąsienicowych. Szczególnie przejazd tunelem w stronę Orunii to jest mistrzostwo świata. A zawrotka z płyt też super - który inspektor to odebrał?

    • 17 1

  • Atobusy muszą wrócić na główną trasę!

    Co to za bzdura, wpychanie ich tam, gdzie jeden pas jest praktycznie parkingiem. Ludzie odpowiedzialni za transport w Gdańsku ciągle nie rozumieją, że ścisłe centrum jest DLA TRANSPORTU ZBIOROWEGO - przede wszystkim. Żadna firma ani urząd nie ma obowiązku właśnie w centrum mieć lokalu. Samochodów powinno tam być jak najmniej, bo to przestrzeń objęta zabudową historyczną, a więc ochroną konserwatorską i NIE MA tam miejsca na tysiące aut. Tam musi dominować autobus, tramwaj, taxi i służby alarmowe - i tak będzie, prędzej czy później, ale nasi Władcy co raz to próbują (re)animować absurd z podziwu godnym uporem. Oczywiście, pas dla autobusów to byłby pierwszy rozsądny krok we właściwą stronę, ale nie z tyłu, tylko na Podwalu Grodzkim.

    • 8 6

  • URZĘDNICY

    A ja wiem jedno ;-). Z doświadczenia jak urzędnicy zaczynają wymyślać przeróżne rozwiązania to z regóły nic z tego nie wychodzi !!! MOŻE PO PROSTU ZROBIĆ WIADUKT NA KRZYŻÓWCE Z OKOPOWĄ OD WARSZAWY PRZEZ RONDO UE, ORAZ KAWAŁEK WIADUKTU PRZEZ SKRZYŻOWANIE Z ŁOSTOWICKĄ i korki szybko znikną (oczywiście do Kartuskiej), którą to miasto remontuje od ...... pokoleń ;-)

    • 7 0

  • Słuchajcie narobili tyle przepisów że z niczym ruszyć nie mozna

    teraz urzędnicy sami maja problem ,a to trzeba to, a to tamto,a tego nie ma... i tak do usranej śmierci.W tym kraju ludzie są swoimi katami.Bo po co,jak można z.....ć ludzi i przy okazji siebie

    • 2 1

  • No i tak będą myśleć,

    testować, sprawdzać, analizować i kolejny miesiąc/kadencja minie.
    A potem przyjdą nowi i powiedzą, że to wina tych starych, bo nic nie zrobili.
    A korki jak były- tak będą.

    • 6 0

  • Centrum Gdanska bez tirów- to priorytet. (2)

    Wstyd i strach dla niszczejacych i trzesacych sie budynków w zacnym centrum. Obwodnica i i Trasaa Sucharskiego drodzy urzednicy i korków będzie mniej, a nie pasy dodatkowe to tylko kroki pośrednie!!

    • 15 1

    • Obwodnica południowa nie lezy w gestii urzedu, tylko GDDkiA, przetarg ma byc rozpisany w najbliższym czasie, natomiast nie dokonczenie Mostu Sucharskiego tunelem i trasą sucharskiego to duzy bład miasta, bo faktycznie najwięcej miejsca zabieraja tiry.
      To jest jedyny tranzyt, i dopóki nie bedzie alternatywy kazde rozwiazanie wiele nie zmieni.

      • 2 0

    • BEZ TIRÓW ???

      Ciekawe kto będzie odbierać ładunki z nowego portu ??? P.S - jak chcesz to zgłoś się do przetargu z sąsiadem wyposażonym w taczkę dwukołową na wywóz ziemi na Stadion w Letnicy :-)

      • 0 7

  • Wielu z nas pamięta, ile się wycierpieliśmy w trakcie "wielkiego remontu".

    Wydano pieniądze unijne, drogowcy grzebali się na jedną - dwie zmiany niesamowicie długo... I co? I znów są koleiny, i to jakie! Kto sprawdzał oferty pod względem technicznym, kto odbierał te prace? Przecież nasze podatki i pomoc UE poszły prawie dokładnie w błoto.

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane