- 1 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (60 opinii)
- 2 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (43 opinie)
- 3 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (392 opinie)
- 4 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (122 opinie)
- 5 Trójmiejskie mola, których już nie ma (108 opinii)
- 6 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (307 opinii)
Wielkie zmiany w komunikacji w 2023 roku
Rok 2023 będzie obfitował w wiele zmian w komunikacji miejskiej w Trójmieście. Czeka nas m.in. uruchomienie systemu Fala, udostępnienie wyremontowanych dworców kolejowych, inauguracja linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej oraz zakończenie elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na ulice metropolii wiosną mają wrócić też rowery Mevo, stanowiące alternatywę i uzupełnienie oferty transportu publicznego.
W naszym zestawieniu wskazujemy pięć inwestycji, które już wkrótce mają zostać udostępnione pasażerom i użytkownikom komunikacji miejskiej.
Która z nich okaże się kluczowa? Która zostanie oddana jako pierwsza, a która na ostatniej prostej złapie opóźnienie?
Przekonamy się o tym już niebawem.
Inauguracja systemu Fala
Być może w pierwszym kwartale roku poznamy pierwsze funkcjonalności systemu Fala. Systemu - dodajmy - rodzącego się w dużych bólach, którego inauguracja jest już opóźniona o kilka miesięcy, o czym informowaliśmy w październiku.
Urzędnicy pracujący nad wdrożeniem "rewolucyjnego" - jak jest przez nich zapowiadany - systemu nie mają już jednak marginesu na kolejną zwłokę, bo cały projekt dofinansowany ze środków unijnych musi być rozliczony do końca czerwca 2023 roku.
O tym, kiedy i w jakim wymiarze system wreszcie ruszy z kopyta przekonamy się już niebawem, bo na początek stycznia zaplanowano konferencję prasową, na której urzędnicy i pracownicy spółki Innobaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie systemu, mają ogłosić harmonogram wdrożenia Fali.
Nowe dworce: Główny i we Wrzeszczu
Opóźnione, ale również zapowiadane na ten rok jest zakończenie remontu Dworca Głównego w Gdańsku. Pierwotnie miał się on zakończyć na koniec 2021 roku, ale prace wciąż trwają.
Nie udało się dotrzymać też drugiego terminu w 2022 roku, a najnowsze informacje mówią o inauguracji wiosną 2023 roku. Kilka zmian końcowego terminu sprawiło, że w typowanie otwarcia dworca włączyli się bukmacherzy.
Kilka miesięcy opóźnienia złapała też budowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Według zapewnień kolejarzy ma być on gotowy w połowie 2023 roku.
Nowa linia tramwajowa na Nowej Warszawskiej
Jeszcze przed końcem 2022 roku zakończyły się prace budowlane linii tramwajowej wzdłuż Nowej Warszawskiej. Jednak ze względu na konieczne i czasochłonne odbiory techniczne tramwaje z pasażerami pojadą po nowych torach dopiero wiosną.
Do tego czasu mają się tam odbyć jazdy testowe i zakończyć prace nad rozkładem linii tramwajowej, która ma kursować między pętlą Ujeścisko a al. Havla.
Elektryfikacja linii PKM
Zmianę jakościową powinni w tym roku odczuć także pasażerowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, na której kończą się prace przy elektryfikacji. Inwestycja umożliwi bowiem uruchomienie na linii PKM dłuższych i bardziej pojemnych pociągów elektrycznych, które zastąpią krótkie i przepełnione szynobusy spalinowe.
Prace przy elektryfikacji - według zapowiedzi PKM - mają zakończyć się w pierwszej połowie 2023 roku. Regularne kursy elektryków rozpoczną się w drugiej połowie roku.
Powrót rowerów Mevo
Rok 2023 ma być też wielkim powrotem roweru metropolitalnego Mevo. I jak zapewnia Obszar Metropolitalny, od trzech lat pracujący nad reaktywacją Mevo, ma to nastąpić jeszcze wiosną - rozruch systemu zaplanowano na początek kwietnia a start całego systemu najpóźniej do początku lipca.
Na ulicach 16 gmin zrzeszonych w OMGGS pojawi się 3 tys. rowerów elektrycznych i 1 tys. rowerów bez napędu elektrycznego. Miesiąc jazdy ma kosztować 30 zł, a rok - 259 zł.
Operatorem Mevo 2.0 przez sześć lat będzie hiszpańska spółka City Bike Global, która za obsługę systemu otrzyma od Obszaru Metropolitalnego 159 mln zł.
Opinie (471) 10 zablokowanych
-
2023-01-02 09:26
KOMUNikacja w Tr0jmieście
To jest śmiechu warte, od tylu lat nie mogą zrobić jednego bilety. Lata mijają, a jeżdżą te same linie i praktycznie nic się nie zmienia. Metropolia się powiększa, jest bardzo duże zagęszczenie ludności w pobliżu tr0jmiasta, a dojazd tragiczny. Dobrze, że chociaż raczkuje pkm, liczę że elektryfikacja zwiększy jakoś częstotliwość i czas przejazdów, koszt tych biletów jednoprzejazdowych to też jest nieśmieszny żart.
- 16 2
-
2023-01-02 09:32
Panie Macieju - redaktorze
Proszę zapytać ZTM w Gdańsku i ZKM w Gdyni
- jak zmieni się oferta przewozowa dla pasażerów - jakie będą cięcia kursów i ile kilometrów mniej będą pokonywały autobusy tramwaje i trolejbusy
Jakie linie znikną z rozkładów i ile kursów mniej dostępnych będzie dla pasażerów
To powinno się znaleźć w tym artykule bo to będą wielkie zmiany dla komunikacji- 26 0
-
2023-01-02 09:42
W porównaniu z innymi miastami w Polsce (2)
W Gdańsku naprawdę działa zielona fala.
- 1 11
-
2023-01-02 12:08
Przecież mamy morze, więc fala jak najbardziej
- 0 1
-
2023-01-03 23:42
Przejedź się ul.jpII. stajesz na każdych światłach a przy kościele jest rodzynek światła na przycisk każda tercjarka lecąca do i z kościoła wstrzymuje ruch natychmiast czasem nie zdążysz ruszyć bo kolejny pieszy se nadusil.
- 0 0
-
2023-01-02 09:43
Fala, fajna nazwa, kojarzy mi się z czasami jak byłem w wojsku.
Janusz
- 12 1
-
2023-01-02 09:45
Mevo 2: Electric Boogaloo (3)
Kolejny przewał pieniędzy podatnika.
- 14 2
-
2023-01-02 09:54
(2)
przewał to jest wydawać na kierowców by mogli smrodzić truć i zabijać
- 1 6
-
2023-01-02 10:07
Jak tam? (1)
Kupiłeś którąś z baterii po zezłomowanych szrotach z edycji 1.0?
- 2 1
-
2023-01-02 16:52
A tak mądraliński polakówu. Myślisz, że koncerny samochodowe przejmują się biadoleniem frustratów znad Wisły ?
- 0 0
-
2023-01-02 09:48
Śródmieście skm
My czekamy na zmianę włodarzy trójmiasta i to jak najszybciej bo na razie gdzie nie spojrzysz to widać nieudolność tych władz
- 12 1
-
2023-01-02 09:50
Kolejny system inwigilacji (1)
Rejestracja, aplikacja, dostęp do konta bankowego... Wiemy skąd - dokąd, jaka trasą, ile wydał... Po przeanalizowaniu... Wyciągnięciu wniosków ... podniesiemy ceny biletów, wprowadzimy zmiany w twojej dzielnicy... zapewnimy w niej rozrywkę, edukację, pracę... byś nie musiał jeździć... Zostaniesz niewolnikiem we własnym domu... Chcę płacić tradycyjnym szmalem, kasą, mamoną... bez elektronicznego nadzoru. Kolejne miliony wydane z kasy miasta a można by było wybudować nową, szybka linię tramwajową wzdłuż Armii Krajowej na górny taras łączącą Kokoszki z centrum, gdzie czas przejazdu wynosiłby max 15 minut... To jest usprawnienie komunikacji miejskiej.
- 20 7
-
2023-01-02 16:53
To nie będziesz. A zawdzięczasz to licznym "chłopakom z miast" - marginesowi kryminalnemu z całego świata.
- 0 0
-
2023-01-02 09:55
Oliwa
Bajki, bajeczki.
- 7 0
-
2023-01-02 10:04
Raczej usilne nadzieję że cokolwiek z powyższych się w tym folwarku uda
- 6 0
-
2023-01-02 10:06
Nie rozumiem po co ta fala, orzeziez w Trójmieście bilet kosztuje teraz 5 zł, więc jak ma najtańsza taryfę wybrać albo
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.