- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (90 opinii)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (73 opinie)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (427 opinii)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (38 opinii)
- 5 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (67 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (84 opinie)
Władze Gdańska kończą z kupowaniem autobusów z silnikiem diesla
Koniec pewnej ery w komunikacji miejskiej w Gdańsku. W poniedziałek władze miasta zapowiedziały, że każdy kolejny przetarg na zakup nowego taboru będzie uwzględniał wyłącznie pojazdy elektryczne, a docelowo - wodorowe. W ciągu półtora roku po ulicach Gdańska ma jeździć 40 takich autobusów.
Wspomniane elektrobusy mają wznowić funkcjonowanie śródmiejskiej linii autobusowej 100.
Jak dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiadający za transport publiczny, w ciągu półtora roku autobusowa flota w mieście ma się powiększyć o 40 nowych pojazdów. Mają one zostać kupione nie tylko ze środków własnych, ale także z dofinansowaniem rządowym.
- 5 autobusów z dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska,
- 14 autobusów kupionych w ramach Polskiego Ładu,
- 18 pojazdów kupionych ze środków miejskiej spółki GAiT.
Łącznie miasto chce na nowe elektryczne autobusy wydać ok. 100 mln zł (średnio 2,5 mln za sztukę).
- Każdego dnia autobusy Gdańskich Autobusów i Tramwajów pokonują trasę ok. 40 tys. km. To tyle, co obwód Ziemi po równiku. Musimy zatem dbać nie tylko o najwyższy standard usług, nie tylko o naszych pracowników, ale także o środowisko. Zakup nowego taboru z napędem elektrycznym i rezygnacja z silników diesla mają nam w tym pomóc - dodaje Borawski.
Czytaj więcej:
Zielony transport publiczny w Trójmieście
Jak uniknąć wysokich cen prądu?
Zakup e-taboru to jedno. Drugie to wyższe koszty eksploatacji - zwłaszcza w kontekście ostatnich drastycznych podwyżek cen energii elektrycznej. Jak miasto zamierza sobie z tym poradzić?
- Chcemy ładować autobusy nie na trasie czy pętlach, lecz w zajezdni. Głównie nocą, co pozwoli na kupno tańszej taryfy. Obecnie jeden przejechany kilometr kosztuje ok. 11,6 zł. Z naszych analiz wynika, że na początkowym etapie będziemy musieli dopłacić do każdego kilometra zaledwie ok. 25 gr - dodaje Borawski.
Nowa zajezdnia powstanie z opóźnieniem
Infrastruktura niezbędna do ładowania i serwisowania nowych autobusów miałaby zatem powstać nie tylko w bazie autobusowej na Hallera, ale także w planowanej bazie autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Pierwotnie - zgodnie z zapowiedziami ze stycznia 2020 r. - przygotowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, a także projektu inwestycji, przetargu i samej budowy zajezdni miało zakończyć się w połowie przyszłego roku. Dziś już wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać.
- Obecnie kończymy prace nad planem zagospodarowania dla tego obszaru. Powiem szczerze - nie uda się tego procesu zakończyć w ciągu pół roku. Niemniej z racji tego, że zajezdnia będzie służyć nie tylko autobusom, ale także transportowi szynowemu, będziemy się ubiegać o dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych - dodała prezydent Dulkiewicz.
Na elektryczny tabor zdecydowała się także Gdynia. Jeszcze w tym roku tabor wzbogaci się o 24 nowe elektryczne autobusy marki eCitaro.
Miejsca
Opinie (476) 6 zablokowanych
-
2022-01-31 23:22
Kupujmy tylko autobusy atomowe
Atom to przyszłość!
- 1 0
-
2022-01-31 23:31
Elektromobilność
Jeszcze ta elektromobilność wyjdzie nam Wszystkim bokiem. Skoro tak wszyscy chcą dbać o środowisko , to dlaczego nikt nie zainteresuje się jak bardzo wzrósł ruch lotniczy? Przecież taki samolot podczas swego lotu spala kilka ton paliwa! Ja przez cały okres żywotności mojego auta nie spalę tyle paliwa co samolot podczas jednego lotu.
- 2 1
-
2022-01-31 23:33
Sztuka dla sztuki, nieprzemyślana decyzja, bardziej na pokaz
A dym z elektrowni będzie jeszcze większy
- 3 0
-
2022-01-31 23:45
Czy nie tanuej uruchomic line trolejbusowe ?
Słupy i trakcje, a i cena pojazdów nie porównywalna , a ew. remonty u siebie i ze swoich części.
- 3 1
-
2022-02-01 01:45
724g CO2 / kWh
Niestety bez zasadniczych zmian w sposobach wytwarzania naszej energii elektrycznej trudno uznawac auta elektryczne za ekologiczne. Każda kWh energi elektrycznej wyprodukowana w Polsce to 724g CO2.
- 0 1
-
2022-02-01 04:37
czy mozemy najpierw na to liczyc?
że jeszcze przyjmowanie wylacznie elektrycznych samolotow na gdanskie lotnisko by nie było hałasu i ogromnych zanieszyczen w miescie?
- 0 1
-
2022-02-01 05:12
Obronną ręką wyszły z tej całej transformacji miasta typu Gdynia
Nie zdjęli w latach 90 sieci trolejbusowej, jak np. Słupsk i teraz nie ma problemu z ładowaniem. Do tego chyba trolejbus+buspas wychodzi sporo taniej niż tramwaj+tory.
- 3 0
-
2022-02-01 06:10
Bez zmiany ceny biletow
Mam nadzieje, ze przez te inwestycje Trójmiasto nie pójdzie wzorem Warszawy i nie podniesie cen biletów. Z ich wyliczeń 1km autobusem elektrycznym kosztuje ponad 2zł więcej niż zasilany ON.
- 1 0
-
2022-02-01 06:49
A wynagrodzenia dla kierowców?
Szkoda że Gait nie inwestuje kasy w kierowców. Trzeba się starać i bardzo prosić abyśmy jakąś podwyższke dostali.
- 3 0
-
2022-02-01 07:03
Mówią w UM, że PiS zabrał pieniądze - a tu proszę - 19 autobusów zostanie zakupionych ze środków NFOŚ i Polskiego Ładu....
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.