• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wkrótce ruszy międzynarodowy konkurs na kładkę na Ołowiankę

Katarzyna Moritz
9 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Wyobraźnię architektów w konkursie będzie ograniczać m.in. wysokość kładki i koszty. Wyobraźnię architektów w konkursie będzie ograniczać m.in. wysokość kładki i koszty.

Lada dzień Gdańsk ogłosi długo wyczekiwany, międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt kładki nad Motławą. Pomysł, który powstał 8 lat temu, nie zostanie jednak zrealizowany wcześniej, niż w 2014 roku.



Czy będziesz korzystać z kładki nad Motławą?

W styczniu urzędnicy zapowiadali, że międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt kładki wystartuje najpóźniej do początku wiosny. Tak się jednak nie stało. Dlaczego?

- Konkurs wymagał wielu przygotowań i szczegółowych uzgodnień z  wydziałami oraz z partnerami projektu. Ponadto odbędzie się w formie zamówienia publicznego, a to także wydłuża procedury. Jednak już niebawem zostanie ogłoszony - zapewnia Andrzej Duch, dyrektor wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków, który przygotowuje warunki konkursu.

Urzędnicy liczą, że międzynarodowa formuła konkursu sprawi, że wyłoniony zostanie projekt funkcjonalny i estetyczny.

Wiadomo, że kładka musi spełniać wymagania określone w przeprowadzonej przez urzędników analizie. Jakie są jej podstawowe założenia?

Analiza urzędników - Kładka na Ołowiankę (format .ppt)

Zwodzona kładka łączącą oba brzegi Motławy między okolicami ul. Rycerskiej zobacz na mapie Gdańska na dawnym Zamczysku z Ołowianką zobacz na mapie Gdańska, może być umiejscowiona na wysokości 2,5 m nad lustrem wody. Jak wynika z obliczeń, spowoduje to, że pod nią będzie mogło przepłynąć ok. 9,73 proc. spośród 1562 wszystkich poruszających się po Motławie. Gdyby była ona wyżej, czyli ponad 4,5 m nad poziomem wody, bez otwierania przepłynęłoby pod nią blisko 500 jednostek (32 proc. wszystkich). Dlaczego więc nie umieścić jej wyżej?

Wymagałoby to m.in. budowy wysokich ramp dojazdowych. - Rampy utrudniłyby dostęp do kładki, a zależy nam na tym, by korzystać mogli z niej także niepełnosprawni czy rodzice z dziećmi w wózkach - tłumaczy Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim Urzędzie Miasta.

Zarówno dla żeglarzy, jak i pieszych ważne będą założenia, które zapewnią jak najsprawniejsze otwieranie i zamykanie kładki. Musi ona być jak najdłużej dostępna dla ruchu pieszego lub wodnego.

Reszta już zależy od wyobraźni architektów, kładka może być więc podnoszona, rozsuwana lub obrotowa. Swobodę architektów ograniczać będzie jedynie budżet, oszacowany na ok. 13 mln zł. Na budowę składają się bowiem Gdańsk, samorząd Pomorza i Elektrociepłownie Wybrzeże, które przekazały swoje budynki na siedzibę filharmonii na Ołowiance.

Opinie (150) 1 zablokowana

  • Ołowianka? A co to jest Ołowianka? (5)

    To jeszcze Gdańsk czy już jakaś wieś? Bo jeśli wieś to zastanawiam się czy nie szkoda tyle kasy na to wydawać.

    • 14 132

    • (1)

      Na pewno warto więcej kasy wydawać na edukację, żeby takie ćwoki się głupio potem nie pytały.

      • 31 1

      • Chyba ktos nie zrozumial ironii :D

        • 1 6

    • robiąz nas wała, a trójmiasto.pl jeszcze zamieszcza peany pochwalne

      proszę o podejście dziennikarsie do tego tematu...

      • 0 2

    • widac sam ze wsi skoro nie wiesz gdzie jest Olowianka.

      • 1 0

    • hahaha

      hahahahaha

      • 0 0

  • A może lepiej tunel? Nie będzie problemów z przepływaniem!!! (12)

    Pomysł kładki jest bardzo dobry. Jednak skoro ma ograniczać możliwości żeglugi to jest problem. Ile trzeba bedzie czekać na na ponowne uruchomienie kładki po przepłynięciu statku?

    • 58 32

    • Tunel pieszy w Greenwich (1)

      Jet fajną atrakcją turystyczną.
      Motławę w porównaniu z Tamizą chyba łatwiej przekopać.

      • 6 5

      • Porownaj sobie szerokosc Tamizy i Motlawy.... eh

        Dodaj do tego Glebokosc na jakiej powinien on sie znalezc, zeby jachty mogly nad nim bezproblemowo przeplywac, niezaleznie od poziomu wody...
        Biorac pod uwage to ze odcinek dlugi nie jest, to pewnie zejscie byloby schodami... od co kolejny tunel jak pod dworcem. Szalowy pomysl nie ma co

        • 3 1

    • Ogólnie masz rację. Ale koszty... Przy każdej okazji apeluję o nie budowanie mostu do Sobieszewa, a właśnie o tunel. Bo jeżeli mamy robić rozwój regionu, jeżeli mają w tym mieć istotny wkład wodniacy, to trzeba im pomagać, a nie przeszkadzać, zniechęcać do odwiedzin...Z kładką na Ołowiankę jest podobnie. Zdecydowanie tunel byłby lepszy! Ale Chyba spooooro droższy...

      • 8 5

    • (1)

      tunel już jest... tylko niedostępny dla zwykłych śmiertelników... stan na pewno nie pozwala na uruchomienie ruchu pieszego ale może dało by się go za tą kasę przystosować i uruchomić ku uciesze gdańskiej gawiedzi i wodniaków...

      • 5 0

      • dokładnie odgruzować i problem rozwiązany...

        z drugiej strony zaraz pewnie by tam handlowali ciuchami...

        • 0 0

    • kladka

      jaki problem z przeplynieciem? od 1.10-1.05 nic nie plywa po motlawie, pozniej okazjonalnie, chwile sie poczeka i kazda ze stron bedzie zadowolona, z drugiej strony po coo budowac na starowce parkingi jak jest jeden duzy na olowinace 300 ponad sam sie zmiesci...

      • 6 1

    • Tunel??? (1)

      No nie wiem czy chciałbyś przechodzić takim tunelem w ciemną zimową noc.

      • 6 4

      • w ciemną zimową noc kładką też się będę bał... na pewno będzie oblodzona i śliska.

        • 6 2

    • zacznij kopać

      • 3 3

    • - tak to wygląda i w Gdańsku powinno powstać coś podobnego a nie jakieś kładki. Można wykonać cała konstrukcję na lądzie i ją zatopić. Mamy stocznie, Mostostale i inne podobne zakłady mające doświadczenie w budowaniu rur min na potrzeby elektrowni wiatrowych. a zamiast wind ruchome schody czy chodnik? Wewnątrz można urządzić fajną galerię na ścianach i inne "dzieła sztuki".

      • 5 2

    • kasa kasa

      tunel - może, ale kto za niego zapłaci - za 13 mln tunelu nie będzie ;)

      • 1 1

    • miał być tunel z trakcją tramwajową

      • 0 1

  • piniondze wywalone w buoto (3)

    na ołowiankę można dojść w 5 minut spacerkiem, tylko trzeba najpierw zadbać o tereny dookoła aby spacer był miły dla oka i bezpieczny, aby spacerowicz nie miał wrażenia że się cofnął w czasie o 70-80 lat do czasów II wojny światowej lub tuz po niej.

    Jak nie ma pomysłu jak to zrobić podpowiadam : zaorać , zasadzić trawę , postawić ławki i wkopać ładne ozdobne krzewy.

    • 97 40

    • A wiesz jakie to koszty?

      Ostatnio za trawę GD zapłacił 750 000 zł (WR ponad milion)... Przy wymianie kilka razy do roku (intensywne użytkowanie: matki z dziećmi, pijana młodzież, staruszki z pieskami...) 13 000 000 zł. starczyłoby na 2-3 lata.

      A kładka starczy na dłużej.

      • 4 6

    • (1)

      Odległość między Ołowianką a okolicami ulicy Rycerskiej to ponad 2 km ,wątpię czy 5 minut spacerkiem starczy żeby pokonać tę odległość. Jestem mieszkanką ul. Siennickiej i taka kładka będzie przydatna żeby szybko dojść w rejon Podwala czy Dworca PKP

      • 8 2

      • i tak pójdzie kilka milinów złotych

        aby skrócić drogę o 2km
        hmmmm

        • 2 10

  • Miedzynarodowy? Poco? (3)

    Czy nie można wśród "naszych" znaleść naprawdę dobrego architekta? Bo jestem pewien że tacy są.

    • 44 35

    • Ogólnopolski nie wystarczy?

      Trzeba dorabiać zagranicznych?

      • 3 6

    • (1)

      i znowu ma projektowac FORT czyli ludzie od bunkru ECS?

      • 8 1

      • bajla

        @ hajla: mylisz się! Przecież to konkurs i wygra najlepszy. Czyli KWADRAT lub FORT :-)

        • 1 0

  • Żeglarze już się cieszą (1)

    :(

    • 41 19

    • zwłaszcza Ci co będą zawijać do tej nowej mariny przy zajezdni tramwaju wodnego :)

      • 1 0

  • Znowu to samo. (7)

    I tak w kółko Macieju od lat. A kto i po co będzie chodził kładką na Ołowiankę?

    • 49 43

    • Czerwony dywan (2)

      Goście z Hilltona na spektakle do Filharmonii.

      • 8 5

      • Spektakle (1)

        to w Operze albo w Teatrze. Do Filharmonii chodzi się głównie na koncerty. To tak dla niezorientowanych.

        • 3 0

        • Tak ci się tylko wydaje

          Na koncerty chodzi się po to aby się pokazać, poszpanować i pobrylować. Takich co chodzą tam dla muzyki jest zaledwie garstka.

          • 1 3

    • ECS-y Muzeum II Wojny Światowej. Kładki i inne pierdoły (1)

      A my co z tego mamy? Rozwalone zawieszenia w autkach

      • 5 6

      • Ha i bardzo dobrze!

        Gdanszczanie z tego co widac, jedynie z inwestycji drogowych potrafia sie cieszyc... !

        • 1 0

    • dokładnie

      wstyd, już nie można tego słuchać. na zmianę albo to jak ma wyglądać wyspa spichrzów po zagospodarowaniu albo jak kładka .... tylko co z tego wynika ... NIC!
      zero, to samo co zawsze. po jaką cholerę pisać o czymś na okrągło. zawsze ta sama historia. nie ma innych tematów?

      • 3 0

    • Ja będę

      a ty , typowy obywatelu, jesli masz tam tylko smiecic... to lepiej nie

      • 0 0

  • (3)

    na wszystko przetargi konkursy, potem i tak nie ma na wybudowanie tego pieniedzy i wszystko trwa latami

    • 12 8

    • to chyba u was w Gdyni tak jest (2)

      u nas sie buduje (stadion, trasa w-z, trasa słowackiego, armii krajowej, havla itd.)

      • 3 4

      • (1)

        taaa kazda nowo wybudowana droga nadaje sie odrazu do remontu

        • 3 0

        • No nie

          bo nową linię tramwajową na Chełmie jeszcze nie oddali a już remontują i rozwalają to co zrobili. Wyprzedzili samych siebie.

          • 2 0

  • PARANOJA ZNOWU WRACA !!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    Nie ma w Gdańsku ważniejszych spraw?????

    • 51 46

    • noł

      • 0 1

  • konkurs "miedzynarodowy" (2)

    i tak kolesie rozegrają to tak że wygra biuro z trójmiasta, tak jak naprzykład ECS, muzeum drugiej wojny światowej lub inne, między narodowy jest dlatego, żeby więcej mogli im zapłacić jako "nagrodę" za zajęcie pierwszego miejsca.
    Jak w "Misiu", im jest droższy ten konkurs i projekt tym lepiej.

    • 43 3

    • po co jest ta kładka?

      -po co jest ta kładka?
      - nie musisz sie bac ze ktoś zapyta, bo nikt nie wie po co... my tą kładką otwieramy oczy niedowiarkom. Muwimy to jest nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo...

      A JA SIE PYTAM CZY NIE LEPIEJ ZA TE PIENIĄDZE ZBUDOWAĆ DWA PRZEDSZKOLA?

      • 9 7

    • nie do końca o to chodzi

      czytaj uważnie artykuł. Przygotowania trwają tak długo, ponieważ "Konkurs wymagał wielu przygotowań i szczegółowych uzgodnień z wydziałami oraz z partnerami projektu" - czyli także z firmami potencjalnie startującymi do przetargu. Śmiem przypuszczać, że wszystkie uzgodnienia, włącznie z "premiami" dla managerów, odbywają się teraz, a potem na ich podstawie zostaną spisane warunki przetargu w taki sposób, aby wygrał ten, kto wygrał nieformalne negocjacje, czyli mówiąc kolokwialnie: posmarował najwięcej. Przedłużanie się negocjacji to idealna sytuacja dla strony zamawiającej - wszystkich potencjalnych wykonawców trzymają w szachu i od wszystkich jednocześnie ciągną profity. O kładce i jej projekcie słychać raz na kilka lat. Urzędnicy regularnie reperują sobie prywatne budżety przed wakacjami. Aż dziwne, że firmy budowlane ciągle jeszcze stać na zasilanie tej studni bez dna.

      • 9 3

  • Uwaga dla biura KWADRAT (1)

    Tam są słabe grunty.

    • 45 3

    • Lepiej przy Wyspie Spichrów zrobić!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane