- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (140 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (256 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (446 opinii)
- 4 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (87 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
Władze Gdańska kończą z kupowaniem autobusów z silnikiem diesla
Koniec pewnej ery w komunikacji miejskiej w Gdańsku. W poniedziałek władze miasta zapowiedziały, że każdy kolejny przetarg na zakup nowego taboru będzie uwzględniał wyłącznie pojazdy elektryczne, a docelowo - wodorowe. W ciągu półtora roku po ulicach Gdańska ma jeździć 40 takich autobusów.
Wspomniane elektrobusy mają wznowić funkcjonowanie śródmiejskiej linii autobusowej 100.
Jak dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiadający za transport publiczny, w ciągu półtora roku autobusowa flota w mieście ma się powiększyć o 40 nowych pojazdów. Mają one zostać kupione nie tylko ze środków własnych, ale także z dofinansowaniem rządowym.
- 5 autobusów z dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska,
- 14 autobusów kupionych w ramach Polskiego Ładu,
- 18 pojazdów kupionych ze środków miejskiej spółki GAiT.
Łącznie miasto chce na nowe elektryczne autobusy wydać ok. 100 mln zł (średnio 2,5 mln za sztukę).
- Każdego dnia autobusy Gdańskich Autobusów i Tramwajów pokonują trasę ok. 40 tys. km. To tyle, co obwód Ziemi po równiku. Musimy zatem dbać nie tylko o najwyższy standard usług, nie tylko o naszych pracowników, ale także o środowisko. Zakup nowego taboru z napędem elektrycznym i rezygnacja z silników diesla mają nam w tym pomóc - dodaje Borawski.
Czytaj więcej:
Zielony transport publiczny w Trójmieście
Jak uniknąć wysokich cen prądu?
Zakup e-taboru to jedno. Drugie to wyższe koszty eksploatacji - zwłaszcza w kontekście ostatnich drastycznych podwyżek cen energii elektrycznej. Jak miasto zamierza sobie z tym poradzić?
- Chcemy ładować autobusy nie na trasie czy pętlach, lecz w zajezdni. Głównie nocą, co pozwoli na kupno tańszej taryfy. Obecnie jeden przejechany kilometr kosztuje ok. 11,6 zł. Z naszych analiz wynika, że na początkowym etapie będziemy musieli dopłacić do każdego kilometra zaledwie ok. 25 gr - dodaje Borawski.
Nowa zajezdnia powstanie z opóźnieniem
Infrastruktura niezbędna do ładowania i serwisowania nowych autobusów miałaby zatem powstać nie tylko w bazie autobusowej na Hallera, ale także w planowanej bazie autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Pierwotnie - zgodnie z zapowiedziami ze stycznia 2020 r. - przygotowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, a także projektu inwestycji, przetargu i samej budowy zajezdni miało zakończyć się w połowie przyszłego roku. Dziś już wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać.
- Obecnie kończymy prace nad planem zagospodarowania dla tego obszaru. Powiem szczerze - nie uda się tego procesu zakończyć w ciągu pół roku. Niemniej z racji tego, że zajezdnia będzie służyć nie tylko autobusom, ale także transportowi szynowemu, będziemy się ubiegać o dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych - dodała prezydent Dulkiewicz.
Na elektryczny tabor zdecydowała się także Gdynia. Jeszcze w tym roku tabor wzbogaci się o 24 nowe elektryczne autobusy marki eCitaro.
Miejsca
Opinie (476) 6 zablokowanych
-
2022-01-31 16:52
Z naszych analiz wynika, że na początkowym etapie będziemy musieli dopłacić do każdego kilometra zaledwie ok. 25 gr - dodaje (1)
A założymy się, że nie? Że to lipa, liczone na ziemniaku, po pijaku i w wersji optymistycznej?
Czemu nie pójdą w CNG? - przy okazji mogliby zbudować stację do tankowania w Gdańsku. Ogólnodostępną.- 10 0
-
2022-02-01 07:26
nic nie trzeba liczyć tylko czaskowskiego spytać
dokładają dwa złote. 9 kosztuje diesel a 11elektryczny wozokilometr.
- 0 0
-
2022-01-31 17:02
Doprawdy a nie lepiej kupić rydwany?
Tak jak 120 lat temu..ciągnięte końmi.
I ekologicznie i taniej .aha..można by pojechać na wycieczkę do Zakopanego w celach zapoznawczych....
No tak tylko POdpowiadam...- 11 1
-
2022-01-31 17:05
czyli polski prad bazujacy na spalaniu wegla zanieczysci powietrze bardziej niz silnik wysokoprezny?
Perfidia polega na tym, ze wydech elektryka lezy daleko od auta.
A "skund" bedzie ten wodor? tez sie sam zrobi?- 13 0
-
2022-01-31 17:09
I bardzo dobrze. Mieszkalam pare lat w UK, pracowalam przez jakis czas w przedsiebiorstwie komunikacyjnym i tam mieli cel, zeby zlikwidowac autobusy z dieslem do 2025 roku. W Polsce i tak mamy duzo smrodu w powietrzu, pora sie za to zabrac.
- 2 10
-
2022-01-31 17:10
Ile będą kosztowały bilety (1)
Ktoś pomyślał? Żeby zakup się zwrócił
- 5 1
-
2022-01-31 17:19
Komunikacja miejska nie jest dochodowa
- 0 1
-
2022-01-31 17:11
(3)
Lepiej te pieniądze można by było przeznaczyć na remont tego co już obecnie jeździ po Gdańsku, a raczej często się psuje. Co jest wynikiem "dbania" o sprzęt: braku ludzi, braku narzędzi, braku części zamiennych itp. Inaczej to co teraz kupimy, za rok też wyląduje na złomie. Zwłaszcza, że o elektryczne trzeba dbać jeszcze bardziej.
- 82 7
-
2022-01-31 18:15
Lewaki nie powinni rządzić
Sami bujają się spalinowymi limuzynami a reszta ma jeździć rowerkami
- 6 2
-
2022-01-31 20:54
Raz ze nie lepiej to i wielokrotniej drozej reanimacja złomu kosztuje wiecej i czesciej sie psuje
- 0 1
-
2022-01-31 23:33
Podziękuj Tuskowi
I jego niemieckiej partii która takie przepisy przepchała w Unii
- 1 0
-
2022-01-31 17:12
za wcześnie
Moim zdaniem pani prezydent potrzebuje jakichś sukcesów marketingowych, więc wymyśliła sobie autobusy elektryczne. Niestety jest to kolejny nierozsądny pomysł z jej strony, pozbawiony przemyślenia i przygotowania. Jeżeli w ogóle myślimy o elektryfikacji autobusów, to zamiast z góry zakładać, że od teraz kupować będziemy tylko elektryczne, należałoby zawrzeć umowę leasingu na kilka - może nawet kilkanaście takich pojazdów i eksploatować je przez kilka lat. Wówczas poznamy wady i zalety tego rozwiązania, ustalimy czy w ogóle przejście na autobusy elektryczne ma sens i jaki jest bilans ekonomiczny takiej zmiany. Istnieje ryzyko, że wydamy mnóstwo pieniędzy, a z pomysłu trzeba będzie się wycofać.
- 8 1
-
2022-01-31 17:16
Elektryczny autobus to czysta głupota.
- 11 0
-
2022-01-31 17:21
głupota, nie stac nas na takie fanaberie
pozniej zdziwienie w magistracie, ze coraz mniej ludzi jezdzi komunikacja miejska, bo bilety drozsze niz paliwo do auta...
- 14 0
-
2022-01-31 17:33
Miasto zadłużone po uszy i będzie kupować drogie mało wydajne elektryki po kilku set cyklach ładowania tony baterii wylądują na śmietniku. Ekologia pełną gębą tony chemikalia ładowane prądem z węgla ciekawe kto na tym zyska krocie od kogo kupią już widzę jak będą kursowały autobusy w zimę, znowu latem wróci klimatyzacja przez otwieranie okien.
- 15 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.