• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wskaż dalszą trasę tramwaju z Chełmu

Krzysztof Koprowski, Michał Stąporek
2 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców. Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców.

Przygotowania do budowy nowej trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka nabierają tempa. Urzędnicy do 8 lutego czekają na opinie i sugestie mieszkańców dotyczące dokładnego przebiegu trasy.


Wariant I Wariant I
Wariant II Wariant II
Wariant III Wariant III
Nowa trasa będzie miała swój początek na pętli Chełm zobacz na mapie Gdańska.

W okolicach kościoła przy ul. Witosa teren pod torowisko zostanie wyrównany, tak by zmniejszyć spadek terenu. Pod torami utworzone zostanie przejście dla pieszych. Pierwszym przystankiem na nowej trasie będzie rejon skrzyżowania z ulicą Cieszyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Kilkaset metrów dalej powstanie kolejny przystanek zobacz na mapie Gdańska, noszący nazwę Dragana.

Dla dalszego przebiegu trasy zostały przygotowane trzy warianty, do których mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i sugerować wybór ich zdaniem najlepszego z przedstawionych.

Wariant I zakłada wprowadzenie torowiska pomiędzy jezdnie ulicy Nowej Łódzkiej. Obecna ulica Łódzka pozostanie nienaruszona i będzie pełnić rolę ulicy lokalnej. Nowe jezdnie oraz tramwaj powstaną po jej wschodniej części.

Wariant II zbliżony jest do pierwszego, przy czym zostanie wykorzystana istniejąca już jezdnia ulicy Łódzkiej oraz powstanie kolejna po stronie wschodniej, która przejmie ruch w stronę ul. Łostowickiej. Istniejąca zaś ul. Łódzka posłuży do obsługi ruchu w stronę ul. Świętokrzyskiej. Tory tramwajowe powstaną pomiędzy jezdniami.

Wariant III zakłada realizację nowych jezdni po wschodniej stronie istniejącej ulicy Łódzkiej (podobnie jak w wariancie I). Zgodnie z tą koncepcją tory tramwajowe zostaną jednak ułożone po jednej stronie ulicy, tak jak ma to miejsce np wzdłuż ulicy Kartuskiej czy Pomorskiej.

Wszystkie koncepcje przewidują budowę na końcu ulicy zobacz na mapie Gdańska (Nowej) Łódzkiej węzła integracyjnego tramwaj - autobus wraz z parkingiem. W każdym wariancie występują natomiast różnicę w kształcie oraz układzie torowisk na pętli.

Identyczne dla każdego z wariantów, są przystanki wzdłuż ulicy Łódzkiej. Przystanek Wilanowska zobacz na mapie Gdańska będzie się znajdować przy skrzyżowaniu Warszawskiej i Witosa.

Który wariant popierasz?

Następny - Przemyska zobacz na mapie Gdańska - w rejonie połączenia nowej drogi z istniejącą ul. Łódzką oraz u zbiegu planowanego skrzyżowania drogi i rozgałęzienia trasy tramwajowej w Nową Warszawską. Ostatni przystanek przed pętlą nosić będzie nazwę Płocka zobacz na mapie Gdańska i powstanie przy skrzyżowaniu z właśnie tą ulicą. Wariant I zakłada dodatkowo powstanie jednego przystanku przy samej pętli, jeżeli trasa zostanie przedłużona dalej w stronę dzielnic południowych Gdańska.

Opinie oraz uwagi na temat proponowanych przebiegów linii tramwajowej wraz z ulicą Nową Łódzką można przesyłać na adres droga@gdansk.gda.pl do 8 lutego 2009 r.

Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych

Proponowane rozwiązania różnią się między sobą kształtem pętli przy ul. Świętokrzyskiej, ale także wykorzystaniem istniejącej ul. Łódzkiej. W jednym wariancie wykorzystujemy istniejącą już ulicę Łódzką, którą przebudowujemy w jedną z jezdni ul. Nowej Łódzkiej. W pozostałych dwóch wariantach dzisiejsza ul. Łódzka staje się ulicą lokalną, natomiast dwie jezdnie Nowej Łódzkiej powstają od "zera".

Wbrew pozorom wariant z przebudową ul. Łódzkiej w jezdnię Nowej Łódzkiej nie jest ani najtańszy, ani najbardziej prawdopodobny. Żeby zrealizować tę inwestycję należałoby wyciąć od 40 do 60 drzew. Uzyskanie zezwolenia na to byłoby nie tylko czasochłonne, ale i kosztowne.


Tramwaj z pętli Chełm do skrzyżowania Łódzkiej i Świętokrzyskiej

luty - konsultacje społeczne oraz ranking koncepcji, ocena środowiskowa
marzec - wybór koncepcji
czerwiec-lipiec - projekt budowlany
IV kw. 2009 - pozwolenie na budowę
I kw. 2010 - przetarg na budowę
2010-2011 - budowa

Koszt - ok. 150 mln zł, w tym:
tramwaj 60 mln zł (finansowanie: lista indykatywna Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko)
Nowa Łódzka 90 mln zł (planowane finansowanie: Regionalny Program Operacyjny województwa pomorskiego)

Opinie (337) 9 zablokowanych

  • SKM dalej

    Należy wydłużyć SKM-kę do Oruni lub Pruszcza i Orunię Płd dobrze skomunikować z przystankiem SKM, to wystarczy po co tramwaj

    • 1 0

  • W Trójmieście brakuje także komunikacji łączącej osiedla położone wzdłuż obwodnicy. (1)

    To absurd, żeby jadąc z południowych dzielnic np. do Karczemek, trzeba się było przesiadać w centrum, a do Matarni - zaliczać jeszcze Wrzeszcz.

    • 2 0

    • od dziś w drodze z Południa do Matarni zaliczanie Wrzeszcza jest zbędne...

      • 0 0

  • A co z mieszkańcami Ujesciska w sąsiedztwie ulicy Piotrkowskiej? (2)

    Dlaczego nikt nie pomyślał o mieszkańcach ulicy Piotrkowskiej i sąsiednich ( pętla Piotrkowska)? Mamy tylko jeden autobus łączacy nasze osiedle z centrum Gdańska( kursuje co 20 min i 30 min).W przypadku gdy tramwaj będzie skręcał na ul Łódzką znowu bedziemy pokrzywdzen. Chyba że ktos ma ciekawe rozwiazanie naszych problemów?

    • 1 0

    • (1)

      a co moze ma jezdzic taka trasa jak nocny N4? po pierwsze to macie 3 autobusy, wiec mozna sie ladnie przesiadac. z czego jeden bezposrednio do gdanska, zatem nie macie tak zle mieszkancu drogi. sa osiedla ktore maja duuuzo gorzej (1 autobus na godzine - spozniajacy sie notorycznie)

      • 0 0

      • Ty chyba zartujesz? jakie 3 autobusy? jeden co jezdzi 6 razy w ciagu dnia, raz o 9.55 a nastepny jest o 13.46?? czy 118 co pol godziny? no zastanow sie. jesli nie bedzie na Ujescisko (Piotrkowska) tramwaju to niech chociaz dadza nam jeszcze jeden jakis autobus-mam na mysli nowa linie, bo 118 jezdzi zdecydowanie za rzadko zwlaszcza w godzinach szczytu.

        • 0 0

  • Urząd miasta robi z nas kretynów. (4)

    Urząd miasta robi z nas kretynów.
    I znów na waszym portalu znajduję kolejny artykuł, w którym to nasz urząd miasta łaskawie na panujący daje swoim mieszkańcom możliwość wyboru, którędy to tramwaj za 150 mln złotych ma być poprowadzony. Czy środkiem czy z lewa czy z prawa. I irytacja osiąga punkt krytyczny. Bo bardzo chciałbym osobiście poznać tego to urzędnika, który wpada na tak genialne pomysły. O ile mi wiadomo to w jaki sposób mają być budowane ulice, skrzyżowania, przystanki, tory tramwajowe itd. zajmują się specjaliści od transportu i inżynierii lodowej, statystyki wypadków, planowania przestrzennego miasta. Tymczasem w mieście Gdańsku zajmują się tym mieszkańcy, którzy wiedzą lepiej, który z wariantów jest bardziej bezpieczny, gdzie są położone rury z wodą, gazem, kable telekomunikacyjne itp. Po dwóch miesiącach od otwarcia usłyszymy tłumaczenie urzędnika, po tym jak tramwaje nie jeżdżą od tygodnia z powodu awarii sieci wodociągowej, która znajduję się pod torowiskiem, że sami Państwo - mieszkańcy wybraliście ten wariant. I prawdę powie. Bo skąd mieszkaniec Pięciu Wzgórz ma o tym wiedzieć. Skąd ma wiedzieć lepiej od specjalistów z urzędu o dalszych planach rozbudowy i na ile samochodów ma być parking. Ja osobiście zrobił bym na 3 samochody. Dla kierownika ZKM, kierownika ZTM i Pana Pawła Adamowicza, żeby nie musieli na zakazach stawać jak przyjadą wstęgę przecinać.
    Zastanawia mnie jeszcze jedno. Dlaczego nasi urzędnicy wymyślili ten sposób poprowadzenia torów tramwajowych. Dlaczego pętla kończy się w polach, a nie w jakiejkolwiek dzielnicy co było by bardzej logiczne np. Orunii Górnej lub Ujeścisku przy płockiej, przemyskiej. Możliwe, że już w tych polach jest zaplanowane nowe osiedle lub market tylko o tym nie wiemy i za kilaka lat będziemy „wszyscy podziwiać” wspaniałomyślność i doskonałe planowanie przestrzenne jak to UM przewidział. Osobiście dla mnie logiczniejsze było by przeprowadzenie dwóch linii. Pierwsza w kierunku Orunii Górnej z pętli na Chełmie lub z okolic ul. Wilanowskiej. Druga zaś prowadziła by przez Ujeścisko – ul. Płocka, Przemyska w kierunku ul. Piotrkowskiej, Jeleniogórskiej, Częstochowskiej i dalej w kierunku dzielnicy Pięć Wzgórz z możliwością przedłużenia na następne dzielnice.
    Z wyrazami małego szacunku i powodzenia w następnych wyborach Panie Pawle. Gdańsk południe pamięta.

    • 1 0

    • gratuluję, mądrzejszej wypowiedzi tu chyba już dzisiaj nie przeczytam

      ale gawiedź potrzebuje chleba, igrzysk (jarmark dominikański) i sondaży

      • 0 0

    • Ależ to oczywiste, że nasi "kochani" urzędnicy, na czele z prezydentem - robią z nas kretynow i to od lat, pytanie tylko dlaczego się dajemy???

      • 0 0

    • spokojnie

      wola mieszkańców nie zostanie uwzględniona na pewno. natomiast zgadzam się, orunia powinna mieć osobne połączenie. jest ono planowane jako przedłużenie sikorskiego łukiem do ul. małomiejskiej i dalej pewnie do tej nowej pętli. na oko nastąpi to w okolicach 2014-17.

      • 0 0

    • Specjaliści od transportu i inżynierii lodowej?

      Ale jakie to mają być lody?
      Ja poproszę czekoladowe.
      Mogą być z transportem.

      • 0 0

  • Petla za petla (3)

    co 3 przestanki pętla ?
    Ile będzie pętli jak zrobią tramwaj na Kowale albo Straszyna

    • 0 0

    • lepszy rydz niż nic

      • 0 0

    • spokojnie

      na pętli Nowa Łódzka za rok zbudują Nowe Tesco.

      • 0 0

    • A co Ci to przeszkadza?

      Pętla nie zaszkodzi - przydaje się w sytuacjach awaryjnych, kiedy trzeba ściągać uszkodzony tramwaj, albo gdy coś się stanie "powyżej" pętli - nie trzeba zamykać trasy, tylko się ją tymczasowo skraca.

      • 0 0

  • Orunia Górna

    wariant 3 plus od pętli linia na Orunię Górną.

    • 1 0

  • Hory (1)

    Masz całkowitą rację. Dodajmy, że te 3 warianty to różnią się tak drastycznie, że spokojnie można je umieszczać w gazetach rozrywkowych w działach: znajdź 10 różnic.

    PS Dla księdza abepe Flaszki zapomniałeś miejsca parkingowego. Wyślij swój tekst Pawiowi na prezydent@gdansk.gda.pl Może dostanie lekkich niestrawności.

    • 0 0

    • Myślisz....

      ...że Paw wie jak się sprawdza pocztę?!

      Jego jedyny związek z pocztą (i to nie elektroniczną) to koperty które trafiają w jego ręce pod stołem :)

      • 0 0

  • wariant drugi jest najekonomiczniejszy

    Ale najbardziej wkór..ją mnie komentarze... Większość kretynów narzeka !!! Walnijcie się w zakute łby nieudacznicy. Co moze was zadowolić ? Chyba tylko sami możecie....
    Wspólczuję rządzącym takich obywateli, którzy i tak napiszą że nic się nie dzieje i tylko sie powiesić

    • 0 0

  • Ujeścisko 118

    Szkoda, że jeden z tramwajów nie dojedzie na pętlę 118 oj bardzo by się przydał a potem mógłby dojechać na jasień gdzie wiele dzieci się uczy w Gimnazjum

    • 1 0

  • Myślenie gdańskich urzędników!!! (1)

    Ciekawe,ze urzędników nie interesowało jak zmieniali trasę ,,B".Czyżby wreszcie ktoś zaczął w urzędzie myśleć?????

    • 0 1

    • B

      a propos, jechał ktoś już nowym b?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane