- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (140 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (256 opinii)
- 3 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (87 opinii)
- 4 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (446 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
Władze Gdańska kończą z kupowaniem autobusów z silnikiem diesla
Koniec pewnej ery w komunikacji miejskiej w Gdańsku. W poniedziałek władze miasta zapowiedziały, że każdy kolejny przetarg na zakup nowego taboru będzie uwzględniał wyłącznie pojazdy elektryczne, a docelowo - wodorowe. W ciągu półtora roku po ulicach Gdańska ma jeździć 40 takich autobusów.
Wspomniane elektrobusy mają wznowić funkcjonowanie śródmiejskiej linii autobusowej 100.
Jak dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiadający za transport publiczny, w ciągu półtora roku autobusowa flota w mieście ma się powiększyć o 40 nowych pojazdów. Mają one zostać kupione nie tylko ze środków własnych, ale także z dofinansowaniem rządowym.
- 5 autobusów z dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska,
- 14 autobusów kupionych w ramach Polskiego Ładu,
- 18 pojazdów kupionych ze środków miejskiej spółki GAiT.
Łącznie miasto chce na nowe elektryczne autobusy wydać ok. 100 mln zł (średnio 2,5 mln za sztukę).
- Każdego dnia autobusy Gdańskich Autobusów i Tramwajów pokonują trasę ok. 40 tys. km. To tyle, co obwód Ziemi po równiku. Musimy zatem dbać nie tylko o najwyższy standard usług, nie tylko o naszych pracowników, ale także o środowisko. Zakup nowego taboru z napędem elektrycznym i rezygnacja z silników diesla mają nam w tym pomóc - dodaje Borawski.
Czytaj więcej:
Zielony transport publiczny w Trójmieście
Jak uniknąć wysokich cen prądu?
Zakup e-taboru to jedno. Drugie to wyższe koszty eksploatacji - zwłaszcza w kontekście ostatnich drastycznych podwyżek cen energii elektrycznej. Jak miasto zamierza sobie z tym poradzić?
- Chcemy ładować autobusy nie na trasie czy pętlach, lecz w zajezdni. Głównie nocą, co pozwoli na kupno tańszej taryfy. Obecnie jeden przejechany kilometr kosztuje ok. 11,6 zł. Z naszych analiz wynika, że na początkowym etapie będziemy musieli dopłacić do każdego kilometra zaledwie ok. 25 gr - dodaje Borawski.
Nowa zajezdnia powstanie z opóźnieniem
Infrastruktura niezbędna do ładowania i serwisowania nowych autobusów miałaby zatem powstać nie tylko w bazie autobusowej na Hallera, ale także w planowanej bazie autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Pierwotnie - zgodnie z zapowiedziami ze stycznia 2020 r. - przygotowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, a także projektu inwestycji, przetargu i samej budowy zajezdni miało zakończyć się w połowie przyszłego roku. Dziś już wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać.
- Obecnie kończymy prace nad planem zagospodarowania dla tego obszaru. Powiem szczerze - nie uda się tego procesu zakończyć w ciągu pół roku. Niemniej z racji tego, że zajezdnia będzie służyć nie tylko autobusom, ale także transportowi szynowemu, będziemy się ubiegać o dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych - dodała prezydent Dulkiewicz.
Na elektryczny tabor zdecydowała się także Gdynia. Jeszcze w tym roku tabor wzbogaci się o 24 nowe elektryczne autobusy marki eCitaro.
Miejsca
Opinie (476) 6 zablokowanych
-
2022-01-31 18:21
Paliwko (1)
Polski diesel musi dymić. Panie wytnij mi te dpfy egry, spali pollitra mniej i 3 kunie więcej będą. etam ekologia, warto i tak! Raka i inne choroby łatwo się przecież leczy;)
- 0 10
-
2022-01-31 18:37
Szczególnie ciężarówki i autobusy!
- 1 0
-
2022-01-31 18:33
Wreszcie, niech jeszcze pogonią wszystkie te TDI z miast
- 1 8
-
2022-01-31 18:36
beta-testerzy
Na wlasny koszt...
- 7 1
-
2022-01-31 18:49
Raju nam Olu daj, Gdańsk piękny to dla nas kraj
Deweloper przyjacielem ci , otworzy mieszkania drzwi , trawniki posieje też , tylko w jego bajki wierz
- 8 3
-
2022-01-31 18:54
Władze miasta
Dały się już poznać z śmiesznych niezrozumiałych niewytłumaczalnych decyzji
- 10 2
-
2022-01-31 19:09
Bilety za 10 zł nadciagaja?
Czyżby mędrcy z miasta G. przydzielili sobie za duże podwyżki?
- 9 1
-
2022-01-31 19:19
Na tą niższą taryfę nocą to bym nie liczył za 5-10 lat.
wszyscy będą ładować nocą, a w dzień coraz więcej fotowoltaiki
- 8 0
-
2022-01-31 19:24
Gdańsk - miasto tandeta (1)
Z powodu mrozu w ubiegłym tygodniu doszło do wielu awarii autobusów elektrycznych berlińskiej firmy transportowej BVG. Aby zastąpić zepsute pojazdy elektryczne, firma ponownie wykorzystała pojazdy z dieslem. Rzecznik przedsiębiorstwa potwierdził, że mróz wykluczył z eksploatacji co najmniej tuzin elektryków.
Władze Berlina chcą, aby do 2030 roku wszystkie autobusy komunikacji miejskiej były zasilane energią elektryczną. Pasażerowie i kierowcy już doświadczają, co to może oznaczać w mroźną zimę. Najwyraźniej jest problem z tego typu pojazdami.
Ujemne dwucyfrowe temperatury spowodowały, że autobusy elektryczne, ładowane w nocy w zajezdniach, w większości nie osiągnęły swojej autonomii i dlatego nie mogły być używane wynika z komunikatu BVG.
Powtarzającym się problemem związanym z elektromobilnością jest to, że grzejnik zużywa zbyt dużo energii z baterii. Firmy transportowe już skontaktowały się w tej sprawie z producentem.
Berliński przewoźnik bagatelizował rozmiar problemu, twierdząc, że autobusy często nie były całkowicie wyłączone z eksploatacji, musiały tylko opuścić obsługiwane linie i wrócić do zajezdni, aby naładować się wcześniej niż było to w cieplejszych warunkach.- 11 1
-
2022-01-31 20:05
Buhaha.... "Władze Berlina chcą, aby do 2030 roku..."
Co ty z tym Berlinem? Mamy dokładnie ten sam cel. Zapoznaj się z Programem Zielony Transport Publiczny wdrażany przez NFOŚiGW, u nas też po 2030 roku powinny jeździć wyłącznie autobusy zeroemisyjne.
Mały Kazio- 0 1
-
2022-01-31 19:26
Myślenie oczu (1)
Miasto w ostatnim czasie nie kupuje autobusów tylko je w znacznym stopniu leasinguje. Proszę redakcję żeby porównała ten trend.
- 5 0
-
2022-01-31 19:38
Na dodatki się sprawdza ale gdzie na linie robiące dziennie 300 i więcej kilometrów.
- 0 0
-
2022-01-31 19:40
Nie szkoda wam czasu na wklejanie głupot. (2)
Przecież i tak do 2030 roku, wszystkie miejskie autobusy (dotyczy miast powyżej 100 tys. mieszkańców) muszą być zeroemisyjne. Zapoznajcie się najpierw z Programem Zielony Transport Publiczny wdrażany przez NFOŚiGW, a dopiero później dodawajcie komentarze, bo się po po prostu ośmieszacie.
Mały Kazio- 4 4
-
2022-01-31 23:37
Czy nie lepiej i tanuej trolejbusy ? (1)
Po części masz rację z tym podatkiem emisyjnym i mobilności.. Tylko czy nie lepiej co dawno sprawdzone czyli trolejbusy i Tramwaje ?
- 1 0
-
2022-02-01 09:42
Tramwaje tak, bo mają wydzielone torowiska
Ale trolejbusy już raczej nie, bo utknęłyby w korkach, a miejsca na bus-pasy brak
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.