• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie zmiany w komunikacji w 2023 roku

Maciej Korolczuk
2 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (471)
Rok 2023 w trójmiejskiej komunikacji miejskiej zapowiada się wyjątkowo interesująco. Rok 2023 w trójmiejskiej komunikacji miejskiej zapowiada się wyjątkowo interesująco.

Rok 2023 będzie obfitował w wiele zmian w komunikacji miejskiej w Trójmieście. Czeka nas m.in. uruchomienie systemu Fala, udostępnienie wyremontowanych dworców kolejowych, inauguracja linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej oraz zakończenie elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na ulice metropolii wiosną mają wrócić też rowery Mevo, stanowiące alternatywę i uzupełnienie oferty transportu publicznego.



Na co w trójmiejskiej komunikacji miejskiej w 2023 roku czekasz najbardziej?

Już dawno nowy rok nie zapowiadał się tak interesująco pod względem zmian w transporcie publicznym w Trójmieście.

W naszym zestawieniu wskazujemy pięć inwestycji, które już wkrótce mają zostać udostępnione pasażerom i użytkownikom komunikacji miejskiej.

Która z nich okaże się kluczowa? Która zostanie oddana jako pierwsza, a która na ostatniej prostej złapie opóźnienie?

Przekonamy się o tym już niebawem.

Już niebawem urządzenia do skanowania kart i kupowania biletów zostaną uruchomione. Cały system Fala ma ruszyć najpóźniej do połowy 2023 roku. Już niebawem urządzenia do skanowania kart i kupowania biletów zostaną uruchomione. Cały system Fala ma ruszyć najpóźniej do połowy 2023 roku.

Inauguracja systemu Fala



Być może w pierwszym kwartale roku poznamy pierwsze funkcjonalności systemu Fala. Systemu - dodajmy - rodzącego się w dużych bólach, którego inauguracja jest już opóźniona o kilka miesięcy, o czym informowaliśmy w październiku.

Urzędnicy pracujący nad wdrożeniem "rewolucyjnego" - jak jest przez nich zapowiadany - systemu nie mają już jednak marginesu na kolejną zwłokę, bo cały projekt dofinansowany ze środków unijnych musi być rozliczony do końca czerwca 2023 roku.

O tym, kiedy i w jakim wymiarze system wreszcie ruszy z kopyta przekonamy się już niebawem, bo na początek stycznia zaplanowano konferencję prasową, na której urzędnicy i pracownicy spółki Innobaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie systemu, mają ogłosić harmonogram wdrożenia Fali.

  • Opóźnienie remontu dworca wynosi już prawie dwa lata. Inwestycja ma się zakończyć w 2023 roku.
  • Tak w połowie roku ma się prezentować po przebudowie nowy dworzec kolejowy we Wrzeszczu.

Nowe dworce: Główny i we Wrzeszczu



Opóźnione, ale również zapowiadane na ten rok jest zakończenie remontu Dworca Głównego w Gdańsku. Pierwotnie miał się on zakończyć na koniec 2021 roku, ale prace wciąż trwają.

Nie udało się dotrzymać też drugiego terminu w 2022 roku, a najnowsze informacje mówią o inauguracji wiosną 2023 roku. Kilka zmian końcowego terminu sprawiło, że w typowanie otwarcia dworca włączyli się bukmacherzy.

Kilka miesięcy opóźnienia złapała też budowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Według zapewnień kolejarzy ma być on gotowy w połowie 2023 roku.

Tramwaje na Nowej Warszawskiej zaczną wozić pasażerów prawdopodobnie w pierwszym kwartale tego roku. Tramwaje na Nowej Warszawskiej zaczną wozić pasażerów prawdopodobnie w pierwszym kwartale tego roku.

Nowa linia tramwajowa na Nowej Warszawskiej



Jeszcze przed końcem 2022 roku zakończyły się prace budowlane linii tramwajowej wzdłuż Nowej Warszawskiej. Jednak ze względu na konieczne i czasochłonne odbiory techniczne tramwaje z pasażerami pojadą po nowych torach dopiero wiosną.

Do tego czasu mają się tam odbyć jazdy testowe i zakończyć prace nad rozkładem linii tramwajowej, która ma kursować między pętlą Ujeścisko a al. Havla.

W połowie roku ma się zakończyć elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W połowie roku ma się zakończyć elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Elektryfikacja linii PKM



Zmianę jakościową powinni w tym roku odczuć także pasażerowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, na której kończą się prace przy elektryfikacji. Inwestycja umożliwi bowiem uruchomienie na linii PKM dłuższych i bardziej pojemnych pociągów elektrycznych, które zastąpią krótkie i przepełnione szynobusy spalinowe.

Prace przy elektryfikacji - według zapowiedzi PKM - mają zakończyć się w pierwszej połowie 2023 roku. Regularne kursy elektryków rozpoczną się w drugiej połowie roku.

W tym roku na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji mają też wrócić rowery Mevo. Pojedziemy nimi już wiosną. W tym roku na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji mają też wrócić rowery Mevo. Pojedziemy nimi już wiosną.

Powrót rowerów Mevo



Rok 2023 ma być też wielkim powrotem roweru metropolitalnego Mevo. I jak zapewnia Obszar Metropolitalny, od trzech lat pracujący nad reaktywacją Mevo, ma to nastąpić jeszcze wiosną - rozruch systemu zaplanowano na początek kwietnia a start całego systemu najpóźniej do początku lipca.

Na ulicach 16 gmin zrzeszonych w OMGGS pojawi się 3 tys. rowerów elektrycznych i 1 tys. rowerów bez napędu elektrycznego. Miesiąc jazdy ma kosztować 30 zł, a rok - 259 zł.

Operatorem Mevo 2.0 przez sześć lat będzie hiszpańska spółka City Bike Global, która za obsługę systemu otrzyma od Obszaru Metropolitalnego 159 mln zł.

Opinie (471) 10 zablokowanych

  • Czekam na załatanie dziur w jezdniach

    • 30 3

  • Czy emeryci będą mieli darmowe rowery (2)

    i hulajnogi? Gdyby tak było to mniejszy byłby tłok w komunikacji miejskiej.

    • 5 20

    • Tłok zrobiony jest sztucznie przez mniejszą liczbę pojazdów i mniej kursów,a nie przez emerytów.Jeżeli już,to rownież przez młodzież kursującą na darmowych biletach do galerii.

      • 14 0

    • połowa z was równowagi nie utrzyma i bum bach na glebe a na sorze kolejki

      • 1 8

  • 32 lata wspólnej prostej taryfy nie ogarneli i fala będzie falować. (1)

    • 59 0

    • w punkt

      • 2 0

  • Bardzo

    proszę, rowery niech wracają na ulice. Ale nie na chodniki przeznaczone przecież wyłącznie dla pieszych.

    • 24 8

  • najbardziej czekam na mevo

    mam jednak wątpliwości czy kupić roczny abonament, bo z poprzedniego mevo wykorzystałem dwa miesiące i rowery zniknęły, kasy nie odzyskałem:(

    • 20 1

  • Na całej al. Zwycięstwa ma być ponoć buspas (2)

    Czy to prawda?

    • 8 1

    • no oby

      • 3 6

    • Nie wiem ale...

      ...budżet Gdyni może tego nie udźwignąć.

      • 6 1

  • czy to prawda (2)

    że jak uruchomią "falę" to zlikwidują bilety miesięczne? Że będzie można sobie kupić abonament na ileś przejazdów?

    • 6 12

    • W pojazdach, automatach i różnych apkach można kupić bilety jednoprzejazdowe

      • 0 0

    • podejrzewam że po to jest to robione bilet miesięczny powiedzmy na okaziciela na całą sieć ZKM Gdynia płacisz ok 130 zł i możesz im wyjeździć 1000 zł możesz sto razy dziennie jeździć po trzy przystanki zobacz jaka to dla nich strata że kasują cię raz na daną kwotę a ty wyjeżdżasz 10X więcej jak byś policzył jednorazówki tak dobrze nie będzie dla mnie to oczywista konsekwencja że przejdą na rzeczywiste rozliczenia więc zapłacisz drożej za mniej to jasne tak samo jak lansowane najmowanie samochodów mieszkań itd brak własności tak lansowany w tym zrównoważonym świecie agendy 2030 wszystko to ma z ludzi zrobić żebraków którzy pracują tylko po to by opłacać raty najmy czynsze dzierżawne

      • 4 2

  • Po co ta Fala? (7)

    We wszystkich normalnych europejskich miastach są po prostu wspólne bilety na całe aglomeracje. Dlaczego u nas jest taki problem żeby po prostu stworzyć wspólny bilet na Gdańsk, Gdynię i Sopot? Dlaczego zamiast tego muszą udawać, że do tego potrzebna jest jakaś kosmiczna technologia i niepraktyczny obowiązek "kasowania" biletu przy każdym wejściu do pojazdu?

    • 113 7

    • A dlatego, że wspólny bilet na całą aglomerację od dawna można kupić. (3)

      Jest tak popularny, że nawet nie wiesz o jego istnieniu...

      • 3 13

      • Mamy za dużo biletów. Powinny być bilety tylko i wyłącznie na obszar MZKZG i żadnego więcej, wspólne na każdy rodzaj transportu łącznie z skm ,pkm i PR. Np. kupujesz bilet za 5 zł i możesz 75 minut jeździć czymkolwiek i gdziekolwiek. Wprowadzanie biletów osobnych na Gdynię, Gdańsk i jeszcze SKM... brak słów.
        żadna fala i inne skomplikowane zawiłe bilety.

        • 15 2

      • dobre dla tych co często jeżdżą różnymi środkami komunikacji w ciągu dnia po całym trójmieście

        • 1 2

      • Ale tylko okresowy, nie jednoprzejazdowy

        • 1 1

    • Bo Polacy są najmądrzejsi i każde koło muszą odkrywać od nowa, po swojemu

      Bo tak będzie "lepiej"

      • 7 1

    • Bilet metropolitalny jest (1)

      Przecież bilet metropolitalny od 2 lat jest. O co Ci chodzi?
      https://mzkzg.org/bilet-metropolitalny

      • 3 5

      • chyba bardzej chodziło o bilety w stylu warszawskich albo śląskich - jeden bilet różnicowanie tylko na dwie strefy

        • 4 1

  • FALA (5)

    W ramach realizowanego projektu, utworzony zostanie zaawansowany technologicznie system, w którym znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów, rozkładach jazdy. System będzie zawierał aplikację bilingową, która pozwoli rozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie na podstawie identyfikowania go w różnych środkach komunikacji. Identyfikacja ta będzie wymagała od pasażera zameldowania się w pojeździe lub na przystanku kolejowym na specjalnym czytniku (walidatorze).

    • 7 17

    • Brzmi beznadziejne (2)

      • 26 0

      • (1)

        bo to czysty orwell tresura masz się odbić dwa razy jak wsiadasz i wysiadasz tresura jak w obozie czy więzieniu bo jak nie to naliczy ci w ch.. pieniędzy i zapisywanie tras twojego przemieszczania się całkiem przydatne jak każdy twój ruch czy krok będzie ci zliczać ślad węglowy na który narzucą ci limit zapewne w tym limicie będą podróże komunikacją miejską idealny świat totalitarnych paranoików

        • 6 3

        • Skończ się ośmieszać. Piszesz jakieś bzdety.

          • 0 0

    • konta pasażerów podejrzewam że to jest najważniejsza funkcjonalność tego systemu pełna kontrola stadka baranów dokąd skąd kiedy jak z kim za ile i wgląd do kont bankowych identyfikowanie czyli śledzenie gdzie kto się przemieszcza jak kiedy i zapisywanie tego w wielkiej bazie witamy w orwellu

      • 5 2

    • Będzie wymagała zameldowania się pasażera.

      Pasażer: "Drogi systemie Fala! Jan Nowak melduje się w tramwaju!"

      • 3 1

  • (2)

    "rozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie na podstawie identyfikowania go w różnych środkach komunikacji" krótko mówiąc - każdy będzie śledzony

    • 65 2

    • Masz smartfona, jesteś cały czas śledzony (1)

      • 4 6

      • mogę go nie zabrać ze sobą lubię takie durne gadanie jesteś śledzony więc daj im jeszcze więcej

        • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane