• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie zmiany w komunikacji w 2023 roku

Maciej Korolczuk
2 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (471)
Rok 2023 w trójmiejskiej komunikacji miejskiej zapowiada się wyjątkowo interesująco. Rok 2023 w trójmiejskiej komunikacji miejskiej zapowiada się wyjątkowo interesująco.

Rok 2023 będzie obfitował w wiele zmian w komunikacji miejskiej w Trójmieście. Czeka nas m.in. uruchomienie systemu Fala, udostępnienie wyremontowanych dworców kolejowych, inauguracja linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej oraz zakończenie elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na ulice metropolii wiosną mają wrócić też rowery Mevo, stanowiące alternatywę i uzupełnienie oferty transportu publicznego.



Na co w trójmiejskiej komunikacji miejskiej w 2023 roku czekasz najbardziej?

Już dawno nowy rok nie zapowiadał się tak interesująco pod względem zmian w transporcie publicznym w Trójmieście.

W naszym zestawieniu wskazujemy pięć inwestycji, które już wkrótce mają zostać udostępnione pasażerom i użytkownikom komunikacji miejskiej.

Która z nich okaże się kluczowa? Która zostanie oddana jako pierwsza, a która na ostatniej prostej złapie opóźnienie?

Przekonamy się o tym już niebawem.

Już niebawem urządzenia do skanowania kart i kupowania biletów zostaną uruchomione. Cały system Fala ma ruszyć najpóźniej do połowy 2023 roku. Już niebawem urządzenia do skanowania kart i kupowania biletów zostaną uruchomione. Cały system Fala ma ruszyć najpóźniej do połowy 2023 roku.

Inauguracja systemu Fala



Być może w pierwszym kwartale roku poznamy pierwsze funkcjonalności systemu Fala. Systemu - dodajmy - rodzącego się w dużych bólach, którego inauguracja jest już opóźniona o kilka miesięcy, o czym informowaliśmy w październiku.

Urzędnicy pracujący nad wdrożeniem "rewolucyjnego" - jak jest przez nich zapowiadany - systemu nie mają już jednak marginesu na kolejną zwłokę, bo cały projekt dofinansowany ze środków unijnych musi być rozliczony do końca czerwca 2023 roku.

O tym, kiedy i w jakim wymiarze system wreszcie ruszy z kopyta przekonamy się już niebawem, bo na początek stycznia zaplanowano konferencję prasową, na której urzędnicy i pracownicy spółki Innobaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie systemu, mają ogłosić harmonogram wdrożenia Fali.

  • Opóźnienie remontu dworca wynosi już prawie dwa lata. Inwestycja ma się zakończyć w 2023 roku.
  • Tak w połowie roku ma się prezentować po przebudowie nowy dworzec kolejowy we Wrzeszczu.

Nowe dworce: Główny i we Wrzeszczu



Opóźnione, ale również zapowiadane na ten rok jest zakończenie remontu Dworca Głównego w Gdańsku. Pierwotnie miał się on zakończyć na koniec 2021 roku, ale prace wciąż trwają.

Nie udało się dotrzymać też drugiego terminu w 2022 roku, a najnowsze informacje mówią o inauguracji wiosną 2023 roku. Kilka zmian końcowego terminu sprawiło, że w typowanie otwarcia dworca włączyli się bukmacherzy.

Kilka miesięcy opóźnienia złapała też budowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Według zapewnień kolejarzy ma być on gotowy w połowie 2023 roku.

Tramwaje na Nowej Warszawskiej zaczną wozić pasażerów prawdopodobnie w pierwszym kwartale tego roku. Tramwaje na Nowej Warszawskiej zaczną wozić pasażerów prawdopodobnie w pierwszym kwartale tego roku.

Nowa linia tramwajowa na Nowej Warszawskiej



Jeszcze przed końcem 2022 roku zakończyły się prace budowlane linii tramwajowej wzdłuż Nowej Warszawskiej. Jednak ze względu na konieczne i czasochłonne odbiory techniczne tramwaje z pasażerami pojadą po nowych torach dopiero wiosną.

Do tego czasu mają się tam odbyć jazdy testowe i zakończyć prace nad rozkładem linii tramwajowej, która ma kursować między pętlą Ujeścisko a al. Havla.

W połowie roku ma się zakończyć elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W połowie roku ma się zakończyć elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Elektryfikacja linii PKM



Zmianę jakościową powinni w tym roku odczuć także pasażerowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, na której kończą się prace przy elektryfikacji. Inwestycja umożliwi bowiem uruchomienie na linii PKM dłuższych i bardziej pojemnych pociągów elektrycznych, które zastąpią krótkie i przepełnione szynobusy spalinowe.

Prace przy elektryfikacji - według zapowiedzi PKM - mają zakończyć się w pierwszej połowie 2023 roku. Regularne kursy elektryków rozpoczną się w drugiej połowie roku.

W tym roku na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji mają też wrócić rowery Mevo. Pojedziemy nimi już wiosną. W tym roku na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji mają też wrócić rowery Mevo. Pojedziemy nimi już wiosną.

Powrót rowerów Mevo



Rok 2023 ma być też wielkim powrotem roweru metropolitalnego Mevo. I jak zapewnia Obszar Metropolitalny, od trzech lat pracujący nad reaktywacją Mevo, ma to nastąpić jeszcze wiosną - rozruch systemu zaplanowano na początek kwietnia a start całego systemu najpóźniej do początku lipca.

Na ulicach 16 gmin zrzeszonych w OMGGS pojawi się 3 tys. rowerów elektrycznych i 1 tys. rowerów bez napędu elektrycznego. Miesiąc jazdy ma kosztować 30 zł, a rok - 259 zł.

Operatorem Mevo 2.0 przez sześć lat będzie hiszpańska spółka City Bike Global, która za obsługę systemu otrzyma od Obszaru Metropolitalnego 159 mln zł.

Opinie (471) 10 zablokowanych

  • (1)

    Kiedy przejście naziemne przy dworcu PKP Gdńsk

    • 1 1

    • Emeryt: Gdńska nie ma, to nie ma przejścia naziemnego

      • 0 1

  • Coś zdumiewającego, (1)

    czytam artykuł pierwszy raz i zagłosowałam, a wyskakuje,że już głosowałam więc napisałam w opinii ,że nie głosowałam i to dostałam od cenzora. Opinia nie została dodana
    Powód: Niedozwolona treść.Doskonałe.

    • 6 0

    • Ja często mam niedozwoloną treść. Wystarczy nieprzychylny komentarz na temat ua. Dziś mi zablokowali trzy wpisy, że wczoraj ua świętowała rocznicę urodzin S.B. A to przecież prawda. Cenzura pelna parą.

      • 0 0

  • co tak późno???

    co tak późno???

    • 0 0

  • Cala ta FALA...

    To jakaś ściema nawieszali pełno jakiś skanerów które nie wiadomo kiedy będą działać a jak już zadziałają to okaże się że to wszystko nie potrzebne i o wiele lat spóźnione ale ktoś za to grubą kaskę weźmie

    • 5 0

  • W nowym roku będzie tylko gorzej bo uruchomiona zostanie nowa linia tramwajowa a nie zostały zakupione na nią żadne nowe tramwaje. Czyli na pozostałych liniach się pogorszy. Druga sprawa zdjąć to badziewie z fali bo się nie ma czego złapać jak się wsiada do autobusu. Brak tej wolnej barierki. Amen

    • 5 0

  • Dokąd docelowo będą jeździć pociągi elektryczne PKM skoro linia państwowa PKP Gdynia-Kościerzyna nie jest zelektryfikowana i nie wiadomo kiedy jej elektryfikacja nastąpi.

    • 2 0

  • Dlaczego Hiszpanie, o co tu chodzi, to nie ma polskich firm

    Operatorem Mevo 2.0 przez sześć lat będzie hiszpańska spółka City Bike Global, która za obsługę systemu otrzyma od Obszaru Metropolitalnego 159 mln zł.

    • 1 0

  • W ankiecie jak widac niema naco zagłosowac bo nieczekamy na zadne z tych zmian to tylko pozory szkodliwee działanioa i

    y szkodliwee działanioa i marnowanie milionów na Mevo

    • 1 0

  • (1)

    Fala to tak naprawdę nie bilet tylko system rozliczeniowy i elektroniczna portmonetka.System ten likwiduje typowe bilety miesięczne,gdzie za np 120pln można było jeździć bez ograniczeń przez cały miesiąc.W systemie Fala każdy przejazd będzie zdejmował jakąś kwotę za każdy przejazd,czyli te 120pln wystarczy na powiedzmy 15 podróży w obie strony.

    • 1 0

    • Czyli znów okradanie mieszkańców. Jeśli to ma tak wyglądać to przesiadam się na samochód. Cena wyjdzie taka sama a komfort beż porównania

      • 0 0

  • Co z PKM Południe

    Albo chociaż tramwajem wzdłuż Nowej Świętokrzyskiej? Której nie ma.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane