• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie zmiany w komunikacji w 2023 roku

Maciej Korolczuk
2 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (471)
Rok 2023 w trójmiejskiej komunikacji miejskiej zapowiada się wyjątkowo interesująco. Rok 2023 w trójmiejskiej komunikacji miejskiej zapowiada się wyjątkowo interesująco.

Rok 2023 będzie obfitował w wiele zmian w komunikacji miejskiej w Trójmieście. Czeka nas m.in. uruchomienie systemu Fala, udostępnienie wyremontowanych dworców kolejowych, inauguracja linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej oraz zakończenie elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na ulice metropolii wiosną mają wrócić też rowery Mevo, stanowiące alternatywę i uzupełnienie oferty transportu publicznego.



Na co w trójmiejskiej komunikacji miejskiej w 2023 roku czekasz najbardziej?

Już dawno nowy rok nie zapowiadał się tak interesująco pod względem zmian w transporcie publicznym w Trójmieście.

W naszym zestawieniu wskazujemy pięć inwestycji, które już wkrótce mają zostać udostępnione pasażerom i użytkownikom komunikacji miejskiej.

Która z nich okaże się kluczowa? Która zostanie oddana jako pierwsza, a która na ostatniej prostej złapie opóźnienie?

Przekonamy się o tym już niebawem.

Już niebawem urządzenia do skanowania kart i kupowania biletów zostaną uruchomione. Cały system Fala ma ruszyć najpóźniej do połowy 2023 roku. Już niebawem urządzenia do skanowania kart i kupowania biletów zostaną uruchomione. Cały system Fala ma ruszyć najpóźniej do połowy 2023 roku.

Inauguracja systemu Fala



Być może w pierwszym kwartale roku poznamy pierwsze funkcjonalności systemu Fala. Systemu - dodajmy - rodzącego się w dużych bólach, którego inauguracja jest już opóźniona o kilka miesięcy, o czym informowaliśmy w październiku.

Urzędnicy pracujący nad wdrożeniem "rewolucyjnego" - jak jest przez nich zapowiadany - systemu nie mają już jednak marginesu na kolejną zwłokę, bo cały projekt dofinansowany ze środków unijnych musi być rozliczony do końca czerwca 2023 roku.

O tym, kiedy i w jakim wymiarze system wreszcie ruszy z kopyta przekonamy się już niebawem, bo na początek stycznia zaplanowano konferencję prasową, na której urzędnicy i pracownicy spółki Innobaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie systemu, mają ogłosić harmonogram wdrożenia Fali.

  • Opóźnienie remontu dworca wynosi już prawie dwa lata. Inwestycja ma się zakończyć w 2023 roku.
  • Tak w połowie roku ma się prezentować po przebudowie nowy dworzec kolejowy we Wrzeszczu.

Nowe dworce: Główny i we Wrzeszczu



Opóźnione, ale również zapowiadane na ten rok jest zakończenie remontu Dworca Głównego w Gdańsku. Pierwotnie miał się on zakończyć na koniec 2021 roku, ale prace wciąż trwają.

Nie udało się dotrzymać też drugiego terminu w 2022 roku, a najnowsze informacje mówią o inauguracji wiosną 2023 roku. Kilka zmian końcowego terminu sprawiło, że w typowanie otwarcia dworca włączyli się bukmacherzy.

Kilka miesięcy opóźnienia złapała też budowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Według zapewnień kolejarzy ma być on gotowy w połowie 2023 roku.

Tramwaje na Nowej Warszawskiej zaczną wozić pasażerów prawdopodobnie w pierwszym kwartale tego roku. Tramwaje na Nowej Warszawskiej zaczną wozić pasażerów prawdopodobnie w pierwszym kwartale tego roku.

Nowa linia tramwajowa na Nowej Warszawskiej



Jeszcze przed końcem 2022 roku zakończyły się prace budowlane linii tramwajowej wzdłuż Nowej Warszawskiej. Jednak ze względu na konieczne i czasochłonne odbiory techniczne tramwaje z pasażerami pojadą po nowych torach dopiero wiosną.

Do tego czasu mają się tam odbyć jazdy testowe i zakończyć prace nad rozkładem linii tramwajowej, która ma kursować między pętlą Ujeścisko a al. Havla.

W połowie roku ma się zakończyć elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W połowie roku ma się zakończyć elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Elektryfikacja linii PKM



Zmianę jakościową powinni w tym roku odczuć także pasażerowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, na której kończą się prace przy elektryfikacji. Inwestycja umożliwi bowiem uruchomienie na linii PKM dłuższych i bardziej pojemnych pociągów elektrycznych, które zastąpią krótkie i przepełnione szynobusy spalinowe.

Prace przy elektryfikacji - według zapowiedzi PKM - mają zakończyć się w pierwszej połowie 2023 roku. Regularne kursy elektryków rozpoczną się w drugiej połowie roku.

W tym roku na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji mają też wrócić rowery Mevo. Pojedziemy nimi już wiosną. W tym roku na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji mają też wrócić rowery Mevo. Pojedziemy nimi już wiosną.

Powrót rowerów Mevo



Rok 2023 ma być też wielkim powrotem roweru metropolitalnego Mevo. I jak zapewnia Obszar Metropolitalny, od trzech lat pracujący nad reaktywacją Mevo, ma to nastąpić jeszcze wiosną - rozruch systemu zaplanowano na początek kwietnia a start całego systemu najpóźniej do początku lipca.

Na ulicach 16 gmin zrzeszonych w OMGGS pojawi się 3 tys. rowerów elektrycznych i 1 tys. rowerów bez napędu elektrycznego. Miesiąc jazdy ma kosztować 30 zł, a rok - 259 zł.

Operatorem Mevo 2.0 przez sześć lat będzie hiszpańska spółka City Bike Global, która za obsługę systemu otrzyma od Obszaru Metropolitalnego 159 mln zł.

Opinie (471) 10 zablokowanych

  • więcej o FALI (2)

    Korzyści dla przewoźnika
    Raporty on-line np. o przepełnieniu danego autobusu, trolejbusu, tramwaju czy składu kolejowego, dostarczane w czasie rzeczywistym pozwolą na błyskawiczne reagowanie i np. podstawianie dodatkowych pojazdów tam, gdzie będzie taka konieczność. Jest to szczególnie ważne w sytuacjach zagrożenia epidemiologicznego, z którymi mamy do czynienia aktualnie.

    to jest przygotowanie do kolejnych lock down-ów

    • 8 24

    • kolejna epidemia 2025

      • 1 0

    • Bredzisz

      Nie masz pojęcia o nikczemnych możliwościach tego przestarzałego już systemu.

      • 0 0

  • Wkurzalo to mevo (6)

    Ameby jezdzace na rowerach po chodnikach,na to czekam.

    • 24 6

    • (4)

      No tak chodniki i trawniki tylko dla samochodziarzy.

      • 1 5

      • (3)

        chodniki są dla pieszych.

        • 6 1

        • (2)

          też tak słyszałem. to co samochody robią na tych chodnikach?

          • 1 5

          • (1)

            idź i zapytaj. Skończ z jazdą rowerem po chodniku.

            • 4 1

            • A twój rozmówca jeździ na rowerze ? Z góry to zakładasz ? Bo nie zgodził się z twoją opinią ?

              • 0 0

    • Nie ameby zwykły prostaku. Po drugie wciąż brakuje dróg rowerowych i uspokojenia przez policję (kontrole prędkości)

      co bardziej temperamentnych kierowców.

      • 0 0

  • Póki co czekam na spóźniony autobus....

    jak w temacie....

    • 30 2

  • Wątpliwe (1)

    Hmm system fala uda się wdrożyć? To gminy dogadały się odnośnie dzielenia kosztów/zysków czy znowu mydlą oczy?

    Zmiany w komunikacji Gdynia będą takie: cięcia, cięcia, cięcia.

    Miłego nowego roku!

    • 17 0

    • Nie dogadały, rozliczać się będą z rzeczywistego meldowania

      Po to walidacja przy każdym wejściu do pojazdu

      • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Dokładnie tak samo reklamowano Tristar jak teraz Falę (42)

    pisano piękne laurki, jak to system będzie na bieżąco reagował, jak będzie wspaniale ustawiał priorytety w przypadku wypadków albo innych zdarzeń jaki będzie elastyczny w zależności od sytuacji na ulicach. Efekt - zobaczcie jak Tristar działa w niedzielę na przykład. Jadę z Moreny w dół do Wrzeszcza i staje na każdych światłach przy PKM Brętowo, chociaż żaden autobus nie włącza sie do ruchu, a żadnego pieszego nie ma nawet na horyzoncie. To jest płynność ruchu? To kpina. Tablice zmiennej treści? Najczęściej wyłączone. Zatem nie wierzę, że nagle Fala będzie pomagała podstawiać autobus zamiast zepsutego albo że zrobi to szybciej niż dyspozytor w ramach swoich obowiązków. Po co jest radiotelefon w każdym autobusie albo tramwaju?

    • 319 16

    • Kolejny rok bez inwestycji w Gdyni

      • 11 6

    • Z jaką predkością jedziesz? (9)

      • 12 19

      • 50-70, nie ma to znaczenia, światła czerwone przy PKM Brętowo

        zapalają się zupełnie bez żadnego schematu.

        • 25 7

      • Otoz zauwazylem (Gdynia) ze tristar preferure lamanie przepisow - jadac przepisowo trafiam bardzo czesto na czerwona (2)

        fale, a jadacy 20 km szybciej przemykaja spokojnie na zielonym.

        • 24 2

        • Dokladnie tak (1)

          Jadąc od centrum w stronę Sopotu 50 km/h na 3-4 światłach już nie zdążam na zielone. Gdybym jechał ca. 70, to wpasowałby się idealnie w cykle.

          • 17 3

          • dlatego w Gdyni się zasuwa jak jechałem po Gdańsku Grunwaldzką jednego dnia to byłem aż zaskoczony że wy się tak wleczecie na tych 3 pasach jazda jak eunuchy 50 lub niecałe 50 w Gdyni jak jadę 80 to są zawodnicy co chcą jeszcze szybciej i wiszą na zderzaku

            • 2 11

      • Kiedyś wiozłem teściową na dworzec PKS do Gdańska (1)

        Około 23, trasą przez miasto z Orłowa przez Sopot. Jechałem absolutnie przepisowo, żeby mi nie skrzeczała, bo upierdliwa jest. Zaliczyłem po drodze każde możliwe czerwone światło.

        • 13 0

        • Krecenie sie o 23ciej na PKS w Gdansku to igranie ze smiercia.

          Chyba ze to tesciowa...

          • 5 0

      • (2)

        z normalna pac..nku z normalną ok 50 km/h tak jak cała kolumna pojazdów w której jestem w Gdyni Cisowej jak staniesz na jednych światłach za wjazdem z Rumi do do obwodnicy masz wszystko na czerwono pomimo jazdy z przepisami itd

        • 2 4

        • A słynna czerwona fala na Morskiej? (1)

          Z jaką prędkością byś nie jechał, zawsze wszystkie czerwone zaliczysz

          • 1 1

          • nie wiem jak to jest ale jak jadę od początku morskiej czyli od warszawskiej w stronę wejherowa to daje się przejechać tak że staje się dosłownie 4 razy warunkiem oczywiście prędkość ponad limit

            • 1 0

    • Fallus (1)

      Dokładnie!!! Cały trójmiejski system synchronizacji jest do D..., a Trójmiasto.pl rozpisuje się o zielonej fali, której jedynie redaktorzy doświadczają w samym środku nocy na pustej ulicy i postojami "jedynie" na 40% sygnalizatorów po drodze.

      • 23 2

      • Jak operator ręcznie z srisrata

        Wspomaga tam gdzie ma możliwość to ustawią zieloną na max 2-3 skrzyżowania

        • 1 3

    • A ustawienie swiatel na przejsciu do GUMed? (10)

      Nawet z tym nie poradzili sobie ani urzędnicy, ani technicy, ani Tristar - te światła zawsze zatrzymują potoki pojazdów zarówno od Gdańska, jak i od Wrzeszcza.

      • 10 7

      • Dziwne, mnie nie zatrzymują (9)

        ale ja nie jadę 90/50

        • 7 5

        • "Uwielbiam" takich nawiedzonych (7)

          Co to lepiej wszystko wie, chociaż na oczy nie widzial, za to lubi zgrywać mądrego. Te światła ustawione są tak, że zawsze zatrzymują całe potoki z obu stron, a że są dosc niedaleko sąsiednich świateł i cykl jest dosc dlugi, to nie ważne z jaką prędkością by jechać.

          • 4 11

          • Srutututu. (6)

            Był artykuł tutaj gdzie testowali zieloną falę. Na 51 świateł było 43 zielonych.

            • 6 6

            • (4)

              Zwalniali z daleka przed czerwonymi, by się nie musieć zatrzymać. Nie na tym polega zielona fala, a na jeździe ze stałą prędkością,

              • 2 7

              • Jak jechali zbyt szybko, to musieli potem zwalniać. (3)

                Ciężko się w Polsce jedzie zgodnie z przepisami, bo zaraz wszyscy Cię wyprzedzają, jakby zielone szybciej zapalało się kiedy pod nim stoisz...

                • 5 2

              • (2)

                Wspomniany "test" został wykonany przy minimalnym ruchu, chyba wieczorem. Nie było problemu z "mistrzami prostej". Po prostu, "test" był wyjątkowo nierzetelny. Należało jechać ze stałą prędkością, a nie zwalniać z daleka i cyrklować w zielone.

                • 2 4

              • Da się przejechać mając ciągle zielone? Da się.

                A jak ktoś nie potrafi, często po paru dekadach jazdy po mieście, zwolnić lub przyspieszyć o 5km/h żeby trafić w zielone, chyba nie powinien prowadzić pojazdów mechanicznych...

                • 3 2

              • Miej pretensje do mistrzów prostej

                • 3 0

            • Wobec tak powaznego argumentu "srutututu"

              To ciężko się dyskutyje. Zauważ tylko, że ja pisze o jednych konkretnych światłach, a ty o przejeździe przez trojmiasto

              • 0 0

        • Ola daj spokój, masz kierowcę

          • 4 7

    • Żaden system nie zlikwiduje korków spowodowanych przez samych uczestników (2)

      (kolizje z blokowaniem drogi, wypadki) czy przekroczeniem przepustowości dróg

      • 9 4

      • (1)

        ten system powoduje korki sam z siebie a jego funkcjonalność jest taka jak starych stałoczasowych świateł za komuny jeżeli nie ma aktywnych przycisków dla pieszych to ten system jest psu na budę

        • 5 5

        • Jak go na tydzień kiedyś wyłączyli na konserwację

          to codziennie były artykuły o kosmicznych korkach. Poszukaj sobie w archiwum trojmiasto.pl ;)

          • 4 0

    • Ale system fala to nie sterowanie ruchem (2)

      System Fala to zakup biletów a w zasadzie zapłata za przejazdy komunikacją i rozliczanie przewoźników bez konieczności zakupu papierowych biletów. Ten system ma sam najkorzystniej rozliczać pasażerów za korzystanie z przejazdów dowolnym środkiem komunikacji.

      • 1 6

      • Radze czytac, na co odpowiadasz

        Mea porównał Falę do Tristara i o tym dyskutujemy, a ty wyskakujesz z jakąś laurka Fali zupełnie z czapy

        • 7 0

      • czyli id..tyzm wymagający ode mnie posiadania smartfona jakiejś durnej aplikacji i podpięcia tego g..wna pod moje konto dla mnie zysk z tego żaden dla bi..rew same korzyści włącznie z inwigilacją owieczek ile będzie przypadków błędnych rozliczeń nakładania jakichś kar na ludzi które potem będą musieli na kolanach przed urzę..sami wyjaśniać

        • 11 1

    • (8)

      Wszystko odnośnie Tristara to prawda, ale Fala akurat nie ma żadnego związku z "podstawianiem" autobusów, to jest system płatności za bilet.

      • 0 3

      • System płatności za wspólny bilet (7)

        Który nadal nie istnieje

        • 8 0

        • (6)

          No właśnie Fala nie ma służyć wspólnemu biletowi, tylko trochę ułatwić poruszanie się w tym bałaganie taryfowym, jaki mamy w Trójmieście.

          • 1 4

          • ułatwić? Ze co?

            • 2 0

          • (4)

            Najłatwiej dla pasażerów by było, gdyby były jedne bilety na całe Trójmiasto. Na czas, niezależnie od środków komunikacji. Jeśli się bawić w aplikację, to można by koszt usługi uzależnić od faktycznie przejechanej trasy. Dlaczego tego nie będzie? Co więc da pasażerowi nowa aplikacja w porównaniu z istniejącymi już aplikacjami?

            • 1 0

            • A dlaczego mam się zastanawiać ile w korku będzie jechał autobus?

              Chcę skasować bilet na jedną podróż i nie przejmować się czasem.

              • 1 0

            • (2)

              nic nie da poza totalną upierdliwością jaką jest przykładanie telefonu lub bzdurnej karty do jakiegoś czytnika zwanego szumnie walidatorem oni wiedzą o tobie wszystko dzięki temu co podejrzewam znajdzie w przyszłości różne ciekawe zastosowania jak już zaczną liczyć limit co2 na pogłowie np

              • 1 1

              • Taaa, jeszcze Ci w kopciuchu Pegasusa zainstalują i będą liczyć ile spaliłeś opon do tego limitu... (1)

                • 0 0

              • we Frabcji mówi się otwarcie o takich limitach ogł..pione polactwo dowie się o tym pó źniej

                • 0 0

    • Fala kojarzy sie z przemoca w wojsku, teraz bedzie przemoc w komunikacji.

      • 2 0

    • A Tristar tam działa w ogóle ? Morena jest wpięta do tego systemu ?

      • 0 0

    • Ups

      Odcinek o którym piszesz to nie Tristar. Kolejny spec typu nie wiem ale się wypowiem

      • 0 0

  • Elektryfikacja PKM ?? (3)

    O ile wiem, to elektryfikacją objęty jest jedynie odcinek PKM Wrzeszcz - Port Lotniczy. Dalej to już pkp plk (kierunek Gdynia, Kartuzy i Kościerzyna), gdzie "drutu" nadal nie ma i długo nie będzie. W takiej sytuacji idealne byłyby składy dwutrakcyjne (spalinowo-elektryczne), a takowych w naszym regionie nie ma (a są np, w woj. zachodniopomorskim czy dolnośląskim).
    Czyli cała "elektryfikacja " linii PKM jest bez sensu. No bo jak - od Wrzeszcza do Lotniska skład elektryczny, a dalej przesiadka ? Czy do EN-57 podepną spalinową stonkę, która pociągnie skład do Gdyni czy Kościerzyny?

    • 27 1

    • Druty wiszą aż do rozjazdu na Kartuzy/Gdynię. Także stacją końcową elektrycznych PKM bedzie Gdańsk-Rebiechowo i tam akurat sątory odstawcze. Zresztą to i tak już od dawna jest stacja przesiadkowa jak ktoś chce dojechać z Kartuz/Kościerzny do Gdyni ;-)

      • 3 0

    • Co ty za bzdety piszesz ? Ty potrafisz kojarzyć ? Masz jako taką wyobraźnię ? I w związku z tym wiesz co dzieje się na (1)

      torowiskach kolejowych w Trójmieście ? W tym do obu trójmiejskich portów ?

      Każdy kto jedzie obok tych torowisk samochodem widzi ich remonty - przebudowę torów i ich mocną elektryfikację. Np. jadąc Wiśniewskiego w Gdyni patrząc w stronę Grabówka widzę, że wkrótce powieszą sieć trakcyjną na każdym torem, czego wcześniej nie było - ruch stacyjny obsługiwały wtedy lokomotywy spalinoiwe.

      Skoro jak PKM oba porty elektryfikują u siebie tory, to co może to oznaczać ? Jedynie to, że pkp plk ruszy z przebudową i elektryfikacją linii nr 201 Maksymilianowo k/Bydgoszczy - Kościerzyna - Gdynia Gł.. Przebudowa ma polegać również na zbudowaniu drugiego toru - ze wspomnianego Maksymilianowa do Gdańska Osowej. Bowiem mają tu jeździć oprócz pociągów PKM pociągi towarowe do gdyńskiego portu (nie przez Tczew - linia przez to miasto już jest na granicy przepustowości). Brak drugiego toru to za mało jak na ruch pociągów towarowych i PKM (po modernie nie wiadomo czy i PKP IC nie puści tu jakiś swoich pociągów).

      Czyli modernizacji linii przez Kościerzynę oczekują też oba trójmiejskie porty, skoro zwłaszcza gdyński po przebudowie torów u siebie wszystkie grupy torów przyjazdowych postanowił zelektryfikować - co widać z ul. Wiśniewskiego.

      • 0 1

      • A możesz powiedzieć, kiedy to plk zmodernizują i zelektryfikują linię 201? Przecież miala być elektryfikowana jednocześnie z linią PKM !!.
        Nawet zatem po wprowadzeniu skladów elektrycznych na odcinek Wrzeszcz-Lotnisko, mieszkancy Gdyni beda na lotnisko nadal jeździć trakcją spalinową.

        • 2 0

  • Jedyną odczuwalną zmianą będą podwyżki za bilety oraz cięcie rozkładów. (2)

    Fala - kosztowny miś nie dający pasażerom żadnych korzyści
    PKM - elektryfikacja nic nie da, bo nie jest zelektryfikowana linia do Gdyni,
    o reszcie szkoda gadać

    • 46 3

    • PKM powinien dojeżdżać do Gdańska Sródmiescia,jak było w projektowaniu,a nie tylko do Wrzeszcza.

      • 5 3

    • Wkrótce ruszy przebudowa i elektryfikacja torów do Gdyni przez pkp plk. trwają prace projektowe, które robi się

      w zaciszu gabinetów, a nie na centralnych placach miast ku uciesze gawiedzi.

      • 0 0

  • laudację na temat zrealizowanych celów wygłoszę na koniec 2023 roku .

    • 13 0

  • Wrzeszcz

    Najbardziej wyczekujemy otwarcia dworca we Wrzeszczu

    • 16 2

  • Opinia wyróżniona

    To nie sa zadne zmiany. Zmiany beda wtedy, kiedy komunikacja miejska stanie sie realną konkurencja dla samochodu. (148)

    Do tego potrzeba jednego taniego biletu na wszystkie srodki komunikacji miejskiej w całej metropolii trójmiejskiej. Fala to tylko sposób kasowania pieniedzy za kolejne i kolejne bilety. Przypomnijmy, ze bilet miesieczny w Warszawie na wszystkie srodki komunikacji miejskiej kosztuje 99 zl a w Pradze, przy zakupie z gory na rok - 60 zl !!!
    Co to za komunikacja, gdzie PKM jezdzi raz na godzine? Gdzie zeby przejechac z jednej dzielnicy w Gdyni do innej w Gdansku trzeba czasem kupic 3 osobne bilety !

    • 565 27

    • Nie napisali, że w Gdyni ten rok będzie bardzo zły. Postanowiono obciąć kursy w komunikacji miejskiej (17)

      • 47 4

      • Jak w każdym dużym mieście w Polsce. (16)

        Nowy wał w działaniu.

        • 26 15

        • Wał to zrobiły władze miasta które nas zadłużyły na miliard złotych (15)

          • 36 15

          • Wały to robi rząd. (1)

            • 38 20

            • zainteresuj się wałami na lini deweloper władze miasta

              • 31 15

          • Ministerstwo edukacji płaci z grubsza połowę ponoszonych kosztów działań przez nich zleconych (7)

            jesteś za dokładaniem tej drugiej połowy (zadłużenie nie bierze się znikąd) czy połowę dzieciaków na bruk?

            • 13 14

            • Jestem za ograniczeniem zatrudnienia w urzędzie miasta (6)

              Po co nam 1200 urzędników? Jestem za zakazem przekazywania pieniędzy na prywatny klub sportowy i prywatny festiwal

              • 36 7

              • Ja też, tylko to są przy samej luce edukacyjnej grosze na każdej złotówce (4)

                zerknij w budżety dużych miast

                • 6 4

              • Ile mieszkańcy Gdyni stracili na wale z działką przy ulicy Przemyskiej? (3)

                • 10 5

              • Na pewno mniej niż 300 000 000 zł rocznie, które "podbiera" Morawiecki... (2)

                • 10 7

              • nie pobiera Morawiecki, a kasa zostaje w kieszeniach ludzi (1)

                główne "straty" samorządów to zwolnienia podatkowe.
                PIT nie trafia w czarną dziurę samorządowych wymysłów jak park(ing) centralny w Gdyni...
                100Mpln (!!!) i to nie jest ostatnie słowo!

                • 4 9

              • Nie zostaje, bo bilans PIT + składek zdrowotnych jest rosnący w stosunku do 2021

                po prostu jest przesuwany od obywatela do Obajtka

                • 8 1

              • 1200 urzędników?!

                A co z urzędnikami w 200 miejskich spółkach. Owszem, załóżmy, że są w tych firmach ludzie, którzy coś robią. Ale w każdej jest zarząd, 1-10 etatów i rada nadzorcza- 3-5 etatów, to tak naprawdę urzędnicy ale wyekspediowani do spółek.

                • 4 0

          • (4)

            to zadłużenie to akurat kredyty kredyciki na wkład własny to na PPNT w Gdyni to na elektryczne autobusiki to na rowerowe eski floreski klimatyczne centrum itp bzdury inne miasta również stawiały filharmonie szklane domki do których istnienia trzeba rok w rok dowalać dziesiątki czy setki mln zł i płacić kredyty zaciągnięte by mieć wymagany wkład własny do dotacji od unijnej cioci cały ten mechanizm został sprytnie wymyślony przez niemieckie banki to mechanizm wciągania w długi z których nie ma innego wyjścia poza brnięciem w kolejne długi

            • 16 9

            • banki są niemieckie czy żymskie? (1)

              • 5 9

              • obojętnie mechanizm jest dokładnie taki

                • 7 1

            • Jakieś bzdety piszesz o bankach i drogach rowerowych. (1)

              • 1 2

              • ile kodsztuje utrzymanie parku technologicznego w Gdyni ile kosztowawała budwa ile wyniosła dotacja ile wkład własny i jaki kredyt był na niego wzięty

                • 1 0

    • (39)

      Przede wszystkim do tego potrzeba likwidacji parkingów w centrum.

      • 20 39

      • (37)

        Sam się zlikwiduj. Zabrać zdążą, niech dadzą coś w zamian...

        • 27 11

        • (36)

          Proste - nie będzie parkingów, nie będzie korków, komunikacja zacznie być coś warta.

          • 14 24

          • Tak, to sluszne zalozenie. Pojdzmy dalej - zlikwidujmy szpitale, nie bedzie chorób. (29)

            • 34 10

            • Choroby nie są indukowane przez szpitale, ruch samochodowy przez infrastrukturę - i owszem (28)

              Walczysz ze zjawiskami niekwestionowanymi nawet w USA od pół wieku

              • 14 17

              • (27)

                samochód jest wytworem cywlizacji mamy się komuchu cofnąć o 100 lat?

                • 15 13

              • A cofaj się i 100 lat do samochodu. (26)

                Ale przestań komuchu płakać że wszyscy mają płacić za Twoje drogi i parking pod domem.

                Kup sobie na wolnym rynku, a nie żebrzesz od państwa...

                • 7 13

              • Ale DDRów się domagasz? (18)

                • 13 9

              • Nie, nie mam problemu z jazdą po ulicy. (17)

                To kierofczyki domagają się DDRów.

                • 11 9

              • (14)

                Kierowcy domagają się zwężania ulic i wyznaczania DDR? Chyba gacie masz za ciasne i ograniczają Ci dopływ krwi do mózgu.

                • 11 11

              • Jaką niby ulicę zwężono podczas wyznaczania DDR? :D (13)

                Wszystkie zwężenia w Gdańsku są pod parkingi...

                • 9 5

              • (12)

                Legionów Świętojańska w Gdyni Jana z Kolna w Gdyni mówić dalej?

                • 5 11

              • Wszystkie co do jednej mają nowe parkingi... (9)

                Pomijając już fakt, że Świętojańska powinna być od dekad tylko dla pieszych, bo przez smród samochodów praktycznie umarła tam gastronomia...

                • 8 4

              • gastronomia umarła z powodu cen i braku klienta (2)

                a nie z powodu ruchu samochodowego...

                Za "komuny" wszystkie knajpy Świętojańskiej miały się dobrze...

                • 8 8

              • Za komuny ulice nie były autoszrotami (1)

                Można było zjeść coś w ogródku przy knajpie nie dusząc się wyziewami przejeżdżających "sprawnych" TDIków...

                • 4 6

              • nie było tylko ogródków

                a za to wyziewy z przemysłu, którego teraz nie ma.

                • 4 0

              • (3)

                Na Świętojańskiej od dobrych kilku lat realizowana jest strategia usuwania samochodów. Dziwnym trafem od kilku lat przybywa tam pustych lokali. To oczywiście tylko zbieg okoliczności? Teraz doszedł kowid i podwyżki cen energii. To jednak tylko kropka nad i. Głównym problemem jest brak klientów. Kto niby ma tam przyjeżdżać, czym? Tłuc się godzinę komunikacją miejską, by zjeść coś przeciętnego, co można zjeść gdzieś indziej? O wiele prościej pojechać np. do Riviery. Jest tam dużo sklepów i dużo lokali gastronomicznych podobnej klasy. Można zaparkować bezpłatnie.

                • 11 6

              • i o to chodzi riviera to dom korporacyjnych sklepów reserved new yorker Mc Donalds KFC itd korpo żyjące z drenażu i wyzysku

                • 6 2

              • Dużo lokali gastronomicznych podobnej klasy?

                Człowieku, Ty chyba na co dzień jesz psa mielonego razem z budą. Na bezpłatność tego parkingu w długim okresie też bym nie liczył.

                • 4 2

              • Ciekawe, że wiele nowszych miast (nie mających starówek) nie pada po wyznaczeniu w centrach deptaków.

                • 0 0

              • (1)

                nie przez smród człowieczku a przez to że nie ma parkingów w okolicy

                • 3 6

              • Jak nie ma

                Tego na 199 samochodów pod Filmówką chociażby?

                • 5 2

              • Ani to w Gdańsku, ani nie zwężone choćby o centymetr

                czy ty w ogóle wiesz co to jest ulica? Jest taki dokument, publicznie dostępny. Nazywa się Prawo o Ruchu Drogowym...

                • 6 2

              • Wara ci od mojej ulicy Legionów w Gdyni. Jaką stratę miałem ponieść jako kierowca samochodu z powodu dalszego,

                bo po wyznaczeniu pasów rowerowych na wysokości Osiedla Zielonego kilka la temu pociągnięcia pasów rowerowych ? Tyle, że zbyt szerokie pasy w każdym kierunku zwężono na tyle, że nie ma dalej problemów z wyminięciem się z autobusami linii kursujących na tej ulicy.

                Zaś Jana z Kolna - już z dobrych 5 lat są tam tylko dwa pasy ruchu w jednym kierunku i są dalej.

                • 0 0

              • (1)

                ale przecież ulicr to taka pańska łaska że non stop powinienem za nioe płacić czyż nie?

                • 2 0

              • A po polsku?

                • 0 0

              • (6)

                przecież to że żresz poranny chlebuś jest też efektem tego że ktoś go może przywieźć do twojego sklepu lubię takich bezmyślnych id..tów

                • 7 9

              • (4)

                To że chlebuś jest suchy jak już doczeka się w korku na dojazd z piekarni jest efektem tego, że każdy Janusz musi 2km jechać samochodem.

                Tak samo niedojeżdżające karetki, służby itp.

                Lubię takich bezmyślnych id..tów.

                • 8 4

              • (3)

                bezmyślny id,.to kupujesz samochód jesteś dojony jak krowa ile można doić jednego człowieka za to samo?Może po prostu mniej eunuchów prezydentów od jakości życia czy strategicznych inwestycji i będzie więcej kasy?

                • 5 9

              • Jak jestem dojony? (2)

                Opłaty za samochód to jakieś 2-3% jego wartości rocznie.

                No, chyba że nie stać Cię na samochód i jeździsz szrotem po Niemcu...

                • 6 6

              • (1)

                każdy samochód to dojna krowa dla rządu cymbałku chocby to co niedawno odkryliście że w 2022 płaciliście bezczelne 1,5 zł marży na każdym litrze paliwa jaki laliście

                • 6 1

              • No i?

                Dalej to grosze w porównaniu z zakupem samochodu :)

                • 3 3

              • Nie stawiaj znaków "=" między kierowcami prywatnych osobówek (w tym mną) a kierowcami samochodów dostawczych,

                co z braku ruchu prywatnych osobówek kończyliby szybciej swoją robotę.

                • 0 0

          • (3)

            Komunikacja miejska jest w Trójmieście na granicy wydolności. Jeśli "zachęcisz" kierowców do korzystania z niej, to w obecnym kształcie będzie całkowicie nie do zniesienia.

            • 15 6

            • (1)

              oni tego nie rozumieją jeszcze paręnaściue lat temu komunikacja miejska w godzinach szczytu w Gdyni kursowała co 10-12 min mówię o liniach podstawowych teraz rano jest co 15 minut i po południu też a będzie co 20 minut trzeba nie mieć wyobraźni żeby sądzić że do wypchanego już dziś wagonika PKM jadącego z Kartuz na jakimś Brętowie Matarni czy Kiełpinku dosiądzie się dodatkowo ileś tysięcy kierowców co przerzucili się na komunikację miejską tak samo do tych autobusów czy tramwajów to jest absolutna utopia na razie to w takiej Gdyni brakuje coraz więcej kierowców bo przecież sprawa podwyżki pensji to jest coś nie do wyobrażenia dla miejskich włodarzy nie ogarniają spraw przyziemnych a biorą się za jakieś elektroniczne systemy ściągania pieniędzy za bilety

              • 15 7

              • Człowieku,

                jest takie coś jak znaki interpunkcyjne

                • 0 0

            • Koszt jednostkowy utrzymania komunikacji zbiorowej maleje wraz ze wzrostem liczby pasażerów

              • 3 3

          • tak zwłaszcza w Gdyni kursująca co 20 min w szczycie będzie to naprawdę duża wartość

            • 8 6

          • nie będzie parkingów nie będzie ludzi twoja komunikacja widmo zawiezie powietrze ludzie nie lubią jak im komusza sw..łocz mebkuje życie

            • 4 8

      • Lepiej zlikwidować raktywistów miejskich.

        • 17 9

    • Komunikacja publiczna nigdy (87)

      Komunikacja publiczna nigdy się nie stanie alternatywą dla samochodu.

      • 18 40

      • mylisz się (34)

        Już się stała. Problem w tym, że nie w Polsce i nie w Trójmieście.

        • 46 9

        • (21)

          Dokładnie, już się stała. Przykład - Wiedeń. Bilet roczny - 365. Parkingi płatne w rejonie całego miasta. Szybciej dojedzie się w wiele miejsc komunikacją niż autem. Obecnie pracują nad opłatą za wjazd do centrum co jeszcze bardziej zmniejszy ruch samochodów. Bilet oczywiście jeden na wszystkie środki komunikacji. Da się? Jak najbardziej.

          • 35 7

          • Da sie jak sie ma metro o czym już nie wspominasz (12)

            • 8 7

            • "Nieistotne szczegóły."

              • 3 6

            • Czym się różni metro od SKM? (10)

              • 9 5

              • (4)

                W miastach, gdzie jest metro, ich linii jest 5-10, odległości pomiędzy stacjami są niewielkie, czas pomiędzy kursami w szczycie to kilka minut. Widzisz jakiekolwiek podobieństwo?

                • 7 6

              • Czyli w Warszawie nie ma metra? (2)

                • 7 3

              • Generalnie mu wyszło, że metro w UE jest tylko w 2 miastach ;) (1)

                • 4 0

              • Jednym

                Londyn już nie jest w UE

                • 3 0

              • Metro, czyli odcinki pod ziemią buduje się tylko wtedy, gdy na wierzchu nie ma miejsca. Co oznacza, że wiele linii metra

                na świecie prowadzi odcinki jak najbardziej na wierzchu jak się tylko da - nikt nie będzie frajerem do utrzymywania niepotrzebnych odcinków podziemnych. Właściwie tylko w centrach linie idą pod ziemią - np. w Atenach (linia nr 1), Sztokholm, Oslo.

                • 0 0

              • Wszystkim, częstotliwością kursów, szybkością i rozbudowaną siatką połączeń

                • 4 6

              • większą ilością linii? (1)

                I dziesiątkami lat rozwoju i inwestycji...?

                • 3 5

              • Linie są policzalne

                Więc nie ilością. Zainwestuj w rozwój osobisty!

                • 1 1

              • spróbuj mieszkać lub pracować w odległości powyżej 15 minut pieszej wędrówki (1)

                a się dowiesz...

                • 3 5

              • A ktoś kogoś zmusza do największej inwestycji życiowej bez odpalenia choćby jednej połowy mózgu?

                • 3 2

          • (6)

            te pomysły to po prostu wymiociny komuchów opłata za wjazd do miasta komuchom leninowskim szczynom brakuje już kasy na socjale dla kolorowych nierobów więc trzeba zedrzeć do zera z tych którzy jeszcze coś mają następne są podatki katastralne i od każdej własności robione po to byś nic nie miał i nawet za lodówkę płacił miesięczny haracz korporacjom a banda i..tów tutak spuszcza się nad tym jakie to jest fajne

            • 7 14

            • Precz z komuną! (4)

              Zacznijmy od prywatyzacji parkingu pod Twoim blokiem, wtedy na pewno nie będziesz płacił nikomu miesięcznego haraczu od samochodu!

              • 11 4

              • (3)

                płacę czynsz gn..ju 1700 zł za 60 m2 w spółdzielni za coś jeszcze mam płacić?

                • 2 7

              • Tak. Płacisz czynsz za mieszkanie. (1)

                Możesz trzymać samochód w mieszkaniu, albo kupić kawałek ziemi za rynkową cenę i trzymać na niej samochód.

                Komuchowi się za darmo zachciało...

                • 6 2

              • blok i parking komusza szczyno są na tej samej działce

                • 0 0

              • Za te ~12,5 metra zajmowane przez Twój samochód

                Chyba, że trzymasz go w salonie - wtedy czynsz już pokrywa.

                • 6 2

            • Opłata za wjazd do miasta to nie pomysł komuchów

              To chyba najbardziej starożytny podatek, istniał przed biblią. Komuchy to chcą za darmo rozdawać dobro wartościowe. Jak przepustowość, miejsce parkingowe. Kup se, a nie za darmo od państwa chcesz, komuchu. Do tego normalnie za generowanie hałasu ludziom pod oknami, za zatruwanie ich spalinami też powinno się wypłacać odszkodowania, dlaczego za szkody, które wyrządzasz ma płacić ktoś inny? Komuchu?

              • 3 0

          • bo !!! najpierw !!! przygotowali alternatywy

            a potem stosują inne metody "perswazji" i nakłaniania do pożądanych działań...

            • 0 5

        • (9)

          Zgadzam się, że na ten moment nie jest alternatywą. Ciężko zamienić dojazd do pracy 15-25 minut na 1,5 - 2h...

          • 23 9

          • Skoro dojeżdżacie do pracy w kwadrans w godzinach szczytu (8)

            to co się ciągle pyszczycie o nowe drogi

            • 12 9

            • (7)

              jakiś zbiorkom mnie dowiezie z Chwaszczyna na Pogórze Górne w pół godziny?

              • 10 6

              • Jakiś samochód przejedzie 20km w mieście w pół godziny? (4)

                • 5 3

              • Zależy od trasy i pory. Przed 6:00 każdy wszędzie. W drodze powrotnej (14:00) zależy od trasy i liczby świateł.

                • 3 5

              • (2)

                jeśli z Chwaszczyna do obwodnicy jest w miare luźno to da się to zrobić

                • 3 2

              • A że nie jest... (1)

                • 1 1

              • a jest biedaku od oddania trasy kaszubskiej już jest

                • 0 0

              • Mogłeś jeszcze zamieszkać w Borach Tucholskich i płakać, że Ci TGV nie dociągnęli

                • 6 3

              • Naprawdę to nie problem władz Trójmiasta

                Tylko twojego wójta.

                • 1 2

        • Kiedyś już była (1)

          Kiedyś komunikacja publiczna była wyborem, lub raczej przymusem w Polsce, konkretnie w PRL. Zapytaj rodziców lub dziadków, czy pragną powrotu do tej komuny.

          • 5 4

          • Przecież od 7 lat pracowicie wracamy

            • 6 1

      • W NYC 90% przejazdów to właśnie przejazdy komunikacją publiczną (9)

        czyli się da.

        • 22 9

        • No tak (4)

          Tylko że nie. Wg oficjalnych danych NYPTA z komunikacji publicznej korzysta 56% podróżnych.

          • 7 8

          • Czytałeś statystyki dot. samego miasta czy całego obszaru metropolitarnego? (3)

            • 12 3

            • Samo miasto (2)

              New York City

              • 3 4

              • Nie. Czytałeś publicystyczny nagłówek z 2013 roku, który odnosi się do danych źródłowych (1)

                a tam już jest po 4 różnych obszarach statystycznych i miasto Nowy York jest tylko jednym z nich

                • 8 3

              • Dyskusja jest akademicka

                Bo i tak dotyczy rzeczywistości sprzed pandemii. Na razie to władze NYC mają wielką nadzieję, że już do roku 2035 uda się przywrócić 100% popytu sprzed pandemii.

                • 2 5

        • NY jest 100 razy większy od Gdyni (2)

          • 2 7

          • Im większy tym trudniej obsłużyć komunikacją miejską

            • 9 2

          • 1213 przez 135 wychodzi Ci 100?

            Gratulacje!

            • 5 1

        • jak się ma siatkę metra to się da, w trójmieście jej nie ma i nie będzie a jedna nitka skm niczego nie rozwiązuje

          • 5 5

      • Dopoki bedzie drozsza od podrozy autem to na pewno nie. (35)

        Problem polega na tym, ze w trojmiescie komunikacji publicznej nie traktuje sie jako calości słuzacej dobrostanowi miast i ich mieszkancow tylko jako pojedyncze przedsiebiorstwa nastawione na zysk. Ale komunikacja miejska nie ba byc zyskowna dla wlascicieli tylko dla mieszkancow / miast. Nikt nie patrzy na to w sposob kompleksowy tak jak patrzy sie na to cywilizowanych metropoliach. Spojrzmy np na Hamburg czy Berlin - tam nie czyta sie rozkładów jazdy poniewaz wiadomo, ze w przeciagu 5 czy 6 minut na pewno cos przyjedzie. Spojrzmy na liczbe aut na 1000 mieszkancow: Gdynia 622, Sopot 760, Berlin czy Hamburg to okolo 300! Wyobrazmy sobie sytuacje, kiedy po trojmiejskich ulicach porusza sie nagle polowa samochodow ! Ale to przekracza wyobraznie planistow komunikacji, nikt nie patrzy na zuzycie drog, smrod , halas, zatrucie srodowiska, dyskomfort mieszkancow, korki. Liczy sie zeby excel sie spinal 31 grudnia. Komunikacja musi byc dotowana, w niektorych miastach jest nawet darmowa. Oczywiscie to pieniadze z podatkow, ale w szerszej perspektywie to bardziej odplacalne od remontow drog, kosztu chorob cywilizacyjnych, wiecznych korkow, stresu etc

        • 36 10

        • Nie jest droższa (34)

          Nawet totalnego szrota (gdzie już nie ma co amortyzować) napędzanego gazem nie utrzymasz za cenę biletu miesięcznego.

          • 13 10

          • Bilet miesieczny na cale trojmiasto to 240 zl. Uwierz, w wielu porzypadkach auto sie oplaca. Pomijam komfort i czas. (33)

            Nie kazdy tez mieszka kolo stacji SKM czy glownej arterii gdzie jest 10 liniii autobusowych albo ma prace 5 przystankow od domu

            • 17 8

            • Było o koszcie (32)

              Nie są technicznie możliwe codzienne dojazdy przez całe Trójmiasto (skoro wybrałeś najdroższy bilet) w cenie niższej od 240 zł. I to już na poziomie samego paliwa. O ubezpieczeniu, serwisie, koszcie zakupu pojazdu itd nie wspominając.

              • 10 9

              • I znow to samo: ubezpieczenie, serwis, koszt pojazdu. Chlopie, ja tak czy owak mam samochod. Mam go po to (10)

                by nim jezdzic. Nie kupowalem go tylko dlatego by dojezdzac do pracy. Do twojego biletu miesiecznego tez doliczasz koszt butow, szalika i ksiazki ktora czytasz w SKM? A co do meritum - po miescie poruszam sie nie tylko z i do pracy. Czasem ide do kina w Gdansku, czasem na piwo do Sopotu a czasem do znajomego w Babich Dołach. Po to powinien byc tani bilet miesieczny i sprawna siec komunikacji zeby w takich przypadkach nie brac auta. Mi sie mimo wszystko bardziej oplaca korzystac z auta. Nawet jezeli czasem wypada drozej. Jak mam jechac 2h w jedna strone bo PKM jezdzi raz na godzine to wole wsiasc w bryke i zalatwic sprawe w 20 minut.

                • 18 8

              • A to do kina czy na piwo do Sopotu (samochodem, hehe) nie można już komunikacją miejską? (6)

                • 8 4

              • Można (1)

                Tylko po co?

                • 5 6

              • Żeby to piwo nie musiało być bezalkoholowe?

                • 4 1

              • (3)

                można tylko po co?W weekend z Cisowej na Karwiny obwodnicą 15 minut jakąś R jakimś 27 czy z innymi przesiadkami wycieczka na prawie godzinę i dostosowuj się do jakiegoś rozkładu jazdy coraz bardziej uciętego

                • 11 6

              • uwazaj, zaraz taki jeden ci napisze ze to "fantasmagoryczne połaczenie" :-D (2)

                • 2 5

              • Zważywszy, że na Karwinach ani kina ani dobrej piwiarni (1)

                to fakt, wybieranie trasy pod wynik.

                • 3 2

              • a ludzie jacyś mieszkają?Którzy mogą się wzajemnie odwiedzać?

                • 0 0

              • Kiedyś wypad na piwo to była dla mnie jedyna okazja (1)

                Do korzystania z KM. Teraz nawet i przy tej okazji nie korzystam. Do centrum traficarem, z powrotem taxi/Uber.

                • 1 3

              • Niesamowite, dało się bez prywatnego samochodu?!

                • 3 1

              • Właśnie, że kupiłeś go po to, żeby jeździć do pracy.

                Przestań oszukiwać siebie i innych. Skoro zdecydowana większość podróży i przejechanych kilometrów to dojazd do pracy to kupiłeś samochód po to, żeby dojeżdżać do pracy a nie po to, żeby jeździć w niedzielę do kościoła, nawet jeśli raz na tydzień faktycznie jedziesz nim do kościoła...
                Nie wiem skąd w Polakach taka miłość do złej matematyki. Liczy się wszystkie koszty, a nie połowę. A jak już chcesz być uczciwy i turbo skrupulatny, to możesz uwzględnić- 75% użycia auta to dojazd do pracy, to 75% całkowitych kosztów posiadania auta to dojazd do pracy. A nawet więcej, nie opłaca się kupować auta, żeby zrobić nim dwie podróże tygodniowo, taniej wychodzi pankiem. Więc twój koszt dojazdu do pracy to (uwaga, podaję wzór):
                Całkowity koszt posiadania auta - koszt wynajmu auta do zapewnienia pozostałych potrzeb. Moi znajomi mają auta, a na urlop i tak bierzemy auto z wypożyczalni. Samo ubezpieczenie i podstawowe utrzymanie i amortyzacja auta to 500 złotych, przy założeniu, że masz tani samochód (20k), który rzadko się psuje. Za 500 złotych miesięcznie masz Panka i Ubera do woli. I jeszcze zostanie. Do tego nie wydasz na benzynę.
                Podsumowając:
                (czytaj autora, poniżej)

                • 0 0

              • W pojedynke faktycznie nie zawsze. Ale kiedy np jezdzi sie w 2 osoby to moze to wygladac inaczej. (20)

                To rowniez kwestia czasu. Dotarcie w niektore miejsca komunikacja to czesto 1,5 godziny w jedna strone. Pamietajmy ze trojmiasto nie wyglada jak wiekszosc miast zbudowanych na ksztalcie koła. Tu auto wygrywa, czas to pieniadz. Komunikacja musi byc tansza ale i bardziej efektywna niz teraz. Jezeli PKM jezdzi raz na godzine a SKM regularnie sie spoznia czy wypadaja kursy to o czym my w ogole mówimy ?

                • 12 4

              • Czyli teza o koszcie sromotnie poległa (19)

                To co, teraz robimy zawody największego skupiska biurowców w dowolnym mieście składowym do największych dzielnic "sypialnych" Trójmiasta komunikacją miejską w godzinach szczytu vs samochód czy szukamy jakiś fantasmagorycznych połączeń typu Witomino-lotnisko?

                • 5 5

              • (9)

                Upadła?
                Czym komunikacja miejska może konkurować z samochodami? Tylko ceną. Nigdy nie będzie szybsza lub wygodniejsza. Pomijam przypadki, gdy ktoś mieszka blisko przystanku i nie przesiada się. Komunikacja może jedynie być tańsza. Gdyby była bezpłatna, część ludzi by zrezygnowała z wygody i szybkości samochodu na rzecz oszczędności pieniędzy.

                • 9 5

              • Jak najbardziej może być szybsza i do tego trzeba dążyć. (6)

                Nikt nie będzie marnował czasu żeby oszczędzić 2zł.

                • 7 2

              • (1)

                Niby jak wyobrażasz sobie przyspieszanie? Główna różnica polega na tym, że komunikacja miejska zatrzymuje się na przystankach, a samochód nie. Owszem, w centrum "buspas" trochę przyspieszy, ale średnio (uśredniając po całym mieście) nie ma aż tak dużego wpływu. Większość trasy samochodu jest poza korkiem.
                Szybkość to tylko jedna z cech. Oprócz niego są inne, np. rozkład jazdy idealnie dopasowany do potrzeb, rozmieszczenie przystanków idealnie dopasowane do potrzeb (przystanek pod "drzwiami"), układ sieci idealnie dopasowany do potrzeb (brak przesiadek), wysoki komfort podróży (zawsze miejsce siedzące i brak ścisku) itd. itp. Jedyne, w czym komunikacja miejska może być atrakcyjna, to cena.

                • 5 2

              • Jakieś 99% mojej trasy do pracy i z powrotem jest w korku

                Z bananem na twarzy przesiadłbym się na tramwaj, tylko jakaś banda samochodowych raktywistów blokuje go od 6 lat...

                • 5 3

              • (3)

                Jakie 2 zł? Najtańszy bilet to 4,60, a zasadniczo samochód wychodzi drożej. Jest więc to nie 2zł, a 10-20 zł dziennie. Przy codziennych dojazdach do pracy jest to już zauważalna kwota.

                • 5 0

              • na szczęście pieniądze to nie wszystko a w czasie wydumanej srj..demii kierowca deb..l wyrzucał z autobusu o jedną czy dwie osoby ponad limit a za dwa przystanki jechał pusty przy aucie nie jestem zdany na czyjeś łaski czy humory nie jestem zdany na jazdę z jakimś psycholem który za to że szmatka się z nosa zsunie rzuci się na kogoś i będzie go obezwładniać albo rzuci się z pięściami na jakąś kobietę z psem bo miał zły dzień

                • 6 4

              • Przy codziennych dojazdach do pracy kupujesz miesięczny

                I nagle robi się 109/30 = 3.60 dziennie.

                Samochodem licząc oszczędnie 10l/100km w korku przejedziesz za to 5.5km...

                • 3 2

              • Zacznijmy od tego, że regularnie poruszając się KM nie trzeba polegać na jednorazowych biletach

                Tylko na tańszych per przejazd okresowych

                • 2 0

              • O koszcie była mowa, więc sam przyznałeś, że upadła

                Teraz piszesz "nigdy" (...) chyba że. Czyli na wstępie sam zanegowałeś swoją tezę. Cóż, realia są takie, że zawsze będą obszary dobrze położone i dalekie peryferie. I za zaoszczędzenie na m2 poprzez kupno na dalekich peryferiach odda się w koszcie i czasie przemieszczania się. Czy to komunikacją miejską, czy to samochodem.

                • 5 1

              • Dla mnie komunikacja jest wygodniejsza, bo mogę w niej zamknąć oczy i się zrelaksować, nie muszę cały czas patrzeć się na drogę, nie mówiąc o nerwach związanych z zachowaniem innych kierowców. Samochód staje się wygodniejszy tylko wtedy, kiedy to nie ja jestem kierowcą.

                • 1 0

              • Nie trzeba szukac fantasmagorycznych polaczen. Wystarczy sprobowac dojechac komunikacja z Dabrowy do Gdyni.

                • 6 2

              • Dojazd z Witomina do pracy np w Intelu (7)

                To dla ciebie fantasmagoria?

                • 6 6

              • Zrozum, sa ludzie ktorzy nie maja rodziny, dzieci, kumpli. Smieja sie ze ktos ma auto, twierdza ze to niepotrzebna fanaberia. (6)

                Dla nich nie ma znaczenia czy jada do pracy 20 minut czy 2 godziny, i tak nie maja do kogo i po co wracac.

                • 10 10

              • Co ciekawe, to właśnie ci z dziećmi, rodzinami itp. decydują się na mieszkanie 2h samochodem od centrum... (4)

                Widać nie chcą wracać :)

                • 8 5

              • Mieszkanie w Redzie 6,5k za metr (3)

                Mieszkania na dolnym tarasie dochodzą już do 15k za metr. Ale to przecież tylko z chęci perfidnego gnębienia raktywistów miejskich ludzie kupują mieszkania gdzieś daleko.

                • 6 8

              • Każdy wybór ma swoje konsekwencje. (2)

                Chcesz oszczędzić parę złotych kosztem czasu dla rodziny i dzieci?
                Proszę bardzo.

                Nie płacz tylko potem, że trzeba zbudować 17 pas obwodnicy i kolejny parking w mieście, bo mając rodzinę wybrałeś styl życia bezdzietnego kawalera jeżdżąc codziennie 2-3h samochodem.

                • 7 5

              • Parę złotych? (1)

                Dwukrotna przebitka w cenie mieszkania to dla ciebie parę złotych? Już nie mówiąc o tym, że jest takie magiczne coś, jak zdolność kredytowa, a to jest największy ogranicznik.

                • 5 0

              • Mieszkania w Redzie kosztowały 6500

                Jakies 7 lat temu. Kiedy mieszkania na dolnym tarasie kosztowały 8k. Nie piperzcie, panowie. Reda ma dostęp do SKM i Regio, do Mordoru i innych miejsc jest szybciej niż samochodem. Mieszkania w Redzie kosztują tyle co w Kowalach (ale i tak wolałbym Redę i dostęp do SKM).

                • 0 0

              • Dzieci do szkoły/przedszkola mają poniżej 10 minut piechotą

                A na spotkaniach kumpli nigdy nie ma nikogo z Chwaszczyna czy innej dziury za obwodnicą, bo dla nich to "wyprawa". Ci z dobrych lokalizacji zawsze są.

                • 5 4

      • zależy w jakich relacjach (5)

        zależy także od polityki parkingowej: jeśli ta ostatnia ma charakter restrykcyjny (tak jak powinna), to wiele osób decyduje się na wybór alternatywy samochodu

        • 5 5

        • (2)

          Polityka parkingowa przynosi taki efekt, że handel przenosi się z centrum miast do centrów handlowych i dużych sklepów sieciowych, które oferują bezpłatne parkowanie. Sklepy z asortymentem mniej chodliwym, np. księgarnie, znikają bezpowrotnie. Przez ostatnie piętnaście lat w okolicy Długiej byłem może ze 2 razy. Na Grunwaldzkiej tylko wieczorem, gdy za parkowanie się nie płaci. Otwarte są tylko sklepy w centrach handlowych.
          Rozumiem, że dla okolicznych mieszkańców jest korzystne zamykanie sklepów - mniejszy ruch. Czy jest to jednak korzystne dla miasta?

          • 7 7

          • Duże centra handlowe są akurat na głównej osi komunikacyjnej Trójmiasta

            z dobrym dostępem do KM - i z płatnymi parkingami. Jedynym wyjątkiem w zakresie parkowania jest Centrum Wzgórze, i to już niedługo.

            • 5 2

          • Znam ludzi,

            którzy mieszkają w trójmieście od dwóch dekad. Do tej pory nie odczuli potrzeby wybrania się na ołowiankę do filharmonii. Jakie kto ma potrzeby. Nieprawdą jest, że biznesy padają jak jest mnie aut. Biznesy żyją jak mają dostęp do ruchu pieszego. Nikt nie zatrzymuje auta na rympał, bo poczuł zapach pizzy. A piesi już to robią. Żeby zwiększyć ilość pieszych można między innymi zmniejszyć ruch samochodowy. Co samo w sobie jeszcze nie zagwarantuje większego ruchu pieszych.
            Świętojańska i Starowiejska żyją, a będą żyły jeszcze lepiej. Jeden woli iść do galerii na frytki z maka, drugi woli się przejść po ładnej okolicy i pójść do smacznego (ale wciąż taniego) hindusa.

            • 0 0

        • (1)

          bolszewicki tłuku czyli kara za to że ktoś coś ma

          • 3 7

          • No miejsca parkingowego akurat nie ma

            • 5 3

    • Jeden bilet na wszystkie środki transportu.

      Zgadzam się. W Warszawie na jednym bilecie pojedziesz skm, wkd, metrem, autobusem zwykłym i przyspieszonym, nocnym, tramwajem. Do tego jest opcja kupna biletu miesięcznego bądź trzymiesięcznego, który wychodzi taniej niż przy opcji miesięcznej. Bilet jednorazowy za 4,4 zł to 75 minut podróży, dojedzie się spokojnie do celu. Jest też opcja biletu 90 minut!

      Skoro mamy ceny mieszkań przekraczające te warszawskie, to czas by odpowiedzialni wreszcie się dogadali i zrobili jeden bilet na wszystkie środki transportu!

      Mamy XXI wiek! A opieszałość rządzących z lat 90.

      Transport publiczny w Trójmieście leży i kwiczy. Daleko do miast nowoczesnych.

      • 2 0

    • Nie masz też wspólnego biletu na Łódź i Warszawe Toruń i Bydgoszcz a chcesz na Gdańsk i Gdynie?

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane