• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wskaż dalszą trasę tramwaju z Chełmu

Krzysztof Koprowski, Michał Stąporek
2 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców. Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców.

Przygotowania do budowy nowej trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka nabierają tempa. Urzędnicy do 8 lutego czekają na opinie i sugestie mieszkańców dotyczące dokładnego przebiegu trasy.


Wariant I Wariant I
Wariant II Wariant II
Wariant III Wariant III
Nowa trasa będzie miała swój początek na pętli Chełm zobacz na mapie Gdańska.

W okolicach kościoła przy ul. Witosa teren pod torowisko zostanie wyrównany, tak by zmniejszyć spadek terenu. Pod torami utworzone zostanie przejście dla pieszych. Pierwszym przystankiem na nowej trasie będzie rejon skrzyżowania z ulicą Cieszyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Kilkaset metrów dalej powstanie kolejny przystanek zobacz na mapie Gdańska, noszący nazwę Dragana.

Dla dalszego przebiegu trasy zostały przygotowane trzy warianty, do których mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i sugerować wybór ich zdaniem najlepszego z przedstawionych.

Wariant I zakłada wprowadzenie torowiska pomiędzy jezdnie ulicy Nowej Łódzkiej. Obecna ulica Łódzka pozostanie nienaruszona i będzie pełnić rolę ulicy lokalnej. Nowe jezdnie oraz tramwaj powstaną po jej wschodniej części.

Wariant II zbliżony jest do pierwszego, przy czym zostanie wykorzystana istniejąca już jezdnia ulicy Łódzkiej oraz powstanie kolejna po stronie wschodniej, która przejmie ruch w stronę ul. Łostowickiej. Istniejąca zaś ul. Łódzka posłuży do obsługi ruchu w stronę ul. Świętokrzyskiej. Tory tramwajowe powstaną pomiędzy jezdniami.

Wariant III zakłada realizację nowych jezdni po wschodniej stronie istniejącej ulicy Łódzkiej (podobnie jak w wariancie I). Zgodnie z tą koncepcją tory tramwajowe zostaną jednak ułożone po jednej stronie ulicy, tak jak ma to miejsce np wzdłuż ulicy Kartuskiej czy Pomorskiej.

Wszystkie koncepcje przewidują budowę na końcu ulicy zobacz na mapie Gdańska (Nowej) Łódzkiej węzła integracyjnego tramwaj - autobus wraz z parkingiem. W każdym wariancie występują natomiast różnicę w kształcie oraz układzie torowisk na pętli.

Identyczne dla każdego z wariantów, są przystanki wzdłuż ulicy Łódzkiej. Przystanek Wilanowska zobacz na mapie Gdańska będzie się znajdować przy skrzyżowaniu Warszawskiej i Witosa.

Który wariant popierasz?

Następny - Przemyska zobacz na mapie Gdańska - w rejonie połączenia nowej drogi z istniejącą ul. Łódzką oraz u zbiegu planowanego skrzyżowania drogi i rozgałęzienia trasy tramwajowej w Nową Warszawską. Ostatni przystanek przed pętlą nosić będzie nazwę Płocka zobacz na mapie Gdańska i powstanie przy skrzyżowaniu z właśnie tą ulicą. Wariant I zakłada dodatkowo powstanie jednego przystanku przy samej pętli, jeżeli trasa zostanie przedłużona dalej w stronę dzielnic południowych Gdańska.

Opinie oraz uwagi na temat proponowanych przebiegów linii tramwajowej wraz z ulicą Nową Łódzką można przesyłać na adres droga@gdansk.gda.pl do 8 lutego 2009 r.

Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych

Proponowane rozwiązania różnią się między sobą kształtem pętli przy ul. Świętokrzyskiej, ale także wykorzystaniem istniejącej ul. Łódzkiej. W jednym wariancie wykorzystujemy istniejącą już ulicę Łódzką, którą przebudowujemy w jedną z jezdni ul. Nowej Łódzkiej. W pozostałych dwóch wariantach dzisiejsza ul. Łódzka staje się ulicą lokalną, natomiast dwie jezdnie Nowej Łódzkiej powstają od "zera".

Wbrew pozorom wariant z przebudową ul. Łódzkiej w jezdnię Nowej Łódzkiej nie jest ani najtańszy, ani najbardziej prawdopodobny. Żeby zrealizować tę inwestycję należałoby wyciąć od 40 do 60 drzew. Uzyskanie zezwolenia na to byłoby nie tylko czasochłonne, ale i kosztowne.


Tramwaj z pętli Chełm do skrzyżowania Łódzkiej i Świętokrzyskiej

luty - konsultacje społeczne oraz ranking koncepcji, ocena środowiskowa
marzec - wybór koncepcji
czerwiec-lipiec - projekt budowlany
IV kw. 2009 - pozwolenie na budowę
I kw. 2010 - przetarg na budowę
2010-2011 - budowa

Koszt - ok. 150 mln zł, w tym:
tramwaj 60 mln zł (finansowanie: lista indykatywna Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko)
Nowa Łódzka 90 mln zł (planowane finansowanie: Regionalny Program Operacyjny województwa pomorskiego)

Opinie (337) 9 zablokowanych

  • Co jest, ... (2)

    ...Pawiowi Ł. zepsuła się tarcza do rzutek, że nie może wybrać, które rozwiązanie byłoby:

    1. najbardziej lukratywne dla jego kolegów którzy będą, rękami nic-nie-robiących robotników, wykonywać tą "inwestycję",

    2. najbardziej utrudniające życie niektórym i jednocześnie najmniej ułatwiające życie innym?

    Ciekawe, czy zdążą z rozpoczęciem robót ZANIM aktualne skrzyżowanie ul. Łódzkiej i Świętokrzyskiej (tak malowniczo zaprezentowane na fotografii towarzyszącej artykułowi, w swoim najmniej chyba strzaskanym i dziurawym 2-metrowym fragmencie - widać tylko ze dwie sypiące się łaty i - niewprawne oko może tego nie zauważyć - ROZLATUJĄCE SIĘ PŁYTY BETONOWE, które jacyś przedsiębiorczy obywatele - nie wierzę że UM?! - ułożyli wzdłuż Świętokrzyskiej na kształ drugiego pasa, by pozwalały biedakom jadącym na Orunię ominąć biedaków skręcających w Łódzką) ROZPADNIE SIĘ W PROCH, PYŁ i DWIE MIEDNICE CZĘŚCI SAMOCHODOWYCH?!

    Bo jeśli tak szumnie zapowiadane przez liberalnych heroldów globalne ocieplenie nie spowoduje braku następnej zimy, to coś mi się wydaje że w ciągu roku Świętokrzyska w tym miejscu zamieni się w drogę gruntową (nie licząc tych dwóch miednic).

    Może zamiast pętli tramwajowej (na którą i tak nie będzie pieniędzy, prawda?), postawić tam lepiej warsztat kowalski i kołodziejski? Bo inaczej jak końmi czy wołami niedługo już nie uda się tamtędy przejechać...

    • 0 0

    • Rektor, tam wyżej jest mowa o Bydgoszczy, a Ty milczysz? ;)

      • 0 0

    • Spokojnie...

      Spokojnie, spokojnie. Kaska będzie, a skąd zapytacie. A ja dam. Już daję. I tak oto nasz kochany urząd poinformował mnie ostatnio, że wypowiada mi umowę za użytkowanie wieczyste gruntu z kwotą opłat rocznych 23 zł. I zaprasza mnie do podpisania nowej umowy na kwotę. 137 zł. Dlaczego? Otusz dlatego, że wzrosła wartość gruntu. Bo jak sprzedawali grunt deweloperowi pod budowę to był tam łąki, a teraz jak deweloper wybudował tam za moje (nasze) pieniądze bloki to jest tam już osiedle. I wartość gruntu z blokiem jest większa niż z łąką. O 500 %. Jak jeszcze w promieniu 5km zamierzają budować tramwaj, to wartość mojego gruntu wzrośnie o następne 500%. (Dla niewtajemniczonych mówię o dzielnicy pięć wzgórz.)I nikogo to nie obchodzi czy i jaki jest tam dojazd, dojście na przystanek itd. Czy deweloperzy którym tak licznie sprzedaje się ziemię zamierzają wybudować przecz kole, plac zabaw, boisko. Jak się nie podoba to trzeba było w łąkach bloków nie stawiać. O Itak się właśnie mieszka w Gdańsk.

      • 0 0

  • Jak już słusznie zauważył Rektor - jak wam się udało zrobić taką fotkę tego skrzyżowania, że nie widać ani jednej dziury? (4)

    Przecież tam jest jeden wielki lej po granacie przeciwpiechotnym!
    Ech, fotoszop ;)

    • 1 0

    • omijaj dziury (3)

      Żmijo, odstaw auto i jeździj rowerem. Ominiesz dziury. Całkiem fajna polna droga na pobliskie osiedle Moje Marzenie.

      • 0 0

      • (2)

        Sorry stary, charakter pracy i ilość rzeczy jakie muszę ze sobą zabrać mi na to nie pozwala.
        Na szczęście w tamtą stronę muszę jeździć tylko 2x w tygodniu.

        • 0 0

        • Stary, to jest członek twojego węża ! (1)

          • 0 0

          • nie wiem. może masz jaskre, bo ja tam widzę trzy "wcinki"

            • 0 0

  • CUDA

    Dałem sie juz nabrać na przedłużenie mola

    • 0 0

  • SZKODA TYLKO ŻE NIE DOJDZIE TA ;LINIA DO KOWALI TAM TEŻ JEST

    SPORY TEREN OBOK BIEDRONKI PO LEWEJ JADĄC W STORNĘ OBWODNICY ALE MAM NADZIEJE ŻE KIEDYŚ TEN TEREN ZOSTANIE ZAGOSPODAROWANY.

    • 0 0

  • TRAMWAJ Z

    • 0 0

  • Tramwaj z chełmu?

    Super,ale co z linią autobusu 155?Czy ktoś z urzędasów pomyślał o uczniach z osiedla Świętokrzyskiego?Nikt!Nie ma chodnika prowadzącego a autobusy są tak dopasowane do rozpoczynających zajęć w szkole, że trzeba zjeżdźać 40-50 minut wcześniej aby zdążyć na zajęcia w szkole.To jest CHORE!!!

    • 0 0

  • Sorry! ale co z tego, że bez Oruni Górnej!? (1)

    Szanuję Orunię, bo wchodzi też w skład tzw. Południa Gdańska ale nie porównujmy w ogóle te kilka bloczków na niej z istnym mrowiskiem budynków na osiedlach po obu stronach Świętokrzyskiej , bo to czyste nieporozumienie.

    • 0 0

    • Kolega radze przejechać się po orunii tak dalej niż wzrok sięga z rąda to może zobaczysz ile tych bloczków tam jest. Oj dużo dużo wiecej. Więcej niż na tych naszych nowych osiedlach pieć wzgórz, olipijskie itd.

      • 0 0

  • Na Orunię Górną!!!

    Dlaczego nie ma opcji pociągnięcia linii tramwajowych do Oruni ? Tam jest po prostu tragedia w godzinach porannych i popołudniowych. Dlaczego nie można by poprowadzić torów tramwajowych w dół , za tesco, i rozwiązać gigantyczne problemy mieszkańców?...

    • 2 0

  • Wariant I

    Zdecydowanie I wariant bo umożliwi jego realizację bez zbytnich utrudnień a to jest bardzo ważne

    • 0 0

  • na Orunię Górną będzie tramwaj za parę lat

    nie bójcie się - będzie dobrze

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane