• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Władze Gdańska kończą z kupowaniem autobusów z silnikiem diesla

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy elektryczne midibusy. Pojazdy umożliwią wznowienie funkcjonowania linii 100 po Śródmieściu Gdańska. Jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy elektryczne midibusy. Pojazdy umożliwią wznowienie funkcjonowania linii 100 po Śródmieściu Gdańska.

Koniec pewnej ery w komunikacji miejskiej w Gdańsku. W poniedziałek władze miasta zapowiedziały, że każdy kolejny przetarg na zakup nowego taboru będzie uwzględniał wyłącznie pojazdy elektryczne, a docelowo - wodorowe. W ciągu półtora roku po ulicach Gdańska ma jeździć 40 takich autobusów.



Jakim środkiem transportu miejskiego poruszasz się najczęściej?

- Chcemy myśleć o przyszłych pokoleniach i to z myślą o nich podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu kupowania autobusów napędzanych olejem napędowym, który zanieczyszcza środowisko - tłumaczy decyzję Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - W tym roku przyjadą pierwsze trzy elektryczne midibusy, wkrótce czekają nas przetargi na kolejne autobusy, ale też już napędzane tylko prądem, a docelowo wodorem.
Wspomniane elektrobusy mają wznowić funkcjonowanie śródmiejskiej linii autobusowej 100.

Jak dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiadający za transport publiczny, w ciągu półtora roku autobusowa flota w mieście ma się powiększyć o 40 nowych pojazdów. Mają one zostać kupione nie tylko ze środków własnych, ale także z dofinansowaniem rządowym.

  • 5 autobusów z dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska,
  • 14 autobusów kupionych w ramach Polskiego Ładu,
  • 18 pojazdów kupionych ze środków miejskiej spółki GAiT.


Łącznie miasto chce na nowe elektryczne autobusy wydać ok. 100 mln zł (średnio 2,5 mln za sztukę).

Autobusy mercedes citaro z normą Euro 6, choć są nowoczesne, to nie będą już więcej zasilać gdańskiego taboru. Wszystkie nowe przetargi mają uwzględniać tylko pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym. Autobusy mercedes citaro z normą Euro 6, choć są nowoczesne, to nie będą już więcej zasilać gdańskiego taboru. Wszystkie nowe przetargi mają uwzględniać tylko pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym.
- Każdego dnia autobusy Gdańskich Autobusów i Tramwajów pokonują trasę ok. 40 tys. km. To tyle, co obwód Ziemi po równiku. Musimy zatem dbać nie tylko o najwyższy standard usług, nie tylko o naszych pracowników, ale także o środowisko. Zakup nowego taboru z napędem elektrycznym i rezygnacja z silników diesla mają nam w tym pomóc - dodaje Borawski.
Czytaj więcej:

Zielony transport publiczny w Trójmieście



Jak uniknąć wysokich cen prądu?



Zakup e-taboru to jedno. Drugie to wyższe koszty eksploatacji - zwłaszcza w kontekście ostatnich drastycznych podwyżek cen energii elektrycznej. Jak miasto zamierza sobie z tym poradzić?

- Chcemy ładować autobusy nie na trasie czy pętlach, lecz w zajezdni. Głównie nocą, co pozwoli na kupno tańszej taryfy. Obecnie jeden przejechany kilometr kosztuje ok. 11,6 zł. Z naszych analiz wynika, że na początkowym etapie będziemy musieli dopłacić do każdego kilometra zaledwie ok. 25 gr - dodaje Borawski.
Aby uniknąć wysokich kosztów eksploatacji, autobusy mają być ładowane nocą, gdy jest tańsza taryfa na prąd. Niezbędna do tego infrastruktura powstanie także w nowej zajezdni na południu Gdańska. Wiadomo już, że prace przy jej budowie ruszą z opóźnieniem. Aby uniknąć wysokich kosztów eksploatacji, autobusy mają być ładowane nocą, gdy jest tańsza taryfa na prąd. Niezbędna do tego infrastruktura powstanie także w nowej zajezdni na południu Gdańska. Wiadomo już, że prace przy jej budowie ruszą z opóźnieniem.

Nowa zajezdnia powstanie z opóźnieniem



Infrastruktura niezbędna do ładowania i serwisowania nowych autobusów miałaby zatem powstać nie tylko w bazie autobusowej na Hallera, ale także w planowanej bazie autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Pierwotnie - zgodnie z zapowiedziami ze stycznia 2020 r. - przygotowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, a także projektu inwestycji, przetargu i samej budowy zajezdni miało zakończyć się w połowie przyszłego roku. Dziś już wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać.

- Obecnie kończymy prace nad planem zagospodarowania dla tego obszaru. Powiem szczerze - nie uda się tego procesu zakończyć w ciągu pół roku. Niemniej z racji tego, że zajezdnia będzie służyć nie tylko autobusom, ale także transportowi szynowemu, będziemy się ubiegać o dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych - dodała prezydent Dulkiewicz.
Na elektryczny tabor zdecydowała się także Gdynia. Jeszcze w tym roku tabor wzbogaci się o 24 nowe elektryczne autobusy marki eCitaro.

Miejsca

Opinie (476) 6 zablokowanych

  • To żart ! Kolejny ! po rydwanie

    • 5 0

  • Zielona Energia

    Brawo,zamieńmy fetor z szadółek na energie elektryczną do zasilenia autobusów .Smierdzi w mieście ogromnie to i prądu powinno być z tego dużo.Z wysypiska przestanie śmierdzieć a Gdansk zostanie zieloną stolicą super

    • 4 3

  • Opinia wyróżniona

    Takt (8)

    Fajnie, ale wolałbym żeby pojazdów komunikacji było przede wszystkim więcej i żeby poruszały sie w częstszym takcie oraz szybciej (priorytet). Przesiadka ludzi do komunikacji z transportu indywidualnego byłoby znacznie bardziej eko niż sama rezygnacja z diesli.
    Obecnie czekając na autobus 124 na dworzec wrzeszcz, jadąc na pociąg, autobus 3/5 razy nie przyjechał- nieważne w tym momencie czy to diesel czy elektryk- więcej tego środka nie wybiore

    • 80 5

    • No popatrz, jakie ma wymagania.

      Nikomu nie dogodzisz... Co ci się komunikacja miejska pomyliła z kolejką górską. To jeszcze nie ta era.

      • 0 10

    • Elektromobilność (6)

      Jeszcze ta elektromobilność wyjdzie nam Wszystkim bokiem. Skoro tak wszyscy chcą dbać o środowisko , to dlaczego nikt nie zainteresuje się jak bardzo wzrósł ruch lotniczy? Przecież taki samolot podczas swego lotu spala kilka ton paliwa! Ja przez cały okres żywotności mojego auta nie spalę tyle paliwa co samolot podczas jednego lotu.

      • 11 1

      • Samochodziarzy łatwiej zaatakować.

        • 3 0

      • (4)

        Do kolegi od elektormobilności. Nie chcę burzyć twojego światopoglądu ale robiąc 30tyś. km rocznie i zakładając średnie spalanie 8l/100km zużyjesz 2,4 tony paliwa :)

        • 2 3

        • Czyli w porównaniu z samolotem to tyle co nic. W MiGu-29 rezerwa zaczyna się świecić jak masz pół tony w zbiorniku.

          • 1 0

        • (2)

          Jak już tak się mądrzysz to ciężar właściwy benzyny wynosi 0,75 kg/l a oleju napędowego 0,83 kg/l więc spali odpowiednio 1,8 tony oraz 1,992 tony w ciągu roku o ile robi 30 tkm. Średnia to raczej 20 tkm, a nie 30 tkm, czyli 1,2 tony i i 1,328 tony.
          I taki śmieszny fakt: Pani od zielonego ładu czyli U von Der Leyen lubi latać samolocikiem Embraer Legacy 600, który spala około 1200 litrów na godzinę lotu, uśrednijmy że jej podróż w tą i z powrotem to 2 godziny lotu (nie wliczamy kołowania i pustych przelotów) czyli spala 2400 litrów paliwa o ciężarze właściwym 0,82 kg/l . Łatwo policzyć, że ta hipokrytka spala podczas takich eskapad średnio i co najmniej 1,968 tony paliwa czyli w roku produkuje tyle syfu co Kowalski przez 50 lat. (Robi około 50 eskapad lotniczych rocznie) .

          • 2 0

          • Co to za jednostka miary "tkm"? (1)

            To chyba od tysięcy kilometrów? Ale 1000 km = 1 Mm (mega metr). Po co wymyślać nowe jednostki.

            • 1 1

            • W sumie racja. Tak jak odpady rozlicza się w megagramach.

              • 1 0

  • Gaitix

    Borawski co ty gadasz o kogo ty dbasz.Najpierw zadbajcie o kierowców i motorniczych a potem kupuj Tabor ale z główką

    • 4 0

  • zatyczki do uszu kosztują 3 zł ....

    • 2 0

  • Urzednicy Gdańska robią to jako ostatni w Polsce!! Wczesniej zorganizowali 2 ogromne przetargi na dziesle są obkupieni! (1)

    Poza tym zostali zmuszeni bo kolejne dyrektywy UE z Brukseli zmuszają władze miast w całej UE do zakupu autobusów bezemisyjnych!!
    Jesli beda oporni bedą płacic kary Jak rzad Polski !!
    Wiec mamy tu kolejna wazelinie polityczna I propagandową!

    • 7 0

    • Fakt że Unia zmusza kraje do ilości elekryków.

      A że pomimo ogromnej propagandy, ten polsku ciemny lud nie dał się nabrać. Więc państwo przecież nie będzie rozdawać za darmo, bo zaraz byłyby sprzedawane na zachodnie na części. A tak chociaż MPK będzie się męczyć.

      • 1 0

  • Utopia

    Gdzie logiczna kalkulacja kosztów z porównaniem?

    • 3 1

  • A baterie do autobusów rosną na drzewach?

    ....i można je łatwo kompostować...pseudo eco

    • 7 0

  • Zasadnicze pytanie: Po co wymyślać koło na nowo

    Elektromobilność jest u nas od dawna stosowana to tramwaje i trolejbusy. Działa i nie ma ograniczeń tych akumulatorowych zabawek. Nie sprawdziło się w Lipsku i u nas się nie sprawdzi. Promujcie sprawdzone rozwiązania.

    • 5 1

  • Covidowe oszołomstwo i równolegle zielone oszołomy też się już uaktywniają. Rośnie następna religia.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane