• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urzędnicy się zastanawiają, a kierowcy wciąż w korkach

Michał Brancewicz
8 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W tym roku przebudowa Podwala z Łąkową
Z tej części Podwala Grodzkiego oprócz autobusów korzystają także samochody a to powoduje duże korki, szczególnie w godzinach szczytu. Z tej części Podwala Grodzkiego oprócz autobusów korzystają także samochody a to powoduje duże korki, szczególnie w godzinach szczytu.

Drogowcy analizują jak nowe rozwiązania drogowe, powstałe po remoncie Podwala Grodzkiego sprawdzają się podczas powakacyjnego, wzmożonego ruchu. A autobusy wciąż stoją w korkach, bo urzędnicy nie mogą się dogadać.


"Buspasy" na Podwalu Przedmiejskim i Grodzkim:


Od kilku miesięcy drogowcy wydłużyli maksymalnie zielone światło na skrzyżowaniu Podwala Przedmiejskiego z ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska. Zlikwidowana została także możliwość jazdy prosto ul. Okopową przez skrzyżowanie z al. Armii Krajowej. Tym samym ruch z Oruni do Wrzeszcza i z powrotem został poprowadzony tunelem. To rozwiązanie zmieniło także trasę kursowania autobusów.

Wcześniejszy okres próbny nie był do końca miarodajny, gdyż w lecie ruch miejski zwykle spada. Chociaż już wtedy pojawiły się pierwsze oznaki, że nowe rozwiązania rozkorkowując pewne rejony Gdańska, blokują miasto w innych miejscach.

W popołudniowych godzinach szczytu kierowcy jadący z Wrzeszcza na południe przez centrum, natrafiali na korek, który zaczynał się w okolicach niedawno zainstalowanych świateł na skrzyżowaniu Wałów Jagiellońskich z Targiem Siennym zobacz na mapie Gdańska i rozciągał się przez Podwale Grodzkie i Błędnik, aż do al. Zwycięstwa.

Drogowcy nie zrażeni tym faktem postanowili poczekać z wnioskami do września, kiedy to - paradoksalnie - ruch drogowy powróci do stałego, czyli wysokiego natężenia.

Podczas remontu, który rozpoczął się w czerwcu, zamknięto także lewoskręt na Węźle Unii Europejskiej i dla kierowców, chcących dostać się z Oruni na trasę W-Z zorganizowano specjalną zawrotkę na ul. Okopowej - na wysokości ul. Bogusławskiego. I jak wynika z analiz to właśnie ten element budzi najwięcej wątpliwości.

- Nie ma na razie decyzji, wciąż wszystko analizujemy - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego ZDiZ-u. - Zawrotka na wysokości Katowni powoduje znaczne zamieszanie w ruchu. Myślimy nad jej likwidacją.

To spowodowałby, że najbliższym miejscem do zawrócenia byłoby - i tak mocno zakorkowane - Hucisko. - To też nie jest dostatecznie dobre rozwiązanie - przyznaje szef drogowców.

Gdy remont dobiegał końca, dyrektor zdradził, że na Podwalu planowane jest także stworzenie pasa wydzielonego wyłącznie dla autobusów. Nowa nawierzchnia już od ponad miesiąca cieszy kierowców, a pasa jak nie było tak nie ma. - Decyzja należy do ZTM-u. Na razie nie wypowiedzieli się czy potrzebują takiego rozwiązania - tłumaczy Mieczysław Kotłowski.

- Brak jest jakichkolwiek uzgodnień i korespondencji z ZDiZu w sprawie tzw. "buspasów" na odcinku Podwala Przedmiejskiego. Trudno więc odpowiadać na pytania i propozycje, które nie padły - mówi Alina Żarnoch-Garnik z ZTM Gdańsk.

W obecnej sytuacji, gdy przystanek autobusowy Brama Wyżynna przeniesiono w pobliże Biblioteki Wojewódzkiej na Targu Rakowym tzw. "buspas" przydałoby się także na Podwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska - od zaplecza Nowego Ratusza do skrzyżowania z węzłem Hucisko. W godzinach szczytu autobusy stoją tam długo na światłach, gdyż skrót ten jest wykorzystywany także przez kierowców innych pojazdów.

- To jest niezły pomysł, warty przeanalizowania - przyznaje dyrektor.

Na przeszkodzie do realizacji tego pomysłu mogą stanąć odmienne plany ZTM-u. Przewoźnik nie jest zadowolony z nowego, tymczasowego umiejscowienia przystanku i oczekuje zmian. - Docelowe trasy linii autobusowych w rejonie Bramy Wyżynnej powinny wrócić do układu stałego. Trasa przez Targ Sienny jest dłuższa i - co za tym idzie - niestety także kosztowniejsza - przyznaje rzeczniczka. - Rozważamy dwa inne warianty organizacji ruchu, które naszym zdaniem usprawniłyby komunikację na ul. Wały Jagiellońskie. Pierwszy z nich jest związany z wydłużeniem bliższej (patrząc od strony Dworca Gł. PKP) zatoki przystankowej "Brama Wyżynna", drugi natomiast z modyfikacją organizacji ruchu na Węźle Unii Europejskiej.

Póki co zmiany, jakie wymusił remont Podwala Przedmiejskiego na węźle Unii Europejskiej będą wciąż obowiązywały.

Opinie (246) 4 zablokowane

  • CZY WY NIGDY TEGO NIE ZROZUMIECIE...?! (4)

    Że: nawet jak będzie po 6 pasów ruchu w każdą strone, to i tak będą korki, BO WOZICIE SWOJE DUPSKA TYMI SMRODZĄCYMI "autkami" !!! Oddychac się nie da w Centrum i przy wszystkich głównych drogach.
    A co, autobus gryzie? Tramwaj pluje? Ja wiem ze tramwai nie mamy najlepszych, ale za to autobusy już są full-wypas. A wy nadal w tych swoich samochodzikach... ;/

    • 5 6

    • Gadzik

      Luidzie tego nie zrozumieją, bo ludzie nie myślą. Zawsze znajdą wytłumaczenie, nawet jak beznmyna będzie po 10 zł, że dziecko muszą zawieźć, że muszą jecha ć na zakupy. Tak naprawdę nie mają zamiaru zrezygnować z samochodu. Nigdy. Chyba , że skończy się ropa naftowa.

      • 0 3

    • napewno koelś co ty gadasz (1)

      jeśli przestaniemy w ogóle robić szosy to za 10 lat nie wjedziesz ani nie wyjedziesz z gdańska

      • 0 0

      • kmp

        A jak nie przestaniemy to za 20 lat nie będzie korków? Wątpię. Nie ma czegoś takiego na świecie. Póki przybywa ludzi i samochodów, to nie wiem ile dróg się wybuduje, korki nie znikną. Nie tędy droga.

        • 0 1

    • oddychać się nie, bo wszystko stoi w korkach

      płynność ruchu i normy dotyczące spalin rozwiązują ten problem

      • 0 0

  • zjazd z Okopowej w Armii Krajowej

    zjazd z Okopowej w Armii Krajowej powinien być dwupasmowy. W tej chwili zakorkowany jest prawy pas, a lewy zupełnie nie wykorzystany.

    • 0 0

  • cytat (1)

    "Obowiązkiem naszego państwa jest prowadzić racjonalną politykę transportową także przez wspieranie racjonalnych zachowań swoich obywateli. Podróż w pojedynkę samochodem, bo kto bogatemu zabroni, jest rozwiązanie nieekonomicznym, nieekologicznym i antyspołecznym. Nikt tego nie będzie zabraniał, ale wspierane powinny być rozwiązania, tak jak to nazwałem, bardziej racjonalne.

    pepe"

    bogatemu?

    ford fiesta 1,1 z gazem rocznik '93 (8l LPG/100km) ok 2tys. zł
    golf 1,8 diesel '93 (strzelam) 10l ON/100 ok 5 tys zł.
    omega 2,5L poj. 170KM LPG (patrz: morderca z Chylonii -Sebastian B) -8,5 tys zł
    koszty utrzymania auta dla osoby jeżdżącej tylko do roboty- 50km/dzień.
    i już, zostajesz zaliczony do grona bogaczy:)
    lansik, Polska

    • 2 0

    • łormiak

      Może władze myślą, że każdy kto ma samochó jest bogaty? Co oczywiście jest bzdurą, gdyż dzisiaj każdego stać na samochód.

      • 0 0

  • LPG i CNG

    w ogóle gdyby wszyscy przerzucili się na LPG czy metan (CNG) - przykładem studzienki na szadółkach: metan to jest dopiero paliwo (a klatraty metanu na dnie oceanów czekają na technologię)- to ceha cztery +dwa odwa= ceo dwa +dwa hadwao, najczystsza pod względem emisji opcja ever!

    • 2 0

  • przyczyna korków

    jest jasna. BRAK SPRAWNYCH POŁĄCZEŃ MIĘDZYDZIELNICOWYCH. Aby dostac się z jednej dzielnicy do sąsiedniej należy skorzystac z głównych ciagów komunikacyjnych. Przykład to Chełm i Wzgórze Mickiewicza. Gdzie należy pokonac Armii Krajowej i Łostowicką a szczególnie to newralgiczne skrzyżowanie. A wystarczy wykonac zapisany w planach zagospodarowania przestrzennego łącznik czyli prawoskret z Armii Krajowej na Wzgórze Mickiewicza w okolicy Telimeny. Bazująca na Wzgórzu Mickiewicza liczba samochodów ok. 600 znalazłaby nowe i jak najbardziej naturalne ujscie a nie musiała korzystać z głównych ciągów komunikacyjnych. Pare takich przykładów znajdzie się od reki. Wiec sznowni magistraccy ruszcie głową i zaczynajcie od tego prawoskretu a poxniej samo pójdzie.

    • 4 0

  • Urzednicy dzialajcie wreszcie Podwale a sercu Gdanska tunelem i Trasą Sucharskiego.

    Wtstarczy chciec!

    • 1 1

  • Urzednicy dzialajcie wreszcie aby ominąć Podwale w sercu Gdanska tunelem i Trasą Sucharskiego.

    Wytstarczy chciec!

    • 1 0

  • I nad czym tu się zastanawiać? (3)

    Autobusem jedzie czasem i 100 osób, samochodem jedna - dwie. Kto powinien mieć pierwszeństwo i jechać główną ulicą? Dziecko z I klasy powie Wam od razu, Panowie Urzędnicy :) Sekret polega na tym, że jeździcie samochodami - Wy, a przede wszystkim - Wasi Szefowie. Dlatego udajecie naiwne dzieci we mgle :) Autobusy powinny wrócić na główną trasę. A jak przepustowość niby na tym cierpi - co jest lipą, jeśli się jedzie z przepisową prędkością to więcej aut tam się nie zmieści - to zróbcie z tego objazdu tyłem tuż przy torach dodatkowy bypass dla tych najszybszych. Do roboty i nie udawajcie, że macie wielki problem! Róbcie wreszcie to, za co Wam płacą Obywatele i Podatnicy.

    • 1 0

    • autobus (2)

      Ale problem w tym, że podatnicy sami kochają tak samochody, że ani myślą przesiąść się do autobusów i tramwajów. Wolą stać w korkach i psioczyć, że dróg się nie buduje. Lobby motoryzacyjne ma silne poparcie, w odróznieniu od np. kolejarzy.

      • 0 0

      • ale to nie podatnicy i "lobby motoryzacyjne" odpowiada za komunikację miejską (1)

        Skoro jest jaka jest, to logiczne, że mieszkańcy wybierają samochody.

        W XIX wieku niszczono maszyny fabryczne, bo "pracę odbierają" i ten bunt przeciwko "złym"samochodom to powtórka?

        • 0 0

        • e.

          Trochę to różnica pomiędzy luddystami (to ci od Neda Ludda, co niszczyli maszyny w Anglii). Natomiast samochód w dzisiejszym świecie jest zjawiskiem masowym, napędzanym paliwem, które natura wytwarzała lub przerabiała miliony lat. W końcu paliwo się skończy i sama Ty e. zauważysz, że coś się dzieje, że jak to? Nie ma ogólenie dostępnego paliwa? Jak to, nie mogę jeździć samochodem jak inni na tym świecie? Jak inni, których ilość wzrasta w postępie geometrycznym? Sorry nic na to nie poradzę, że ludzi i samochodów wciąż przyrasta, a paliw kopalnych nie. Ale co tam. Po nas choćby potop. Nieprawdaż e.?

          Zapamiętaj. Władze miasta mają w dupie środowisko, przyszłość i mieszkańców. Tak samo jak mieszkańcy mają w dupie środiwsko i przyszłość swoją i swoich dzieci.

          To nie jest kwestia kasy. To jest kwestia umysłu.

          • 0 0

  • Kiedy wreszcie zlikwiduja te durne światła na wysokości LOTu??? Ludzie stoja w korkach od Zieleniaka, a urzędasy twierdzą, że to super rozwiązanie.

    • 0 2

  • dla pasazerow

    Bus pas! to swietne rozwiazanie dla pasazerow komunikaci miejskiej.Popieram w 100%

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane