• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie zmiany w komunikacji w 2023 roku

Maciej Korolczuk
2 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (471)
Rok 2023 w trójmiejskiej komunikacji miejskiej zapowiada się wyjątkowo interesująco. Rok 2023 w trójmiejskiej komunikacji miejskiej zapowiada się wyjątkowo interesująco.

Rok 2023 będzie obfitował w wiele zmian w komunikacji miejskiej w Trójmieście. Czeka nas m.in. uruchomienie systemu Fala, udostępnienie wyremontowanych dworców kolejowych, inauguracja linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej oraz zakończenie elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na ulice metropolii wiosną mają wrócić też rowery Mevo, stanowiące alternatywę i uzupełnienie oferty transportu publicznego.



Na co w trójmiejskiej komunikacji miejskiej w 2023 roku czekasz najbardziej?

Już dawno nowy rok nie zapowiadał się tak interesująco pod względem zmian w transporcie publicznym w Trójmieście.

W naszym zestawieniu wskazujemy pięć inwestycji, które już wkrótce mają zostać udostępnione pasażerom i użytkownikom komunikacji miejskiej.

Która z nich okaże się kluczowa? Która zostanie oddana jako pierwsza, a która na ostatniej prostej złapie opóźnienie?

Przekonamy się o tym już niebawem.

Już niebawem urządzenia do skanowania kart i kupowania biletów zostaną uruchomione. Cały system Fala ma ruszyć najpóźniej do połowy 2023 roku. Już niebawem urządzenia do skanowania kart i kupowania biletów zostaną uruchomione. Cały system Fala ma ruszyć najpóźniej do połowy 2023 roku.

Inauguracja systemu Fala



Być może w pierwszym kwartale roku poznamy pierwsze funkcjonalności systemu Fala. Systemu - dodajmy - rodzącego się w dużych bólach, którego inauguracja jest już opóźniona o kilka miesięcy, o czym informowaliśmy w październiku.

Urzędnicy pracujący nad wdrożeniem "rewolucyjnego" - jak jest przez nich zapowiadany - systemu nie mają już jednak marginesu na kolejną zwłokę, bo cały projekt dofinansowany ze środków unijnych musi być rozliczony do końca czerwca 2023 roku.

O tym, kiedy i w jakim wymiarze system wreszcie ruszy z kopyta przekonamy się już niebawem, bo na początek stycznia zaplanowano konferencję prasową, na której urzędnicy i pracownicy spółki Innobaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie systemu, mają ogłosić harmonogram wdrożenia Fali.

  • Opóźnienie remontu dworca wynosi już prawie dwa lata. Inwestycja ma się zakończyć w 2023 roku.
  • Tak w połowie roku ma się prezentować po przebudowie nowy dworzec kolejowy we Wrzeszczu.

Nowe dworce: Główny i we Wrzeszczu



Opóźnione, ale również zapowiadane na ten rok jest zakończenie remontu Dworca Głównego w Gdańsku. Pierwotnie miał się on zakończyć na koniec 2021 roku, ale prace wciąż trwają.

Nie udało się dotrzymać też drugiego terminu w 2022 roku, a najnowsze informacje mówią o inauguracji wiosną 2023 roku. Kilka zmian końcowego terminu sprawiło, że w typowanie otwarcia dworca włączyli się bukmacherzy.

Kilka miesięcy opóźnienia złapała też budowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Według zapewnień kolejarzy ma być on gotowy w połowie 2023 roku.

Tramwaje na Nowej Warszawskiej zaczną wozić pasażerów prawdopodobnie w pierwszym kwartale tego roku. Tramwaje na Nowej Warszawskiej zaczną wozić pasażerów prawdopodobnie w pierwszym kwartale tego roku.

Nowa linia tramwajowa na Nowej Warszawskiej



Jeszcze przed końcem 2022 roku zakończyły się prace budowlane linii tramwajowej wzdłuż Nowej Warszawskiej. Jednak ze względu na konieczne i czasochłonne odbiory techniczne tramwaje z pasażerami pojadą po nowych torach dopiero wiosną.

Do tego czasu mają się tam odbyć jazdy testowe i zakończyć prace nad rozkładem linii tramwajowej, która ma kursować między pętlą Ujeścisko a al. Havla.

W połowie roku ma się zakończyć elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W połowie roku ma się zakończyć elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Elektryfikacja linii PKM



Zmianę jakościową powinni w tym roku odczuć także pasażerowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, na której kończą się prace przy elektryfikacji. Inwestycja umożliwi bowiem uruchomienie na linii PKM dłuższych i bardziej pojemnych pociągów elektrycznych, które zastąpią krótkie i przepełnione szynobusy spalinowe.

Prace przy elektryfikacji - według zapowiedzi PKM - mają zakończyć się w pierwszej połowie 2023 roku. Regularne kursy elektryków rozpoczną się w drugiej połowie roku.

W tym roku na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji mają też wrócić rowery Mevo. Pojedziemy nimi już wiosną. W tym roku na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji mają też wrócić rowery Mevo. Pojedziemy nimi już wiosną.

Powrót rowerów Mevo



Rok 2023 ma być też wielkim powrotem roweru metropolitalnego Mevo. I jak zapewnia Obszar Metropolitalny, od trzech lat pracujący nad reaktywacją Mevo, ma to nastąpić jeszcze wiosną - rozruch systemu zaplanowano na początek kwietnia a start całego systemu najpóźniej do początku lipca.

Na ulicach 16 gmin zrzeszonych w OMGGS pojawi się 3 tys. rowerów elektrycznych i 1 tys. rowerów bez napędu elektrycznego. Miesiąc jazdy ma kosztować 30 zł, a rok - 259 zł.

Operatorem Mevo 2.0 przez sześć lat będzie hiszpańska spółka City Bike Global, która za obsługę systemu otrzyma od Obszaru Metropolitalnego 159 mln zł.

Opinie (471) 10 zablokowanych

  • Ja najbardziej czekam na likwidację hulajnóg na wypożyczanie. (2)

    Bo stanowią niebezpieczeństwo,stawiane są byle gdzie i byle jak,sa zawalidrogami. Przeciw rowerom Mevo nic nie mam bo nie pamiętam by były takimi zawalidrogami jak hulajki. Hulajnogi powinny byc tylko prywatne bo wtedy nie stanowia przeszkód.

    • 28 5

    • hulajnogi mu przeszkadzają, a samochody już nie?! nie bądź hipokrytą

      nie ma w mieście chodnika zawalonego samochodami.... co do niebezpieczeństwa. samochód na torowisku, samochód wjechał w pieszego, samochód wjechał do kanału, w sklep, drzewo, barierki, przystanek.......tak hulajnogi są niebezpieczne

      • 10 6

    • Nie będzie ich likwidacji, bo komuna w PL skończyła się dawno temu.

      • 0 0

  • System Fala - to będzie jak wypuszczenie nowego systemu (8)

    Kiedyś zastanawiałem się, czemu po zakupie smartfona, czy instalacji nowego systemu od razu włączają się aktualizacje - ano dlatego, że producenta gonią terminy, a udziałowcy i akcjonariusze naciskają na dotrzymanie terminu premiery. Nie ważne, że produkt nie jest jeszcze gotowy - ważny jest termin. Później przecież można to wszystko aktualizować, wypuszczając mniej lub bardziej potrzebne łatki. Z systemem Fala chyba będzie podobnie. Jeśli na jego podstawie będą tworzone nowe połączenia, czy rozkłady, to przez pierwszych kilka albo i kilkanaście miesięcy, raczej nie wróżę tutaj sukcesu, później może być już lepiej. Moje obawy wynikają z tego, że Fala będzie zbierać informacje od pasażerów, którzy korzystają z komunikacji, a te podejście jest z gruntu złe, bowiem nie uwzględnia potrzeb ludzi, którzy jeżdżą prawie wyłącznie samochodem. Jeśli ktoś korzysta głównie z auta, to zwykle robi to dlatego, że dojazd komunikacją zajmuje zbyt wiele czasu, ewentualnie jest za drogi, jeśli ktoś przemieszcza sie między miastami. Fala aby miała sens, to powinna mieć możliwość śledzenia, jakimi trasami i w jakich godzinach ludzie poruszają się samochodami i też na tej podstawie wprowadzać się powinno np. nowe trasy przejazdów autobusów. Po prostu ten system jest zamknięty na ludzi, którzy sporadycznie korzystają z komunikacji miejskiej, a robią tak, bo w tym czasie nie ma dla nich dobrych połączeń ewentualnie tarfy.

    • 15 6

    • System ma dopasowywać się do korzystających z kimunikacji (5)

      A nie do tych, którzy z niej nie korzystają

      • 1 4

      • Dla korzystających też jest bez sensu (2)

        Po co kasować bilet okresowy, który i tak jest miesięczny a nie wg kilometrażu?

        • 1 1

        • Właśnie po to, żeby wiedzieć, z jakich tras i linii ludzie częściej korzystają (1)

          • 0 1

          • haha serio?A teraz nie wiedzą?

            • 2 1

      • Kto ma się dopasowywać do kogo? Komunikacja do potrzeb mieszkańców, czy mieszkańcy do komunikacji? Duża liczba samochodów na drogach świadczy o tym, że ludzie oczekują, iż komunikacja będzie dopasowana do ich potrzeb, a tak długo, jak nie będzie, będą korzystać z samochodów. Może jednak warto by było się zainteresować, jakie trasy pokonują samochody i stworzyć sensowną alternatywę?

        • 9 2

      • Twierdzisz, że komunikacja nie ma być atrakcyjna dla użytkowników samochodów, nie ma być atrakcyjną alternatywą?

        • 3 0

    • To nie tak (1)

      Z analogicznego systemu na Śląsku korzysta jakieś 10% pasażerów. Jak na podstawie 10% oszacować chociażby kierunki podróży (o bardzo dużej zmienności)? Wiewiórki mówią, że Fala będzie tylko rejestrować wejście, więc do analiz ruchu nie będzie się nadawać. Fala to sklerotyczny pomnik naszych dzielnych polityków.

      • 1 1

      • Na Śląsku przynajmniej mają wspólny bilet

        Bodajże 46 miast i gmin. W Trójmieście nie do pomyślenia.

        • 0 0

  • Gdynia (9)

    400 000 km mniej dla spółek miejskich - co za tym idzie - cięcia dla pasażerów - likwidacja linii i dłuższy czas oczekiwania na autobus na przystanku lub autobusy będą przepełnione
    Kolejna dobra wiadomość - brak podwyżek dla kierowców - nie ma w budżecie zaplanowanych pieniędzy - więc od 1 kwietnia widmo strajku
    Możemy już teraz ogłosić dzień pieszego pasażera

    • 70 7

    • Podobał się Polski Ład? (4)

      Tak pięknie miało być, bez szkody dla podatnika...

      • 8 9

      • nowy ład (2)

        to dno, jednak jeszcze większe dla samonierządowców wycierać gębę i tłumaczyć swoje rabunki tym ładem.

        • 10 9

        • Znika im cały ryczałt i wysokość składki zdrowotnej po stronie przychodów (1)

          Największe metropolie w Polsce rocznie tracą w ten sposób ponad 14 miliardów. Rocznie. Utratę miała pokrywać subwencja, ale się zapodziała. To co, tniesz koszty czy bankrutujesz?

          • 14 3

          • no to zgn..ją dzioadków na działkach leśnych wyższym parkowaniem koło paranoi toczy się dalej

            • 0 0

      • nowy ład to część agendy 2030 zrównoważonego rozwoju i innych totalniackich banialuków naprawdę ludzie PIS czy PO grają do jednej globalistycznej bramki

        • 2 2

    • Usługi trzeba opłacać. Mniej środków, rosnąca inflacja, cięcia będą konieczne

      Kierowcy/motorniczy nie będą pracować za darmo, czy zmniejszone pensje przy wydłużonym czasie pracy. To chyba logiczne.

      • 2 1

    • tną komunikację jednocześnie likwidując parkingi w centrum i na dziurawym asfalcie mażą jakieś pseudo ścieżki rowerowe (2)

      rozumem ich nie pojmiesz

      • 9 6

      • (1)

        w NWO człowiek ma być jak szczurek laboratoryjny 2 km od domu max i nara po co są auteczka spalinowe z takim zabawkowym zasięgiem?

        • 3 1

        • Ty piszesz to z Korei Płn. ? Na to wygląda.

          • 0 0

  • zadania na rok.... (1)

    Pięknie to brzmi... komunikacja nadal jest słabą opcją dla samochodu. Nadal słabo poukładane linie czasy obcięte bo p. Borawski z ekipą przyspiesza tramwaje, wozy eksploatowane w 150% bo żeby zmieścić się w kosmicznym rozkładzie muszą grzać na maxa, co chwila nie wytrzymują i padają.. wszystko w szczycie opóźnione. Słabo ułożona oferta przewozowa. Brak samodzielnego stanowiska ZTM aby to poukładać... bo dziesiątki nieznających się osób wpitziela się w ofertę żeby była poprawna politycznie...drożyzna.... system Fala nic nie zmieni jedynie ułatwi pasażerom zakup biletu i to wszystko.. a z takim systemem powinno iść takie rzeczy jak skomunikowania z innymi przewoźnikami tutaj nic jest tylko wspólny bilet i nic poza tym.. elektryfikacja PKM.. chwalenie się nieskończoną inwestycją ???? to tylko u nas, dojedziemy do końca elektryfikacji i co dalej furmanka? no ale na jednym bilecie z fali....Reasumując dopóki nieudaczni politycy i osoby nie mające pojęcia o komunikacji będą się wtrącać do komunikacji to nic się nie zmieni i nikt nie przesiądzie się z auta, bo nikt nie pójdzie na gorsze jak ma pod nosem lepsze...Pogońcie polityków z komunikacji a będzie lepiej, ale to już chyba w następnych kadencjach z ludźmi którym zależy na naszym Mieście bo tym obecnym to raczej praca niż pasja....no ale wybory niebawem mam nadzieję, że trafi się ktoś z pasją bo ta ekipa to już się wypaliła....za dużo polityki za mało myślenia..

    • 23 0

    • z falą będzie tak jak z biletomatami. wielka loteria który działa, a który nie.

      • 0 0

  • Prima Aprilis???

    Przecież dzisiaj jest 02 stycznia a nie 01 kwietnia...skąd ten artykuł???

    • 18 0

  • TVP 1 jednak nie kłamie. (2)

    Widzę, że cenami przegoniliśmy bogatą Szwecję. U nas roczny abonament 259 PLN, a w Malmo 250 SEK (ok 100 PLN). W Goteborg 300 (130). Nie sądziłem, że już jest tak dobrze w naszym pięknym Kraju, że już stać nas Wszystkich na taki poziom cen. Za mało oglądam TVP 1

    • 17 2

    • (1)

      Poczytaj może najpierw o podatkach w Szwecji i ich wysokości, a potem porównuj jakość usług publicznych z tymi w Polsce.

      • 2 2

      • A ty znasz kwoty wolne od podatków w Szwecji ? Widać że nie masz pojęcia o podatkach w Szwecji.

        • 0 1

  • Falę zmyje jojczenie starych bab (4)

    które oczywiście nie ogarną, ani nawet nie mają kart by się odbijać. Media uwielbiają ich narzekania i bezradność więc będą stać w obronie zacofanych.

    • 1 24

    • Po kija masz się odbijać biletem okresowym

      Który nawet nie jest rozliczany wg kilometrażu? To ma sens w Amsterdamie czy Tokio przy zupełnie innym systemie rozliczania należności, ale tutaj tylko spowoduje większy tłok wokół kasowników.

      • 9 1

    • ogarnij jeszcze kulturę

      i wyjmij słomki z gumiaków

      • 12 3

    • po co to odbijanie?Wchodzę i wychodzę z więzienia jakiegoś obozu itd?

      • 7 0

    • dlaczego mam mieć gorzej??!

      niż mam?!!

      W imię czego?
      W imię interesu przewoźników i urzędników?

      • 2 0

  • Rewolucją to by było (3)

    gdyby tramwaje po 23:00 nie kładły się spać, tylko jeździły cała dobę jak w każdym normalnym mieście

    • 10 6

    • Czyli co?

      Tylko jedno "normalne" miasto mamy w naszym kraju?
      Nocne tramwaje jeżdżą tylko w Krakowie

      • 2 0

    • (1)

      W Polsce tramwaje nocne to jest absolutna rzadkość, a nie cecha normalnego miasta. Linia N0 mogłaby jednak być uruchamiana częściej, choćby podczas większych imprez masowych czy w weekendy.

      • 0 1

      • Tramwajowe linie nocne ma tylko Kraków

        • 0 0

  • Mevo=Frajer (w esperanto).

    • 7 0

  • Szanowny panie redaktorze

    System robiony w pośpiechu bo się czas na dofinansowanie kończy, nie dotrzymano terminów bo nie działa i nie będzie działał wdrożony na siłę, a o czerwonym świetle w tej wsi, w której sołtys nie radzi sobie z zapaleniem na czas świeczek oddalonych od siebie o 50,100,150 to już nawet wstyd pisać

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane