• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wskaż dalszą trasę tramwaju z Chełmu

Krzysztof Koprowski, Michał Stąporek
2 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców. Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców.

Przygotowania do budowy nowej trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka nabierają tempa. Urzędnicy do 8 lutego czekają na opinie i sugestie mieszkańców dotyczące dokładnego przebiegu trasy.


Wariant I Wariant I
Wariant II Wariant II
Wariant III Wariant III
Nowa trasa będzie miała swój początek na pętli Chełm zobacz na mapie Gdańska.

W okolicach kościoła przy ul. Witosa teren pod torowisko zostanie wyrównany, tak by zmniejszyć spadek terenu. Pod torami utworzone zostanie przejście dla pieszych. Pierwszym przystankiem na nowej trasie będzie rejon skrzyżowania z ulicą Cieszyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Kilkaset metrów dalej powstanie kolejny przystanek zobacz na mapie Gdańska, noszący nazwę Dragana.

Dla dalszego przebiegu trasy zostały przygotowane trzy warianty, do których mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i sugerować wybór ich zdaniem najlepszego z przedstawionych.

Wariant I zakłada wprowadzenie torowiska pomiędzy jezdnie ulicy Nowej Łódzkiej. Obecna ulica Łódzka pozostanie nienaruszona i będzie pełnić rolę ulicy lokalnej. Nowe jezdnie oraz tramwaj powstaną po jej wschodniej części.

Wariant II zbliżony jest do pierwszego, przy czym zostanie wykorzystana istniejąca już jezdnia ulicy Łódzkiej oraz powstanie kolejna po stronie wschodniej, która przejmie ruch w stronę ul. Łostowickiej. Istniejąca zaś ul. Łódzka posłuży do obsługi ruchu w stronę ul. Świętokrzyskiej. Tory tramwajowe powstaną pomiędzy jezdniami.

Wariant III zakłada realizację nowych jezdni po wschodniej stronie istniejącej ulicy Łódzkiej (podobnie jak w wariancie I). Zgodnie z tą koncepcją tory tramwajowe zostaną jednak ułożone po jednej stronie ulicy, tak jak ma to miejsce np wzdłuż ulicy Kartuskiej czy Pomorskiej.

Wszystkie koncepcje przewidują budowę na końcu ulicy zobacz na mapie Gdańska (Nowej) Łódzkiej węzła integracyjnego tramwaj - autobus wraz z parkingiem. W każdym wariancie występują natomiast różnicę w kształcie oraz układzie torowisk na pętli.

Identyczne dla każdego z wariantów, są przystanki wzdłuż ulicy Łódzkiej. Przystanek Wilanowska zobacz na mapie Gdańska będzie się znajdować przy skrzyżowaniu Warszawskiej i Witosa.

Który wariant popierasz?

Następny - Przemyska zobacz na mapie Gdańska - w rejonie połączenia nowej drogi z istniejącą ul. Łódzką oraz u zbiegu planowanego skrzyżowania drogi i rozgałęzienia trasy tramwajowej w Nową Warszawską. Ostatni przystanek przed pętlą nosić będzie nazwę Płocka zobacz na mapie Gdańska i powstanie przy skrzyżowaniu z właśnie tą ulicą. Wariant I zakłada dodatkowo powstanie jednego przystanku przy samej pętli, jeżeli trasa zostanie przedłużona dalej w stronę dzielnic południowych Gdańska.

Opinie oraz uwagi na temat proponowanych przebiegów linii tramwajowej wraz z ulicą Nową Łódzką można przesyłać na adres droga@gdansk.gda.pl do 8 lutego 2009 r.

Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych

Proponowane rozwiązania różnią się między sobą kształtem pętli przy ul. Świętokrzyskiej, ale także wykorzystaniem istniejącej ul. Łódzkiej. W jednym wariancie wykorzystujemy istniejącą już ulicę Łódzką, którą przebudowujemy w jedną z jezdni ul. Nowej Łódzkiej. W pozostałych dwóch wariantach dzisiejsza ul. Łódzka staje się ulicą lokalną, natomiast dwie jezdnie Nowej Łódzkiej powstają od "zera".

Wbrew pozorom wariant z przebudową ul. Łódzkiej w jezdnię Nowej Łódzkiej nie jest ani najtańszy, ani najbardziej prawdopodobny. Żeby zrealizować tę inwestycję należałoby wyciąć od 40 do 60 drzew. Uzyskanie zezwolenia na to byłoby nie tylko czasochłonne, ale i kosztowne.


Tramwaj z pętli Chełm do skrzyżowania Łódzkiej i Świętokrzyskiej

luty - konsultacje społeczne oraz ranking koncepcji, ocena środowiskowa
marzec - wybór koncepcji
czerwiec-lipiec - projekt budowlany
IV kw. 2009 - pozwolenie na budowę
I kw. 2010 - przetarg na budowę
2010-2011 - budowa

Koszt - ok. 150 mln zł, w tym:
tramwaj 60 mln zł (finansowanie: lista indykatywna Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko)
Nowa Łódzka 90 mln zł (planowane finansowanie: Regionalny Program Operacyjny województwa pomorskiego)

Opinie (337) 9 zablokowanych

  • A kiedy wybudują tramwaj na Morenę (1)

    Czy ktos wie w tej sprawie

    • 1 0

    • Łostowice i Morena czekają na tramwaje

      Gdańsk ogłosił przetargi na projekty budowlane nowych linii tramwajowych. Jest już pewne, że budowa linii na Łostowice ruszy na początku 2010 r. i zakończy się dwa lata później. Szybka budowa linii na Morenę na razie stoi pod znakiem zapytania

      Miasto już kilka lat temu przygotowało kolejną odsłonę programu rozbudowy infrastruktury tramwajowej pod dumną nazwą Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej III. Program zakłada budowę dwóch linii tramwajowych: od pętli na Chełmie wzdłuż Witosa, Łódzkiej do pętli przy skrzyżowaniu z ul. Świętokrzyską i od pętli na Siedlcach, przez Nowolipie, Rakoczego i Bulońską do pętli przy ul. Myśliwskiej. W ramach GPKM III wyremontowane mają też zostać te torowiska, które dotychczas nie doczekały się modernizacji, przebudowa czeka zajezdnię we Wrzeszczu.

      Od roku Gdańsk walczył o wpisanie GPKM III na tzw. listę indykatywną, gwarantującą finansowanie z UE. Udało się, choć miasto musiało pójść na pewne ustępstwa. Na liście pojawił się gdański projekt, ale odchudzony o linię na Morenę, która w mniemaniu urzędników z Ministerstwa Infrastruktury jest za mało związana z przygotowaniami do organizacji Euro 2012.

      Gdańsk się jednak nie poddaje. Przygotowująca miejskie inwestycje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła już przetargi na projekty budowlane zarówno linii do Łostowic, jak i tej na Morenę.

      - Jeśli chodzi o linię do południowych dzielnic Gdańska, czyli Ujeściska i Łostowic, to pieniądze są praktycznie pewne - mówi wiceprezydent Gdańska Marcin Szpak. - Projekty powinny być gotowe późną wiosną, potem czeka nas jeszcze przetarg na właściwe prace budowlane. Sama budowa powinna się zacząć nie później niż na początku 2010 r., choć być może uda się to zrobić trochę szybciej. Linia będzie gotowa pod koniec 2011 r. - mówi Szpak.

      A co z linią na Morenę? - Ta część projektu stanie do rządowego konkursu na projekty komunikacyjne - mówi Szpak.

      Nieoficjalnie władze miasta przyznają, że szanse mogą być niewielkie. Powodem jest... sukces Gdańska i całego Trójmiasta w zdobywaniu unijnych funduszy na miejski transport - na liście indykatywnej, oprócz okrojonego GPKM-u, znalazły się także Kolej Metropolitalna i rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej. Więcej pieniędzy na komunikację dostała tylko stolica. A Łódź i Szczecin nie otrzymały nic. Według naszych informacji, konkursy mają być okazją, by te proporcje choć trochę zrównoważyć.

      - Zdajemy sobie sprawę, że wygranie konkursu może być trudne. Jednak nawet jeśli się to nie uda, to pozostają inne wyjścia. Wiele projektów jest źle przygotowanych i będą w najbliższych latach wypadały z listy indykatywnej. Wtedy z pewnością znajdzie się miejsce dla tych dobrze przygotowanych, np. projektu linii na Morenę - mówi Szpak.

      • 0 0

  • Do Liska Chytruska ...

    Właściciele tej wspaniałej fermy lisów mieszkają na Zaspie ul.Burzyńskiego 3 A . Wielka mama , wielki tata , wielki syn i straszny fetor tj. śmierdzący samochód / szczególnie latem / , którym wożą swój śmierdzący , ale dochodowy inwentarz .

    • 0 0

  • Dobrze że tramwaje nie stoja w korku :)

    Lubię tramwaje za to że nie stoją w korku.

    • 1 0

  • !!! (2)

    Na początku moglibyście zając sie przedłużeniem linii 1 żeby chociaz jezdził do dworca !!!

    • 1 0

    • (1)

      a gdzie by ta jedynka wtedy zawracala? Trzeba by bylo ja na przeciwny tor przerzucic własnymi siłami;D Jestem za rozbudowa linii tramwajowych w Gdansku, jest to ipotrzebna nwestycja- nie da sie tego podwazyc. Jestem tez za tym by zrobiono tez porzadek z innymi liniami ( ulepszono je),nie zeby wszystkie jechaly tylko do dworca ale zeby mozna bylo przejechac sobie bez przesiadek z danej dzielnicy na druga...ale do tego to jeszcze chyba trzeba nam lat... ( patrz- Kraków, to jest wzor do nasladowania, gdziekolwiek jestes to pojedziesz bez przesiadek, nie mowie ze w kazdym przypadku, ale w Gdansku to jest normalne, ze trzeba sie przesiadac, np zeby z Chełmu dojechac do dworca, czy np zeby z Nowego Portu nie jechac na okolo do Wrzeszcza przez Brzezno co zajmuje min 30 min(a da sie te trase zrobic w 15 i wiele wiele innych)

      • 0 0

      • dwukierunkowe

        Po co pętla? Kupili 40 tramwajów dwukierunkowych. Przy dworcu mogą jechać z powrotem.

        • 0 0

  • Bez sensu (1)

    powinni puścić tramwaj przez Ujeścisko na Zakoniczyn aż do Kowal a nie robić pętle na Łódzkiej...Trasa mogłaby prowadzić Łódzką w dół, potem przez ten badziewny lasek, na dole Łódzkiej i koło nowej szkoły na Ujeścisku i tam to już prosto na Zakoniczyn na 5 Wzgórz...

    • 0 0

    • żaden z ciebie zakoniczynianin!!!

      ten lasek to historia zakoniczyna, a badziewny to jest twój wpis!

      no:)

      • 0 0

  • Szanuj ZIELEŃ! (2)

    Pomysł jest bardzo dobry ale czy musi się on odbywać wycinką drzew i niszczeniem przyrody? Może znalazłoby się inne wyjście?

    • 0 0

    • pewnie

      zafunduj nam metro;)

      • 0 0

    • Też się z tym zgadzam

      Szkoda drzew... :(

      • 0 1

  • Więcej rozmachu

    Uważam, że pętla powinna być zlokalizowana w rejonie ul. Starowiejskiej, nawet jeżeli miałoby to dłużej potrwać. Proponowana lokalizacja pętli obecnie wygodna jest tylko dla wykonawcy a nie dla mieszkańców dzielnicy Gdańsk południe.

    • 0 0

  • a niedawno gdanszczanie mieli duzo do powiedzia ze gdynia porabana a tu prosze chyba gdansk bardziej...

    • 0 0

  • rzeczka

    rzeczka zwie się orania. i tam keidyś napewno zbudują jakieś drogi domki itp. będzie gdzie na kozie jeździć byle by nie bylo naplywu patologii z dolenj na górna...

    • 0 0

  • wariant 1!!!

    Nowa Łódzka ma być nowa, więc niech zrobią ta drogę od początku, a nie na bazie starej drogi. zresztą w tym wariancie budowa pójdzie szybciej, a potem skieruje się cały ruch na nową drogę.

    a jeśli chodzi o tramwaj, to czy nie mogło by to funkcjonować jako pętla, czyli tramwaj pod wiaduktem na chełmie nie skręca w lewo, tylko jedzie prosto przez armii krajowej, przy skrzyżowaniu z łostowicką odbija w kierunku łódzkiej, jedzie w dół, na końcu łódzkiej w kierunku górnej i dalej z powrotem do pętli na chełm. a tak będzie kilka nitek wypuszczonych w miasto.

    pożyjemy, zobaczymy...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane