• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie zmiany w komunikacji w 2023 roku

Maciej Korolczuk
2 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (471)
Rok 2023 w trójmiejskiej komunikacji miejskiej zapowiada się wyjątkowo interesująco. Rok 2023 w trójmiejskiej komunikacji miejskiej zapowiada się wyjątkowo interesująco.

Rok 2023 będzie obfitował w wiele zmian w komunikacji miejskiej w Trójmieście. Czeka nas m.in. uruchomienie systemu Fala, udostępnienie wyremontowanych dworców kolejowych, inauguracja linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej oraz zakończenie elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na ulice metropolii wiosną mają wrócić też rowery Mevo, stanowiące alternatywę i uzupełnienie oferty transportu publicznego.



Na co w trójmiejskiej komunikacji miejskiej w 2023 roku czekasz najbardziej?

Już dawno nowy rok nie zapowiadał się tak interesująco pod względem zmian w transporcie publicznym w Trójmieście.

W naszym zestawieniu wskazujemy pięć inwestycji, które już wkrótce mają zostać udostępnione pasażerom i użytkownikom komunikacji miejskiej.

Która z nich okaże się kluczowa? Która zostanie oddana jako pierwsza, a która na ostatniej prostej złapie opóźnienie?

Przekonamy się o tym już niebawem.

Już niebawem urządzenia do skanowania kart i kupowania biletów zostaną uruchomione. Cały system Fala ma ruszyć najpóźniej do połowy 2023 roku. Już niebawem urządzenia do skanowania kart i kupowania biletów zostaną uruchomione. Cały system Fala ma ruszyć najpóźniej do połowy 2023 roku.

Inauguracja systemu Fala



Być może w pierwszym kwartale roku poznamy pierwsze funkcjonalności systemu Fala. Systemu - dodajmy - rodzącego się w dużych bólach, którego inauguracja jest już opóźniona o kilka miesięcy, o czym informowaliśmy w październiku.

Urzędnicy pracujący nad wdrożeniem "rewolucyjnego" - jak jest przez nich zapowiadany - systemu nie mają już jednak marginesu na kolejną zwłokę, bo cały projekt dofinansowany ze środków unijnych musi być rozliczony do końca czerwca 2023 roku.

O tym, kiedy i w jakim wymiarze system wreszcie ruszy z kopyta przekonamy się już niebawem, bo na początek stycznia zaplanowano konferencję prasową, na której urzędnicy i pracownicy spółki Innobaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie systemu, mają ogłosić harmonogram wdrożenia Fali.

  • Opóźnienie remontu dworca wynosi już prawie dwa lata. Inwestycja ma się zakończyć w 2023 roku.
  • Tak w połowie roku ma się prezentować po przebudowie nowy dworzec kolejowy we Wrzeszczu.

Nowe dworce: Główny i we Wrzeszczu



Opóźnione, ale również zapowiadane na ten rok jest zakończenie remontu Dworca Głównego w Gdańsku. Pierwotnie miał się on zakończyć na koniec 2021 roku, ale prace wciąż trwają.

Nie udało się dotrzymać też drugiego terminu w 2022 roku, a najnowsze informacje mówią o inauguracji wiosną 2023 roku. Kilka zmian końcowego terminu sprawiło, że w typowanie otwarcia dworca włączyli się bukmacherzy.

Kilka miesięcy opóźnienia złapała też budowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Według zapewnień kolejarzy ma być on gotowy w połowie 2023 roku.

Tramwaje na Nowej Warszawskiej zaczną wozić pasażerów prawdopodobnie w pierwszym kwartale tego roku. Tramwaje na Nowej Warszawskiej zaczną wozić pasażerów prawdopodobnie w pierwszym kwartale tego roku.

Nowa linia tramwajowa na Nowej Warszawskiej



Jeszcze przed końcem 2022 roku zakończyły się prace budowlane linii tramwajowej wzdłuż Nowej Warszawskiej. Jednak ze względu na konieczne i czasochłonne odbiory techniczne tramwaje z pasażerami pojadą po nowych torach dopiero wiosną.

Do tego czasu mają się tam odbyć jazdy testowe i zakończyć prace nad rozkładem linii tramwajowej, która ma kursować między pętlą Ujeścisko a al. Havla.

W połowie roku ma się zakończyć elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W połowie roku ma się zakończyć elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Elektryfikacja linii PKM



Zmianę jakościową powinni w tym roku odczuć także pasażerowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, na której kończą się prace przy elektryfikacji. Inwestycja umożliwi bowiem uruchomienie na linii PKM dłuższych i bardziej pojemnych pociągów elektrycznych, które zastąpią krótkie i przepełnione szynobusy spalinowe.

Prace przy elektryfikacji - według zapowiedzi PKM - mają zakończyć się w pierwszej połowie 2023 roku. Regularne kursy elektryków rozpoczną się w drugiej połowie roku.

W tym roku na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji mają też wrócić rowery Mevo. Pojedziemy nimi już wiosną. W tym roku na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji mają też wrócić rowery Mevo. Pojedziemy nimi już wiosną.

Powrót rowerów Mevo



Rok 2023 ma być też wielkim powrotem roweru metropolitalnego Mevo. I jak zapewnia Obszar Metropolitalny, od trzech lat pracujący nad reaktywacją Mevo, ma to nastąpić jeszcze wiosną - rozruch systemu zaplanowano na początek kwietnia a start całego systemu najpóźniej do początku lipca.

Na ulicach 16 gmin zrzeszonych w OMGGS pojawi się 3 tys. rowerów elektrycznych i 1 tys. rowerów bez napędu elektrycznego. Miesiąc jazdy ma kosztować 30 zł, a rok - 259 zł.

Operatorem Mevo 2.0 przez sześć lat będzie hiszpańska spółka City Bike Global, która za obsługę systemu otrzyma od Obszaru Metropolitalnego 159 mln zł.

Opinie (471) 10 zablokowanych

  • Komunikacja w Gdansku = Klapa

    • 3 1

  • Szanowny Panie Redaktorze Macieju (2)

    Jestem fanem rozwoju i unowocześnienia kolei na Kaszubach(PKM). Może warto było przycisnąć rzeczników prasowych pkp plk kiedy w końcu zaczną elektryfikować odcinek Gdynia Główna Gdańsk Osowa? Przecież to jest już linia dwutorowa,dobudowanie drugiego toru Gdańsk Osowa Kościerzyna to jakby kolejny etap unowocześniania tej linii.Myślę, że to można tak zrobić.Zaś PKM mogłaby zelektryfikować jednotorową linię Gdańsk Rębiechowo Kartuzy.Tym sposobem można działać odcinkowi,a jednocześnie wymusiło to by na pkp plk w końcu przyśpieszenie działań.Jezeli tak się nie stanie,to oznacza, że przychodzi czas na wymianę pewnej części kadry tejże firmy.Być może to jest ten moment by zacząć poważnie zastanawiać się nad wyborami.To może być program gospodarczy dla opozycji.Pozdrawiam

    • 8 1

    • Chyba nie masz pojęcia o planach plk-i

      Już pomijam pomysł elektryfikowania linii należącej do plk przez pkm

      • 1 0

    • To ma być poważna modernizacji całej linii nr 201 na odcinku Maksymilianowo k/Bydgoszczy - Gdynia Gł., gdzie

      drugi tor jest jedynie na krótkim w stosunku do całej linii odcinku z Gdyni do Osowej. Zatem głównym założeniem remontu ma być bardziej budowa drugiego toru, a nie elektryfikacja.

      • 0 0

  • "najlepszy" artykuł na pobudzenie wszystkich troli po świąteczno-noworocznym letargu (1)

    Kij w mrowisko został skutecznie wsadzony, wróciła fala nienawiści i hejtu, która zostanie z nami już do końca roku. Komentujący będą się ogrzewać we własnym sosie.
    Powodzenia redakcjo.

    • 3 5

    • Przecież to forum przyciąga od dawna największych pieniaczy Trójmiasta. Zresztą jak inne fora, w tym te społecznościowe.

      • 1 1

  • Obiecanki-cacanki hihi

    • 3 1

  • Kolejna "wielka zmiana" to obcięcie kursów komunikacji miejskirj w Gdyni.

    Za to AB dostanie parking.

    • 4 0

  • czekam 10 LAT na tygodniowy metropolitalny za 35 zlotych. to prawie jak holy grail (1)

    w miescie zwanym gdansk

    • 12 0

    • przecież 72 godzinny jest droższy, więc możesz już nie czekać

      • 1 0

  • zmiany komunikacyjne. (2)

    Chce zapytać co z nowa ulica Politechniczną,tramwajem na morene i wyburzaniem starych chalup przy ul.Do studzienki.Tam wstyd chodzic.

    • 7 3

    • Przecież stare rudery nie będą wyburzane

      Od czasu jak temat obsiedli kalesoniarze, to okazało się, że planowana od dekad trasa przez Do Studzienki jest fuj, a najlepsza opcją jest ostry slalom zakończony ujsciem przez cienka jak d*pa węża Bohaterów Getta.

      • 4 1

    • A Igor Strzok, czyli pomorski konserwator zabytków dał zgodę na wyburzenia tych domów ?

      • 0 0

  • Mevo 2.0 (2)

    159 milionów przez 6 lat. Za tą kwotę można by dać dotacje w kwocie 2500zl na rower elektryczny dla 63 600 osób.

    • 7 1

    • A co z pozostalymi 200000 użytkowników?

      Powiesz im wsiadajcie w ukochany samochód ?

      • 0 0

    • Rower miejski jest zdecydowanie wygodniejszy i bardziej praktyczny, jeśli ma służyć jako uzupełnienie komunikacji miejskiej, niż własny. Można go zabrać spod stacji SKM i zostawić pod domem, bez konieczności znoszenia go piwnicy czy jakiegokolwiek zajmowania się nim.

      • 0 0

  • Najbardziej czekam aż zdam prawko (6)

    Żeby móc jeździć z Gdyni do Gdańska w 20 minut zamiast komunikacją w 2 h 20 min

    • 13 1

    • Trasa? (4)

      Którędy można pojechać za dnia GDY-GDN w 20 minut?

      • 4 1

      • Pytanie powinno brzemieć nie którędy tylko o której godzinie

        • 4 1

      • (2)

        no ja w grudniu między 19 a 20 dojechałem z Pustek Cisowskich pod zieleniak w Gdańsku w 45 minut czyli szybciej niż tzw SKMką nie pędząc na złamanie karku gdyby nie durnowate światła pewnie z 10 minut by jeszcze urwał na tej trasie prawie 30 km

        • 2 2

        • I bardzo dobrze, że światła działają nawet w nocy. Ty ile masz koleś lat ? Bo zapewne nie pamiętasz, jak zwykła prasa (1)

          papierowa ("Dziennik Bałtycki" itp) donosił o nocnych wypadkach amatorów szybkiej jazdy ? Bo myślisz, że wtedy byłbyś jedynym jeżdżącym szybko w Trójmieście ?

          Ile tobie podobnych miałoby gdzieś stosowanie się wtedy do znaków drogowych A-7 czy B-20 zamiast świateł przy przejeździe w poprzek głównych arterii ?

          Jakoś widok czerwonych świateł działa lepiej.

          • 0 0

          • nie wiem dlaczego id.to jdąc w pobliżu ograniczenia prędkości łapię się na połowę świateł na czerwono zdaje się id.to że ok 21-22 nie ma takiego problemu bvy główny ciąg komunikacyjny obejmowała zielona fala zapewniająca jako taką płynność ruchu socjalistyczna k.rewko wiadomo że najlepiej zatrzymywać ruch bo coś się może stać a wcale nie musi ale wadzunia wie lepiej szkoda że nie pomyślała wadzunia że np na drogach są rowery np i ich średnio łapią pętelki indukcyjne czyli zatopione w asfalcie druty przez które płynie prąd

            • 0 0

    • W 20 minut to jeżdżą między stacjami Gdańsk Gł. - Gdynia Główna (tam i z powrotem) pociągi PolRegio po torach

      dalekobieżnych. Nawet stare EN57/71 (obok nowszych ezt).

      • 2 0

  • (3)

    System Fala to i**otyzm. Juz to widzę...autobus pelen ludzi i kolejka do kupna biletu na automacie w komunikacji miejskiej:/ Horror.

    • 9 2

    • To merytorycznie nam napisz (1)

      Powinna być możliwość zakupu biletu w autobusie/tramwaju, czy nie?

      • 0 3

      • Powinien być konduktor w autobusach jak w Grecji. Nie może łapać autobus opóźnienia bo przy wejściu kolejka do automatu. Autobus miejski to nie PKS. Większy przemiał ludzi i liczy się czas bo ludzie jeżdżą z przesiadkami

        • 0 0

    • Pojedź do Wrocławia Londynu i zobaczysz że jest spoko nie szukasz kasy kiosku cały dzień jeździsz a na koniec dnia cię podsumuje

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane