• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie zmiany w komunikacji w 2023 roku

Maciej Korolczuk
2 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (471)
Rok 2023 w trójmiejskiej komunikacji miejskiej zapowiada się wyjątkowo interesująco. Rok 2023 w trójmiejskiej komunikacji miejskiej zapowiada się wyjątkowo interesująco.

Rok 2023 będzie obfitował w wiele zmian w komunikacji miejskiej w Trójmieście. Czeka nas m.in. uruchomienie systemu Fala, udostępnienie wyremontowanych dworców kolejowych, inauguracja linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej oraz zakończenie elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na ulice metropolii wiosną mają wrócić też rowery Mevo, stanowiące alternatywę i uzupełnienie oferty transportu publicznego.



Na co w trójmiejskiej komunikacji miejskiej w 2023 roku czekasz najbardziej?

Już dawno nowy rok nie zapowiadał się tak interesująco pod względem zmian w transporcie publicznym w Trójmieście.

W naszym zestawieniu wskazujemy pięć inwestycji, które już wkrótce mają zostać udostępnione pasażerom i użytkownikom komunikacji miejskiej.

Która z nich okaże się kluczowa? Która zostanie oddana jako pierwsza, a która na ostatniej prostej złapie opóźnienie?

Przekonamy się o tym już niebawem.

Już niebawem urządzenia do skanowania kart i kupowania biletów zostaną uruchomione. Cały system Fala ma ruszyć najpóźniej do połowy 2023 roku. Już niebawem urządzenia do skanowania kart i kupowania biletów zostaną uruchomione. Cały system Fala ma ruszyć najpóźniej do połowy 2023 roku.

Inauguracja systemu Fala



Być może w pierwszym kwartale roku poznamy pierwsze funkcjonalności systemu Fala. Systemu - dodajmy - rodzącego się w dużych bólach, którego inauguracja jest już opóźniona o kilka miesięcy, o czym informowaliśmy w październiku.

Urzędnicy pracujący nad wdrożeniem "rewolucyjnego" - jak jest przez nich zapowiadany - systemu nie mają już jednak marginesu na kolejną zwłokę, bo cały projekt dofinansowany ze środków unijnych musi być rozliczony do końca czerwca 2023 roku.

O tym, kiedy i w jakim wymiarze system wreszcie ruszy z kopyta przekonamy się już niebawem, bo na początek stycznia zaplanowano konferencję prasową, na której urzędnicy i pracownicy spółki Innobaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie systemu, mają ogłosić harmonogram wdrożenia Fali.

  • Opóźnienie remontu dworca wynosi już prawie dwa lata. Inwestycja ma się zakończyć w 2023 roku.
  • Tak w połowie roku ma się prezentować po przebudowie nowy dworzec kolejowy we Wrzeszczu.

Nowe dworce: Główny i we Wrzeszczu



Opóźnione, ale również zapowiadane na ten rok jest zakończenie remontu Dworca Głównego w Gdańsku. Pierwotnie miał się on zakończyć na koniec 2021 roku, ale prace wciąż trwają.

Nie udało się dotrzymać też drugiego terminu w 2022 roku, a najnowsze informacje mówią o inauguracji wiosną 2023 roku. Kilka zmian końcowego terminu sprawiło, że w typowanie otwarcia dworca włączyli się bukmacherzy.

Kilka miesięcy opóźnienia złapała też budowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Według zapewnień kolejarzy ma być on gotowy w połowie 2023 roku.

Tramwaje na Nowej Warszawskiej zaczną wozić pasażerów prawdopodobnie w pierwszym kwartale tego roku. Tramwaje na Nowej Warszawskiej zaczną wozić pasażerów prawdopodobnie w pierwszym kwartale tego roku.

Nowa linia tramwajowa na Nowej Warszawskiej



Jeszcze przed końcem 2022 roku zakończyły się prace budowlane linii tramwajowej wzdłuż Nowej Warszawskiej. Jednak ze względu na konieczne i czasochłonne odbiory techniczne tramwaje z pasażerami pojadą po nowych torach dopiero wiosną.

Do tego czasu mają się tam odbyć jazdy testowe i zakończyć prace nad rozkładem linii tramwajowej, która ma kursować między pętlą Ujeścisko a al. Havla.

W połowie roku ma się zakończyć elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W połowie roku ma się zakończyć elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Elektryfikacja linii PKM



Zmianę jakościową powinni w tym roku odczuć także pasażerowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, na której kończą się prace przy elektryfikacji. Inwestycja umożliwi bowiem uruchomienie na linii PKM dłuższych i bardziej pojemnych pociągów elektrycznych, które zastąpią krótkie i przepełnione szynobusy spalinowe.

Prace przy elektryfikacji - według zapowiedzi PKM - mają zakończyć się w pierwszej połowie 2023 roku. Regularne kursy elektryków rozpoczną się w drugiej połowie roku.

W tym roku na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji mają też wrócić rowery Mevo. Pojedziemy nimi już wiosną. W tym roku na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji mają też wrócić rowery Mevo. Pojedziemy nimi już wiosną.

Powrót rowerów Mevo



Rok 2023 ma być też wielkim powrotem roweru metropolitalnego Mevo. I jak zapewnia Obszar Metropolitalny, od trzech lat pracujący nad reaktywacją Mevo, ma to nastąpić jeszcze wiosną - rozruch systemu zaplanowano na początek kwietnia a start całego systemu najpóźniej do początku lipca.

Na ulicach 16 gmin zrzeszonych w OMGGS pojawi się 3 tys. rowerów elektrycznych i 1 tys. rowerów bez napędu elektrycznego. Miesiąc jazdy ma kosztować 30 zł, a rok - 259 zł.

Operatorem Mevo 2.0 przez sześć lat będzie hiszpańska spółka City Bike Global, która za obsługę systemu otrzyma od Obszaru Metropolitalnego 159 mln zł.

Opinie (471) 10 zablokowanych

  • Zapomnieliscie 'dziennikarze' napisac o zadekretowanych cięciach w komunikacji miejskiej w Gdyni

    • 17 0

  • W skm bez zmian :( (2)

    Nowy rok, stare problemy.

    • 19 0

    • Teraz jest nowy operator na SKM (1)

      Będą więc nowe kłopoty

      • 2 3

      • Nie ma żadnego nowego przewoźnika na linii SKM. To, o czym mówisz, to wykruszenie się SKM-ki z przewozów na linii PKM, gdzie obecnie jeździ tylko Polregio.

        • 2 0

  • To nie są zmiany, jak juz ktos zauważył, to próba naprawy tego co zepsuto, lub nie zrobiono w ostatnich 20 latach (1)

    Ci sami ludzie coś niby robią czego nie potrafią

    • 21 1

    • to nie jest proba naprawy...

      To szpachlowanie po wierzchu, a bledy i tak zostaja...

      • 5 1

  • (2)

    Kupienie abonamentu rocznego na mevo to niezle ryzyko po tym jak ostatnio skonczyl ten projekt. Ludzie mieli oplacone abonemanty na rok do przodu i nikt nigdy nie zwrocil im tych pieniedzy. Nadal zostala niska cena miesieczna (30 zl, przy obecnej inflacji to pewnie jak 15-30 zl w 2019 roku) oraz bardzo wysoki procent elektrykow bez stacji ladowania. Juz widze jak to bedzie sie spinalo ekonomicznie, zeby proces wymiany baterii przebiegal sprawnie i rowery byly dostepne. W 3 dni dzialania systemu mevo 1.0 dostepnosc rowerow spadla na szyje bo baterie byly rozladowane. Teraz patrzac na zalozenia tego projektu sadze ze bedzie podobnie. Tylko tym razem wydano na niego 159 mln zlotych, a nie 20-40 jak ostatnio.

    • 18 2

    • naiwne barany znowu dadzą się nabrać nieudacznikom zarządzającym małą sycylią?

      • 4 1

    • Wiesz lepiej niż w tej hiszpańskiej firmie mądralo ?

      • 0 0

  • Czy nie lepiej budować nowe ścieżki toweriwe (2)

    Niż płacić miliony za Mevo?

    • 7 8

    • Byłoby celowe, gdyby rowerzyści chcieli z nich korzystać (1)

      Najbardziej pasują im chodniki i jezdnia, chociaż ścieżka jest wyznaczona

      • 1 6

      • Podaj tu z kilka setek zdjęć na dowód swych bredni.

        • 0 1

  • Elektryfikacja PKM (11)

    ciekawe co poprawi elektryfikacja PKM? to że będzie się jechać z wrzeszcza do Osowy elektrykiem, a potem i tak trzeba będzie się przesiąść na spalinową? samo przesiadanie się i zapewne oczekiwanie na przesiadkę doprowadzi to wydłużenia czasu jazdy i obniżenia komfortu a nie skrócenia...

    • 23 3

    • Jakiej Osowy? (2)

      Do Gdańsk Rębiechowo. Dalej nadal SZT.
      Podziękowania dla pkp plk.

      • 3 2

      • to jescze lepiej :D zmyliło mnie to, że kawałek za przystankiem Gdańsk-Rębiechowo też były prowadzone roboty, ale widocznie tylko do rozjazdu a przystanku w Osowie

        • 1 1

      • pkp plk miało tarcia ze Szczurkiem notabene przebudowy wiaduktu w ciągu Wielkopolskiej. Poza tym do projektów

        musieli nanieść poprawki - poprawki na całą niemal długość linii nr 201, czyli pod samą Bydgoszcz. Bo elektryfikacja ma być nie tylko dla PKM, ale też dla trójmiejskich portów. Linia przez Tczew jest już prawie maksymalnie obciążona, zatem gdański port jest zainteresowany aby część pociągów towarowych do portu gdyńskiego mogła jechać przez Kościerzynę.

        Zresztą oba same porty mocno stawiają na elektryfikację, co widać np. z ulicy Wiśniewskiego Gdyni - masową elektryfikację dopiero co przebudowanych torowisk (stąd max. 40 km/h w stronę centrum na tej ulicy).

        • 0 1

    • Na razie jeździ jeszcze rzadziej (6)

      Jedyny na świecie przypadek elektryfikacji wygaszanej linii kolejowej. Brawa.

      • 3 3

      • (3)

        miś panie miś pierwszy miś był jak budowali spalinową PKM jakiś czub też wymyślił wagoniki w których nie mieszczą się rowery zbudowali więc mali sycylijczycy kolej w atrakcyjne turystycznie miejsca gdzie nie można zawieźć np dzieci z rowerami jakieś rezerwacjje kłótnie z obsługą propozycje w stylu zostaw pan rower na peronie jak chcesz pan jechać itd oczywiście elektryfikacji nie zrobili od razu bo można drugi raz zrobić misia i załapać się na boki z dotacji

        • 2 4

        • Co ty bełkoczesz ? (2)

          • 1 0

          • (1)

            jak budujesz w surowym terenie id,,to linię kolejową to nie można jej zaprojektować należycie?Nie można było zrobić od razu elektrycznej trakcji?Nie można było zamówić wagonów umożliwiających jazdę z rowerami?Jak nie wiesz o czym mowa nie pisz kochany przygooopie niczego więcej

            • 0 1

            • A nie została zaplanowana należycie?

              Elektryfikacja przebiegła całkiem sprawnie, wszystkie obiekty mostowe były od razu przygotowane na montaż słupów trakcyjnych.
              Problem był w tym, że wówczas PLK-a nie planowała elektryfikacji linii 201. Potem miała ją zrobić łącznie z PKM, a wyszło kichasto, bo PLK-a nadal planuje.

              • 0 0

      • Jakiej wygaszanej ? Co ty za pierdy piszesz ? (1)

        • 1 0

        • a częstoltliwość tego g..wna rośnie czy spada|?

          • 0 1

    • Z powodu jednego toru z Osowej w stronę Kościerzyny i tak są opóźnienia z powodu mijanek. A nawet jak będą

      przesiadki na pociągi Osowa - Gdynia to co ? Będzie to sytuacja tymczasowa.

      • 0 0

  • Fala propagandowa. (1)

    Szkoda,że nie napisano kto poniesie konsekwencje za niedotrzymanie obietnic i strat finansowych przy dotychczasowych niewypałach jak Tristar, remonty na czele z Dworcem Głównym PKP w Gdańsku.

    • 21 3

    • Tristar działa. G... wiesz o tym. Korki są z powody tysięcy aut w ruchu a nie Tristara, który spowodował np. zniknięcie aut

      sprzed moich okien na Legionów w Gdyni - bowiem koło szpitala w Redłowie w godzinach szczytu stały na tej ulicy ostatnie auta w korku kierowców do skrzyżowania Al. Zwycięstwa / Wielkopolska / Powstania Styczniowego (ta ulica łączy Legionów z Al. Zwycięstwa) - teraz zależnie od ilości aut na Powstania Styczniowego zielone światło dla wyjeżdżających z tej ulicy samochodów trwa niekiedy dłużej. Podobnie jak na lewoskręcie z Wielkopolskiej na Zwycięstwa w stronę centrum - jak są z 4 auta to zielone trwa max. nawet z 5 sekund. Gdy aut jest dużo więcej (koniec kolejki aut sięga Drogi Gdyńskiej na lewym pasie to zielone trwa wtedy nawet z minutę - aż koniec Wielkopolskiej przed Zwycięstwa zrobi się pusty.

      Zatem nie bełkocz, że Tristar nic nie dał.

      • 0 0

  • (2)

    Mam wrażenie jak bym czytał tekst reklamowy urzędu miasta.

    • 33 2

    • bo dziennikarstwo umarło, teraz rządzą rzecznicy prasowi i ich komunikaty (1)

      • 11 1

      • i brak komentarzy ludzi bo to zaburza kłamliwą linię propagandową

        • 0 1

  • Wielkie zmiany XD (2)

    Największą jest zbudowanie ulicy Nowej Warszawskiej bez ulicy. Na zdjęciu widać, jak to żałośnie wygląda, gdy cztery pasma kończą się polu. Zresztą kto normalny będzie miał czas na wycieczki krajobrazowe tramwajem? O Fali czy Mevo to już w ogóle szkoda gadać...

    • 20 8

    • (1)

      ulica to nie to samo co jezdnia.

      zapewniam cię że tym tramwajem będzie szybciej do centrum niż samochodem
      mevo po prostu musi być. to już jest standard wszedze.

      • 3 5

      • Wszędzie standard

        Ale tylko w Trójmieście upośledzona implementacja.

        • 1 2

  • Na co w trójmiejskiej komunikacji miejskiej w 2023 roku czekasz najbardziej? (3)

    Najchętniej zaznaczyłbym: na punktualne SKM-ki, ale to chyba nie jest w planach.

    • 19 0

    • (1)

      Ja bym zaznaczył: pociągi PKM w normalnym takcie, ale to nie ma szans.

      • 1 1

      • Jak może być normalny takt, jak poza samymi torami PKM jest jeden tor w kierunku Kartuz i Kościerzyny ?

        • 0 0

    • A ja na autobus z Pustek obwodnica do Gdanska

      I w ogóle autobusy co 10 min.
      Ale w sumie to juz na nic nie czekam, bo kupuje auto

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane