• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Władze Gdańska kończą z kupowaniem autobusów z silnikiem diesla

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy elektryczne midibusy. Pojazdy umożliwią wznowienie funkcjonowania linii 100 po Śródmieściu Gdańska. Jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy elektryczne midibusy. Pojazdy umożliwią wznowienie funkcjonowania linii 100 po Śródmieściu Gdańska.

Koniec pewnej ery w komunikacji miejskiej w Gdańsku. W poniedziałek władze miasta zapowiedziały, że każdy kolejny przetarg na zakup nowego taboru będzie uwzględniał wyłącznie pojazdy elektryczne, a docelowo - wodorowe. W ciągu półtora roku po ulicach Gdańska ma jeździć 40 takich autobusów.



Jakim środkiem transportu miejskiego poruszasz się najczęściej?

- Chcemy myśleć o przyszłych pokoleniach i to z myślą o nich podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu kupowania autobusów napędzanych olejem napędowym, który zanieczyszcza środowisko - tłumaczy decyzję Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - W tym roku przyjadą pierwsze trzy elektryczne midibusy, wkrótce czekają nas przetargi na kolejne autobusy, ale też już napędzane tylko prądem, a docelowo wodorem.
Wspomniane elektrobusy mają wznowić funkcjonowanie śródmiejskiej linii autobusowej 100.

Jak dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiadający za transport publiczny, w ciągu półtora roku autobusowa flota w mieście ma się powiększyć o 40 nowych pojazdów. Mają one zostać kupione nie tylko ze środków własnych, ale także z dofinansowaniem rządowym.

  • 5 autobusów z dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska,
  • 14 autobusów kupionych w ramach Polskiego Ładu,
  • 18 pojazdów kupionych ze środków miejskiej spółki GAiT.


Łącznie miasto chce na nowe elektryczne autobusy wydać ok. 100 mln zł (średnio 2,5 mln za sztukę).

Autobusy mercedes citaro z normą Euro 6, choć są nowoczesne, to nie będą już więcej zasilać gdańskiego taboru. Wszystkie nowe przetargi mają uwzględniać tylko pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym. Autobusy mercedes citaro z normą Euro 6, choć są nowoczesne, to nie będą już więcej zasilać gdańskiego taboru. Wszystkie nowe przetargi mają uwzględniać tylko pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym.
- Każdego dnia autobusy Gdańskich Autobusów i Tramwajów pokonują trasę ok. 40 tys. km. To tyle, co obwód Ziemi po równiku. Musimy zatem dbać nie tylko o najwyższy standard usług, nie tylko o naszych pracowników, ale także o środowisko. Zakup nowego taboru z napędem elektrycznym i rezygnacja z silników diesla mają nam w tym pomóc - dodaje Borawski.
Czytaj więcej:

Zielony transport publiczny w Trójmieście



Jak uniknąć wysokich cen prądu?



Zakup e-taboru to jedno. Drugie to wyższe koszty eksploatacji - zwłaszcza w kontekście ostatnich drastycznych podwyżek cen energii elektrycznej. Jak miasto zamierza sobie z tym poradzić?

- Chcemy ładować autobusy nie na trasie czy pętlach, lecz w zajezdni. Głównie nocą, co pozwoli na kupno tańszej taryfy. Obecnie jeden przejechany kilometr kosztuje ok. 11,6 zł. Z naszych analiz wynika, że na początkowym etapie będziemy musieli dopłacić do każdego kilometra zaledwie ok. 25 gr - dodaje Borawski.
Aby uniknąć wysokich kosztów eksploatacji, autobusy mają być ładowane nocą, gdy jest tańsza taryfa na prąd. Niezbędna do tego infrastruktura powstanie także w nowej zajezdni na południu Gdańska. Wiadomo już, że prace przy jej budowie ruszą z opóźnieniem. Aby uniknąć wysokich kosztów eksploatacji, autobusy mają być ładowane nocą, gdy jest tańsza taryfa na prąd. Niezbędna do tego infrastruktura powstanie także w nowej zajezdni na południu Gdańska. Wiadomo już, że prace przy jej budowie ruszą z opóźnieniem.

Nowa zajezdnia powstanie z opóźnieniem



Infrastruktura niezbędna do ładowania i serwisowania nowych autobusów miałaby zatem powstać nie tylko w bazie autobusowej na Hallera, ale także w planowanej bazie autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Pierwotnie - zgodnie z zapowiedziami ze stycznia 2020 r. - przygotowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, a także projektu inwestycji, przetargu i samej budowy zajezdni miało zakończyć się w połowie przyszłego roku. Dziś już wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać.

- Obecnie kończymy prace nad planem zagospodarowania dla tego obszaru. Powiem szczerze - nie uda się tego procesu zakończyć w ciągu pół roku. Niemniej z racji tego, że zajezdnia będzie służyć nie tylko autobusom, ale także transportowi szynowemu, będziemy się ubiegać o dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych - dodała prezydent Dulkiewicz.
Na elektryczny tabor zdecydowała się także Gdynia. Jeszcze w tym roku tabor wzbogaci się o 24 nowe elektryczne autobusy marki eCitaro.

Miejsca

Opinie (476) 6 zablokowanych

  • Z naszych analiz wynika, że na początkowym etapie będziemy musieli dopłacić do każdego kilometra zaledwie ok. 25 gr - dodaje (1)

    A założymy się, że nie? Że to lipa, liczone na ziemniaku, po pijaku i w wersji optymistycznej?
    Czemu nie pójdą w CNG? - przy okazji mogliby zbudować stację do tankowania w Gdańsku. Ogólnodostępną.

    • 10 0

    • nic nie trzeba liczyć tylko czaskowskiego spytać

      dokładają dwa złote. 9 kosztuje diesel a 11elektryczny wozokilometr.

      • 0 0

  • Doprawdy a nie lepiej kupić rydwany?

    Tak jak 120 lat temu..ciągnięte końmi.
    I ekologicznie i taniej .aha..można by pojechać na wycieczkę do Zakopanego w celach zapoznawczych....
    No tak tylko POdpowiadam...

    • 11 1

  • czyli polski prad bazujacy na spalaniu wegla zanieczysci powietrze bardziej niz silnik wysokoprezny?

    Perfidia polega na tym, ze wydech elektryka lezy daleko od auta.
    A "skund" bedzie ten wodor? tez sie sam zrobi?

    • 13 0

  • I bardzo dobrze. Mieszkalam pare lat w UK, pracowalam przez jakis czas w przedsiebiorstwie komunikacyjnym i tam mieli cel, zeby zlikwidowac autobusy z dieslem do 2025 roku. W Polsce i tak mamy duzo smrodu w powietrzu, pora sie za to zabrac.

    • 2 10

  • Ile będą kosztowały bilety (1)

    Ktoś pomyślał? Żeby zakup się zwrócił

    • 5 1

    • Komunikacja miejska nie jest dochodowa

      • 0 1

  • (3)

    Lepiej te pieniądze można by było przeznaczyć na remont tego co już obecnie jeździ po Gdańsku, a raczej często się psuje. Co jest wynikiem "dbania" o sprzęt: braku ludzi, braku narzędzi, braku części zamiennych itp. Inaczej to co teraz kupimy, za rok też wyląduje na złomie. Zwłaszcza, że o elektryczne trzeba dbać jeszcze bardziej.

    • 82 7

    • Lewaki nie powinni rządzić

      Sami bujają się spalinowymi limuzynami a reszta ma jeździć rowerkami

      • 6 2

    • Raz ze nie lepiej to i wielokrotniej drozej reanimacja złomu kosztuje wiecej i czesciej sie psuje

      • 0 1

    • Podziękuj Tuskowi

      I jego niemieckiej partii która takie przepisy przepchała w Unii

      • 1 0

  • za wcześnie

    Moim zdaniem pani prezydent potrzebuje jakichś sukcesów marketingowych, więc wymyśliła sobie autobusy elektryczne. Niestety jest to kolejny nierozsądny pomysł z jej strony, pozbawiony przemyślenia i przygotowania. Jeżeli w ogóle myślimy o elektryfikacji autobusów, to zamiast z góry zakładać, że od teraz kupować będziemy tylko elektryczne, należałoby zawrzeć umowę leasingu na kilka - może nawet kilkanaście takich pojazdów i eksploatować je przez kilka lat. Wówczas poznamy wady i zalety tego rozwiązania, ustalimy czy w ogóle przejście na autobusy elektryczne ma sens i jaki jest bilans ekonomiczny takiej zmiany. Istnieje ryzyko, że wydamy mnóstwo pieniędzy, a z pomysłu trzeba będzie się wycofać.

    • 8 1

  • Elektryczny autobus to czysta głupota.

    • 11 0

  • głupota, nie stac nas na takie fanaberie

    pozniej zdziwienie w magistracie, ze coraz mniej ludzi jezdzi komunikacja miejska, bo bilety drozsze niz paliwo do auta...

    • 14 0

  • Miasto zadłużone po uszy i będzie kupować drogie mało wydajne elektryki po kilku set cyklach ładowania tony baterii wylądują na śmietniku. Ekologia pełną gębą tony chemikalia ładowane prądem z węgla ciekawe kto na tym zyska krocie od kogo kupią już widzę jak będą kursowały autobusy w zimę, znowu latem wróci klimatyzacja przez otwieranie okien.

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane