• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie zmiany w komunikacji w 2023 roku

Maciej Korolczuk
2 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (471)
Rok 2023 w trójmiejskiej komunikacji miejskiej zapowiada się wyjątkowo interesująco. Rok 2023 w trójmiejskiej komunikacji miejskiej zapowiada się wyjątkowo interesująco.

Rok 2023 będzie obfitował w wiele zmian w komunikacji miejskiej w Trójmieście. Czeka nas m.in. uruchomienie systemu Fala, udostępnienie wyremontowanych dworców kolejowych, inauguracja linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej oraz zakończenie elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na ulice metropolii wiosną mają wrócić też rowery Mevo, stanowiące alternatywę i uzupełnienie oferty transportu publicznego.



Na co w trójmiejskiej komunikacji miejskiej w 2023 roku czekasz najbardziej?

Już dawno nowy rok nie zapowiadał się tak interesująco pod względem zmian w transporcie publicznym w Trójmieście.

W naszym zestawieniu wskazujemy pięć inwestycji, które już wkrótce mają zostać udostępnione pasażerom i użytkownikom komunikacji miejskiej.

Która z nich okaże się kluczowa? Która zostanie oddana jako pierwsza, a która na ostatniej prostej złapie opóźnienie?

Przekonamy się o tym już niebawem.

Już niebawem urządzenia do skanowania kart i kupowania biletów zostaną uruchomione. Cały system Fala ma ruszyć najpóźniej do połowy 2023 roku. Już niebawem urządzenia do skanowania kart i kupowania biletów zostaną uruchomione. Cały system Fala ma ruszyć najpóźniej do połowy 2023 roku.

Inauguracja systemu Fala



Być może w pierwszym kwartale roku poznamy pierwsze funkcjonalności systemu Fala. Systemu - dodajmy - rodzącego się w dużych bólach, którego inauguracja jest już opóźniona o kilka miesięcy, o czym informowaliśmy w październiku.

Urzędnicy pracujący nad wdrożeniem "rewolucyjnego" - jak jest przez nich zapowiadany - systemu nie mają już jednak marginesu na kolejną zwłokę, bo cały projekt dofinansowany ze środków unijnych musi być rozliczony do końca czerwca 2023 roku.

O tym, kiedy i w jakim wymiarze system wreszcie ruszy z kopyta przekonamy się już niebawem, bo na początek stycznia zaplanowano konferencję prasową, na której urzędnicy i pracownicy spółki Innobaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie systemu, mają ogłosić harmonogram wdrożenia Fali.

  • Opóźnienie remontu dworca wynosi już prawie dwa lata. Inwestycja ma się zakończyć w 2023 roku.
  • Tak w połowie roku ma się prezentować po przebudowie nowy dworzec kolejowy we Wrzeszczu.

Nowe dworce: Główny i we Wrzeszczu



Opóźnione, ale również zapowiadane na ten rok jest zakończenie remontu Dworca Głównego w Gdańsku. Pierwotnie miał się on zakończyć na koniec 2021 roku, ale prace wciąż trwają.

Nie udało się dotrzymać też drugiego terminu w 2022 roku, a najnowsze informacje mówią o inauguracji wiosną 2023 roku. Kilka zmian końcowego terminu sprawiło, że w typowanie otwarcia dworca włączyli się bukmacherzy.

Kilka miesięcy opóźnienia złapała też budowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Według zapewnień kolejarzy ma być on gotowy w połowie 2023 roku.

Tramwaje na Nowej Warszawskiej zaczną wozić pasażerów prawdopodobnie w pierwszym kwartale tego roku. Tramwaje na Nowej Warszawskiej zaczną wozić pasażerów prawdopodobnie w pierwszym kwartale tego roku.

Nowa linia tramwajowa na Nowej Warszawskiej



Jeszcze przed końcem 2022 roku zakończyły się prace budowlane linii tramwajowej wzdłuż Nowej Warszawskiej. Jednak ze względu na konieczne i czasochłonne odbiory techniczne tramwaje z pasażerami pojadą po nowych torach dopiero wiosną.

Do tego czasu mają się tam odbyć jazdy testowe i zakończyć prace nad rozkładem linii tramwajowej, która ma kursować między pętlą Ujeścisko a al. Havla.

W połowie roku ma się zakończyć elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W połowie roku ma się zakończyć elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Elektryfikacja linii PKM



Zmianę jakościową powinni w tym roku odczuć także pasażerowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, na której kończą się prace przy elektryfikacji. Inwestycja umożliwi bowiem uruchomienie na linii PKM dłuższych i bardziej pojemnych pociągów elektrycznych, które zastąpią krótkie i przepełnione szynobusy spalinowe.

Prace przy elektryfikacji - według zapowiedzi PKM - mają zakończyć się w pierwszej połowie 2023 roku. Regularne kursy elektryków rozpoczną się w drugiej połowie roku.

W tym roku na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji mają też wrócić rowery Mevo. Pojedziemy nimi już wiosną. W tym roku na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji mają też wrócić rowery Mevo. Pojedziemy nimi już wiosną.

Powrót rowerów Mevo



Rok 2023 ma być też wielkim powrotem roweru metropolitalnego Mevo. I jak zapewnia Obszar Metropolitalny, od trzech lat pracujący nad reaktywacją Mevo, ma to nastąpić jeszcze wiosną - rozruch systemu zaplanowano na początek kwietnia a start całego systemu najpóźniej do początku lipca.

Na ulicach 16 gmin zrzeszonych w OMGGS pojawi się 3 tys. rowerów elektrycznych i 1 tys. rowerów bez napędu elektrycznego. Miesiąc jazdy ma kosztować 30 zł, a rok - 259 zł.

Operatorem Mevo 2.0 przez sześć lat będzie hiszpańska spółka City Bike Global, która za obsługę systemu otrzyma od Obszaru Metropolitalnego 159 mln zł.

Opinie (471) 10 zablokowanych

  • Czekamy ...

    • 2 0

  • Zmiany to by były, gdyby tramwaje do mojej, rzekomo najlepiej skomunikowanej, dzielnicy zaczęły jeździć częściej niż co 20 minut, gdyby pojawiły się nowe sensownie zaplanowane linie, gdyby pojawił się wspólny bilet.

    • 13 0

  • Fala obsurdów

    Wszyscy wiedzą, że chodzi im tylko o przekręty w tym urzędzie

    • 12 2

  • komynikacja

    witam przeciez system tristar to nie jest zeby pomoc tylko inwigilacja kierowcow komunikacji miejskiej aby nakladac kary ze odjechal 44sekundy szybcjej ale teraz jak polikwiduja linie polaczenia to pojazdy beda tak napelniane ze beda stac po 3min zeby zamknac dzwi albo beda stawac za przystankami zeby nikt wiecej nie wsiadl bo jest przepelniony a rowezysci niech wogole zapomna o pojazdach komunikacji miejskiej pedalowac

    • 6 2

  • jakie zakończenie elektryfikacji? (3)

    Nawet do Osowy nie dociągnęli trakcji, więc żadna z dotychczasowych relacji nie może być obsługiwana pociągami elektrycznymi, a taboru hybrydowego w pomorskim nie ma. Więc na tą chwilę to są zmarnowane pieniądze. Elektryfikacja powinna być od razu do Gdyni i Kartuz

    • 11 1

    • Pretensje do pkp plk

      To już z PKM czy województwem nie ma nic wspólnego

      • 1 0

    • A skąd wiesz że nie do Osowej ? Jeden z 2 torów PKM dochodzi do samej stacji, gdy drugi wpina się w tor należący do (1)

      pkp plk. zobacz to sobie na mapie Trójmiasta portalu w wersji zdjęcia lotniczego. Uważam że zarząd PKM powinien móc to zrobić.

      • 0 1

      • Bo linia 201 nie należy to PKM?

        To elementarne, Watsonie...

        • 0 0

  • Czy ZKM Gdynia planuje wreszcie uruchomić nowe połączenia z Chwarzna Wiczlina ?

    Do pętli tramwajowej w Oliwie, przez Sopot oraz drugie obwodnicą i Spacerową. Czy nadal będziemy zmuszani do jeżdzenia naokoło przez Witomino i Redlowo, i dalej SKM, i dalej ZTM Gdańsk ??? 1,5 godziny zamiast 30-40 minut. Dwa miesięczne zamiast jednego. Co na to UM i nasz dzielnicowy góru ?

    • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    A jak tam obiecywane od 20 lat PKM do Gdyni Zachód ? (8)

    Zaplanowane lokalizacje są nadal wolne od zabudowy.

    • 72 10

    • W miejscu gdzie mogly byc tory do Wiczlina zbudowano "ciąg pieszo-rowerowy" i sztuczny potok bez wody. (2)

      • 18 7

      • To nie są żadne przeszkody (1)

        • 8 1

        • Jak patrzę na Gdynię, gdzie przemieszkałem 20 lat

          to myślę, że tam wszystko jest problemem. A wizytówką tego jest remont ulic na Karwinach i Dąbrowie.

          • 4 1

    • (1)

      Normalnie 19 lat do przodu w stosunku do obiecanego PKM na Gdańsk południe. Za 20 lat będzie to odpowiednio 40 i 21

      • 7 6

      • Na Wiczlino PKM nie będzie nigdy, bo nie ma ono żadnego sensu

        Na Pogórze/Oksywie czy Gdańsk Południe sens już ma i z 2 dekady faktycznie zajmie

        • 10 1

    • władze miasta mówią, że nie da się (1)

      • 8 6

      • Władze miasta nie są od PKM, więc mogą sobie gadać co chcą (a akurat siedzą cicho)

        od PKM jest marszałek

        • 8 3

    • O to pytaj władze Gdyni, bo to tylko od nich zależy

      Kolej na terenie Gdyni nigdy nie była częścią PKM, bo tam juz istnieją tory będące własnością PKP. I władze Gdyni do spolki z PKP właśnie przygotowały własny projekt Północnej Kolei Aglomeracyjnej (PKA), który z PKM nie ma nic wspólnego. Spytaj więc władze Gdyni dlaczego nic z tego jeszcze nie wyszło?

      • 1 0

  • PĶM (1)

    To nie będzie elektryfikowana cała trasa PKM

    • 6 0

    • Będzie zelektryfikowana cała trasa należąca do PKM. To co na swoim odcinku robią, a raczej nie robią, PLK, jest inną kwestią.

      • 3 0

  • ta fala to koszmar w dobie aplikacji mobilnych, a elektryfikacja nic nie da, bo nie obejmuje żadnego kluczowego odcinka (1)

    o remontowaniu trupa (Wrzeszcz) i zabytku (GG) nie ma co wspominać, bo nie mają wpływu na komunikację, tak więc jak zwykle dużo pucu i mało konkretów

    • 6 1

    • Chyba odcinek Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Port Lotniczy to nie jest kluczowy odcinek ?

      • 0 1

  • czy z falą będzie tak jak z biletomatami, które są wiecznie zepsute? (1)

    • 12 2

    • U was w Gdańsku wiecznie zepsute

      U nas w Mieście Słońca Bulwaru to nie do pomyślenia, żeby zepsuł się bankomat!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane