• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wskaż dalszą trasę tramwaju z Chełmu

Krzysztof Koprowski, Michał Stąporek
2 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców. Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców.

Przygotowania do budowy nowej trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka nabierają tempa. Urzędnicy do 8 lutego czekają na opinie i sugestie mieszkańców dotyczące dokładnego przebiegu trasy.


Wariant I Wariant I
Wariant II Wariant II
Wariant III Wariant III
Nowa trasa będzie miała swój początek na pętli Chełm zobacz na mapie Gdańska.

W okolicach kościoła przy ul. Witosa teren pod torowisko zostanie wyrównany, tak by zmniejszyć spadek terenu. Pod torami utworzone zostanie przejście dla pieszych. Pierwszym przystankiem na nowej trasie będzie rejon skrzyżowania z ulicą Cieszyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Kilkaset metrów dalej powstanie kolejny przystanek zobacz na mapie Gdańska, noszący nazwę Dragana.

Dla dalszego przebiegu trasy zostały przygotowane trzy warianty, do których mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i sugerować wybór ich zdaniem najlepszego z przedstawionych.

Wariant I zakłada wprowadzenie torowiska pomiędzy jezdnie ulicy Nowej Łódzkiej. Obecna ulica Łódzka pozostanie nienaruszona i będzie pełnić rolę ulicy lokalnej. Nowe jezdnie oraz tramwaj powstaną po jej wschodniej części.

Wariant II zbliżony jest do pierwszego, przy czym zostanie wykorzystana istniejąca już jezdnia ulicy Łódzkiej oraz powstanie kolejna po stronie wschodniej, która przejmie ruch w stronę ul. Łostowickiej. Istniejąca zaś ul. Łódzka posłuży do obsługi ruchu w stronę ul. Świętokrzyskiej. Tory tramwajowe powstaną pomiędzy jezdniami.

Wariant III zakłada realizację nowych jezdni po wschodniej stronie istniejącej ulicy Łódzkiej (podobnie jak w wariancie I). Zgodnie z tą koncepcją tory tramwajowe zostaną jednak ułożone po jednej stronie ulicy, tak jak ma to miejsce np wzdłuż ulicy Kartuskiej czy Pomorskiej.

Wszystkie koncepcje przewidują budowę na końcu ulicy zobacz na mapie Gdańska (Nowej) Łódzkiej węzła integracyjnego tramwaj - autobus wraz z parkingiem. W każdym wariancie występują natomiast różnicę w kształcie oraz układzie torowisk na pętli.

Identyczne dla każdego z wariantów, są przystanki wzdłuż ulicy Łódzkiej. Przystanek Wilanowska zobacz na mapie Gdańska będzie się znajdować przy skrzyżowaniu Warszawskiej i Witosa.

Który wariant popierasz?

Następny - Przemyska zobacz na mapie Gdańska - w rejonie połączenia nowej drogi z istniejącą ul. Łódzką oraz u zbiegu planowanego skrzyżowania drogi i rozgałęzienia trasy tramwajowej w Nową Warszawską. Ostatni przystanek przed pętlą nosić będzie nazwę Płocka zobacz na mapie Gdańska i powstanie przy skrzyżowaniu z właśnie tą ulicą. Wariant I zakłada dodatkowo powstanie jednego przystanku przy samej pętli, jeżeli trasa zostanie przedłużona dalej w stronę dzielnic południowych Gdańska.

Opinie oraz uwagi na temat proponowanych przebiegów linii tramwajowej wraz z ulicą Nową Łódzką można przesyłać na adres droga@gdansk.gda.pl do 8 lutego 2009 r.

Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych

Proponowane rozwiązania różnią się między sobą kształtem pętli przy ul. Świętokrzyskiej, ale także wykorzystaniem istniejącej ul. Łódzkiej. W jednym wariancie wykorzystujemy istniejącą już ulicę Łódzką, którą przebudowujemy w jedną z jezdni ul. Nowej Łódzkiej. W pozostałych dwóch wariantach dzisiejsza ul. Łódzka staje się ulicą lokalną, natomiast dwie jezdnie Nowej Łódzkiej powstają od "zera".

Wbrew pozorom wariant z przebudową ul. Łódzkiej w jezdnię Nowej Łódzkiej nie jest ani najtańszy, ani najbardziej prawdopodobny. Żeby zrealizować tę inwestycję należałoby wyciąć od 40 do 60 drzew. Uzyskanie zezwolenia na to byłoby nie tylko czasochłonne, ale i kosztowne.


Tramwaj z pętli Chełm do skrzyżowania Łódzkiej i Świętokrzyskiej

luty - konsultacje społeczne oraz ranking koncepcji, ocena środowiskowa
marzec - wybór koncepcji
czerwiec-lipiec - projekt budowlany
IV kw. 2009 - pozwolenie na budowę
I kw. 2010 - przetarg na budowę
2010-2011 - budowa

Koszt - ok. 150 mln zł, w tym:
tramwaj 60 mln zł (finansowanie: lista indykatywna Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko)
Nowa Łódzka 90 mln zł (planowane finansowanie: Regionalny Program Operacyjny województwa pomorskiego)

Opinie (337) 9 zablokowanych

  • A kiedy powstanie droga dnem potoku oruńskiego? (5)

    Po dnie doliny, po której płynie potok oruński za ułamek sum, które trzeba będzie wydać na zbudowanie trasy tramwajowej, mozna by zbudować drogę rowerową (od skrzyżowania Niepołomickiej z Białowieską/Kampinowską do wału przy Kanale Raduni (po którym też można tanim kosztem poprowadzić drogę dla rowerzystów i pieszych.

    Taka (tania) inwestycja byłaby na czas korków i budowy tramwaju, który je zredukuje, dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy nie mają ograniczeń wyobraźni oraz/lub kondycji.

    • 2 1

    • ;) (1)

      racja!!

      i wowczas zamiast karetki stojacej w korku albo strazy pozarnej przyjedzie do Ciebie lekarz na rowerze;)

      oczywiscie jestem ZA sciezkom rowerowym w poludniowych dzielnicach lacznie ze szlakiem rowerowym do centrum na calym odcinku, jednak nie mozna zastepowac inwestycji samochodowych czy zwiazanych komunikacja tramwajowa sciezkami rowerowymi

      obie inwestycje musza isc rownolegle-mysle,ze takie sciezki nie powinny powstawac kosztem torowisk ale np. zamiast obchodow 10 lecia rzadow p.Adamowicza...albo kosztem niepotrzebnego remontu Zaka dla celow wladz (po odebraniu go studentom)

      • 0 0

      • Nie zamiast ale równowlegle

        NIe chodzi mi o to, by nie budować linii tramwajowej, pętli, parkingu i dwujezdniowej Łódzkiej, ale żeby ZA UŁAMEK TEJ KWOTY powstała również (w tym sezonie budowlanym) trasa rowerowa wzdłuż potoku oruńskiego i Kanału Raduni

        Pozdrawiam ludzi z wyobraźnią

        • 0 0

    • popieram

      • 0 0

    • fajny pomysł

      popieram

      • 0 0

    • proponowałbym sugestie do Durekcji Rozbudowy Miasta Gdańska

      serio, tu na forum - to tuylko ring bokserski...
      Pozdrowienia!

      • 0 0

  • pętla moich marzeń - wysiada sie w Biedronce (2)

    Trzy poziomowa biedronka, tramwaj wjeżdza na ostatni poziom sklepu. Wszyscy szczęśliwi Gdańszczanie robią zakupy w ulubionym sklepie.

    • 1 0

    • haha

      pozdro:)

      • 0 0

    • hahah rozwaliło mnie to ;]

      • 0 0

  • Wariant 4 (4)

    No nie mogę, ale wybór dali. Trasę już ustalili, a ludzie mają wybierać kształt pętli.
    A dlaczego nie tak:
    Tramwaj jedzie Arkii Krajowej prosto do skrzyżowania z Łostowicką i tu skręca w Nową łódzką. Po co ma kręcić przez pętlę na Chełmie? Czyżby Tesko maczało w tym palce?

    • 5 1

    • Wariant 4 !!!!!!!

      Popieram. Po co jechać na pętlę i dodatkowo płacić za bilet, jak można byłoby jechać od razu prosto Armii Krajowej do Łódzkiej.

      • 1 0

    • racja

      troche zakosami bedzie jechać

      • 1 0

    • i słusznie prawisz (1)

      to najlepsze rozwiązanie

      • 0 0

      • ależ sie popisał

        i ja wsiadajac na petli na chelmie bede mial tramwaj co 15 min bo z petli na lodzkiej pewnie bede czesciej jezdzily jak nie zrobia ze tylko z tamtad beda zaczynaly mysl czasami czlowieku

        • 0 0

  • frustracja (3)

    Chcecie nowej linii tramwajowej, a nie dbacie o stare! Czemu u Nas na Stogach 13-ka jeździ tak rzadko? Dziwicie się potem, że młodzi ludzie dewastują i napadają na tramwaje a to nic innego jak ich zwykła frustracja!

    • 2 0

    • Taaaak, wkurzeni długim oczekiwaniem na tramwaj (1)

      młodzi ludzie wsiadają i z radości że już przyjechał są tak sfrustrowani, że go uszkadzają.
      W zwiazku z tym tramwaj musi iść do remontu, przez co jest jeszcze mniej tramwajów do obsługi trasy. Bardzo to mądre.

      • 0 0

      • hmmm...

        ...liczyłem, że coś tak debilnego jak to co napisałem powyżej wzbudzi większe protesty...;)

        • 0 0

    • to nie frustracja tylko debilizm, jak tak dalej bedą robić to na stogi bedzie jezdzic tramwaj z wagonami dla bydła

      • 0 0

  • Idealna trasa tramwajów z Chełmu........

    .....kierunek Szadółki i na złom

    • 1 0

  • a nie lepiej zaproponować gdańszczanom zabawe pt entliczek pentliczek czerwony stolioczek?

    bedzie i weselej i bardziej tak wicie rozumicie integracyjnie hi hi hi`

    • 0 0

  • nienormalne.a gdzie tramwaj na morene bo tu jest chyba nasz najwiekszy problem (2)

    robic petle w polu gdzie komunikacja autobusowa jest w sumie niezla

    • 2 2

    • chyba nie wiesz co mówisz.

      • 0 1

    • może sam jesteś niezły, bo komunikacja autobusowa na pewno nie

      • 0 0

  • II wariant wygląda realistycznie (4)

    zostawiać starej łódzkiej nie ma sensu, lokalny ruch jest bardzo mały a poza tym jak sie domyślam nie zakłada remontu łódzkiej tylko pozostawienie takiego potwora

    • 0 1

    • skrzyżowania bezkolizyjne

      Na moje oko wariant, który pozostawia starą Łódzką, zawiera też bezkolizyjne skrzyżowanie. A to dla ruchu tranzytowego jest bardzo istotne. Szczególnie, że nowa Łódzka będzie potem biegła dalej.
      Skrzyżowania ze światłami generują korki.

      • 0 0

    • mały ruch lokalny?? chłopie z ujeściska jesteś? to jest jedyna droga z jednego ujeściska na drugie bo nie mamy tu dróg osiedlowych łaczących "ujeścisko z kościolem" i "ujescisko ze szkołą".

      • 0 0

    • mały ruch lokalny? (1)

      Czy osoba pisząca takie słowa o łódzkiej na pewno wie o czym pisze?

      • 0 0

      • Owszem, mały ruch lokalny

        To nie ja akurat pisałem, ale ruch lokalny jest tam mały. Mam na myśli ruch Ujeścisko-Ujeścisko. Bardzo rzadko jeźdżę tylko wzdłuż Łodzkiej, zwykle pocztę, zakupy, aptekę załatwiam po drodze z pracy. Bez sensu jeździć do apteki, jak mam do niej 500 metrów.
        Zdecydowana większość ruchu to Ujeścisko - reszta miasta, oraz przelotowego na Kowale i Osiedla Cztery Pory Roku itp.

        • 0 0

  • Mysla o dalszej trasie tramwajowej (2)

    zrobcie zeby tramwaje jezdzily dalej nie tylko do centrum co z tego ze trasa bedzie dalej rozbudowana
    jak bedzie tysiac przesiadek
    nie moga zrobic bezposrdeniego polącznia do wrzeszcza czy oliwy albo przymorza lub stogi
    co z tego ze zjade do centrum dalej czekam na laskawe zkm ktore sie spoznia a dojazd do cenrtum to beznadzieja
    lepiej pomyslcie na temat zeby rozbudowac trase przejazdu tramwaju z chelmu do oliwy
    ulatwi to zycie wielu studentom

    • 3 0

    • Problemem jest brak wozów

      Teraz jest za mało wozów zdolnych do pokonania chełmskiego wzniesienia. Konstale nie dadzą rady pod taką górkę. Dlatego trasa jest tak krótka. Zapowiadają nowe zakupy -> powinny się wydłużyć trasy tramwajów. Też uważam, że "jedynka" mogłaby jeździć do Oliwy, a nawet do Jelitkowa.

      • 0 0

    • to oczywiste chyba,

      że połączenia będą we wszystkich kierunkach (?)

      • 0 0

  • Jaki znów wariant II? Mały ruch?

    Kogoś tu chyba pokręciło? Komunikacja autobusowa dobra w porównaniu z Moreną? Gościu - ile masz tam linii jadących do centrum Wrzeszcza i Głównego? Czyżby aż trzy, jak mieszkańcy Oruni i Ujeściska - 162/262 oraz 175?

    Jak dla mnie powinien być zarówno miks wariantu I oraz III, czyli rozjazdy zarówno w stronę wschodnią jak i zachodnią bezpośrednio z linii bez zajadu na pętlę, budowa nowych jezdni i pozostawienie starej Łódzkiej oraz taka duża ilość parkingów jak na III wariancie (a nawet więcej). Powinno także powstać odgałęzienie na tramwaj bezpośrednio na AK, gdyż tam już od dawien dawna zarezerwowano na torowisko miejsce (patrz wiadukt) i korzystali by z niej mieszkańcy z drugiej strony AK czyli osiedle Mickiewicza, czy jak to się tam ono nazywa.

    Powinni także zrobić połączenie linii Chełmskiej z torowiskiem na Kartuskiej tym zjazdem koło szpitala MSW.

    PS A Gallux i tak ma rację, Adam Owicz i tak pociągnie to tak, jak mu idioci zasugerują, aby było tanio i można wstęgę przeciąć.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane