• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urzędnicy się zastanawiają, a kierowcy wciąż w korkach

Michał Brancewicz
8 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W tym roku przebudowa Podwala z Łąkową
Z tej części Podwala Grodzkiego oprócz autobusów korzystają także samochody a to powoduje duże korki, szczególnie w godzinach szczytu. Z tej części Podwala Grodzkiego oprócz autobusów korzystają także samochody a to powoduje duże korki, szczególnie w godzinach szczytu.

Drogowcy analizują jak nowe rozwiązania drogowe, powstałe po remoncie Podwala Grodzkiego sprawdzają się podczas powakacyjnego, wzmożonego ruchu. A autobusy wciąż stoją w korkach, bo urzędnicy nie mogą się dogadać.


"Buspasy" na Podwalu Przedmiejskim i Grodzkim:


Od kilku miesięcy drogowcy wydłużyli maksymalnie zielone światło na skrzyżowaniu Podwala Przedmiejskiego z ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska. Zlikwidowana została także możliwość jazdy prosto ul. Okopową przez skrzyżowanie z al. Armii Krajowej. Tym samym ruch z Oruni do Wrzeszcza i z powrotem został poprowadzony tunelem. To rozwiązanie zmieniło także trasę kursowania autobusów.

Wcześniejszy okres próbny nie był do końca miarodajny, gdyż w lecie ruch miejski zwykle spada. Chociaż już wtedy pojawiły się pierwsze oznaki, że nowe rozwiązania rozkorkowując pewne rejony Gdańska, blokują miasto w innych miejscach.

W popołudniowych godzinach szczytu kierowcy jadący z Wrzeszcza na południe przez centrum, natrafiali na korek, który zaczynał się w okolicach niedawno zainstalowanych świateł na skrzyżowaniu Wałów Jagiellońskich z Targiem Siennym zobacz na mapie Gdańska i rozciągał się przez Podwale Grodzkie i Błędnik, aż do al. Zwycięstwa.

Drogowcy nie zrażeni tym faktem postanowili poczekać z wnioskami do września, kiedy to - paradoksalnie - ruch drogowy powróci do stałego, czyli wysokiego natężenia.

Podczas remontu, który rozpoczął się w czerwcu, zamknięto także lewoskręt na Węźle Unii Europejskiej i dla kierowców, chcących dostać się z Oruni na trasę W-Z zorganizowano specjalną zawrotkę na ul. Okopowej - na wysokości ul. Bogusławskiego. I jak wynika z analiz to właśnie ten element budzi najwięcej wątpliwości.

- Nie ma na razie decyzji, wciąż wszystko analizujemy - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego ZDiZ-u. - Zawrotka na wysokości Katowni powoduje znaczne zamieszanie w ruchu. Myślimy nad jej likwidacją.

To spowodowałby, że najbliższym miejscem do zawrócenia byłoby - i tak mocno zakorkowane - Hucisko. - To też nie jest dostatecznie dobre rozwiązanie - przyznaje szef drogowców.

Gdy remont dobiegał końca, dyrektor zdradził, że na Podwalu planowane jest także stworzenie pasa wydzielonego wyłącznie dla autobusów. Nowa nawierzchnia już od ponad miesiąca cieszy kierowców, a pasa jak nie było tak nie ma. - Decyzja należy do ZTM-u. Na razie nie wypowiedzieli się czy potrzebują takiego rozwiązania - tłumaczy Mieczysław Kotłowski.

- Brak jest jakichkolwiek uzgodnień i korespondencji z ZDiZu w sprawie tzw. "buspasów" na odcinku Podwala Przedmiejskiego. Trudno więc odpowiadać na pytania i propozycje, które nie padły - mówi Alina Żarnoch-Garnik z ZTM Gdańsk.

W obecnej sytuacji, gdy przystanek autobusowy Brama Wyżynna przeniesiono w pobliże Biblioteki Wojewódzkiej na Targu Rakowym tzw. "buspas" przydałoby się także na Podwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska - od zaplecza Nowego Ratusza do skrzyżowania z węzłem Hucisko. W godzinach szczytu autobusy stoją tam długo na światłach, gdyż skrót ten jest wykorzystywany także przez kierowców innych pojazdów.

- To jest niezły pomysł, warty przeanalizowania - przyznaje dyrektor.

Na przeszkodzie do realizacji tego pomysłu mogą stanąć odmienne plany ZTM-u. Przewoźnik nie jest zadowolony z nowego, tymczasowego umiejscowienia przystanku i oczekuje zmian. - Docelowe trasy linii autobusowych w rejonie Bramy Wyżynnej powinny wrócić do układu stałego. Trasa przez Targ Sienny jest dłuższa i - co za tym idzie - niestety także kosztowniejsza - przyznaje rzeczniczka. - Rozważamy dwa inne warianty organizacji ruchu, które naszym zdaniem usprawniłyby komunikację na ul. Wały Jagiellońskie. Pierwszy z nich jest związany z wydłużeniem bliższej (patrząc od strony Dworca Gł. PKP) zatoki przystankowej "Brama Wyżynna", drugi natomiast z modyfikacją organizacji ruchu na Węźle Unii Europejskiej.

Póki co zmiany, jakie wymusił remont Podwala Przedmiejskiego na węźle Unii Europejskiej będą wciąż obowiązywały.

Opinie (246) 4 zablokowane

  • No i? (1)

    Portal regionalny - informacje i zdarzenia w regionie powinny być opisane

    • 0 2

    • no i widocznie portal nic nie wie

      • 0 2

  • PODOBNY PROBLEM BARDZO DOBRZE ROZWIAZAL WROCLAW (2)

    autobusy i tramwaje maja wspólny pas.Wydaje mi sie ze i u nas w Gdańsku w niektórych miejscach na bank zdało by to egzamin

    • 8 2

    • TYlko nie to- ramwaj poki co jest najszybszym srodkiem transportu!! Nie spowalniejmy go!!

      • 0 0

    • U Krakusów też tak jest i choć na pierwszy rzut oka wygląda to na galimatias, to naprawde zdaje egzamin. Tylko gdzie nasz trojmiejska infra a gdzie ich, jestesmy za nimi ładnych pare lat

      o automatach biletowych nie wspomne ...

      • 0 0

  • buspasy powinny być na torowiskach tramwajowych

    zalać torowiska asfaltem (tak jak choćby na Mickiewicza) i tamtędy poprowadzić autobusy - przystanki będą wspólne z tramwajami

    • 10 3

  • Korki będą pojawiać się tak długo, jak długo miasto będzie promować transport samochodowy! (1)

    A promuje się go w bardzo prosty sposób - poprzez zrażanie do korzystania z komunikacji miejskiej, pieszej i rowerowej.

    komunikacja miejska - dojazd z osiedli niepołożonych wzdłóż linii tramwajowych = tragedia: autobusy tak samo stoją w korkach jak i samochody, tylko, że zatrzymują się na większej ilości przystanków, jadą po stałej trasie i w dodatku są o wiele mniej komfortowe. BUSpasy to konieczność, a oprócz tego nalezałoby zwiększyć częstotliwość kursowania.

    Wychodząc o dowolnej porze w godzinach szczytu powinno się mieć możliwość znalezienia w miarę blisko przystanku, gdzie czekałoby się maksymalnie 5 minut na pojazd którym w miarę szybko, bezpośrednio dojedziemy na miejsce przeznaczenia. Podróż powinna się odbywać w miarę ludzkich warunkach (mozna stać, ale nie powinno być ścisku jak w puszce z sardynkami) i za rozsądną cenę (podwyżka cen biletów z 1,40 na 3 zł w ciągu 2 lat, to jednak lekka przesada).

    Gdy te warunki będą w jakimś sensownym % spełnione (jak na razie nie są spełnione w ogóle) to będzie można mówić o szansie rywalizowania komunikacji miejskiej z samochodami.

    o komunikacji pieszej i rowerowej nie ma co wspominać, bo mam wrażenie, że do tego to nie tylko radni ale i mieszkańcy Trójmiasta mentalnie nie dorośli.

    • 13 0

    • Co autor?

      Dokładnie 100%

      • 1 0

  • co za bagno!!!

    służby odpowiedzialne za zarządzanie w mieście nie radzą sobie z tym!! Ale pan mieciu zawsze zadowolony...

    • 2 0

  • (3)

    miejsca jest sporo mysle ze jedynym ratunkiem na to skrzyzowanie jest bezkolizyjny wezel drogowy a nie tylko jedna nitka z okopowej na warszawe. tunelem powinna isc jezdnia z oruni do centrum, na poziomie z podwala w strone WZ lewoskrety powinny isc gora i tyle. nie bedzie swiatel i ruch bedzie plynny.

    • 0 1

    • (2)

      Tak jest, a jak się nie zmieści, to zburzyć kilka kamienic i budować!!

      Człowieku, miasto jest dla ludzi, a nie aut!!

      • 2 2

      • a gdzie ty tam masz kamienice??? przy wezle?? jeden lewoskret bezkolizyjny jest.

        • 1 0

      • poza tym miasto jest dla wszystkich ludzi pieszych tych z zkm i tych z autami. chcesz by pogotowie pieszo po ciebie przywedrowalo??? to XXI wiek a nie XIX

        • 2 0

  • adamiwilcz czczytk, kozławski - to partacze jakich swiat nie widział, dzieki nim kwitnace miasto stało sie wiochą!!!

    xxxx

    • 2 4

  • buspasy

    i co z tego że powstałby tam 'buspas' jak to nazwano... powstaną te osobne pasy dla autobusów i co się stanie? stanie się to że korek na podwalu wydłuży się do muzycznej albo dalej... co za tym idzie autobus, który swój pas ruchu wywalczy - odstoi za to mnóstwo czasu na dojeździe do tego pasa... no chyba że planują drogowcom tak się uprzykrzyć i zrobić ten pas aż od GKSu :D wtedy to już zostanie przesiąść się na ten autobus albo na rower :)

    jak powstanie pas dla autobusów to ja bym poprosił by powstał zakaz dla autobusów do skakania po pasach ruchu w poszukiwaniu szybszej drogi

    pozdrawiam :)

    • 4 0

  • NO>>>W KOŃCU DOBRALIBY SIĘ ADAMOWICZOWI DO PUPY BO JUZ PREZESIKA ZUSU MAJĄ!!!!

    • 2 3

  • takie badania należy robić jesienią!

    tak w listopadzie, wtedy jest największy ruch

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane