- 1 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (49 opinii)
- 2 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (358 opinii)
- 3 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (120 opinii)
- 4 Trójmiejskie mola, których już nie ma (106 opinii)
- 5 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (35 opinii)
- 6 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (302 opinie)
Wielkie zmiany w komunikacji w 2023 roku
Rok 2023 będzie obfitował w wiele zmian w komunikacji miejskiej w Trójmieście. Czeka nas m.in. uruchomienie systemu Fala, udostępnienie wyremontowanych dworców kolejowych, inauguracja linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej oraz zakończenie elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na ulice metropolii wiosną mają wrócić też rowery Mevo, stanowiące alternatywę i uzupełnienie oferty transportu publicznego.
W naszym zestawieniu wskazujemy pięć inwestycji, które już wkrótce mają zostać udostępnione pasażerom i użytkownikom komunikacji miejskiej.
Która z nich okaże się kluczowa? Która zostanie oddana jako pierwsza, a która na ostatniej prostej złapie opóźnienie?
Przekonamy się o tym już niebawem.
Inauguracja systemu Fala
Być może w pierwszym kwartale roku poznamy pierwsze funkcjonalności systemu Fala. Systemu - dodajmy - rodzącego się w dużych bólach, którego inauguracja jest już opóźniona o kilka miesięcy, o czym informowaliśmy w październiku.
Urzędnicy pracujący nad wdrożeniem "rewolucyjnego" - jak jest przez nich zapowiadany - systemu nie mają już jednak marginesu na kolejną zwłokę, bo cały projekt dofinansowany ze środków unijnych musi być rozliczony do końca czerwca 2023 roku.
O tym, kiedy i w jakim wymiarze system wreszcie ruszy z kopyta przekonamy się już niebawem, bo na początek stycznia zaplanowano konferencję prasową, na której urzędnicy i pracownicy spółki Innobaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie systemu, mają ogłosić harmonogram wdrożenia Fali.
Nowe dworce: Główny i we Wrzeszczu
Opóźnione, ale również zapowiadane na ten rok jest zakończenie remontu Dworca Głównego w Gdańsku. Pierwotnie miał się on zakończyć na koniec 2021 roku, ale prace wciąż trwają.
Nie udało się dotrzymać też drugiego terminu w 2022 roku, a najnowsze informacje mówią o inauguracji wiosną 2023 roku. Kilka zmian końcowego terminu sprawiło, że w typowanie otwarcia dworca włączyli się bukmacherzy.
Kilka miesięcy opóźnienia złapała też budowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Według zapewnień kolejarzy ma być on gotowy w połowie 2023 roku.
Nowa linia tramwajowa na Nowej Warszawskiej
Jeszcze przed końcem 2022 roku zakończyły się prace budowlane linii tramwajowej wzdłuż Nowej Warszawskiej. Jednak ze względu na konieczne i czasochłonne odbiory techniczne tramwaje z pasażerami pojadą po nowych torach dopiero wiosną.
Do tego czasu mają się tam odbyć jazdy testowe i zakończyć prace nad rozkładem linii tramwajowej, która ma kursować między pętlą Ujeścisko a al. Havla.
Elektryfikacja linii PKM
Zmianę jakościową powinni w tym roku odczuć także pasażerowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, na której kończą się prace przy elektryfikacji. Inwestycja umożliwi bowiem uruchomienie na linii PKM dłuższych i bardziej pojemnych pociągów elektrycznych, które zastąpią krótkie i przepełnione szynobusy spalinowe.
Prace przy elektryfikacji - według zapowiedzi PKM - mają zakończyć się w pierwszej połowie 2023 roku. Regularne kursy elektryków rozpoczną się w drugiej połowie roku.
Powrót rowerów Mevo
Rok 2023 ma być też wielkim powrotem roweru metropolitalnego Mevo. I jak zapewnia Obszar Metropolitalny, od trzech lat pracujący nad reaktywacją Mevo, ma to nastąpić jeszcze wiosną - rozruch systemu zaplanowano na początek kwietnia a start całego systemu najpóźniej do początku lipca.
Na ulicach 16 gmin zrzeszonych w OMGGS pojawi się 3 tys. rowerów elektrycznych i 1 tys. rowerów bez napędu elektrycznego. Miesiąc jazdy ma kosztować 30 zł, a rok - 259 zł.
Operatorem Mevo 2.0 przez sześć lat będzie hiszpańska spółka City Bike Global, która za obsługę systemu otrzyma od Obszaru Metropolitalnego 159 mln zł.
Opinie (471) 10 zablokowanych
-
2023-01-03 11:36
A co z kasą za poprzednie MEVO? :-)
A kiedy będą zwroty pieniędzy za poprzednie MEVO? U mnie to ponad 90 PLN na koncie. Wszyscy zapewniali, żeby się nie stresować i że środki zostaną zwrócone, wystarczyło wypełnić i wysłać mailowo wniosek. Wszystko wysłane 3 lata temu...
- 1 0
-
2023-01-03 20:50
Poniżej cytat z Dziennika Bałtyckiego i pytanie:
"Samochodem przez obwodnicę jechałabym do pracy 40 minut. Ale nie mam samochodu ani prawka, bo boję się prowadzić auto. Najbardziej mnie wkurza, że tą obwodnicą nie jeżdżą autobusy. Bo miałabym raj: 45 minut i jestem w pracy." Kiedy wreszcie ZKM i ZTM zaczniecie funkcjonować dla ludzi ? Dla mieszkańców Trójmiasta? Tego dużego i tego małego. Obwodnica jest idealna, aby prowadzić nią szybkie połączenia pomiędzy górnymi dzielnicami.
- 0 0
-
2023-01-03 23:27
Upadek rowerów
Znów geniusze uparli się na rowery elektryczne i znów cała idea upadnie po max roku. Niczego się nie nauczyliście i niczego nie zrozumieliscie po pierwszej porażce dalej brnięcie w g#$*o
- 1 0
-
2023-01-03 23:29
Żadna fala nie pomoże jak będzie milion biletów i dwa miliony taryf.
Dlaczego u tych niedobrych Niemców jest jeden bilet na wszystko.
- 0 0
-
2023-01-04 16:20
Dworzec PKP
Dworzec to wizytówka miasta, ale w Gdańsku to antyreklama, że tak długo można ludzi męczyć chyba ciągnącym się na siłę remontem.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.