• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wskaż dalszą trasę tramwaju z Chełmu

Krzysztof Koprowski, Michał Stąporek
2 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców. Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców.

Przygotowania do budowy nowej trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka nabierają tempa. Urzędnicy do 8 lutego czekają na opinie i sugestie mieszkańców dotyczące dokładnego przebiegu trasy.


Wariant I Wariant I
Wariant II Wariant II
Wariant III Wariant III
Nowa trasa będzie miała swój początek na pętli Chełm zobacz na mapie Gdańska.

W okolicach kościoła przy ul. Witosa teren pod torowisko zostanie wyrównany, tak by zmniejszyć spadek terenu. Pod torami utworzone zostanie przejście dla pieszych. Pierwszym przystankiem na nowej trasie będzie rejon skrzyżowania z ulicą Cieszyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Kilkaset metrów dalej powstanie kolejny przystanek zobacz na mapie Gdańska, noszący nazwę Dragana.

Dla dalszego przebiegu trasy zostały przygotowane trzy warianty, do których mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i sugerować wybór ich zdaniem najlepszego z przedstawionych.

Wariant I zakłada wprowadzenie torowiska pomiędzy jezdnie ulicy Nowej Łódzkiej. Obecna ulica Łódzka pozostanie nienaruszona i będzie pełnić rolę ulicy lokalnej. Nowe jezdnie oraz tramwaj powstaną po jej wschodniej części.

Wariant II zbliżony jest do pierwszego, przy czym zostanie wykorzystana istniejąca już jezdnia ulicy Łódzkiej oraz powstanie kolejna po stronie wschodniej, która przejmie ruch w stronę ul. Łostowickiej. Istniejąca zaś ul. Łódzka posłuży do obsługi ruchu w stronę ul. Świętokrzyskiej. Tory tramwajowe powstaną pomiędzy jezdniami.

Wariant III zakłada realizację nowych jezdni po wschodniej stronie istniejącej ulicy Łódzkiej (podobnie jak w wariancie I). Zgodnie z tą koncepcją tory tramwajowe zostaną jednak ułożone po jednej stronie ulicy, tak jak ma to miejsce np wzdłuż ulicy Kartuskiej czy Pomorskiej.

Wszystkie koncepcje przewidują budowę na końcu ulicy zobacz na mapie Gdańska (Nowej) Łódzkiej węzła integracyjnego tramwaj - autobus wraz z parkingiem. W każdym wariancie występują natomiast różnicę w kształcie oraz układzie torowisk na pętli.

Identyczne dla każdego z wariantów, są przystanki wzdłuż ulicy Łódzkiej. Przystanek Wilanowska zobacz na mapie Gdańska będzie się znajdować przy skrzyżowaniu Warszawskiej i Witosa.

Który wariant popierasz?

Następny - Przemyska zobacz na mapie Gdańska - w rejonie połączenia nowej drogi z istniejącą ul. Łódzką oraz u zbiegu planowanego skrzyżowania drogi i rozgałęzienia trasy tramwajowej w Nową Warszawską. Ostatni przystanek przed pętlą nosić będzie nazwę Płocka zobacz na mapie Gdańska i powstanie przy skrzyżowaniu z właśnie tą ulicą. Wariant I zakłada dodatkowo powstanie jednego przystanku przy samej pętli, jeżeli trasa zostanie przedłużona dalej w stronę dzielnic południowych Gdańska.

Opinie oraz uwagi na temat proponowanych przebiegów linii tramwajowej wraz z ulicą Nową Łódzką można przesyłać na adres droga@gdansk.gda.pl do 8 lutego 2009 r.

Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych

Proponowane rozwiązania różnią się między sobą kształtem pętli przy ul. Świętokrzyskiej, ale także wykorzystaniem istniejącej ul. Łódzkiej. W jednym wariancie wykorzystujemy istniejącą już ulicę Łódzką, którą przebudowujemy w jedną z jezdni ul. Nowej Łódzkiej. W pozostałych dwóch wariantach dzisiejsza ul. Łódzka staje się ulicą lokalną, natomiast dwie jezdnie Nowej Łódzkiej powstają od "zera".

Wbrew pozorom wariant z przebudową ul. Łódzkiej w jezdnię Nowej Łódzkiej nie jest ani najtańszy, ani najbardziej prawdopodobny. Żeby zrealizować tę inwestycję należałoby wyciąć od 40 do 60 drzew. Uzyskanie zezwolenia na to byłoby nie tylko czasochłonne, ale i kosztowne.


Tramwaj z pętli Chełm do skrzyżowania Łódzkiej i Świętokrzyskiej

luty - konsultacje społeczne oraz ranking koncepcji, ocena środowiskowa
marzec - wybór koncepcji
czerwiec-lipiec - projekt budowlany
IV kw. 2009 - pozwolenie na budowę
I kw. 2010 - przetarg na budowę
2010-2011 - budowa

Koszt - ok. 150 mln zł, w tym:
tramwaj 60 mln zł (finansowanie: lista indykatywna Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko)
Nowa Łódzka 90 mln zł (planowane finansowanie: Regionalny Program Operacyjny województwa pomorskiego)

Opinie (337) 9 zablokowanych

  • lisy

    a co z lisami, sa tam od x lat i już 2000roku mieli je usunąą. bedę siedzial i patrał

    • 0 0

  • morena

    Kiedy powstanie trasa tramwajowa na Morenę,budowaj jest konieczna..Powstały i nadal budowane są nowe osiedla i tramwaj jest potrzebny.

    • 1 0

  • Przecież będzie dalsza rozbudowa!

    Nie rozumiem o co Wam wszystkim chodzi, nie znacie umiaru w narzekaniu. Mam wrażenie, że komentarze wpisują Ci, którzy nie mają nic wspólnego z południową częścią Gdańska. Domagacie się tramwaju na Morenę - przecież tam można dojechać 142 z LOT-U w 10 minut!
    Ta linia tramwajowa ma ostatecznie doprowadzić do połączenia m. in. z Czterema Porami Roku, gdzie autobus z centrum jedzie raz na 1,5 godziny! Pomyślcie o tych ludziach oraz o tych z Nowego Horyzontu, Habendy, Pięciu Wzgórz, Kowal itd.

    • 2 1

  • nowa trasa tramwajowa

    wszystkie warianty nowej trasy tramwajoewej do d.... godne pana prezydenta, tramwaje będo jeżdziły puste jak jedynka a ulice Świętokrzyska, Podmiejska, Łudzka będo zakorkowane

    • 0 0

  • warianty i tak wybrane

    Kiedyś czytałem wypowiedź urzedników z UM w Gdańsku, że budowa petli jest najdroższą inwestycją. I co? Budujemy nową petlę w szczerym polu. Zresztą chyba najlepiej oddaje to zdjęcie u góry artykułu. W tym miejscu nie powtaną nowe bloki bo jest to teren parku... chyba że ktoś komuś ... etc.. Rozwiązaniem (tańszym) miał być zakup pojazdów dwukierunkowych (Dortmundy) i wóczas można byłoby kończyć linię przystankiem końcowym bez pętli. Dla sceptyków dodam ,ze można zrobić trzeci dodatkowy tor na zepchnięcie uszkodzonych pojazdów. Zamiast budowy tej petli lepiej podciągnąć tramwaj w kierunku Oruni Górnej (i zrobić koncowe przystanki pod skarpą przy kościele i wykonać tam zejście dla pasażerów) lub pociągnąć tory w kierunku Kowal (ktos w koncu bedzie zadowlony). Poza tym widać bezmyslnąć poprzednich włodarzy którzy wiele lat temu zlikwidowali pętlę tramajową przy Stoczni (tam mogłaby kończyć linię obecna jedynka). Dziwicie się, że szóstka nadal nie jeżdzi na Chełm tylko robi kółko na Hucisku? To poproście tych którzy wybrali firmę Modertrans aby zmodernizowała Dortumdy. Firma nie wyrobiła się w czasie i nie radzi sobie z przebudową a dodatkowo zleceniodawca ZREZYGNOWAŁ z kar jakie firma powinna płacić. Gdańsk ma obecnie około 19 pojazdów niskopodłogowych które powinny wjechać na Chełm ... ale kilka z nich już nie jeżdzi a część nie dotarła fizycznie do Gdańska tylko stoi w przebudowie. To jest bardzo ciekawe i tu sie pan Adamowicz powinien wypowiedzieć i wskazać winnych, a le tego nie zrobi. Co do wyboru wariantu trasy (z tych proponowanych) to jest mi to obojetne bo tym powinien zając się inżynier który oceni który wariant jest najtańszy w budowie i eksploatacji. To lipa z tym waszym wybieraniem. Konsultacje społeczne muszą być bo tego wymaga Unia która kasę daje ... a wasze zadnie nie ma tu żadnego znaczenia. Pózniej napiszą we wniosku, że projekt poprzedzono konsultacjami.

    • 0 0

  • wybor wariantów

    Uwazam ze najepiej jesli tory sa po jednej stronie jezdni a nie na srodku. A co do ulicy ti powinna byc jedna ulica a nie Łódzka a obok niej Nowa Łodza, bez sensu. Nalezy przerobic obecna Łódzka na dwupasmówkę. Ten wariant to połączenie 2 i 3.

    • 0 0

  • lisia aleja

    A ktoś pomyślał o dojściach od bloków na jednostce E? Trzebaby ruszyć te lisiarnie, a na to nie ma siły. Będziemy dreptać wzdłuż ruchliwej Świętokrzyskiej i może nawet bez nowego pobocza.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane