• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wskaż dalszą trasę tramwaju z Chełmu

Krzysztof Koprowski, Michał Stąporek
2 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców. Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców.

Przygotowania do budowy nowej trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka nabierają tempa. Urzędnicy do 8 lutego czekają na opinie i sugestie mieszkańców dotyczące dokładnego przebiegu trasy.


Wariant I Wariant I
Wariant II Wariant II
Wariant III Wariant III
Nowa trasa będzie miała swój początek na pętli Chełm zobacz na mapie Gdańska.

W okolicach kościoła przy ul. Witosa teren pod torowisko zostanie wyrównany, tak by zmniejszyć spadek terenu. Pod torami utworzone zostanie przejście dla pieszych. Pierwszym przystankiem na nowej trasie będzie rejon skrzyżowania z ulicą Cieszyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Kilkaset metrów dalej powstanie kolejny przystanek zobacz na mapie Gdańska, noszący nazwę Dragana.

Dla dalszego przebiegu trasy zostały przygotowane trzy warianty, do których mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i sugerować wybór ich zdaniem najlepszego z przedstawionych.

Wariant I zakłada wprowadzenie torowiska pomiędzy jezdnie ulicy Nowej Łódzkiej. Obecna ulica Łódzka pozostanie nienaruszona i będzie pełnić rolę ulicy lokalnej. Nowe jezdnie oraz tramwaj powstaną po jej wschodniej części.

Wariant II zbliżony jest do pierwszego, przy czym zostanie wykorzystana istniejąca już jezdnia ulicy Łódzkiej oraz powstanie kolejna po stronie wschodniej, która przejmie ruch w stronę ul. Łostowickiej. Istniejąca zaś ul. Łódzka posłuży do obsługi ruchu w stronę ul. Świętokrzyskiej. Tory tramwajowe powstaną pomiędzy jezdniami.

Wariant III zakłada realizację nowych jezdni po wschodniej stronie istniejącej ulicy Łódzkiej (podobnie jak w wariancie I). Zgodnie z tą koncepcją tory tramwajowe zostaną jednak ułożone po jednej stronie ulicy, tak jak ma to miejsce np wzdłuż ulicy Kartuskiej czy Pomorskiej.

Wszystkie koncepcje przewidują budowę na końcu ulicy zobacz na mapie Gdańska (Nowej) Łódzkiej węzła integracyjnego tramwaj - autobus wraz z parkingiem. W każdym wariancie występują natomiast różnicę w kształcie oraz układzie torowisk na pętli.

Identyczne dla każdego z wariantów, są przystanki wzdłuż ulicy Łódzkiej. Przystanek Wilanowska zobacz na mapie Gdańska będzie się znajdować przy skrzyżowaniu Warszawskiej i Witosa.

Który wariant popierasz?

Następny - Przemyska zobacz na mapie Gdańska - w rejonie połączenia nowej drogi z istniejącą ul. Łódzką oraz u zbiegu planowanego skrzyżowania drogi i rozgałęzienia trasy tramwajowej w Nową Warszawską. Ostatni przystanek przed pętlą nosić będzie nazwę Płocka zobacz na mapie Gdańska i powstanie przy skrzyżowaniu z właśnie tą ulicą. Wariant I zakłada dodatkowo powstanie jednego przystanku przy samej pętli, jeżeli trasa zostanie przedłużona dalej w stronę dzielnic południowych Gdańska.

Opinie oraz uwagi na temat proponowanych przebiegów linii tramwajowej wraz z ulicą Nową Łódzką można przesyłać na adres droga@gdansk.gda.pl do 8 lutego 2009 r.

Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych

Proponowane rozwiązania różnią się między sobą kształtem pętli przy ul. Świętokrzyskiej, ale także wykorzystaniem istniejącej ul. Łódzkiej. W jednym wariancie wykorzystujemy istniejącą już ulicę Łódzką, którą przebudowujemy w jedną z jezdni ul. Nowej Łódzkiej. W pozostałych dwóch wariantach dzisiejsza ul. Łódzka staje się ulicą lokalną, natomiast dwie jezdnie Nowej Łódzkiej powstają od "zera".

Wbrew pozorom wariant z przebudową ul. Łódzkiej w jezdnię Nowej Łódzkiej nie jest ani najtańszy, ani najbardziej prawdopodobny. Żeby zrealizować tę inwestycję należałoby wyciąć od 40 do 60 drzew. Uzyskanie zezwolenia na to byłoby nie tylko czasochłonne, ale i kosztowne.


Tramwaj z pętli Chełm do skrzyżowania Łódzkiej i Świętokrzyskiej

luty - konsultacje społeczne oraz ranking koncepcji, ocena środowiskowa
marzec - wybór koncepcji
czerwiec-lipiec - projekt budowlany
IV kw. 2009 - pozwolenie na budowę
I kw. 2010 - przetarg na budowę
2010-2011 - budowa

Koszt - ok. 150 mln zł, w tym:
tramwaj 60 mln zł (finansowanie: lista indykatywna Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko)
Nowa Łódzka 90 mln zł (planowane finansowanie: Regionalny Program Operacyjny województwa pomorskiego)

Opinie (337) 9 zablokowanych

  • Nowa linia ...

    Niech ta nowa linia będzie pomyślana z głową. Z Chełma niech tramwaj jedzie koło dzielnicy Zakoniczyn i dalej na Orunię Górną ,aż do pętli autobusowej / dzisiejsza trasa autobusu z Wrzeszcza /. Wiadomo ,że dostać się i wydostać zZzakoniczyna i Orunii Południe , to droga przez mękę.

    • 0 0

  • TRASA c.d.

    najrozsądniejszy jest pomysł nr. III pozostawienie Łódzkiej
    jako drogi "przyklejonej" do osiedla Ujeścisko z której śmiało
    mogliby korzystać mieszkańcy, i niezależne dwie jezdznie
    "Nowa Łódzka" z torami tramwajowymi "na boku" ,
    co idealnie od lat sprawdza się na pobliskiej ul. Kartuskiej.

    • 0 0

  • TRAMWAJ NA ORUNIĘ GÓRNĄ

    Tyle nowych bloków powstaje na orunii górnej i w około (osiedle południe, wawelskie, błękitna kaskada, a jeszcze te które rosną w stronę pruszcza gd) dosłownie z dnia na dzień przybywa nowych samochodów a autobusy jadąć w korkach pękają w szwach jadąć 10 km/h....dramat

    Tramwaj powinien być w jak najszybszym tempie budowany 1 nitka taj jak proponują ale równie szybko powinni zbudować nitkę za tesko prowadzącą na orunie górną !!!!

    jest jeszcze inna metoda ...mozna sprawdzic ile osób mieszka na poszczególnych osiedlach bedzie wiadomo kto potrzebuje nowych rozwiążąń

    • 0 0

  • UWAGA (2)

    Mam nadzieję że nic z tego nie wyjdzie. Tramwaj to przeżytek i w całym zachodnim świecie miast zachodu to rozumieją i od tej koncepcji obchodzą. Tylko transport indywidualny jak auto lub taxi.
    Poza tym na tego typu dzielnice które nie słyną z zamożności i mają złą sławę w światku drobnej przestępczości to szkoda miejskich pieniędzy. Wiadomo że co państwowe to niczyje, typowe dziadowe klimaty. lol
    buahhahahaha

    • 0 1

    • Nie prowokuj ;)

      • 0 0

    • do tramwaju się wraca

      w wielu miastach Francji - na przykład w Paryżu, Strasburgu, Bordeaux - do tramwaju się wraca.

      Nie dobieraj argumentów do z góry założonej tezy

      miasto stawiające na samochody to miasto korkujące się na amen

      • 1 0

  • (1)

    Wariant Chełm dworzec. po diaska przedłużać linię która prowadzi do nikąd... Tylko więcej ludzi będzie dojeżdzać do Huciska które wogole nie jest przystosowane! Totalny bezsens

    • 0 1

    • Nie chce przyjść góra do Mahometa...

      Hipotetycznie, przedłużać tramwaju nie trzeba, bo przedłużą SKM do Armii Krajowej. No co? Nie przedłużą?

      • 0 0

  • BIEDNE LISY (3)

    ludzie a co z biednymi isami, przecierz tam jest piękna lisiarnia !!! Zaborczy człowiek znowu chce wkroczyć i zniszczyć piękną hodowlę pisów. Smrodek jaki sie unosi czasami nad dzielnicą jest wiecle osobliwy, także powinien być elementem krajobrazu. Poza tym czemu nikt nie zainteresuje się właścicielem lisiarni, może on nie chce mieć tramwaju w środku swojej fermy. Pytam więc pytam gdzie swięte prawo do obrony własności ??? PRECZZ TRAMWAJEM , NIECH ŻYJĄ LISY

    • 0 0

    • lisek

      sam jesteś lisek

      • 0 0

    • rybak

      ej gościu pojedź sobie na ryby w weekend

      • 0 0

    • Hodowla PiSów?

      "hodowla pisów?" Tzn którego dokładnie PiS-iora tam wyhodowali?

      • 0 0

  • Krzychu - nie wygłupiaj się!!!

    • 0 0

  • gdańszczanin

    totalna klapa
    uważam, iż trasa projektowanej linii tramwajowej powinna biec wzłuż ul. Armii Krajowej, aby następnie skręcić w ulicę Nowa Łódzka - a nie od pętli tramwajowej gdańsk cełm

    to jakiś absurd:(((((((((((((((((((((((((

    • 1 0

  • z budimexu.. (2)

    Zbiorcze zestawienie wniosków przedłożonych w postępowaniu „BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S-7 ODCINEK GDAŃSK (A1) – KOSZWAŁY

    1. J&P - AVAX S.A., Grecja
    2. DRAGADOS S.A. Hiszpania
    3. ENERGOPOL – SZCZECIN S.A. & POL – DRÓG PIŁA & ABM POL – DRÓG LEGNICA & Zakład Robót Mostowych „MOSTMAR” & Zakład Usług Stoczniowych i Mostowych Szczecin
    4. BILFINGER BERGER POLSKA & WAKOZ
    5. STRABAG & Hermann Kirchner Polska & DYWIDAG Bau GmbH Niemcy
    6. MSF – MONIZ DA MAIA, SERRA &
    FORTUNATO – EMPREITEIROS S.A. Portugal & MSF POLSKA
    7. Skanska S.A.
    8. Eurovia Polska & Warbud S.A. & Hochtief Polska & VINCI Construction Grand Projets & VINCI Construction Terrassement & Stavby silnic a železnic a.s.
    9. Budimex Dromex & Mostostal Warszawa & ACCIONA INFRAESTRUCTURAS S.A. Hiszpania
    10. SANDO BUDOWNICTWO POLSKA Sp. z o.o. & CONSTRUCCIONES SÁNCHEZ
    DOMÍNGUEZ – SANDO S.A. & VISTAL GDYNIA S.A.

    • 0 0

    • (1)

      Ale o co ci chodzi?

      • 0 0

      • o ten tramwaj co nie chodzi

        • 0 0

  • Tramwaj ....

    Chełm , Ujeścisko , Orunia Górna , z pętlą na obecnym przystanku 154 Orunia Południe lub w drugą stronę , w okolicach 3 Brygady Szczerbca.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane